Skip navigation

Tistelsommerfugl - f16, 1/200, ISO 400

Dette er en tistelsommerfugl (cynthia cardui).

For meg er det nesten UFATTELIG å tenke på at de første vi ser tidlig på sommeren har fløyet i store flokker helt fra Nord-Afrika, gjennom Eruopa, og hit til oss. Noen individer kan til og med nå helt fram til Nordishavet! Det er jammen ikke rart mange av dem er litt frynsete i vingekanten!

Sommerfuglene legger eggene sine på tistler, nesler og borrer, og den nye generasjonen klekkes utpå sommeren. De kan ikke overvintre her i Norge, og mange foretar sannsynligvis et retur-trekk mot sør på høsten.

Tistelsommerfuglene har for øvrig den videste UTBREDELSE av alle verdens sommerfugler. Den mangler bare i Sør-Amerika. Hos oss kan vi se den fly i perioden juni-september.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Tistelsommerfugl - f16, 1/320, ISO 400

Jeg anbefaler at du besøker Petunias temablogg for å se flere innlegg i denne ABC-serien.

Margit (Malys krok) sendte meg denne fine sangen i kommentaren sin. Vil gjerne dele den med dere.. og tusen takk skal du ha Margit!:

Den prektigkledde sommerfugl,
er fløyet fra Guds hånd,
Han ga den gyldne ringer,
og røde purpurbånd.

Han lærte den å flyve høyt,
høyere enn jeg er.
Den har nok fuglens lyster,
men ei dens dun og fjær.

Og alle verdens mennesker,
og alle konges bud,
ei gjøre kan en sommerfugl,
det kan alene Gud.

Henrik Wergeland

 

abc-i-ord-og-bilder

62 Comments

  1. Det er ufattelige fine bilder:)Og det du beskriver er også helt ubergripelig. Tenk at noe så lite og skjørt kan fly så langt?
    Takk for et fint innlegg:)

    • For meg er det nesten ufattelig Petunia. Lurer på hvor lang tid de bruker på veien?
      Dette er for resten den første jeg så i sommer.

  2. Flott bilde! Gode farger og skarpt! I tillegg er alltid Wikipedia god å ha…

    • En pjuskete tass dette her, men det er nå heller ikke så rart med tanke på hvor langt den har reist.
      Denne gangen har jeg støttet meg til «Småkryp»-boken min, men jeg er enig med deg.. Wikipedia er generelt virkelig god å ha!!

  3. Finner ikke store nok ord som kan beskrive bildene dine, ufattelig gode!
    Og «leksjonen» som følger med gjør at jeg nå er på utkikk etter smådyr.

    • Tusen takk Drengen, men har ikke du allerede nok av dyr du må holde øye med. *ler*
      Det er først de to siste somrene jeg virkelig har blitt hekta på alle de spennende macromotivene som finnes der ute. Visst har jeg tatt bilder av insektene tidligere også, men det var når jeg fikk den nye macroen at det tok helt av. En helt ny verden som åpnet seg for meg, og det er så utrolig spennende.. og så utrolig mye fascinerende å lære!

  4. Denne sommerfuglen er den jeg husker mest fra barndommen også. Den er nydelig. Wow – tenk at den har fløyet så langt!! Og så liten som den er, sammenlignet med fugler da, mener jeg. Mange farer som lurer på den lange veien. Jeg har hørt det en gang at de flyr så langt, men så har det gått i glemmeboken igjen 😉 Kjempeflott bilde! :)Ha en god helg!

    • Visst er den nydelig, og de som klekkes her hjemme blir enda penere enn denne frynsete tassen.
      Det varierer visst ganske mye hvor mange av dem vi har fra år til annet. Kommer sikkert an på hvor mange som klarer den lange og strabasiøse reisen.
      Ha en riktig god helg du også! Nå skinner til og med solen igjen, så dette lover bra. 🙂

  5. Fantastiske bilder av sommerfuglene!

    • Tusen takk skal du ha!
      Sommerfuglene ser for resten ut til å like disse blomstene veldig godt. Stiller man seg ved siden av slike, tar det ikke lange tiden før en vakker liten sak kommer inn for landing.

  6. Ufattelig og Ubegripelig – for oss mennesker.
    Så det er mer mellom himmel og jord enn som så-

    Supert U-innlegg. Jeg er bare imponert

    • Ja, det er garantert mye mellom himmel og jord.. og sikkert mye som er enda mer ubegripelig enn dette.
      Det er en annen sommerfugl som også flyr veldig langt, helt fra Canada til Mexico, og det er Monark’en. Skulle veldig gjerne vært tilstede når de i tusentall ankommer området i Mexico.

