Skip navigation

Bloddråpesvermer - f16, 1/100, ISO 500

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

 

«TETT på» er mitt tema denne uken, og det er «Seksflekket bloddråpesvermer» jeg lar dere få et tettere bekjentskap med. I flere år har jeg hatt lyst til å fotografere denne svermeren, men uansett hvor mye jeg enn lette fant jeg den ikke.. før nå for ca en uke siden. Når sant skal sies så fant jeg dem ikke selv heller, men ble gjort oppmerksom på at de nå hadde våknet til liv på denne lille plassen.

Bloddråpesvermere er en familie av dagflygende, svært fargerike sommerfugler. De sterke fargene signaliserer at svermerne er giftige,  og de kan forsvarer seg  med ulike giftstoffer.. særlig hydrogencyanid (blåsyre). Så stakkars den fugl som prøver seg på et fargerikt måltid som dette. Siden de har dette forsvarsvåpenet trenger ikke bloddråpesvermerne å være særlig raske til å komme seg unna. Faktisk er de så trege at man lett kan fange dem bare med hendene.

Bloddråpesvermer - f10, 1/100, ISO 400

Her i landet har vi seks ulike arter av denne sommerfuglen, men flere av dem er meget sjeldne:

  • Seksflekket bloddråpesvermer (Nogenlunde vanlig på Østlandet, Sørlandet og langs kysten til Rogaland. Nordligst er den funnet i Nordland.)
  • Fjellbloddråpesvermer (Nogenlunde vanlig i fjellet over hele Norge. I Nord-Norge kan den finnes helt ned til havnivå.)
  • Grønn metallsvermer (Finnes lokalt på Sør- og Østlandet + enkelte funn på Vestlandet, de fleste for lenge siden.)
  • Liten bloddråpesvermer (Østlandet, men sjelden.)
  • Stor bloddråpesvermer (Oppført som «hensynskrevende» på den norske rødlisten.. er nå trolig utdødd på Østlandet og Sørlandet, men finnes fortsatt enkelte steder i indre fjordstrøk i Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal.)
  • Østlig bloddråpesvermer (Oppført som «direkte truet» på den norske rødlisten. Bare funnet to ganger, i Oppland og Telemark.)

 

Bloddråpesvermer - f7.1, 1/100, ISO 1000

Alle de norske artene, bortsett fra fjellbloddråpesvermeren, ser ut til å ha gått tilbake på grunn av tilgroing av landskapet og gjødsling, noe som gjør at næringsplantene deres forsvinnner. Bloddråpesvermerne er nemlig avhengig av blomsterenger og urterike åpne områder.

Bloddråpesvermer - f10, 1/100, ISO 800

Det ble stadig flere bloddråpesvermere på den lille enga, og det virket som om de fleste var mest opptatt med å sikre etterslekten. Jeg har for resten en mistanke om at de «krøllete» vingene til den ene svermeren tyder på at den er temmelig nyutklekket.

Bloddråpesvermer - f7.1, 1/100, ISO 1000

Eggene legges på erteblomster, f eks vikker og kløver. Larvene, som er gule med mørke tegninger, overvintrer som unge.

Bloddråpesvermer - f5.6, 1/100, ISO 500

Mens jeg gikk der på enga oppdaget jeg noen rare hvite/gule hylser på enkelte gresstrå. Jeg visste ikke hva de var, men antok at de hadde noe med svermerne å gjøre. Da jeg kom hjem, leste jeg at både sommerfuglen og larvene kan avsondre et gult og illeluktende sekret, og det stemte jo bra. Et søk på nettet bekreftet senere mine antagelser. Der fant jeg nemlig at larven ved slutten av utviklingen spinner seg inn i en karakteristisk, papiraktig kokong, og at denne kokongen som oftest er festet til et gresstrå. Strået bøyde jeg for resten ned for å få et bedre bilde av kokongen.

Bloddråpesvermer puppe (?) - f16, 1/200, ISO 500

Når puppen er «moden» borer den seg halvveis ut av kokongen, og når den voksne sommerfuglen er klekket, henger det tomme puppeskinnet igjen.. stikkende ut av den tomme kokongen.

