Skip navigation

(N) Aag's La Spezia the Noble - f5.6, 1/250, ISO 200

Jeg hadde bilder liggende klar for denne ukens S-innlegg, men på torsdag besøkte jeg min gode venninne og samarbeidspartner Mona. Skrinlagt ble alle tidligere planer, for det er helt soleklart at jeg må vise dere disse SØTE SMÅ i stedet.. og moren da.

Den stolte mor kommer fra mitt oppdrett av Ragdoll, heter La Spezia og jeg eier henne sammen med Mona. For dere som er inne i katteterminologien er hun en blåskilpadde mid high white bicolour. Planen var at hun skulle besøke en kjekk Ragdollgutt i Sverige. Hun syntes nok imidlertid det var bortkastet å reise så langt og valgte en lokal Mons i stedet.

Vi har naturlig nok vært veldig spent på resultatet av denne romansen, og du verden så flink Spezia har vært til å plukke ut den rette karen! Ikke bare har han vært bærer av langhårsgenet, men han har også vært bærer av dillusjon. Hvis han ikke så hadde vært ville alle kattungene ha blitt korthåret og ingen ville ha fått de delikate lyse fargene.

Ungene kom til verden den 12 juni, og det ble to gutter og to jenter. Nå har de dermed akkurat fylt fire uker.  De er alle store og fine og akkurat så søte, så uskyldig rampete og så kosete som små pusunger skal være. Men nå må dere få hilse på ungene. Jeg tar gutta først, og dette er «Brutus».. en blå semilanghårs mid high white bicolour som er fars favoritt:

(Før markøren over bildene for kattungens navn og bildets EXIF-info, og klikk for å se det i større format.)

Kattungen Brutus - f5.6, 1/100, ISO 200, flash

 

Kattungen Brutus - f5.6, 1/100, ISO 200, flash

Gjett om det kan være skummelt å se ned fra setet på en stol når man er en såå liten mann!

Kattungen Brutus - f5.6, 1/100, ISO 200, flash

Den eneste korthårede ungen i kullet er «Adrian», en cremtabby og utrolig kosete gutt. Han er nesten helt hvit over ryggen bare med noen små flekker jevnt fordelt utover. Dessuten er han min datters absolutte favoritt.

Kattungen Adrian - f5.0, 1/100, ISO 200, flash

 

Kattungen Adrian - f5.6, 1/100, ISO 200, flash

 

Kattungen Adrian - f5.6, 1/100, ISO 200, flash

Første jente ut er Monas favoritt «Lykke», også hun en mid high white blå bicolour. De er veldig like, hun og Brutus. Hvis jeg ikke tar helt feil har imidlertid Lykke litt mindre hvitt enn sin bror… eller var det motsatt mon tro?

Kattungen Lykke - f5.6, 1/100, ISO 200, flash

 

Kattungen Lykke - f5.6, 1/100, ISO 200, flash

 

Kattungen Lykke - f5.6, 1/100, ISO 200, flash

Lille Rachel krøp lengst inn i mitt hjerte. Hun ser så utrolig rampete og søt ut på samme tid, og du verden for en herlig fargefordeling hun har! Jeg måtte fotografere denne jenta i et par omganger, for det var veldig vanskelig å få fram på bildene hvordan hun egentlig ser ut. Tydeligvis er ikke alle like fotogene i katteverdenen heller. 

Kattungen Rachel - f5.3, 1/100, ISO 200, flash

Hun fikk med seg lekemusen sin opp i stolen, for nåde den av de andre kattungene som nærmet seg den! Jeg kan love dere at denne lille jenta kan passe på det som er sitt!!

Kattungen Rachel - f5.6, 1/100, ISO 200, flash

 

Kattungen Rachel - f5.3, 1/100, ISO 200, flash

Når man faller slik pladask for en liten søt jente og dessuten er sjef både over bilder og blogg, så er det vel også lov å ta med et par bilder ekstra? 😉

Kattungen Rachel - f5.6, 1/100, ISO 200, flash

«En kattunge er et dødelig våpen forkledd som en søt, bustete bylt av glede.»

