Skip navigation

Avblomstret - f16, 1/200, ISO 400

Det betyr jammen mye hvor man plasserer fokuspunktet på et motiv. Ta denne avblomstrede planten for eksempel. Både stemningen og helhetsinntrykket forandrer seg når fokuspuktet endres.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Avblomstret - f16, 1/200, ISO 400

Jeg sliter for øvrig med macrofotograferingen nå om dagen. Når jeg fokuserer manuelt, og alt ser ut til å være helt perfekt, viser det seg ofte i ettertid at fokuspunktet er plassert en millimeter eller to feil. Forrige dagen fikk jeg bekreftet mine mistanker. Synet har endret seg litt igjen! *sukk* Dermed må jeg nok bite i det sure eplet og anskaffe nye briller.. enda en gang!

12 Comments

  1. Synes det var flotte bilder, og jeg er enig med deg at i vår alder så endres synet vel ofte. Jeg fikk sjekket før jul, men har mistanke om at jeg må visst ennå en gang.. Blir dyrt dette med briller… Ha en superfin uke…

    • Til daglig holder brillene mine fremdeles helt fint, men til makrofotografering holder de ikke lenger mål. Håper det holder enn så lenge å justere inn avviket på kameraet. Har ikke tenkt på den muligheten før en tipset meg om det i dag. Skal derfor ta med både briller og kamera på ny synstest. 😉

  2. Spennende eksempler på bruk av fokus for å endre uttrykk i et bilde

    • Når jeg tar en pause i insektjakten, morer jeg meg ofte med å eksperimentere litt på denne måten. Har i grunnen lært litt av det også, for nå har jeg ofte på forhånd en viss formening om hvordan uttrykket blir når jeg velger fokuspunkt. 🙂

  3. Ikke lett med fokusering i makroverdenen, nei – det kan jeg skrive under på! Vanskelig å velge korrekt blender for dybdeskarphet til tider også. Men aller verst er nok vinden – selv den minste lille bris kan skape stor frustrasjon 😦 Viser jo hvor mye fokuspunktet betyr med de to bildeeksemplene ovenfor. Lykke til videre med makrofotograferinga!

    • Vinden ja, den er noe herk. Egentlig skal det bare et ørlite drag i luften til før et bilde går i vasken. Men du verden så morsomt det er likevel, og så mye spennende man oppdager i den store, brutale og forunderlige insektverdenen!

      Nå håper jeg bare en liten justering på kameraet vil være nok til at jeg får korrigert for endringen i synet mitt og at jeg igjen vil treffe med fokuspunktet. Det er nemlig utrolig frustrerende at resultatet blir «dårlig» til tross for at jeg med mitt syn har fokusert «riktig»!

  4. Sant det, har mye å si! Det nederste av de to bildene var utrolig fint 🙂

    • Det er aritig å se hvor ulikt det samme motivet kan bli bare ved å endre fokuspunkt.
      I grunnen liker jeg begge bildene.. sånn hver på sin måte. 🙂

  5. Det er så leit når man oppdager at synet minsker. Håper det går bra for deg, at du får nye briller og blir fornøyd. Du tar jo så mange flotte bilder! Ja, det er morsomt å se hvordan bilder av samme motiv blir forskjellig pga fokuseringen.
    Jeg likte det første bildet best. 🙂

    • Dette med synet er veldig irriterende. Heldigvis er det bare snakk om små forandringer så i det daglige har jeg ingen problemer. Det er bare dette med macrofotograferingen som blir vanskelig. Akkurat nå har optikeren min ferie. Enn så lenge får jeg ta små serier når jeg driver med macroen. Da pleier i hvert fall ett av bildene å «sitte».
      Med tiden ordner alt seg for snille barn vet du. 🙂

  6. Helt enig! Fokus og skarphet er utrolig viktig. Det første bildet var absolutt finest er min mening!

    • Det er en grunn til at det første bildet står øverst. *blunker lurt*
      Jeg er opptatt av at skarpheten skal være god i bildene mine. Derfor er det utrolig frustrerende for meg akkurat nå at synet har endret seg litt… også midt i macrosesongen da! Og selvsagt måtte det være øyet jeg fokuserer med som har endret seg. Hvorfor kunne det ikke vært det andre!!?!!


Legg igjen en kommentar