Bloddråpesvermer - f16, 1/125, ISO 500

Det var for resten ikke bare bloddråpesvermerne som var opptatt av å sikre etterslekten. Se bare bak denne svermeren.. som jeg antar også ganske nylig hadde forlatt kokongen sin.

Bloddråpesvermer - f16, 1/250, ISO 500

Her har dere et par bilder som viser hvordan blodråpesvermeren ser ut fra undersiden:

Bloddråpesvermer - f16, 1/100, ISO 800

Legg for resten merke til fargen på bena. På de fleste var yttersiden mørk og innsiden lys. Akkurat denne ser i så måte ikke ut til å ha noe «system» i det hele tatt.

Bloddråpesvermer - f14, 1/100, ISO 800

Må vise dere et par nesten identiske bilder også, for jeg oppdaget noe artig da jeg lastet dem opp. Nede i kløverblomsten utspiller det seg nemlig et lite drama som jeg slett ikke var klar over der og da. Her lønner det seg å klikke på bildene for å se dem i stort.

Bloddråpesvermer - f16, 1/80, ISO 500

Har edderkoppen med seg en av ungene sine mon tro?

Bloddråpesvermer - f16, 1/100, ISO 500

At bloddråpesvermerne har en velutviklet sugesnabel er det ingen tvil om.

Bloddråpesvermer - f16, 1/60, ISO 500

Så er det morsomt å få to av sine favorittinsekter med i fokus på ett og samme bilde.. en bloddråpesvermer og en hvitbåndet humleblomsterflue.

Bloddråpesvermer og hvitbåndet humleblomsterflue - f16, 1/80, ISO 500

Jeg har lært veldig mye om bloddråpesvermerne av å lage dette innlegget. For noen kan det nok sannsynligvis fortone seg både en smule «ensporet» og «sært», og jeg tviler egentlig på at særlig mange orker å lese alt. Håper imidlertid at bildene har vært til glede.😉

Bloddråpesvermer - f18, 1/100, ISO 500

Til slutt anbefaler jeg at dere besøker Petunias temablogg for å se flere innlegg i denne ABC-serien. 

abc-i-ord-og-bilder

72 Comments

  1. Flotte, nydelige bilder! Jeg blir like imponert over hvor nær du greier å komme innpå de forskjellige insektene. Helt utrolig!

    Klem til deg, og natta!

    • Når jeg først ble gjort oppmerksom på hvor disse befant seg, var det ikke særlig vanskelig å komme nær dem. Så har jeg jo et fin macro-objektiv da vet du. Veldig glad du liker bildene. Har nemlig hatt litt av en jobb med å redigere dem.. med alt det støvet som er på brikken akkurat nå!
      Klem til deg også, og kos deg inn i helgen!

  2. Egentlig et ekkelt vesen – men FOR noen nydelige bilder!!!! Jeg er helt bergtatt!!!! Fantastisk🙂

    • Før synes jeg også de fleste insektene egentlig var ganske ekle, men det var før jeg begynte å fotografere dem. Tusen takk skal du ha Monica🙂

  3. Veldig bra bilder😀

    • Jeg tok en del bilder av dem når jeg først hadde anledningen, og koste meg veldig med det. Følte på en måte at den som har ventet på noe godt ikke har ventet forgjeves.. og da er det meg jeg sikter til selvsagt. Glad du liker resultatet!🙂

  4. Vildt imponeret, som sædvanlig🙂

    • Tusen, tusen takk Rimkoger.🙂
      Jeg er selv glad for at jeg endelig fikk anledning til å fotografere denne sommerfuglen!

  5. Kjempeflotte bilder, og det ser ut som du var der i det rette øyeblikket og… flott.

    • Om det ikke hadde vært for en biolog som også driver med foto, hadde jeg nok lett etter disse sommerfuglene enda.😉

      Man må visst være på rett plass til rett tid, for de er ikke særlig aktive i mer enn noen dager/uker.

  6. Helt utrolig så flotte bilder du tar av disse småkrypene! Innterresant å lese om den og. Skulle heller vært mygga som dør ut, og ikke slike som disse, som er så fine å se i naturen. Fra Margit.