Kattungen Rachel - f5.6, 1/100, ISO 200, flash

Vi er generelt imot at kattunger gis bort. Disse vil etter hvert derfor bli solgt for prisen av, og levert med, helseattest og grunnvaksine. Det er viktig at alle katter følges opp med årlige helsekontroller og at de blir vaksinert. Katter som ikke skal brukes i avl bør også kastreres/steriliseres!

Besøk gjerne Petunias temablogg for å se flere innlegg i denne serien.

abc-i-ord-og-bilder

56 Comments

  1. Disse kattebildene dine er så utrolige. Kan ikke en gang velge meg en favoritt, siden alle er like skjønne! Mona får vel solgt disse ungene, og akk jeg skulle ha kjøpt de alle men dessverre setter allergi stopper for det. Men bilder kan man nyte i ro og mak, og se gang på gang.. Skjønne pusekattene!!

    Ha en fin helg, og jeg prøver å komme meg etter tidens fjelltur!

    • Jeg vet hvor så gjerne du skulle hatt en pus Lavina, men kattebildene kan i hvert fall ingen «nekte» deg. Så skal jeg kose på de små nøstene for deg jeg. 😉

  2. Du er ikke grei som ligger ut disse bildene som får hele hjerte mitt til å briste av omsorgslyst. Jeg har ikke godt av å se slike bilder og jeg har egentlig lovet mine to «gamle» katter at de skal slippe å få kattunger i huset… de er på 9. året og har det nok godt som de har det etter at sjokket la seg etter Jølle kom i huset for 4 år siden.Men med slike bilder er jeg i stand til å glemme løfter og bare for å drukne hele ansiktet ned i pelsen på et slikt lite nor…
    Kanskje ungene mine begynner å bli for store og jeg ikke får kost nok – hehe! Minsten er 10 år og jeg merker det ikke alltid er like pop å bli klemt på av mamma!!!
    Bildene dine er bare helt fantastisk!
    Jeg er helt enig med å tar betalt for kattungene. Da får dere litt mer seriøse eiere.
    *Smelte*

    • Jeg smelter også fullstendig av slike smånøster. De er bare så utrolig uskyldsblå, «hjelpeløse» og søte! Sånn er det bare.. uansett hvor små eller store våre egne barn er. Det har i hvert fall jeg funnet ut.

      Nå tar vi på en måte ikke betalt for selve kattungen, men dekker utgiftene til helseattesten og grunnvaksinasjonen.
      Effekten blir imidlertid den samme. Folk tar gjerne litt bedre vare på det de må betale for og samtidig får vi satt «standarden» for videre helsekontroller og vaksinasjoner.

      Jeg ser ofte at folk tar seg ganske heftig betalt for kattunger etter en slike rasekatt/huskatt-kombinasjon. Det blir feil i mine øyne. Uansett hvordan man snur og vender på det er og blir avkommet en huskatt.

  3. Har du sett så vakre! Jeg vil ikke plukke meg en favoritt av ungene, men et favorittbilde er det lov å ha 😉 Og det er det siste av Lykke. Av en eller annen grunn er det så utrolig sjarmerende med dyrebebiser med tunga delvis ute 😉

    • Jeg skulle kanskje ha lagt ut noen av «skrike-bildene». De er innmari artige, så du hadde nok falt for enkelte av dem også. Men her skulle ungene liksom ta seg litt ut da vet du. 😉

      • De tar seg utvilsomt nydelige ut på disse bildene! Og bare for å ha advart deg: jeg faller for alle dyrebebiser jeg 😉

        • *smiler til deg*
          Så er vi to om den saken!

  4. Ja du er Sjef, Så du bestemmer, hvor mange kattekillingefotos, du vil bringe. Jeg vil kommentere det med, at der ikke er et billede for meget. Nøjj, hvor er de Søde – Brutus er dog klart min favorit 😉

    • For å lette samvittigheten litt får jeg forfordele de andre kattungene ved neste korsvei. *ler*
      Så er det ganske artig at av oss fire som var tilstede på torsdag, hadde vi hver vår favoritt i dette kullet. 🙂

  5. Vores Frederik (golden retriver + samojedespids) foreslog at vi skulle kidnappe dem….
    Han er vild med alle katte. Desværre er føleserne logisk nok ikke gensidige!

