Skip navigation

Rose - f9, 1/160, ISO 200

 

De fleste kunstarter krever langvarig studium og trening, men den mest verdifulle av dem alle, kunsten å glede andre, krever bare et ønske om å gjøre det.

Lord Chesterfield

 

Av og til gjør det godt å ta en pause i jakten på lykken, og bare være lykkelig.

Ukjent

 

Jeg foretrekker å tro det beste om alle – det sparer så mye bryderi.

Rudyard Kipling

 

Å leve lykkelig til sine dagers ende kan man bare gjøre fra dag til dag.

Margaret Bonnano

 

Et varmt smil er vennlighetens verdensspråk.

William Arthur Ward

 

Fryd deg ved livet i dine dagers vår, plukk gledens rose, før den forgår.

Frankenau

8 Comments

  1. Kloke ord Inger Johanne, man skal virkelig ta seg tid til seg selv noen ganger og fundere litt over livet og gi seg selv muligheten til å leve i nuet. Livet er nå 🙂

    • Ja, livet er nå! Det er imidlertid så lett å glemme i hverdagens mas og jag.
      Jeg forsøker så godt jeg kan å ta vare på alle de små gledene, for tilsammen gir de stor lykke.
      Det skal også så veldig lite til for å glede andre. Et vennlig smil eller et par hyggelig ord koster ingen ting, men kan bety uendelig mye. 🙂

  2. Ja, så sant så sant!
    Her var det mange fine gullkorn…

    I går ble jeg liggende med bil etter en saktekjørende traktor. Hadde jeg villet, kunne jeg godt ha foretatt en forbikjøring, i irritasjon. Jeg la meg bak i god avstand, og koste meg i sneglefarta. Hadde bare 5 kilometer igjen før jeg skulle svinge av hovedveien alikevel. Undertegnede fikk god tid til å studere ting langs veien som tidligere hadde blitt oversett.

    Hadde det egentlig veldig godt og koselig der vi lå og putret i 40km i 80km sone.

    En legger egentlig merke til mye, når en sakker farten. Små detaljer og nye ting dukker opp og blir synlig i grøftene. Det var da jeg ble sittende og tenke, en kan gjøre det i livet også. Desto saktere en farer i gjennom det, desto mer opplever en, og forstår. Alt blir ikke bare en grønngrå uformelig masse som fyker forbi synsfeltet, og blir borte bak en.

    Det gav en god følelse å tenke på dette. Brått begynte det å tutes vilt bak meg. I speilet så jeg et par utålmodige sjåfører som var gloforbannet over at jeg hadde lagt meg bak denne traktoren og ikke kjørte forbi. Hele tia prøvde de å presse meg til en forbikjøring, ved å legge seg demonstrativt inni bakskjermen og berte med hornet. Undertegnede kunne ikke unngå å legge merke til det stressede kroppsspråket til den nærmeste sjåføren. Han var helt vill.

    Jeg måtte flire for meg sjøl. Tenk å bli så forbannet, stresset, og oppspilt over noe så lite som dette? Var han lykkelig? -nei jeg tror ikke det. Kanskje han aldri ville finne lykken noen gang heller. Det er mest trolig. Ikke vil han se de små tingene i livet som gjør det så fullstendig og fyller oss med glede. De stresser seg gjennom livet, og vips så er det ferdig. Antagelig vil de sitte der og surmule, og ikke minst angre på alle tingene de ikke gjorde når de hadde anledningen…

    Det var da undertegnede tenkte..,

    En kan være lykkelig, selv om en ligger bak en saktekjørende traktor… 😉

    Flott bilde også forresten!
    Har lagt ut opplysninger om rødlistefunnet i natt.
    http://www.edderkopper.net/Theridiidae.html

    Ta gjerne en tur innom og kikk på «krabaten»… 🙂

    Ha en flott dag videre!
    Klem*

    • Så spennende med denne edderkoppen! Du har jo funnet fler i ett lite område enn man har funnet over år ellers. Kjempeflott!! Måtte de sørge for en stor og levedyktig bestand! Snodig den hannen for resten.. med de øynene.
      For øvrig ligger hytten min i et lite og veldig spesielt område/biotop med sjeldne/uvanlige arter av både fugler og insekter. Hvem vet, kanskje denne tassen også finnes der ute?
      ………….

      For ikke alt for mange år siden kunne jeg være en slik person som lå bak deg som nr 3 i køen. Riktignok tutet jeg ikke eller la meg helt opp i støtfangeren, men du verden som jeg kunne irritere meg! Men man kommer jo ikke fortere fram likevel, og hvorfor ikke i stedet nyte dette lille pusterommet slik du gjorde. Nå er jeg riktig flink til å gjøre nettopp det… bare ikke i kassakøer *ler*.

      Det å ta seg tid og være åpen for alt vi ser og de vi møter på vår vei gir veldig mye på så mange måter. Tenk alt jeg gikk glipp av før i verden!?!

      Tror det er mye takket være fotograferingen og ME’en at jeg virkelig har fått øynene opp for hva de små tingene i livet egentlig betyr for sjelefred og generell glede!

      En varm formiddagsklem kommer din vei Nunzen 🙂

  3. Vakre intelligente sitater! 🙂 Jeg elsker slike sitater! Har en liten bok selv full av dem. Hvorav jeg la inn to sitater i min blogg 🙂 Ha en super positiv dag! 🙂

    • Jeg er glad i sitatbøker. De er så koselige å lese, og sitatene kan brukes i så mange sammenhenger. Stikker innom deg litt senere og leser de du har lagt ut.
      Kos deg videre i varmen du også Viola 🙂

  4. Kjempefine sitater og nydelig bilde 🙂

    • Enkle små leveregler dette, men likevel er det lett å glemme dem i hverdagens mas og jag.
      Ingen er vi perfekte. Ei heller rosen som har blitt invadert av småkryp. Akkurat derfor synes jeg den passer til disse små ordene. Vi får bare prøve å gjøre så godt vi kan.. både vi og rosen. 😉


Legg igjen en kommentar

