Skip navigation

Mops - f3.5, 1/500, ISO 400

Jeg ynder å ta bilder av hunder jeg møter på min vei. Disse mopsene er fettere, og i hvert fall den ene bor i samme huset som oss. Ingen av dem er særlig gamle. Den med sele har noen måneder på baken, den andre bare noen uker.

Mops - f3.5, 1/500, ISO 400

Så lurer jeg på dette med «kategorier» og «tags». Slik det nå er bruker jeg bare kategorier. Håper noen kan gi meg en grei forklaring på de ulike funksjonene kategorier/tags har, og kanskje også tips om hvordan de bør brukes.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

14 Comments

  1. Søte vofser!Tenk å være så liten (små) og gå ut i den uendelig store verden!🙂 Tags har jeg dessverre ikke noe greie på, men regner med noen vet – så får jeg komme tilbake og lære noe også ;)Selv bruker også jeg bare kategorier. Kos deg🙂

    • Det er noe med små valper. Huden er liksom for stor for kroppen, og det gjør dem så innmari søte!
      Ser ut som om Nelly gir oss en forklaring på dette med tags og kategorier. Så nå lærer vi noe nytt i dag også!
      Vi får nyte kvelden og varmen så lenge vi har den Viola🙂

  2. Hei, jeg følger fortsatt med, jeg!🙂

    Jeg pleier å bruke KATEGORIER når jeg skal feks. skrive om generelle ord slik som MAT, eller PRODUKTER eller REISE. Og så pleier jeg å bruke TAGS når jeg skal beskrive litt nærmere hva som ligger bak ordet PRODUKTER.

    Det kan feks. være mascara, krem, øyenskygge, Yves Saunt Laurent, blå, hvit (øyenskyggefargen), osv…..

    Skjønte du det?

    Og under kategorien MAT så kan det hende at jeg velger TAGS-ord som feks. vafler, syltetøy, smør, honning, osv….

    Det er slik jeg har forstått det, da🙂

    Var det grei nok forklaring, tror du?

    • Jeg forstår veldig godt Nelly, så tusen takk for den gode forklaring. Skal forsøke å innarbeide dette etter hvert. Trodde det kanskje hadde noe med søkefunksjoner osv å gjøre jeg. Føler meg derfor litt dum akkurat nå.😉

  3. Det var noen små kule karer du har truffet på her🙂

    • Jeg lar meg friste til å ta bilder hver eneste gang jeg treffer på slike valper. De er så små og sååå søte!🙂

  4. Disse hundene er veldig søte😀 Men de er ikke gode å ha på brystet når man skal sove😉 Verre snorking skal du lete lenge etter!😀

    • Jøss, snorker de såå heftig!?! De har jo et ganske “trykt” snuteparti, så det er antagelig ikke så rart likevel. Så er det like greit bare å være litt tante ute på dagtid.😉

      En av kattene mine snorker for resten, men det er sånn i all beskjedenhet og slett ikke forstyrrende i det hele tatt… bare sjarmerende.🙂

  5. Søte vovser… Moro at de snorker også..

    • Er de ikke søte Lavina!
      Snorking er sjarmerende, men jeg håper ikke den «trykte» nesen medfører flere «problemer» enn akkurat det. Perserkatter, som også har slike flate snutepartier, kan jo ofte ha problemer med rennende/betente øyne osv osv.

  6. Kategorier er skuffer. Hver post skal ha en skuff de ligger i (regler er til for å brytes, så du kan godt ha flere kategorier pr post om du vil, men prøv å holde deg til en). Kategorier kan organiseres hirarkisk, (i allefall på eget domene, regner med at du kan det på wordpress.com også). Jeg har en kategori for dyr, som har underkategori ekorn, fugler og insekter.

    Tags er merkelapper, stikkord heter det på norsk. Hver post kan ha en eller mange stikkord/tags. Feks kan en fuglepost ha alle fuglenavnene som tags, østensjøvannet, fugleunger osv.

    Om du titter inn på bloggen min så ser du hoved-kategoriene øverst på linja under bloggnavnet, klikk på de så ser du underkategoriene. De mest vanlige tags finner du i sidefeltet, resten under postene de er festet til.
    Det varierer litt hvor flink jeg er til å sette på tags, men målet er at de kan brukes for å finne blå blomster, høye blomster, bestemte fugleslag, osv.

    Hva du velger å bruke er jo helt opp til deg, men nå savner jeg en oversikt over kategoriene dine, liker godt å bruke det for å finne intressante poster innen bestemte tema🙂

    • Tusen takk skal du ha for en helt topp forklaring!🙂
      Etter at jeg stilte spørsmålet har jeg funnet ut at kategorier og tags behandles likt her på WordPress, så jeg får se om jeg legger om rutinene mine.
      Hvis du ser helt nederst på siden vil du finne kategoriene mine. Jeg har faktisk ganske mange du kan velge mellom.😉

  7. aha, rullgardin! Har ikke lagt merke til den.. takk for at du gjorde meg oppmerksom på det.
    Men mange kategorier vil jeg ikke akkurat si at du har… hehe, jeg har 30…. skal prøve å tenke litt nytt slik at noen av de elimineres, men det haster ikke synes jeg🙂

    • Synes jeg har veldig mange jeg, og det kunne vært enda fler dersom jeg hadde spesifisert bedre. Men foreløpig får dette holde.😉


Legg igjen en kommentar