    • Det blir kanskje en lang kidnappingstur på Fredrik og deg likevel. Disse kattungene har nemlig jevnlig besøk av en stor hund. 😉

  6. Utrolig nydelig katt, nydelige farger!! 😀 Kattungene var vel enda nydeligere, men det kommer sikkert av at kattunger alltid er så sjarmerende? 😉

    • Hun er en virkelig vakker Ragdoll den godeste La Spezia (til daglig Nutta), og hun gir noen enda vakrere barn. Beklageligvis har hun en egen evne til å velge seg sin egen partner. Dette er nemlig andre gangen hun har sneket seg til en lokal sjarmør. Dermed blir det ikke Ragdollbarn på oss før om et års tid. Da får hun jammen finne seg i å ta til takke med gutten vi velger til henne! 😉

  7. Å helledussen, for noen vakre, sarte sjeler! Åååå, jeg elsker kattepuser! Takk for kommentar inne hos meg! 😀

    • Jeg er også veldig, veldig glad i katter.. og slike pusunger tar helt innersvingen på meg. 🙂

  8. Jeg sier det rett ut:
    Ikke gi meg din adresse;-))
    Disse kattene er så nydelige.
    Selger du eller?
    (Jeg tror det er kun i Norge man gir bort kattebarn – ellers betaler man minst for maten i de 3 månedere de bør være hos sin mor – for å få den rette opplæring)

    Vi venter kattebarn i løpet av noen dager.
    Moren er ekte Manx. Men som 4. generasjon av den rasen bør de forplante seg med noe annet for å unngå Manx-oppdretteres store mare: Dødfødte unger. Skyldes genefeilen, som er temmelig dominant, som gjør at de stort sett er haleløse.
    Og helt spesielle hva gjelder jakt og klatreferdigheter (hode først ned fra trær og lyktestolper – vrir bare potene)- Meget bestemte hva gjelder valg av mennesker.
    Vi har to, og gjett om de har valgt ut sitt menneske?

    Vel, det kommer bilder på min blog, og da kan kattefolk tinge på den de vil ha;-))

    • Disse småtassene bor ikke hjemme hos meg, men hos min venninne Mona. Dermed skulle det være trygt med adressen min. 😉

      Vi selger rasekattungene våre. Siden disse er for huskatter å regne, vil salgssummen dekke kostnadene forbundet med helseattest og vaksine. Generelt er jeg imot at kattunger gis bort.

      Jeg vet litt om problemene forbundet med genfeilen hos Manx, men vet ikke så veldig mye om hvilken rase den kombineres med i avl. Bruker dere britisk korthår slik de gjør med scottish fold? Trodde faktisk alle paringer måtte foretas mellom manx og en annen rase for å unngå dødfødte unger. Godt man lærer noe nytt hver eneste dag.

      Skogkatten klatrer for resten også ned av trær med hodet først. 😉

      Det blir nok ingen manx på meg i denne omgang. Jeg har jo en skogkatt, en birma og tre ragdoll som det er. Tre av dem er mellom 10 og 13 år, så de begynner å bli voksne nå. Jeg kommer ikke til å erstatte dem alle etter hvert som de faller fra, men et par stykker kommer jeg nok alltid til å ha. En hverdag uten katt kunne jeg nemlig ikke tenke meg!

      Skal følge med på bloggen din!!

  9. Å helledussen! For min del kunne du lagt inn ennå flere – for makan til søte kattunger :)))) *smelt, smelt*
    Helt utrolig nydelige – både kattungene og bildene dine :))

    • Jeg har mange bilder å ta av, men fant det best å begrense seg litt. Kan jo heller la dere få hilse på dem igjen når de har blitt litt større. 😉
      Du skulle bare se dem «live» Monica! De er så utrolig søte!!

  10. Så utrolig nydelige de var alle sammen! 🙂 Hvem kunne ikke tenkt seg et slikt lite herlig nøste i hus 🙂

    • Hadde jeg ikke allerede hatt full kvote puser i huset, ville nok lille Rachel ha endt opp her hjemme. 😉
      Heldige er de som ender opp med en av disse!