  7. Ufattelig at de klarer den lange veien, og ikke minst er det forunderlig hvordan de finner fram. Nydelige bilder av dem 🙂

    • Dette stiller i samme kategori som mye annet jeg bare må godta, men ikke forstår. Like ufattelig er det med Monarken som flyr fra Canada ned til et bestemt område i Mexico. Hvordan vet de i det hele tatt hvor de skal fly? De som legger ut på ferden er vel alle klekket i Canada!?!

  8. Det visste jag inte. Att de flyger så långt. Ja det var sannerligen Ubegripelig.
    Bilderna är kanon!

    • Om de første er litt frynsete når de kommer til oss tidlig på sommeren, så er disse i mine øyne de fineste. Nettopp fordi de er noen skikkelige tøffinger som har klart den lange reisen! 🙂

  9. Blev fel länk till mej ovan.

    • Helt topp at du skrev feil link. Dermed fikk jeg jo sett det flotte bildet av fontenen i Frognerparken også!!
      Blir nok en tur ned dit litt senere i dag, for noe slikt har jeg også lyst til å prøve meg på. 🙂

  10. Supre og utrolige….og ufattbart..
    Takk for et flott innlegg.
    God helg 🙂

    • God helg til deg også, og jeg er glad du liker bildene av denne tapre krabaten. 🙂

  11. Vakkert, vakkert : )

    • Tusen takk Heidi!

  12. Det er så smukt at se dine sommerfuglebilleder – ja, jeg fatter heller ikke, at de kan flyve så langt 🙂

    • Jeg har en forkjærlighet for disse tidlige og litt medtatte tistelsommerfuglene, for jammen har de vært tøffe!
      Nå om dagen klekkes for resten en hel masse sommerfugler, så jeg får nok ta macroen med på sommerfugljakt i dagene som kommer. 🙂

  13. Nydelige bilder!!!
    God helg

    • Takk skal du ha, og kos deg videre i helgen du også!

  14. Utrolig flott bilde…
    God helg.

    • Kjempehyggelig at du liker bildene. Tusen takk, og måtte du også få en flott helg Kerstin!

  15. Ufattelig at et så lite vesen kan klare en så lang flytur!
    Den gir oss en viktig grunn til å bevare litt ugress, som f.eks tistler. Da kan vi med god samvittighet si at vi har dem for tistelsommerfuglens overlevelse:)

    • En kjempefin unnskyldning for ikke å luke bort alt som smaker av «ugress». Dessuten er jo tistlene ganske pene der de står også da, og de er til stor glede for mange av de andre sommerfuglene også. 🙂

  16. Flotte bilder og interessant info. Ha ein fortsatt fin sommar.

    • Og du skal ha takk for en flott tilbakemelding!
      Måtte sommeren på din kant også bli finfin. Vi fortjener det! 🙂

  17. jeg likte veldig godt det øverste bildet med hele fuglen og hele blomsten og den fine bakgrunnen. Også blir fuglen komplett med et bilde av undersiden av vingen.

    • Jeg liker å kunne vise både over- og undersiden av vingene. De er jo ofte så veldig ulike i fargekombinasjonene.
      Gleder meg til å fortsette sommerfugljakten i dagene som kommer. Nå flakser de nemlig rundt både her og der i stort antall.

  18. Ufattelig at disse bitte små skapningene kan fly så langt. Hva du finner ut! Som vanlig er det nydelige bilder.

    • For meg er dette så ufattelig at jeg bare må godta det. Jeg forstår verken hvordan de klarer den lange ferden eller hvordan i all verden de finner fram.
      Nå var det ikke så vanskelig å finne denne informasjonen, for alt står beskrevet i insektboken min. 😉

  19. Ante jeg ikke, at de flyr SÅ langt?! Det er jammen Ufattelig, ja – det har du rett i. Fine bilder!

    • Naturen har så mye forunderlig å by på Randi. For meg er det kjempespennende både å se og lære mer av alt dette som foregår der ute.

  20. Oj,vilka vackra bilder på fjärilen.

    • Den er en virkelig tøff krabat denne sommerfuglen. Tenk hvilken strabasiøs ferd den må ha hatt helt fra Nord-Afrika og hit!!

