Skip navigation

Strå - f16, 1/250, ISO 400

Ganske ofte kommer jeg i konflikt med meg selv når jeg redigerer bilder. Jeg vil at de skal være så naturtro som mulig, og liker ikke å fjerne elementer fra dem. Da sikter jeg selvsagt ikke til «linselus», for de bør absolutt fjernes. Svært sjelden kloner jeg bort noe, men tillater meg å gjøre det hvis detaljene er så små som i disse eksemplene. Hva synes dere om dette med å fjerne elementer, og hvor setter man grensen?

Av og til kan for øvrig små detaljer ha betydning for stemningen i bildet. Slik føler jeg det er med dette første bildet av strået. Visst blir bildet roligere og renere uten den lille fliken av et strå øverst til venstre, men jeg synes egentlig den bidrar med en fin stemning. Så hvilket bør jeg velge å spare på?

Strå - f16, 1/250, ISO 400

Her er et eksempel på hva jeg synes er greit å fjerne, og da sikter jeg til toppen av bladet nederst i bildet. Synes dere dette er «juks»?

Blomst - f10, 1/200, ISO 400

 

Blomst - f10, 1/200, ISO 400

 

(Før markøren over bildene for EXIF-informasjon.)

32 Comments

  1. Ja dette er joks för jag fick kämpa för att hitta vad du gjort speciellt på sista bilden. Glöm sånt jobb! 🙂

    • Jeg synes disse endringene er greie, men jeg lurer hele tiden på hvor grensen går for hva man kan tillate seg uten at bildet må regnes som en «manipulasjon».

  2. Jeg tror ikke at jeg hadde tenkt over det hvis ikke du hadde påpekt det selv:) Eller det vil si, jeg legger jo merke til ting!, 😉 men det er kanskje ikke alltid jeg tenker over det. På det øverste bildet så synes jeg ikke at det gjorde noe at det mørke bladet var der.

    Det ga liksom litt dybde til bildet, på en måte 🙂

    Men på blomsterbildet så ble det litt dumt med det lille, grønne bladet. Den var jo så liten allikevel, så det var nok like greit at du fjernet den.

    🙂

    Nydelige bilder, som vanlig! Jeg har begynt å bruke Picasa selv, og selv om det er et enkelt redigeringsprogram, så merker jeg at det holder for meg. Inntil jeg blir presentert for enda et mere avansert program… 😉

    Heldig du som har et skikkelig bra redigeringsverktøy! Ålreit å fikse og trikse litt 😀 Men nå får jeg avslutte før jeg får skriveforbud her!

    Klemmmmm! 😀

    • Jeg er heldig å ha flere veldig gode redigeringsprogrammer, men foreløpig kjenner jeg bare til en liten brøkdel av de mulighetene som ligger der. Heldigvis kanskje, for ellers hadde vel denne problematikken gitt meg enda større sjelekvaler. Sannsynligvis gjør jeg ikke stort mer med bildene mine i de programmene jeg har enn det du gjør i Picasa. Burde absolutt prioritere et kurs i PS snart. Jeg snakker og snakker om akkurat det, men får aldri rotet meg til det!

      Vi ser tydeligvis det samme i bildet av strået, at fliken oppe til venstre bidrar til dybde og stemning. Tror jeg beholder det jeg. 😉

      Skriv så mye du vil du. Det gjør i hvert fall jeg! *ler*

  3. Flotte bilder 🙂

    • Tusen takk skal du ha Nina 🙂

  4. det øverste bildet ville jeg latt være å rette på, men bladet på nederste bilde villevel også jeg har redigert bort..

    du fotograferer like fantastisk, Inger Johanne! Det er like spennende og morsomt å komme inn på bloggen din her, men jeg savner deg likevel også på vgb..

    klem!

    • Så er vi enige om bildene her, men jeg er bestandig så usikker på hvor grensene går.

      Av og til hender det at jeg får lyst til å legge ut noen bilder på VGB også, men tror jeg konsentrerer meg om denne bloggen enn så lenge. Det var et helt spesielt og godt miljø på VGB, men det ble liksom borte med omleggingen. Har det funnet tilbake enda?

