Skip navigation

Gråspurv - f10, 1/400, ISO 400

Det er mange små spurvefamilier å se nå om dagen. Disse fuglene holder til rett utenfor kjøpesenteret vårt hvor det vanker mang en godbit ved uteserveringene.

Spurvungene er som unger flest. Finner de en liten vannpytt må de leke og plaske uti den. Akkurat denne badestunden ble imidlertid kortvarig. Ungene så seg nemlig nødt til å overlate plassen til en liten valp som også hadde lyst til å plaske litt.

Gråspurv - f10, 1/500, ISO 400

 

Gråspurv - f10, 1/500, ISO 400

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

14 Comments

  1. Ja det er gøy for ungene å leke i vannet. Ser ut som om de drikker vann for det meste her, men det kan jo hende de tar seg et lite bad.

    • De plasket rundt, drakk litt og la seg ned og begynte å bade akkurat da hunden kom. Med innstillingene jeg hadde (på macroen) ble ikke selve badebildene noe å spare på. 😉
      Bildene i seg selv er vel ikke mye å skryte av, men det var slik en trivelig familiestemning rundt disse fjærballene.

  2. Arti, men du så sint den var den til høyre på det første bilde, minner litt om sønnen her på sitt `værste`, hormoner vet du :-))

    Håper du har kjekke sommerdager der nede i Oslo, en ser i alle fall du koser deg med kamera.

    • Ikke enkelt med «hormonbomber» i huset *ler*. Er heldigvis ferdig med den perioden her nå. Trøst deg med at det roer seg etter hvert!

      Visst har jeg fine dager, og benytter dem så godt jeg kan. Solen skinner utenfor vinduene i dag også, men vi er lovet forandring i den saken. Derfor må jeg sele på og komme meg ut med kameraet mens muligheten er her.

      Håper du også har fine dager Anne.. selv om hormonene bobler hos ungdommen. 😉

  3. Det er artig å se på dem når de er i vannpytter 🙂 Sikkert godt å få skylt av seg litt eksos og få skylt ned noe av den salte maten de gjerne får i seg fra oss.

    • I det hele tatt så er det trivelig bare å se på slike små familier… hvordan ungene maser om mat, og hvor iherdige foreldrene etterkommer det minste pip. Med en gang foreldrene vender ryggen til, klarer imidlertid de «små» seg helt fint på egenhånd. Jeg har til og med sett dem stjele mat ut av munnen på duene. 😉

      Vi har to uteserveringer på senteret vårt. På den ene siden av plassen vanker det søte saker, og på den andre siden mest salte. Vet ikke hva som er værst jeg, men det meste sklir ned uansett.

  4. åååå, såå søøøte!!! 🙂 hehe, dette kommer du sikkert til å høre ofte ifra meg;)

    Nydelige bilder av flotte fugler. Når du er ute og tar bilder, har du med deg alle objektivene dine, eller er det en du bruker mest av? Tenkte jeg skulle hente litt inspirasjon ifra deg:)

    Klem, og en god dag videre til deg! 🙂

    • Jeg synes også de er søte disse spurvene.. og så trofaste. De fortjener å bli fotografert i ny og ne de også, for de er jo slett ikke noe «dårligere» enn andre fugler.

      Til vanlig har jeg bare ett objektiv med når jeg er ute og fotograferer. Jeg bestemmer meg gjerne for hva jeg vil ta bilder av, og velger objektiv i forhold til det. Mest av bekvemlighetshensyn. I det siste har det unektelig blitt mye macro. Ellers er det telen jeg bruker mest. I dag var det imidlertid 24-120 (normaloptikken min) som fikk være med på bytur.

      Skal jeg på langtur pakker jeg imidlertid sekken med alle objektivene. Da vet man jo aldri hva som kan dukke opp av motiver. 😉

      Føler ikke at dette var særlig inspirerende, men det er i hvert fall slik jeg pleier å gjøre det. For øvrig er macroen ganske hensiktsmessig til andre ting en insekter og blomster også. Har ofte hatt god nytte av den som en liten tele (180mm).

      God fototur!! 🙂

  5. Hællenuffen så nydelige! Vi har hatt skjærerede i hagen i år, men de var ikke støyende plagsomme så lenge. Nå om dagen er det full fart i ungene fra tre svalereir forskjellige steder under taksteinene, og de hører vi godt, både når de hyler etter mat, men også når de har flygetrening rundt ørene våre. Synes det bare er koselig jeg da 🙂

    • Så heldig du er som har så mange små familier rundt deg! Vi hadde alltid svalereir ute på det gamle landstedet vårt. Det var skikkelig trivelig å følge med. Den gangen fotograferte jeg imidlertid ikke. Typisk ikke sant! 😉

      Her er det måkene som har holdt et leven av en annen verden… dag som natt! Nå har ungene heldigvis blitt så store at de kan fly, og dermed har det roet seg litt. Men himmel og hav for et støynivå det var mens de små trippet rundt over alt og foreldrene skulle beskytte dem. De skrek og skrek og agerte stupbombere mot alle som nærmet seg avkommet!

  6. Så søte de var da!

    • Ikke sant. 🙂

  7. Kjære deg.

    Sitter her etter en lang sommer fyllt av alvorlig sykdom, tvil og håp. Min mor døde mandag etter et «heftig» sykeleie. Jeg har vandret ut og inn på regionsykehuset flere ganger om dagen i ukevis. Ventet og tatt pauser og lagt merke til det urbane fuglelivet i grøntsværet og asfalten der, rundt det store sykehuset:,Spurv, måker, duer, linerle og tilogmed noen meiser 🙂

    Å legge merke til fulelivet og mate spurvene i sol og regn, morgen og kveld, var fantastisk god terapi, meditasjon og «jording».

    Nå har det gått litt tid, og jeg kom på «terapispurvene» mine, og det var inderlig godt å se dine spurver 🙂

    Forsyner meg med en klem, samtidig som jeg sender en god en tilbake og sier takk….

    • Kondolerer G!!
      Nå føler jeg virkelig med deg. Jeg hadde det nemlig på samme måte med min mor for noen år siden, og det gjør så vondt. Kommer nok alltid til å savne henne.. verdens beste mamma og etter hvert også «venninne».

      Det er faktisk en god terapi i fuglene og naturen generelt. Du sier det så fint at du får «jording». Jeg kaller det å «tømme hodet», og det gjør godt når hverdagen iblant er tung eller alt går litt for fort i svingene.

      Du kan forsyne deg med massevis av gode klemmer MadJoy.. jeg sender deg nemlig en stor bukett av dem.. og mange, mange varme tanker. 🙂


Legg igjen en kommentar

