Skip navigation

Edderkopp - f16, 1/100, ISO 500

Det er ganske mange edderkopper som skjuler seg i vegetasjonen nede ved Østensjøvannet, og slike som denne ser jeg temmelig ofte i nærheten av vannkanten. Synes de er så fargerike og fine at jeg fikk lyst til å ta noen bilder av den.

Jeg har ikke sett at den har spunnet store og fine nett, men du verden så lange tråder den spenner opp. En enkelt tråd kan være flere meter lang , og det får meg til å undres over hvordan hun har klart det. Sannsynligvis har hun vel sittet høyt oppe, spunnet på tråden sin  og latt vinden føre seg avgårde. For øvrig forstår jeg heller ikke helt nytten av slike enslige lange tråder. Kanskje er det rømningsveier? De er i hvert fall lynraske når de fyker opp og ned langs dem.

Så var det edderkoppens navn da. Synes det ligner en agurkedderkopp, men de har da ikke så mange fine farger.. eller..?

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Edderkopp - f16, 1/100, ISO 500

 

Edderkopp - f16, 1/100, ISO 500

24 Comments

  1. Sikke nogle dejlige billeder du har taget! Det er fascinerende at se insekter så tæt på 🙂

    • Tenk, tidligere var jeg nesten panisk redd disse små insektene. Nå synes jeg de er fascinerene som få, og at det er så spennende å kunne se dem i stort!
      Tusen takk!!

  2. Bryr meg ikke om hva den heter, jeg. Ler! 😉 Flotte bilder du har tatt av den.

    • Det var godt å høre Anne-Sophie!
      Jeg har endelig så smått kommet igang med en hjemmeside igjen. Etter hvert som jeg skal legge ut insektbildene bør jeg samtidig fortelle hva jeg har tatt bilde av. Derfor er jeg ekstra opptatt av riktig artsnavn for tiden. 😉

  3. Du har en flott blogg og fine bilder…
    La deg til blandt favoritter her om det er greit

    • Så hyggelig!! Ikke bare er det greit at du legger meg blant favorittene.. jeg blir veldig glad for det!!

      Så må jeg takke deg for kommentar nr 5000 her inne. Dermed.. TUSEN TAKK både for linken og kommentaren. 🙂

  4. Det samme har jeg fundert på mang en gang også, hvordan får de det til. Fra toppen av treet og på kryss av innkjørselen, litt av en bragd egentlig hva klarer. Fine bilder av den 🙂

    • På mange måter er vi mennesker utrolig hjelpeløse sett i forhold til hva disse insektene klarer uten andre hjelpemilder enn seg selv og været.
      Så tror jeg vi begge skal være glade for at vi har denne nesten barnlige evnen til å la oss forundre og beta over det vi ser ute i naturen. 😉

  5. KOmmentar nr 5000????
    Premie elle???
    Syden tur? Cruise? Flaxlodd? he he

    • *ler*
      Du fortjener absolutt et Flaxlodd. Da kan det jo hende det både blir sydentur og cruise. 🙂
      Sender deg en mail jeg!

  6. Dette høres sikkert helt fælt ut å si av meg, men det sier mer om mitt forhold til Østlandsnaturen enn det sier om Østensjøvannet. Men det slo meg plutselig at bildene dine får Østensjøvannet og skogen rundt til å virke som en afrikansk regnskog. Jeg tror jeg må begynne å kikke litt nøyere etter de få gangene jeg forsvinner inn i det som måtte være av skog her på Sørvestlandet.

    • «It’s a jungle out there, Geir!»
      Selv på Sørvestlandet!
      Så ta med deg macroen inn i regnskogen og se på alt det fascinerende som foregår der inne. 😉
      Det er for resten sikkert veldig mye rart å finne i strandkanten også.

  7. Ahh flotte edderkopp bilder..

    • Synes denne edderkoppen er så fin i fargene.
      Ellers har det vært litt utfordrende med macro hittil i sommer. Det har nesten ikke vært noen vindstille dager. Da blir det vanskelig å få så små insekter som dette i riktig fokus hvis man går så nær at det blir 1:1. Må stadig fire på kravene og få litt mer avstand slik som her.

  8. Skriver under på den..
    Fant en overkill gresshoppe men buska svaiet helt vilt.. umlig å få et skarpt bilde.. så nå er godvær bestilt så vi kan komme oss ut å ta flotte bilder igjen 🙂

    • Alle tiders!
      Skjønner at du har et nært og godt samarbeid med værgudene! *ler*

      Men fra spøk til alvor. Når forholdene er vanskelige, kan det lønne seg å ta macrobildene som små serier. Da er det nemlig større sjans for at ett «sitter». Har med hell benyttet meg av dette knepet når alt svaier. 🙂

      Har for resten for lengst sendt deg en mail. Havnet sammen med spam mon tro?

  9. ja helt enig… jeg tar alltid flere bilder av vanskelig motiv i håp om å få ET som sitter.. null prob det nå som en har digitalkamera.. bedre å ta et for mye enn et for lite..

    • Ikke sant!
      I dag har jeg tatt veldig mange «for mye». Alt svaiet nemlig både hit og dit. Ser at mange har blitt skarpe, så jeg får luksusproblemet med å velge ut de beste. HURRA!!

  10. Hun ser ut som en trapeskunstner og er nok rømt fra et circus. Hun er egentlig en circusprinsesse som ble forvandlet av trollet der ved Østensjøvannet. Bare en riktig circusprins kan redde henne tilbake til et liv i manesjen. Foreløpig må hun spinne sine nett der i jungelen, mens hun sukker dypt over at det skulle ende slik. Trollet ved Østensjøvannet viser seg ikke ofte i dagslys, og det er bare en pil fra prinsens bue som kan få henne tilbake til prinsesselivet igjen. Akk ja sann.

    • For en herlig fortelling du lager om henne! La oss håpe at en riktig prins med pil og bue dukker opp ved vannet og redder den stakkars cirkusdprinsessen vår! 🙂

  11. Lekre bilder av en veldig vakker liten skapning 🙂

    Humre – og nydelig liten historie fra Vibeke.

    • Det er ikke alle edderkopper jeg vil kalle pene, men det synes jeg denne er. Håper en eller annen etter hvert kan hjelpe meg med artsnavnet. 😉
      Vibekes historie er bare herlig! Etter å ha lest den synes jeg nesten synd på denne lille edderkoppdamen. *ler*

  12. Hei, igjen!

    Et flott bilde av en flott edderkoppkar. 🙂

    Du er svært nærme med ditt tips av art. Det kan endatil hende at du har helt rett!:)

    Araniellea cucurbitina, (Agurkedderkopp)og Araniella opisthographa er uhyggelig like av utseende. Lenge ble de sett på som samme art. Det er noen pittesmå forskjeller i det eksterne, som ikke kan sees på bildene dine. Tror jeg kan løse gåten hvilken det er av disse to, hvis du sender meg et høyoppløselig bilde av det fremste benparet på edderkoppen. Sett undenfra. Det er noen pigger på undersiden av lårene jeg ønsker å se mønsterstrukturen på.

    Mvh Nunz.

    • Jøss, kan det til og med hende jeg har rett?!!? Nå ble jeg jammen både overrasket og litt stolt av meg selv.
      Mønsterstrukturen på piggene.. hva du kan!!! Skal dykke ned i bildearkivet og se hva jeg finner Nunz. Mail kommer etter hvert, og jeg er skikkelig spent på om bildene er gode nok til at denne lar seg bestemme. 🙂


Legg igjen en kommentar