    • Ja, den myggen kunne vi gjerne vært foruten. Skjønt den har sikkert sin helt spesielle funksjon i det store kretsløpet den også. Kanskje finner jeg ut av det en vakker dag. I så fall skal jeg fortelle dere.
      Får kanskje prøve å ta noen bilder av den stikkende tassen.. sånn for sikkerhets skyld.😉

  7. Wao! Knallstilige bilder!!

    • Tusen takk skal du ha Anne-Linn!!

  8. Helt utrolig! Fantastisk! Og for en tålmodighet du må ha. Hvordan klarer du å komme så tett på? Noen spesiell linse du bruker?

    • Kjempeglad du liker disse bildene. Jeg har faktisk lett etter disse svermerne i mange år. Derfor var det spesielt morsomt endelig å kunne observere og fotografere dem.
      Jeg har en Sigma 180mm macro som jeg er veldig, veldig godt fornøyd med. Den krever litt lys, men siden jeg uten problemer kan bruke høy ISO spiller det slett ingen rolle. Med denne optikken trenger jeg ikke stå så veldig nær insektene for å få et bra resultat. Den har nemlig en nærgrense på 45cm. Ønsket om å få insektet enda nærmere er der imidlertid fremdeles, så jeg vurderer å sette på en 2xtelekonverter i tillegg. Har bare ikke fått rotet meg til å teste den ut enda.😉

  9. Det var først på slutten jeg fant ut hvor ‘sær’ jeg var som hadde lest alt.🙂 Jeg ble litt revet med, flott historie. Hvorfor var ikke biologi timene på skolen så intereassante?

    • Jeg har en bekjent som synes insektfotograferingen, og det at jeg prøver å finne ut mer om insektene jeg tar bilder av, er veldig ensporet, snevert og sært. Derfor antar jeg at flere kan oppfatte det på samme måte.
      For oss som har blitt fascinert av denne insektverdenen blir det bare spennende og interessant!
      Når du synes denne biologitimen var trivelig, burde du besøke linken jeg har til Phalloides og surfe litt inne hos ham. De samme ordene du sier til meg her, har nemlig jeg sagt til ham! Nunzio er en annen jeg gjerne skulle hatt som biolotilærer!

  10. og jeg troede lige, at jeg var så original😉
    Jeg må sige – godt valg til «t»🙂

    • Vi er tydeligvis originale begge to Helle.. og det er et flott valg vi har foretatt denne uken!!😉

  11. Utrolig hva man får med når man går » tett på » og tar så fine bilder som du viser her.
    Ha en forts fin fredag og go helg🙂

    • Tusen takk skal du ha, og måtte du få en finfin helg du også🙂

  12. Wauw, det er nogle fantastiske billeder, du har taget! Tak for en dejlig oplevelse🙂

    • Sååå hyggelig sagt av deg Madame! Tusen takk🙂

  13. Ufattelig flotte bilder!

    • Veldig glad du liker dem Randi!
      Håper du får en fin helg🙂

  14. Så nydelige bilder. Dette var virkelig tett på. Vet Datatilsynet at du overvåker dem sli? Spøk til side, dette var en helt nydelig bildeserie. Makrofoto er jo så gøy.

    • Selvsagt klarerte jeg dette med Datatilsynet på forhånd. Siden de gjemmer seg bort på denne måten og dermed kanskje driver med saker og ting som er en risiko for rikets sikkerhet, klarerte jeg det for sikkerhets skyld med Overvåkingspolitiet også. *ler*

      Håper ikke jeg blir saksøkt av denne gjengen nå, for det eneste jeg glemte var å spørre dem om lov til å publisere bildene jeg tok.😉

  15. Jeg kan ikke forstå dem som sier at insekter er ekle. Mange av dem er jo så vakre og er rene kunstverkene i seg selv. Det er bildene dine også. Du imponerer stadig. Takk for en fint innlegg i ABC leken vår:)
    Du finner min T her

    • For meg er det ikke så vanskelig å forstå de som får gåsehud av insektene. Jeg hadde det jo slik tidligere selv. Nå stiller imidlertid saken seg helt annerledes, og jeg synes denne insektsverdenen er riktig så spennende.
      Veldig glad du liker bildene Petunia.. og tusen takk!!

