Skip navigation

Hvitbåndet humleblomsterflue - f13, 1/100, ISO 320

Kanskje er dette første og siste gangen jeg får anledning til å se meg selv og himmelen reflektert på ryggen av et lite insekt. Det er en hvitbåndet humleblomsterflue (Volucella pellucens) som beærer meg på denne måten.

Humleblomsterfluen er for resten en artig tass. Den legger eggene sine i vepsebol, der larvene lever av døde veps, døde vepselarver og matrester etter vepsene. På den måten fungerer fluelarvene som renovasjonsarbeidere i vepsebolet.

Jeg sier det igjen… naturen slutter aldri å forundre! Absolutt alle små kryp har sin helt spesielle funksjon i det store kretsløpet.

(Før markøren over bildet for EXIF-info, og klikk for å se det i større format.)

18 Comments

  1. WOW nesten et selvportrett! det er vel det nærmeste vi kommer. Kjempefint bilde nært og skarpt og ja skulle ønske det var meg som hadde tatt det.

    • Arig, ikke sant!
      Jeg hadde håpet at detaljene skulle komme litt bedre fram i stort format, men man kan ikke forlange alt her i verden heller. 😉

  2. Avogtil så blir jeg forundret over hvordan overskriftene dine passer så godt sammen med de bildene du viser oss her. Wow!,sier jeg bare! 😀

    Snart blir det macro på meg også, men først litt sparing 😉

    Ha en fin dag!

    • Jeg forsøker etter fattig evne å la overskriften gi et lite inntrykk av tanker jeg gjør meg om bildene. Hyggelig å høre at jeg ikke skyter så langt over mål! 🙂
      Spar ivei, for dette er morsomt Lavynnia!

  3. Hej!
    Det är en riktigt snygg bild, skärpedjupet tilltalar mig mycket. Jag håller med om att naturen slutar aldrig att förvåna.

    Vänligen
    Karlund

    • Jeg synes det var skikkelig artig med den speilingen på ryggen. Tror aldri jeg har sett det tidligere på noe insekt.

      For meg er halve gleden ved å fotografere i naturen at jeg samtidig får sett så mye uventet og spennende.. og lærer en hel masse i etterkant når jeg leser i bøkene mine om det jeg har fotografert.

      Ha en fortsatt finfin kveld!

  4. Wow. kjempestilig bilde og flott makro foto.

    • Jeg synes humleblomsterflua i seg selv er et flott lite insekt, og når den i tillegg viser en så artig speiling på ryggen kan jeg ikke forlange mer Ivar. 🙂

  5. Synes det ble en spennende tilleggseffekt med fotografen og flott himmel gjenspeilet på ryggen til flua. Motivet står seg jo bra uten dette også. Flott fanget, Inger!

    • Jeg liker å fotografere denne humleblomsterflua. Synes nemlig den er både pen og spennende. Ekstra artig synes jeg det var å få med en så fin speiling. Tror ikke jeg har sett en så «blank» rygg tidligere.
      Tusen takk for denne flotte tilbakemeldingen!

  6. Helt nydelig, og for et perspektiv. Jeg er mektig imponert over dine siste bilder – det oser kvalitet av de.

    • Tusen, tusen, tusen takk skal du ha Geir!
      Vet ikke hva annet jeg kan si.. sånn rent bortsett fra at jeg selv ikke har så høye tanker om bildene mine. Det spiller nå heller ingen rolle så lenge jeg har fotogleden! Blir selvsagt veldig glad og stolt da!! 🙂

  7. Veldig stilig bilde. Artig med et selvportrett i en humle.

    • Kjempehyggelig at du liker bildet. Dette er første gangen jeg har kunnet se meg selv gjenspeilet på et insekt. En artig opplevelse, og morsomt at jeg fikk et bilde av det også!

  8. Veldig bra og detaljert. Fantastisk med silouetten din på ryggen av den.

    • Jeg synes det var utrolig morsomt med den speilingen. Noe slikt har jeg ikke sett (eller i hvert fall ikke lagt merke til) tidligere. 🙂

  9. Det der er ikke hverdagskost, veldig stilig bilde egentlig 🙂 Tenk på alle de små tingene vi ikke ser som må til for å få alt til å rulle og gå.

    • Det er alle de små tingene det er så morsomt å oppdage og å lære om.. bl a slik som larvene til denne flua.

      Etter hvert som jeg lærer litt, er det dessuten veldig tilfredsstillende å kunne bruke denne kunnskapen til å tolke og forstå nye ting på en riktig måte. (Et lite eksempel på det kommer i neste ABC-innlegg. 😉 )


Legg igjen en kommentar

