Skip navigation

Humle - f10, 1/100, ISO 800

Nesten hver eneste gang jeg har tatt bilder av insekter må jeg lete i bøkene mine og saumfare bilder på nettet for om mulig å finne ut av hva det er jeg har fotografert. Ta for eksempel disse bildene. At de to første er en humle er det ingen tvil om, men hvilken humle er det?

Humle - f10, 1/100, ISO 800

Denne «sommerfuglen» tror jeg er en eller annen vikler, men etter å ha sett på utallige bilder av viklere på nettet har jeg enda ikke funnet en som er helt lik. Jeg ble for resten veldig fascinert av øynene til denne tassen.  Hvis dere klikker på bildet under og ser det i stort vil dere sikkert forstå hva jeg mener.

Vikler (?) - f16, 1/320, ISO 400

 

Vikler (?) - f16, 1/320, ISO 400

På øynene ser dette ut til å være en flue, og kanskje er det en «flekket snappeflue». Den ligner i hvert fall ut ifra et bilde i insektboken min. Den fluen så imidlertid ut til å ha flere og lengere ledd på bakkroppen. Derfor er jeg fremdeles litt usikker.

Flekket snappeflue (?) - f13, 1/100, ISO 800

Nunzio har en fantastisk flott edderkoppside. Derfor antok jeg at denne vanlige tassen ville være avbildet der. Det er den sikkert også, men siden det var flere som lignet er jeg i tvil.

Edderkopp - f10, 1/60, ISO 1000

Siden jeg ikke er så veldig flink til å orientere meg på nettet, hadde jeg satt umåtelig stor pris på link til nettsider som på en hensiktsmessig måte viser bilder av ulike insekter og sommerfugler.

Edderkopp - f10, 1/100, ISO 800

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

22 Comments

  1. Humla eller fjäril tycker jag räcker gott som artbestämning. Dina bilder av dem är verkligen fina och skarpa!

    • Til å begynne med holdt det for meg også at det var en humle eller en sommerfugl, men nå vil jeg vite mer og lese om de ulike artene. Den som hadde hatt en superduper insektbok du, med fine bilder av alle dem vi finner her i Skandinavia!

  2. La humla suse sier jeg. Kjempeflotte insektbilder. Minner meg om at jeg må ut og prøve å få tatt noen selv.

    • Jeg er så sta Morten, at jeg SKAL finne ut hva det er.😉
      Kom deg ut med macroen du også. Det er så artig!

  3. Flotte insekt bilder. Du har fått med tegningene på insektene🙂

    • Tusen takk skal du ha. Jeg synes det er så morsomt å jakte på disse insektene. Derfor må jeg benytte anledningen nå som den er her.
      Ja ikke i dag da, for her regner det som bare fy!

  4. Helt utrolige bilder, og nyskjerrigheten blir vekt!! man lærer en masse…

    • Så hyggelig sagt av deg Anne!
      Jeg lærer en hel masse om insektene, både ved å fotografere dem og ved å se hva de holder på med ute i naturen. Kjempespennende er det!!

  5. Flotte bilder igjen!🙂

    Edderkoppen din er en krabbeedderkopp, enten en Xysticus cochi, X bifascicatus eller en X.cristatus. http://www.edderkopper.net/Thomisidae.html
    Disse varierer ganske mye i fargene og overlapper hverandre i artsmessige fargetegninger. For eksakt identifikasjon kreves gode nærbilder av underside og kjønnsåpninger også.

    Xysticus ulmi kan også ved første øyekast ligne litt på ovenstående, men den har ofte litt mer tydelige tverrstriper på bakkropp.

    Det kommer inn flere bilder på min side av disse etterhvert som jeg får redigert sommerens fotografier, samt skrevet litt om hver enkelt art. Arbeidet er meget tidkrevende, men du verden så interessant!🙂

    Mvh Nunz*

    • Jeg antok at dette måtte være en av de du nevner. Ikke rart det er vanskelig å artsbestemme dem når man må se både undersiden og kjønnsåpningene for å finne ut av det! Det holder imidlertid lenge nok for meg at det er en krabbeedderkopp.😉

      Den edderkoppsiden din er gull verd Nunzen! Så er det kjempeartig både med artikkelen og at du har funnet enda fler av den rødlistede!! Gratulerer😀

  6. Takker for koselig tilbakemelding!
    Det er ikke alltid like lett å identifisere dem.

    Tegninger og farger er ikke alltid nok på flere arter. Det blir omtrent som å identifisere et bilslag på lakkeringa..;)

    Uansett, det er moro å drive med, og når gevinsten blir slik som det har vært i det siste blir det svært hyggelig.

    Det følger endel arbeid med slike spesielle rødlistede funn, og rapporteringen har tatt såpass tid at jeg ikke har fått oppdatert med nye arter enda.

    Moro at det blir fokusert såpass på miljøet vårt som dette:

    http://www.sabima.no/sider/tekst.asp?side=686
    http://www.nettavisen.no/dyr/article2665391.ece

    Mvh Nunz*

    • Dette er jo bare helt utrolig morsomt Nunzio!
      Når du først har gjort så sjeldene funn får det ikke hjelpe at alt annet må ligge på vent en stund. Om ikke før, så ligger det en lang vinter foran oss.