  16. Kjempebra!!!
    Den sommerfuglen (svermeren) har jeg sett i hagen her for et par år siden, og nå håper jeg den dukker opp igjen. Den er nydelig!
    Du har laget et veldig godt og lærerrikt innlegg, og med nydelige bilder – takk!

    • Så flott at jeg kunne bidra med litt info om denne flotte sommerfuglen. Selv lærer jeg som sagt veldig mye av å lage slike innlegg. En ting er å lese om småkrypene. Det sklir ofte like fort ut som det kommer inn. Når jeg skriver det ned slik som her, fester det seg på en helt annen måte.
      Håper bloddråpesvermeren dukker opp i hagen din igjen om ikke så alt for lenge. Dersom du har en blomstereng i nærheten, skulle det være håp.🙂

  17. UTROLIG flotte bilder!!!
    Det er nok ikke mange 6 åringer med munndiare med deg når du tar disse bildene, det er nok derfor jeg ikke får tatt slike ;o)

    Ha en flott helg!!!

    • Tusen takk skal du ha Jeanette!
      Nei, heldigvis er jeg ferdig med den perioden. Det eneste som av og til forstyrrer nå er at mobiltelefonen ringer med bønn fra min håpefulle om jeg kan være «mom’s taxi». Som oftest betyr det en slutt på fotograferingen.

      Det ordner seg for deg også etter hvert skal du se.. og kos dere videre i helgen!

  18. Fantastiske «tett på»bilder:0)
    Er sikkert litt sær eg og, for eg synst dette var utruleg interessant lesning;9)
    god helg til deg, klem

    • Godt at det ikke bare er meg som er «sær»! Synes det er litt dårlig gjort av min bekjente å kalle det sært/snevert/ensporet at man gidder å lete på nettet for om mulig å finne informasjon om de ulike insektene. Jeg er på ingen måte enig, for dette er rett og slett spennende! Morsomt er det å ta bildene også!!

      Ønsker deg også en finfin helg, Line.. og en god fredagsklem kommer susende🙂

  19. Heia

    Tusen takk for at du har løst «mitt lille mysterium»! Først og fremst flotte bilder som alltid, og du har nok redigert mye for å få bort prikkene. Litt jobb kan jeg tenke meg.

    Over til min lille historie. Første gang jeg så de var på ei lita veranda på Børøya i Stokmarknes, Vesterålen sommeren 1998. Den sommeren var varm, kanaonvarm lenge.. En morgen jeg kom ut for å slikke litt sol så finner jeg den svermen av bloddråpesvermerne på veranda. Gjett om jeg fikk sjokk og rømte inn! Jeg har spurt mange om hvilken art dette var, men de visste ikke hva den het. Den kommer ikke hos meg som bor utenfor kysten like utenfor Tromsø! Endelig har arten fått et navn for meg! God helg!

    • Hei på deg Lavina!
      Ja gjett om dette har tatt tid!! Men så har det vært litt artig også da, etter hvert som bildene ble brukbare.

      Så flott at jeg kunne løse mysteriet ditt! På denne lille enga (ikke mer enn max 60 kvm stor) var det ikke så mange av dem at jeg kunne kalle det en sverm. Ståle i Stavanger har imidlertid nylig møtt en hissig gjeng. Du kan lese mer om det inne på Daxiania som jeg har link til nedenfor. Tror ikke jeg heller ville blitt så overbegeistret dersom de hadde okkupert verandaen min!😉

      Ønsker deg også en riktig fin helg. Her er det planlagt VGB-treff i Frognerparken i morgen ettermiddag. Været ser imidlertid ikke så lovende ut. Får derfor sjekke om det blir avlyst eller flyttet inn under tak.

  20. Kjempefine bilder. Og så fine insekt!!

    • Tusen takk Solveig!
      Jeg synes også denne svermeren er veldig fin. Derfor ble jeg glad da jeg endelig fikk anledning til å fotografere den.

  21. Kjempe fine bilder, jeg er så imponert over hvor nært du har kommet.

    • De var ganske så samarbeidsvillige disse bloddråpesvermerne. I hvert fall mens det var overskyet. Når solen tittet fram ble det imidlertid litt mer fart i dem, og de så helst at jeg holdt meg på litt lenger avstand.
      Er selv glad jeg fikk muligheten til å komme dem så nært innpå livet!