  11. Hm, jeg har aldri være noe kattemenneske egentlig, men disse var jo virkelig vakre da! Sku gjerne hatt en av de ja!! Flotte bilder!!

    Ha en flott slutt på helgen!

    • Det er vanskelig ikke å smelte litt når man ser små firbente unger.. enten det er katter, hunder eller andre dyr. Nydelige er de som oftest alle sammen. 🙂
      Kos deg videre i helgen du også!

  12. Å helledussen, så nydelige. Jeg er så glad i katter, de er så seg selv :0)
    Fint s bidrag :0)

    • Det er vel ingen som helst tvil om at jeg også er veldig, veldig glad i katter. En eller annen har sagt at:

      «For noen blinde sjeler er alle katter like, men for en katteelsker har hver enkelt katt fra tidenes morgen vært fullstendig og fantastisk unik.» 🙂

    • Pupziz (Kari-Anne)
    • Posted 12 juli 2009 at 2:10 am
    • Permalink
    • Svar

    Så søte de er=)
    Jeg kan fortsatt ikke si at katter er helt tingen for meg, men søte er de nå da=D
    Ha en strålende søndag:-D

    • Ja, de er nesten søtere enn godt er. I hvert fall for oss som er svak for katter. 🙂

        • Pupziz (Kari-Anne)
        • Posted 12 juli 2009 at 6:38 pm
        • Permalink
        • Svar

        =)
        Takk for kommentaren inne hos meg! Koslig du synes det! Nå er ikke alle bildene på S fra Ribsskogen denne gangen da=) Bare nesten, er et par der som er tatt i Nybygda faktisk i et fantastisk sollys…

        • Vakkert er det rundt Ribsskogen uansett Kari-Anne, og alle bildene er nydelige! For ordens skyld bør jeg kanskje legge til at det er vakkert i Nybygda også. Ønsker jo ikke fornærme noen derfra. 😉

            • Pupziz (Kari-Anne)
            • Posted 13 juli 2009 at 2:08 am
            • Permalink
            • Svar

            Ja det er vakkert der…=)
            Jeg vil anbefalle deg å kikke på denne adressa=)
            http://norwaynature.blogspot.com/ Det er fra hjemme i trøndelag, du skulle vært der og tatt bilde av Havørna hos Ole Martin! Havørn-Safari i mitt «Rike»;)

              • fotoboksen
              • Posted 13 juli 2009 at 8:47 am
              • Permalink

              Som medlem av BioFoto kjenner jeg godt «Flatanger-mafiaen» som vi kaller dem. 😉 De var blant annet på besøk i Østlandsavdelingen vår og viste bilder på siste møte før sommeren.
              Foreløpig har jeg ikke fått vært der oppe selv, men satser på å dra når BioFoto skal arrangere en fellestur!
              Akkurat denne bloggen var jeg imidlertid ikke klar over. Smart å la besøkende legge ut egne bilder på denne måten!!

              • Pupziz (Kari-Anne)
              • Posted 13 juli 2009 at 7:38 pm
              • Permalink

              hihi;) Tenkte ikke på det;P
              Flatanger-Mafian ja, var et passe navn må jeg si;) Er ikke sikker på hvem som hører til der jeg da men=)
              Ja det synes jeg virkelig du skal! Jeg gleder meg som en unge til at August skal komme og jeg igen kan vende nesa hjemover!

              …………….

              Det er ikke plass til flere underkommentarer, så se lenger ned for svar. 😉

  13. Det er fantastisk smukke billeder, de måtte gerne bo hjemme hos mig alle sammen – vi har to katte og er meget glade for dem.
    Rigtig god søndag til dig!