      Må le av sammenligningen din. Det er nok en slik «billakk-identifisering» jeg kommer til å holde på med i lange tider framover. Men heldigvis siger det saaaaakte men sikkert inn litt også.😉

  7. Fine insektbilder, navn tror jeg ikke at jeg kan bidra med, alt for lenge siden jeg har syslet med dette nå, men det er spennende uansett navn🙂

    • Visst er det spennende!!
      Det er bare så frustrerende at jeg nesten aldri er helt sikker på hva jeg fotograferer. Da sikter jeg ikke til de store vanlige sommerfuglene osv, men alle disse andre snodighetene.

      Forrige dagen fant jeg for resten en tass jeg har lett lenge etter. Skal vise dere etter hvert, men jeg tok så mange bilder som først må redigeres. Det tar tid, for linselusene er utallige akkurat nå. Må se å få brikken renset før jeg blir helt tussete!!

  8. Meld deg inn i dette forumet, der får du svar på alt!
    http://www.fugleognatur.dk/forum/show_data_start.asp?mode=forum

    Vi er mange nordmenn der. Hadde vært koselig å sett deg der inne.

    Nunz

    • Jeg har ofte tenkt på å melde meg inn der, men faktisk føler jeg det ille at jeg kan så lite og må spørre om alt fra det mest elementære slik som her. Antagelig vil jeg få tildelt en pris som «Årets Forum-plager»! *ler*
      Dette er selvsagt bare dumt av meg, så jeg får vel manne meg opp å gjøre det.

  9. Det kribler over hele meg når jeg ser edderkoppen… :O Har alltid hatt litt skrekk for den, skjønner du.. Og jeg har aldri tenkt på at det er forskjellige underarter av humla.. Den forunderlige verden, sier jeg bare! Ja, de to under den siste humla har virkelig søte øyne, nesten som insektet blir «personlig» på en måte, og ikke «bare et insekt».. Og den ene av dem har noen veldig lange antenner!! hehe.. Kjempeflotte bilder!🙂

    • Når man ser insektene slik i sort, får de på en måte personlighet og man oppdager så utrolig mye! Mindre farlige blir de også. Du får stikke innom Nunzios edderkoppside så blir du antagelig nesten kurert for edderkoppfobien du også.😉

      Redigerte noen insektbilder i går kveld, og da oppdaget jeg et helt lite drama som utspilte seg rett ved siden av insektet jeg fotograferte. Der og da så jeg det slett ikke. Artig! Skal vise dere bare jeg blir ferdig med resten av bildene jeg tok den dagen.🙂

  10. Nå var du vel litt slem med deg selv?😉
    Ingen spørsmål er for dumme der inne, og alle blir tatt godt vare på, og besvart sine spørsmål på en respektfull måte. Det er mange nybegynnere der inne, en overvekt faktisk. Det tar ikke lange stunden å gli inn der. Samtidig lærer man enormt av å spørre, samt lese tidligere innlegg.

    Ilmy og LeylaM er også der inne.

    • Hvis Ilmy har våget seg inn, så skal nok jeg gjøre det også!😉

      Jeg spør som regel mer enn ti vise kan svare, og har lært en hel masse av det. Nesten etter hver eneste fototur, enten de er med tele eller macro, har jeg endt opp med flere ubesvarte spørsmål.

      Dessuten observerer jeg så mye snodig som få andre har lagt merke til. Tror nesten jeg bør begynne å notere det ned.

  11. Kult!

    «Dessuten observerer jeg så mye snodig som få andre har lagt merke til. Tror nesten jeg bør begynne å notere det ned.»

    Det er nettopp det som er viktig! Hadde ikke undertegnede også gjort det, ville «min» edderkopp ha gått upåaktet hen.

    Nettopp disse egenskapene vi er i besittelse av, har vært til stor hjelp i rapporteringen av mitt funn.

    Les mer her:
    http://www.edderkopper.net/spesialside-dipoena-melanogaster.html

    Her har jeg forsøkt å ta mange makrofotos på natta. Det er en utfordring!🙂

    • Dette blir jo bare mer og mer spennende Nunzio! Tror det blir liv og røre blant edderkoppekspertene nå. De kommer sikkert til å gå mann av huse for å lete i sine respektive områder.😉
      Nattmakroene dine ble jo alle tiders, men jeg er overbevist om at det er en utfordring ja og at det ligger mange forsøk bak hvert eneste ett!!

      For mitt vedkommende er det spesielt fuglene ved Østensjøvannet jeg gjentatte ganger har sett gjøre mye «rart» og uforståelig. Har spurt flere biologer, men ingen av dem har lagt merke til det før jeg har gjort dem oppmerksom på oppførselen.
      Kanskje blir det etter hvert sett litt nærmere på noe sothøna har for seg.😉
      Artig!!


Legg igjen en kommentar

