Skip navigation

Kålsommerfugl - f16, 1/250, ISO 400

Etter det elendige sommerfuglbildet i forrige innlegg, bør jeg vel vise dere ett som er litt mer vellykket!

Dette er en kålsommerfugl, men om det er en stor (pieris brassicae) eller liten (pieris rapae) kålsommerfugl kan jeg ikke si med sikkerhet. Faktisk synes jeg det er vanskelig å se forskjell på dem. Den lille skal være tydelig mindre og ha mindre svarte flekker på framvingespissene. Men etter å ha studert utallige bilder av dem på nettet, synes jeg fremdeles det er like vanskelig. På flere av bildene har nemlig noen av de store også temmelig svake sorte flekker. Dette med størrelsen finner jeg også litt vanskelig å vurdere så lenge jeg ikke ser dem ved siden av hverandre.

Ut ifra flekkene å dømme, bør kanskje denne tassen være en liten kålsommerfugl.

Dersom noen av dere har  tips om hvordan jeg lettere skal se forskjell på disse nært beslektede sommerfuglene, hadde jeg satt stor pris på å få vite!

(Før markøren over bildet for EXIF-info, og klikk for å se det i større format.)

12 Comments

  1. MORSOMT, jeg har et slikt bilde liggende som jeg hadde tenkt å legge ut etter hvert og jeg aner jo ikke hva det er for noe. På den jeg har er det mere brune flekker på og hode og følerne er mere brunt.

    Bildet ditt har feldig fin skarphet over hele, noe mitt mangler. Gratulere igjen med et bra bilde.

    • Da var det jo alle tiders at valget falt på akkurat denne sommerfuglen nå. Har en del å velge mellom vet du.
      Her var jeg heldig og fikk tatt bildet nesten 90 grader på sommerfuglen. Dermed fikk jeg også skarpheten over det hele. Ellers synes jeg ikke det er så ille om deler av insektene er utenfor fokusområdet. Jeg vil imidlertid gjerne at hodedelen skal være så skarp som mulig.

      Kanskje er det slik at den store kålsommerfuglen har mørkere hode og følere enn den lyse. Må nok studere bildene på nettet enda en gang og se om dette er en fellesnevner. Tusen takk for tipset Morten!!

      • Jeg måtte dykke lengere ned i arkivet og søke på nettet. Jeg bommet litt på navnet på den jeg har bildet av. Jeg har tatt bildet av en sitronsommerfugl. Beklager litt feil info her…🙂

        • Slett ingen ting å beklage Morten! Hovedsaken er at du fant ut av det.
          Så får jeg lete videre etter sikre måter å skille den store og den lille kålsommerfuglen fra hverandre.😉

  2. Vakkert bilde! Jeg har også sett flere kålsomerfugler, tror jeg da😉 Men tror de var mer hvite, kanskje var det en annen type jeg så.. Jeg er ikke helt inne på navn og sommerfugler🙂

    • Det surrer en hel masse kålsommerfugler rundt omkring, så du har sikkert sett flere av dem. Noen av de jeg har tatt bilder av har vært nesten helt hvite med bare et svakt gult skjær, mens andre har hatt farge som denne. Vet imidlertid ikke om variasjonen i farge bare skyldes lysforholdene.
      Men for all del.. det finnes andre hvite sommerfugler enn kåslommerfuglene.😉

  3. Flott bilde av skapninger som er vanskelig å fotografere,…de sitter nesten aldri stille lenge nok… God helg til deg!!

    • Av og til sitter de rolig disse her også, og spesielt når det er litt svalt. Vi får benytte anledningen så godt vi kan da. Her hadde jeg bare litt flaks at den valgte å sette seg på en blomst rett ved siden av der jeg allerede sto.

  4. Da har du fått egen link inne på «Edderkoppkroken».

    Håper det er greit for deg!😉

    http://www.edderkopper.net/Linker.html

    Klemmergoe herfra*

    • Det er mer enn bare greit for meg Nunzio.. det er en ære!! TUSEN TAKK🙂

      Håper klemmen jeg sender i din retning er like god som den jeg nettopp fikk her. *smiler glad til deg*

  5. :))))) Den var det, hehe….

    • Alle tiders!!🙂


Legg igjen en kommentar