    • Dersom vi ikke allerede hadde hatt full kvote katter her hjemme, ville nok den lille skilpaddefargede ha flyttet hit til oss.
      Ha en riktig god søndag du også Madame 🙂

  14. Så Söta!! 🙂

    • Jeg måtte bare vise dere disse småtassene. Insektet jeg hadde liggende klart, kan jeg vise dere ved en senere anledning. 😉

  15. Åååå..for noen søte små nøster!
    Rett før vi får katt når en ser sånne herligheter……hihi;-)

    • De er ikke akkurat «preventive» disse små pelsnøstene.
      Skulle fristelsen bli for stor kan jeg bidra med Monas mailadresse. *ler*

  16. å herreminn så skjønn!
    jeg er helt kattetussete, desverre er mannen allergisk, så vi har holdt oss unna kattekjøp så langt, men nå har han proklamert at han vil snakke litt med legen sin, så det er mulig det blir en liten pus til meg med tiden 🙂

    • Ja, er de ikke nydelige Anne!!
      Krysser fingrene for at legebesøket får et positivt utfall. Jeg unner deg gleden av å ha en katt i huset.
      Her hos meg vil det nok alltid være et par av dem. 🙂
      Når vi og kattene er på hytta om sommeren og jeg drar hjem for å ordne et eller annet, er det så utrolig tomt og trist her uten de firbente.. en nesten ekkel følelse!

  17. Katter är underbara och framförallt små katter. Du visar helt underbara bilder och jag smälter. Mitt hjärta svämmar över av kärlek. Jag vill ha allihop! Vi har en «Ronja» 2 år gammal. Hon är mitt tredje barn, en sladdis. Underbart!

    Ha det gott! Christina

    • De blir liksom som barn i familien disse kattene, like høyt elsket og om mulig enda mer bortskjemte. 😉
      Kos deg videre i helgen Christina!

  18. Jeg tror jeg skjønner hvorfor du ikke liker tanken på at man gir bort kattunger. Ihvertfall så tror jeg det 😉

    Det er så mange som ender med å hive dem når de selv skal på ferie, eller hvis de plutselig ikke kan ta seg av dem lenger.

    Fysjom! 😐

    • Du er inne på det der. Man tar som oftest bedre vare på det man har betalt for, og ALLE dyr SKAL tas godt vare på!

      Det forplikter å ha et dyr. De skal føle seg trygge og elsket, og de må følges opp med helsekontroller, tannsjekk, vaksiner osv. Er man ikke innstilt på det, så skal man heller ikke ha ansvaret for noe dyr.

      Det er virkelig skremmende å se enkeltes «bruk-og-kast-mentalitet» når det kommer til dyr. 😦

  19. Her en hastemelding til dig, og den lyder, at Yahoo, som tager sig af eventuelle mails til mine 2 blogs, Legehuset og Playhouse, åbenbart ikke kan lide din mailadresse. Jeg har ikke modtaget mail fra dig, altså heller ikke din anden, så den er havnet i samme SPAM-suppedas som de fleste vedr. dollars i hobetal, hvor jeg ellers kunne have scoret kassen helt uden at have rørt en finger *LOL*
    At jeg ikke har bemærket din seneste kommentar på Playhouse skal beklages meget – for den burde jeg kunne have fanget! Straks i morgen gør jeg din præmie parat til afsendelse, men først efter at have fundet lidt ekstra til dig 😉
    Mange sene søndagskram fra anjoe

    • At Yahoo kan være så slem å behandle lille meg som spam.. hørt på maken! 😉

      Men du.. du må da ikke finne noe ekstra!! Marihøna er absolutt mer enn nok!
      🙂

  20. For noen nydelige små nøster! Selv en «hundeperson» som meg smelter fullstendig! Og så er det så godt å lese at flere virkelig bryr seg om dyra!
    Slikt «oppdrett» som vi driver så slipper jeg å selge dyr til andre. Vi plukker tidlig ut dem vi skal ha i videre avl og resten blir mat. Selv det har jeg hatt problemer med, men jeg har innsett at jeg nok ikke kan beholde alle. Men; det blir alltid flere igjen enn det bonden har sagt.

    Takk for at du så innom hos meg, og jeg håper du finner mange «sauer i det fri»!