  21. Så fine bilder av sommerfugl! Visste ikke at de fløy SÅ langt! Det er virkelig Utrolig! Kom til å tenke på denne fine sangen:

    Den prektigkledde sommerfugl,
    er fløyet fra Guds hånd,
    Han ga den gyldne ringer,
    og røde purpurbånd.

    Han lærte den å flyve høyt,
    høyere enn jeg er.
    Den har nok fuglens lyster,
    men ei dens dun og fjær.

    Og alle verdens mennesker,
    og alle konges bud,
    ei gjøre kan en sommerfugl,
    det kan alene Gud.

    Henrik Wergeland

    God helg til deg fra Margit.

    • For et nydelig liten sang Margit! Tusen takk!!
      Synes faktisk den fortjener en plass oppe i innlegget, så jeg får oppdatere med en gang. 🙂
      Ha en riktig god helg du også!

  22. Ja, naturen er utruleg…
    Nydelege bilde 🙂

    • Ikke sant? Det er så mye å forundres over der ute. 🙂

  23. Flotte bilder 🙂
    Og alt en lærer, eg var ikkje klar over at noken sommarfuglar var ‘trekkfuglar’.
    Ønsker deg god helg 🙂

    • Tusen takk Mariann.
      Jeg lærer stadig noe nytt om disse fascinerende insektene jeg også.
      Kos deg videre i helgen 🙂

  24. Kjempeflotte sommerfugl bilder… så detaljerte og skarpe-

    • En tøff tass dette her. 🙂

  25. Nydelige bilder! Og fin sang – den husker jeg fra barneskolen 🙂

    • Mener å erindre at vi også sang den sangen på barneskolen, men her hos meg hadde den for lengst gått i glemmeboken. Derfor var det skikkelig trivelig av Margit å skrive den inn!

  26. Imponerende disse sommerfuglene, det er ganske langt å fly, for ikke å snakke om vinden over havet!?
    SV: Jeg gleder meg mye til hytta blir ferdig sånn at jeg kan sitte og nyte en to timer lang frokost forran vinduet mot sjøen og utsikten 😉 Du må si fra når du har vært og tatt bilder av ørnene, håper du legger ut noen her på bloggen 😀

    • Ja, kan du fatte hvordan de klarer det!?!
      Jeg forstår det slett ikke, og bare godtar det som et faktum.
      Visst skal jeg si ifra når jeg har vært på Flatanger. Tror imidlertid ikke den felles BioFoto-turen blir før senhøstes eller til neste år. Får jeg bilder av ørnene, skal jeg så visst legge noen av dem ut her. Vært trygg!! 🙂

  27. Flott innlegg og flotte bilder.

    • Tusen takk skal du ha! 🙂

  28. Hei!Fint at du likte sangen og koselig at du ville ha den med på innlegget ditt! Klem fra Margit.

    • Visst måtte jeg ta den med i innlegget. Den passer jo så godt til denne sommerfuglen. 🙂
      En god takk-skal-du-ha-klem kommer susende!

  29. Utrolig lekre bilder, av utrolig flotte skapninger :))

    • Ja disse skapningene er nesten utrolige!
      I går traff jeg på en stor og flott nyutklekket av samme art. Den var til og med meget samarbeidsvillig, så jeg håper det ble noen fine bilder av den. 🙂

  30. Ja, og jeg er bare så UFATTELIG betatt av disse vakre skapningene! Laget faktisk et U-innlegg om sommerfugler selv 🙂 (litt sent ute, men…)

    Nydelig som alltid, selvsagt. Og vakkert dikt også 🙂

    • De er så vakre sommerfuglene, og det er så morsomt å fotografere dem. Hadde en riktig fin sommerfugltur i går.

      Skulle ha kommentert så mange fler av ABC-innleggene denne uken, men formen har ikke akkurat ligget inne til annet enn å svare på kommentarene her inne. Håper å komme sterkere tilbake litt senere i uken. Gleder meg til å se sommerfuglene dine! 🙂

  31. Nydelige bilder, og som du seier ufatteleg at dei kan fly så langt…Nydeleg sang og:0)

    • Takk skal du ha Line.
      Sangen skal Margit ha æren for. 🙂


One Trackback/Pingback

  1. By Av den nye generasjon « Fotoboksen on 02 Aug 2009 at 10:16 pm

    […] et tidligere innlegg viste jeg dere en tøff, men litt “loslitt” tistelsommerfugl. Denne er på ingen måte […]

Legg igjen en kommentar

