Skip navigation

Stokkand - f6.3, 1/800, ISO 640

Hittil i sommer har jeg ikke vært så mye ved Østensjøvannet som jeg pleier. Vanligvis er jeg jo nesten rotfast der nede.  Jeg burde ha vært der oftere slik at jeg hadde kunnet vise dere dunungene etter hvert som de ble klekket ut. Har litt dårlig samvittighet for det, men det har vært så mange andre ting jeg også har ønsket å fotografere… og varmen må ta litt av skylden den også. Her har dere i hvert fall noen av årets andunger. Et par av dem har allerede begynt å få den voksne fjærdrakten. Resten er litt yngre.

Generelt lå klekkingen et par uker etter «skjemaet» i år, og foreløpig har jeg ikke sett toppdykkerunger. Det betyr imidlertid ikke at de nødvendigvis ikke er klekket enda. Jeg har nemlig ikke sjekket reirplassene særlig nøye. Håper å få gjort det en av de nærmeste dagene.

Foruten unger av stokkender, svømmer det ganske mange småtasser på vannet.. av både kanadagås, sothøne, sivhøne, toppand og svane. Til og med kvinanda har hekket ved vannet i år. Det er faktisk første gangen i den perioden jeg har fotografert der nede.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Stokkand - f6, 1/800, ISO 640

 

Stokkand - f6, 1/800, ISO 1000

 

Stokkand - f6.3, 1/800, ISO 1000

 

Stokkand - f3.5, 1/800, ISO 640

 

Stokkand - f3.5, 1/800, ISO 640

21 Comments

  1. Alla ungar är så söta och på dina foton blir de ännu sötare!! Tack för hälsningen på ABC. Jag är sedan några timmar hemma igen. Det hade varit supert att besöka Östensjövannet med dej som guide!! Nu hade jag en av sönerna som resesällskap och det fick bli lite utav hans tur detta. Det var riktigt längesedan jag var i Oslo så det var nästan en ny upplevelse av byn för mej. En grann by!! Men oj vad det byggs! Och Holmenkollen…….fanns ju inte kvar…!!!! Jag återkommer säkert!
    Ha det! 🙂

    • Så flott at dere hadde en fin tur Gärdsmygen! 🙂
      Den gamle Holmenkollbakken er for lengst borte, men forhåpentligvis kommer den nye til å bli ferdig om ikke så alt for lenge. Jeg savner virkelig å se den gamle bakken i åsen der borte. Det er liksom noe trygt og godt som mangler.
      Kjempehyggelig å høre at du vil komme tilbake. Både jeg og Østensjøvannet skal vente på deg. 🙂
      Kos deg videre i sommeren!!

  2. Supre fotos, både av rådyr i forrige post og fugl. Eksponeringene sitter som et skudd hele veien. En riktig trivelig blogg å stikke innom for noe å kose seg med til kaffen 🙂

    • For en kjempehyggelig tilbakemelding Phalloides!! Tusen takk 🙂

      I går kveld var jeg ute med macroen en tur og tok en hel masse bilder av en artig fyr som satt på en kløverblomst og stelte seg. Finner imidlertid ikke ut hva det er for noe. Når jeg etter hvert får redigert bildene legger jeg ut noen av dem, og håper du kan hjelpe meg nok en gang. 😉

      Kos deg videre med kaffen. Selv har jeg te i koppen akkurat nå.

  3. Nydelige bilder av noen søte krabater

    • Tusen takk skal du ha Audun. 🙂

  4. Utrolig bilder, og så skarpe!

    Hva slags iso og andre innstillinger kjører du med for å få dette til? Har prøvd å ta bilder med telelinsa 600mm, pluss 2x teleconverter, men bildene blir «kornete»…

    • Alle disse bildene har jeg tatt ganske sent om kvelden. Derfor har jeg økt ISOen for å kunne bruke en relativt rask lukker. Kameraet mitt er heldigvis veldig godt mht høy ISO. Du ser for øvrig innstillingene jeg har brukt dersom du fører markøren over bildene. 😉

      Jeg har foreløpig ikke converter, så jeg kan ikke si noe om det ut ifra egne erfaringer. Jeg vet imidlertid at kvaliteten generelt forringes. Ikke vet jeg hva slags ISO du har brukt heller. Kornetheten kan også komme av at du har brukt høye ISO-verdier. Mange kameraer gir nemlig «støyproblemer» allerede fra 400/600.

  5. Disse vakre andungene smeltet mitt hjerte! 🙂 Alle bildene du tar er så flotte! Spesielt likte jeg vannspeilinga av andungene 🙂 Jeg har ikke vært ved stensjøvannet i sommer 😦 Det har bare blitt slik. Heldigvis har jeg bloggen din :)Ha en flott søndag! 🙂

    • Så er det ikke bare meg som har vært litt fraværende i sommer. Vi får gjøre det godt igjen i løpet av høsten Viola. 😉

      Andungene er litt sånn «smelt». I hvert fall mens de enda har den første fjærdrakten.
      Jeg har tatt alle disse bildene på kveldstid. Da er sjansene for speilblankt vann ofte større. 😉

      Har hatt en finfin dag så langt, og satt pris på de litt svalere temperaturene. Lover å kose meg videre i kvelden, og det må du også gjøre. 🙂

  6. stensjø? mente østensjøvannet 🙂

    • Kjært barn har mange navn Viola 😀

  7. Så utrolig nydelige bilder du har tatt.

    • Så flott at du synes om bildene mine. Når modellene er så nydelige som dette, skal det ikke mye til fra min side for at sluttproduktet skal bli brukbart. 😉

  8. De er bare så herlige når de er på det stadiet her, det er som med kattunger og valper, man ønsker at de skal være så små så lenge som mulig 🙂 Flotte bilder av dem som alltid.

    • Jeg blir helt øm om hjerterøttene når jeg ser de små ungene og får så veldig lyst til å kose med dem. Det går jo selvsagt ikke med disse, men kattunger og valper klarer jeg ikke å holde fingrene unna. 🙂

      Det hadde slett ikke vært meg imot om de kunne vært riktig små i hvert fall i et par uker ekstra. 😉

  9. Smelter helt av disse søte nøstene! Bildene er like skarpe og klare som alltid.

    • De er unektelig søte disse ungene Lavina. På vårparten lovet jeg dere bilder av årets småtasser. Jeg har ikke akkurat gått ut av min vei for å oppfylle denne lovnaden, men nå har jeg i hvert fall vist dere noen. 😉

  10. Åh, så skjønne andunger! Det nederste bildet var jo bare fantastisk. Utrolig skarpt og veldig bra komposisjon.

    • Tusen takk skal du ha! 🙂

  11. Nydelige bilder!! I ag fikk også jeg endelig fotografert søte små andunger 😀


Legg igjen en kommentar