    • I sin tid var jeg en aktiv skytter, men jeg hadde aldri i livet klart å gå på jakt. Viltkjøttet spiser jeg imidlertid mer enn gjerne. Det henger ikke helt på greip, gjør det vel.. men slik er et når man er bløthjertet og glad i dyr.
      Skjønner dermed også godt at du kan ha problemer i utvelgelsen, og at noen ekstra slipper gjennom nåløyet. 😉

      I begynnelsen var det veldig vanskelig å overlate kattungene til andre. Betalingen føltes nesten som «blodpenger». Etter hvert blir man litt mer hardhudet og flinkere til å se den «riktige» kjøperen. Heldigvis har alle våre kattunger fått veldig gode hjem. 🙂

      Her i Oslo-området er det ikke så veldig mange sauer ute i marka. Må nok derfor ta meg noen små utflukter til «saue-terreng».

  21. Å-nææææææ! Så mange søte kattunger! 🙂 Ja, og mora også! 🙂 De er vakre alle sammen, hver på sin måte, men Rachel har flotte, spennende farger! Jeg tror jeg som deg, ville valgt Rachel.. eller …. Lykke.. 🙂 Det var bare flott å få se så mange bilder av dem! De er helt nydelige! Gi dem en klem fra meg! 🙂 Ha en flott dag! 🙂

    • Neste gang jeg besøker Mona skal jeg knuskose dem masse fra deg også Viola.
      Denne gangen var Rachel favoritten, men de utvikler seg så fort på denne tiden, så neste gang kanskje jeg forelsker meg i en av de andre.
      Kos deg videre i kvelden du også. 🙂

      Jeg kom akkurat hjem, og da jeg dro ut i formiddag hadde jeg ikke paraply med. Gjett om jeg ble våt på hjemveien. Nå kommer jeg sikkert til å få en hel masse fine krøller, for er det ikke det sommerregnet gir? Hadde ikke vært meg imot. *ler*

  22. Til Pupziz:

    “Mafiaen vår” inkluderer selvsagt Ole Martin og i tillegg Kjartan Trana og Stian Holmen. Du finner link til de to siste nede i linklisten min. Stian ble for resten årets fotograf i BioFoto.

    Ikke lenge til august nå. For deg går kanskje dagene sent i påvente av hjemreisen, men for meg raser de alt for fort avgårde!

      • Pupziz (Kari-Anne)
      • Posted 13 juli 2009 at 8:48 pm
      • Permalink
      • Svar

      Ja det var vel i grunnen de tre jeg først tenkte på;) Ja det fikk jeg med meg, har han som bokmerke så kikker innom mange av bloggene minst en gang i uka, og Kjartan har jeg vist av siden jeg var bittelita tror vel jeg har prata med han ved noen anledninger også, men er nok ei stund siden=)

      De raser av sted her også, jobber MASSE på Polet og skal på et par konserter. Gleder meg vilt til Metallica og Madonna!;)

      • De er noen kjempetrivelige karer alle sammen, og du verden så dyktige de er!
        Spesielt Stian hadde satt sammen en kombinasjon av bilder og film som var helt utrolig flott. Man ble fullstendig bergtatt!!
        En av mine aller beste fotovenner har for resten nettopp vært der oppe og besøkt dem. Nå forteller han om at flott ørnebilde han har tatt.. i solnedgang selvsagt. Misunnelig? Jeg?!!?

        Så vet jeg om en ung dame her i huset som hadde blitt grønn av misunnelse hvis jeg forteller henne at du skal på de konsertene!!
        Kos deg masse.. det blir sikkert noen fantastiske og minneverdige timer!! 🙂

          • Pupziz (Kari-Anne)
          • Posted 14 juli 2009 at 9:03 am
          • Permalink
          • Svar

          hihi;) Skjønner jeg godt! Ja du får ta turen oppover synes jeg.
          Jeg er da stolt av å komme der i fra, selv om jeg ikke har kontakt med så mange=)
          Du får ta turen i august så er jeg der jeg også:-P

          Hehe;) Ja har vært maks heldig med billetter, fikk billetter til Metallica særs billig med tanke på at de er kjøpt etter at de ble utsolgt:-P

          • Foreløpig er ikke BioFoto-turen til Flatanger fastlagt enda, men det blir nok ikke så tidlig som i august. Sannsynligvis ikke før litt sent på høsten eller til neste år. Skal prøve å huske å gi deg beskjed når det blir. 😉

            Det order seg bestandig for snille barn!


Legg igjen en kommentar