  22. Så etter linken til han som møtte den hissige sorten, men finner den ikke. Hm.. Får håpe dere får til et bloggtreff i morgen, men det er jo synd visst været skal ødelegge.. Hils kjentfolk..

    Jeg synes det var skummelt den svermen på den lille veranda. De var overalt, selv i solstolen. Grøsser, men tok ikke bilde den gang var det vanlig filmrull.he,he

    • Nå måtte jeg sjekke! Jo da, Daxiania-linken ligger i blogroll’en som den skal den (Daxiania, Ståle og Daxée). Du finner bloddråpesvermen i det siste innlegget.

      Selvsagt skal hilse fra deg i morgen! Skal ta med en stoooor paraply.😉

  23. Åh så vakker den er! Det er utrolig hvor mye flott som finnes og som man aldri ser før den dagen man begynner med foto🙂 Jeg skal til Oslo til uken og håper jeg får litt tid ved Østensjøvannet, har så lyst til å prøve å ta noen fuglebilder. Ha en fin helg!

    • Ja, er det ikke en flott sommerfugl! Jeg er så glad jeg endelig fikk anledning til å fotografere den.🙂
      Østensjøvannet ligger bare et lite steinkast fra her jeg bor. Det hadde vært veldig artig om vi kunne treffes der nede.. hvis det passer for deg. Sender deg en mail med mobilnummeret mitt jeg, sånn for sikkerhets skyld.😉

  24. Kjempefint og lærerikt innlegg Inger Johanne, masse ny lærdom og nydelige bilder. Og jeg skjønner godt at du har benyttet mulightene til å få mange bilder av den, veldig fin var den.

    • Ja, her måtte jeg benytte anledningen. Jeg slet en del, for det blåste ganske mye mens jeg var der og stort sett overskyet. I tillegg ligger stedet helt inntil en vei med ganske mye trafikk. Dermed blåste det også hver gang en bil passerte. Leste et sted at de bare er aktive noen dager/uker. Våget dermed ikke ta sjansen på å vente på enklere fotovær. Forholdene tatt i betraktning ble resultatet overraskende bra… og glad er jeg for det!!

  25. Fantastiske bilder med veldig informativ tekst! Dette var moro!

    • Så hyggelig Anne-Sophie!
      Da er det kanskje ikke så «sært» likevel da.. dette med å synes at insekter kan være spennende.😉

  26. Merkelig, jeg får ikke svart på mailen din. Men jeg kan jo svare her🙂 Jeg vet ikke hvor mye tid jeg får denne gangen, for vi skal hjelpe moren min med masse ting på mandag og tirsdag. Men hvis jeg får mer enn 10 minutter ved vannet så kontakter jeg deg – det hadde vært kjempehyggelig! Men nå har jeg jo nummeret ditt, så hvis det ikke klaffer denne gangen kan jeg jo gi lyd fra meg neste gang jeg er i Oslo og kan bruke litt mere tid på meg selv🙂

    • Snodig at du ikke får svart på mailen. Men så forstår ikke jeg så mye data heller da.😉

      Jeg skal holde meg i «beredskap» til uken. Passer det ikke denne gangen, så tar vi det ved neste korsvei!🙂

  27. Dette var berre heilt fantastiske bilde!!!

    • Tusen takk skal du ha Marie.🙂

  28. Virkelig vakre bilder! Vil tro du har et meget bra kamera som lar deg komme så nærmt på dyrene! Heldig du! Meget bra tolkning!

    • Jo da, jeg er så heldig å ha et veldig flott kamemera, men det er ikke nødvendig for å komme nært innpå insektene. De fleste små digitale kameraene har en grei macrofunksjon (oftest avmerket som en blomst). Har man speilrefleks avhenger det av hvilken optikk man har til rådighet.😉

      Jeg har et Nikon D3 kamera, og bruker en Sigma 180mm macro når jeg tar slike bilder som dette.. og er selvsagt strålende fornøyd med alt sammen!!

  29. Joda, hadde stor glede av å se på de vakre bildene. Og ble like opptatt av plantne som av insektene. Naturens mangfold, foreviget av en dyktig fotograf.

