Skip navigation

Svartbrun bløtvinge - f10, 1/320, ISO 400

Jeg tror dette er en Svartbrun bløtvinge (Cantharis fusca). Det er i hvert fall en bløtvinge av noe slag. Av de 43 norske artene tilhører 13 av dem slekten Cantharis. Dermed er jeg litt på gyngende grunn når jeg nå angir art.

De svartbrune bløtvingene er veldig vanlig i Sør-Norge, og på forsommeren kan de opptre i store antall. Både kroppen og dekkvingene er uvanlig myke til biller å være.. ja, for dette er faktisk en bille. Jeg visste for øvrig ikke at disse insektene er rovdyr. Heretter skal jeg jammen være litt mer observant for om mulig å fange dem med et bytte i munnen.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Svartbrun bløtvinge - f10, 1/320, ISO 400

 

Svartbrun bløtvinge - f13, 1/250, ISO 400

8 Comments

  1. Nydelig!

    • Tusen takk skal du ha!

  2. Hej Johanne!
    Visst kan det vara svårt med namn på alla dessa småkryp det blir mycket bläddrande i böcker. Fina bilder och lite roligt med «retro» ram.

    Vänligen
    Karlund

    • Hei på deg🙂
      Dette med riktig navn på insektene er noe av det aller vanskeligste. Jeg har ingen gode insektbøker, så det blir mest til at jeg ut ifra ofte usikre ledetråder leter og leter på nettet. Nå skal jeg imidlertid ta meg selv i nakken og få meldt meg inn i et dansk naturforum som visstnok skal være veldig bra. Kanskje jeg kan lære litt der.😉

      Egentlig klikket jeg feil i Paintshop og endte opp med ramme i stedet for kantlinje på det første bildet. Synes den passet veldig fint til bildet, så jeg satt den like godt på de andre også.

      Kos deg videre fram mot helgen!!

  3. Herlige bilder, Inger Johanne! Synes spesielt bilde nr 2 var stilig og tett på. Rammene kledde motivet! Kan ikke hjelpe deg med art, dessverre!😦

    • Ut ifra de bildene jeg har sett av bløtvingene i denne slekten (men jeg har ikke sett alle 13) er jeg relativt trygg på at dette må være den svartbrune.

      Denne tassen minner meg om «Spiderman» eller en «tyv i natten». Med dette utseende passer den liksom til å være et rovdyr også.😉

  4. Veldig flotte bilder, som Arvid er no 2 en klar favoritt,… veldig fin vinkel. Art… insekt.😉

    • Vanligvis bruker jeg mindre blenderåpning når jeg tar insektbilder. Foretrekker nemlig å ha mer av (og fortrinnsvis hele) dyret i fokus. Her passet det likevel med vinkelen at bare framparten er skarp.. og egentlig gir det en fin stemning også. Burde kanskje prøve meg på flere slike.

      Tidligere var jeg helt enig med deg: Art=Insekt. Nå vil jeg imidlertid vite litt mer om disse krypene jeg stadig jakter på.😉


Legg igjen en kommentar

