Skip navigation

Sarabråten - f10, 1/40, ISO 200 - 10mm

Tidligere brukte jeg en Nikkor 18-200mm DX som «normaloptikk». Den er veldig hensiktsmessig, men siden den ikke kan ta bilder i fullformat passer den ikke særlig godt til kameraet mitt. Derfor bestemte jeg meg for å investere i fullformatoptikk.

Jeg vurderte ulike alternativer, og ett av dem var en 10-24 vidvinkel som jeg eventuelt kunne sette telekonverter på. Sammen med macro-optikken min ville jeg da få dekket opp omtrent det samme «zoom-området». Dermed testet jeg en slik vidvinkel-zoom. Visst kan man få mange artige effekter, men likevel fant jeg ganske raskt ut at dette ikke var tingen for meg. Det er noen av testbildene dere ser her.

I stedet endte jeg opp med en Nikkor 24-120mm. Bildene i innlegget «ABC-Q» var de første jeg tok med denne. Jeg tror og håper at jeg foretok det riktige valget. Så langt er jeg i hvert fall veldig fornøyd, og det er i grunnen hovedsaken.

Etter hvert skal jeg avertere DX-optikken for salg, men jeg tror jeg kommer til å vente til etter ferien. Hvis noen av dere eventuelt skulle være interessert før den tid, så er det bare å ta kontakt.

Drøbak - f14, 1/1250, ISO 200 - 14mm

 

Drøbak - f14, 1/400, ISO 200 - 12mm

 

Drøbak - f16, 1/250, ISO 200 - 10mm

 

Drøbak - f16, 1/200, ISO 200 - 11.5mm

10 Comments

  1. Flott at du vil dele dette med oss andre 🙂 Jeg skulle gjerne tenkt meg en macrolinse, med tider og stunder…. Jeg er helt «grønn» når det gjelder makrolinser…. Så takk at du viste dette her.
    Suverene bilder forresten! 🙂

    • Det kan hende jeg misforstår deg her Viola, men det er ikke macro-optikk jeg har anskaffet nå. Jeg har en fullformat 180mm macro fra før, og den er jeg veldig fornøyd med. Nå var det «normaloptikk» jeg ville ha i fullformat. 10-24 er en ganske heftig vidvinkel, men kombinert med en 2xtelekonverter ville den samtidig blitt grei for normalområdet. Den jeg endte opp med er nok mer hensiktsmessig i og med at den har litt vidvinkel og litt tele. 😉

  2. Gratulerer med nytt objektiv… slike vidvinkler gir ofte morsomme resultater, men ett 24-120 er vel litt mer allsidig og kan brukes til litt mer..

    Kule bilder da.

    • Jeg irriterte meg ganske raskt over den ekstreme vidvinkelen. Det var nesten umulig å unngå sin egen skygge, og stadig fikk jeg med andre forstyrrende ting. Artige effekter man kan få fram, men det er jo ganske begrenset hvor mye man har bruk for slikt.

  3. Stilige bilder, men jeg er helt enig i det du sier at man kan fort bli lei så mye vidvinkel, men til sitt bruk er det gull. Gratulerer med ny opptikk, håper du finner deg til rette med den 🙂

    • Jo da, bildene blir stilige nok… men en slik «rund» vidvinkeleffekt kan man jo legge på i ettertid dersom behovet skulle melde seg.
      Jeg har allerede blitt veldig glad i den nye optikken! Den gamle fungerte jo helt topp, men jeg mistet mye fordi den ikke var i fullformat. Nå er imidlertid alt såre vel. 🙂

  4. Gratulerer så mye med ny optikk.. Godt å høre at du er fornøyd med den,og det var flotte bilder likevel!

    • Det var slett ikke noe galt med optikken, og den ga gode bilder. Den svarte bare ikke til mine forventninger og mitt behov.
      Til å begynne med syntes jeg ikke det gjorde noe at 18-200 optikken var tok bilder i DX-format, men etter hvert ble det ganske frustrerende. Derfor er jeg nå veldig glad for den nye optikken!! 😀

  5. Ja, der ser du hvor «grønn» jeg er, hehehe 😉 Trenger nok å sette meg mer inn i disse uttrykkene jeg ja.. 😉

    • Jeg var like forvirret av alle uttrykkene til å begynne med som deg Viola. Vi har vel egentlig alle vært der en gang. Trøst deg med at brikkene faller på plass etter hvert. 😉


Legg igjen en kommentar