    • Så hyggelig at du la merke til plantene også! Jeg forsøkte nemlig å få bilder av bloddråpesvermeren på de mest vanlige plantene på dette området.. tistler (som de var mest opptatt av), kløver, strå og disse gule som jeg ikke kjenner navnet på. Det er sannsynligvis disse plantene svermerne gjerne vil ha på engene sine for å kunne trives.🙂

  30. Neste stopp er National Geographic.
    Så suverent er dette innlegget ditt;-)

    • Dette er veldig pent sagt av deg! Tusen, tusen takk skal du ha!!🙂

  31. Urtjusiga och skarpa bilder på ett djur jag aldrig sett förut! Bra lösning på temat!

    • Du kan tro jeg syntes det var morsomt endelig å kunne få tatt bilder av denne svermeren… etter å ha lett etter den i så mange år!!😀

  32. Du verden så mange vakre proffe bilder du har lagt ut her!! Du er bare kjempeproff!! Bloddråpesvermeren er bare helt utrolig nydelig!! Synd det at svermere forsvinner pga tilvoksing og gjødning! Men du… jeg kan da ikke se at du har lagt ut ditt T-bidrag på ABC i ord og bilder?? Fant deg pga at jeg «følger deg» på bloggen min. Det er jo så fåååå som står på ord og bilder – T !! Hm…. Ha en flott helg!🙂

    • Det er litt annerledes inne hos Petunia denne gangen. For å finne linkene til T-innleggene må du klikke på «Mr Linky»-banneret. Sist jeg var der inne var det i overkant av 40 innlegg, og mitt står som nr 2 i rekken.😉

      Veldig glad du liker bildene her, og tusen takk for den flotte tilbakemeldingen!!
      Jeg er selv absolutt fornøyd med at resultatet ble såpass bra. Mens jeg fotograferte var det nemlig stort sett overskyet, og det føltes som om det blåste fra alle kanter. Og for øvrig var det skikkelig artig å finne kokongene også.🙂

      Kos deg videre i helgen du med, og klikk på Mr Linky så finner du mange fine innlegg!!

  33. Måtte se innom hvem som hadde vært på min side, så oppdager jeg slike nydelige bilder!
    Lykke til med støvsuging forresten ;o)

    • Jo takk skal du ha, men jeg skal love deg at det er frustrerende med all denne støvsugingen!! Du verden så deilig det skal bli å få renset brikken igjen!!
      Glad du liker bildene🙂

  34. Det var noen imponerende macroer av et insekt jeg ikke en gang har hørt om, men fikk en masse god informasjon samtidig. Godt jobbet!

    • Tusen takk Rune!
      Som jeg skriver, så lærte jeg en hel masse av dette. Forsøkte også å få bilder av bloddråpesvermeren i ulike situasjoner og posisjoner slik at de sammen og alene kunne fortelle litt om dette flotte insektet… som jeg har hatt så store problemer med å finne.

  35. Nok et fantastisk flott innlegg med utrolige bilder. Jeg ante ingenting om denne sommerfuglen og tror ikke jeg har sett den heller.

    • Jeg kan skrive under på at de ikke er lette å finne.. så mange år som jeg tittet etter dem uten resultat! Selv hadde jeg bare sett bloddråpesvermeren på bilder før dette. På bildene så den så fin ut, og det er den i virkeligheten også.
      Nå må jeg rette søkelyset mot to andre jeg har veldig lyst til å fotografere, men som jeg ikke har funnet. Det er svalestjertsommerfuglen og stikkelsbærmåleren. Får bare smøre meg med tålmodighet og håpe på det beste.

  36. Ja, det var jo noen fantastiske makroer da, som vanlig! Du er jo bare så utrolig dyktig med disse dyrene/insektene du stadig fotograferer. Jeg må bare si meg enig med noen av de over her -du må være fantastisk tålmodig!

    • Tusen takk for denne hyggelige tilbakemeldingen!
      Jo da, når det kommer til fotografering er jeg nok ganske tålmodig. Men jeg merker liksom ikke noe til det, for tiden bare forsvinner uten at jeg enser det. Slik er det når man holder på med noe artig.


Legg igjen en kommentar