      God klem i natten 🙂

  5. Flotte bilder! På det øverste ville jeg ikke fjernet noe jeg, syntes det orginale gir mer liv. På det nederste ville jeg fjernet slik du har gjort. Den lille kvisten ødelegger bildet. Litt endringer er kanskje juks, men det er jo slik fotoverden er blitt er det ikke det? Alle pynter litt med redigering 🙂 Målet må vel være å få det like perfekt – uten å bruke redigering. Men går det ann å ta inn så mye detaljer når man tar et bilde tro…

    • Jeg forsøker så godt jeg kan å unngå forstyrrende elementer i bakgrunnen når jeg tar bildet, og som hovedregel fjerner jeg ingen ting. Toppen av bladet på det nederste bildet er på en måte unntaket som bekrefter regelen.

      Naturen er for øvrig ikke ryddet og støvsuget. Derfor må man jo godta en viss grad av «rot». Som oftest ser jeg det før jeg tar bildet og forsøker å gjør det beste ut av situasjonen. Andre ganger er jeg så opptatt av hovedmotivet at jeg ikke reflekterer over bakgrunnen før bildet er lastet opp. Det er gjerne da valgets kval melder seg. 😉

  6. Heia

    Altså det du har gjort med bildene er ubetydelige. Vet ikke helt hvor grensen går, men å fjerne en prikk på himmelen er ok. Nå vet vi at de proffe fotografene redigerer med bildene sine for at det skal se bra ut. Selv tar jeg bilder i RAW, og redigerer litt slik at det ser bra ut.. Gjøre litt skarpt, og klarere.

    • Det du gjør er akkurat hva jeg gjør også. Alle digitale bilder må for øvrig skarpes litt, for de er jo i utgangspunktet en aning diffuse.
      Jeg vet også at både himmel og bakgrunn ofte byttes ut i bildene. Egentlig er det vel nesten ingen grenser for hvor mye man kan gjøre. For meg er imidlertid fotografier en dokumentasjon av virkeligheten. Hvis de blir veldig endret i forhold til hvordan det egentlig var der og da, bør man vel antagelig gjøre oppmerksom på det. Da er det jo ikke lenger en dokumentasjon, men heller mer over til kunst.
      På samme måte blir det med bilder tatt av ville dyr i dyrehager osv. I slike tilfeller bør det gjøres oppmerksom på at de er tatt under kontrollerte forhold og ikke ute i naturen.

  7. Det er ikke juks vettu. Alle gjør det… 🙂

    Flotte bilder igjen fra ditt kamera!

    Har fått meg fotoblogg sjøl også nå 🙂
    http://nunzio.vgb.no/

    Klemmergoe i kvelden*

    • Jo Nunzio.. mye må regnes som «juks». Det hjelper ikke at alle gjør det. 🙂

      Så flott at du har fått deg fotoblogg også! Skal bli skikkelig spennende å se litt av alt det du møter på din vei.

      Er virkelig imponert over alt du får tid til! Du må virkelig være kreativitetens kilde Nunzio!! Har bare overskudd til denne ene bloggen jeg.. og hjemmesiden min som jeg så smått har begynt på. Sender deg link når den har begynt å ta form. 😉

      God klem til både deg og Leyla.

  8. Retusj/forskjønne et bilde ved å fjerne forstyrrende/uskjønne «flekker», er slik som de to bildene du har her.
    Evt. retusj av mennesker. De fleste vil se bra ut i klassiske portretter (eller motefotografier), så da er det lov å redigere vekk kviser, rødme og lignende.

    Manipulasjon: Legge til eller fjerne et eller flere elementer i et bilde for å forandre «historien». Slik som her: http://www.washingtonpost.com/wp-srv/photo/essays/vanRiper/030409.htm
    Evt. manipulasjon for å få frem en stemning som ikke er mulig å skape gjennom objektivet. Slik som her: http://ithil-photo.blogspot.com/2009/04/hviskende-berring.html

    Ble det litt lettere for deg å vite forskjellen nå? 🙂

    • Helt klart lettere Ithil. Tusen takk skal du ha!!
      Så godtar jeg for meg selv å retusjere litt i naturbildene mine med god samvittighet. 🙂
      De røybildene dine er for resten utrolig flotte. Virkelig stor kunst i mine øyne!!

  9. Det er ingen lett grense å forholde seg til, men jeg er enig i det du sier at dokumentasjonen av virkeligheten er det viktigste. Det er noe jeg alltid er på jakt etter, å kunne formidle hva jeg ser, når jeg ser det. Det lille du viser i bildene her ser jeg ikke på som juks, for det er faktisk elementer du kunne tatt vekk fysisk før bildet ble tatt. Og skulle man ha prikker på brikka tar jeg det nesten som en selvfølge at slike ting kloner man bort, for det er egentlig bare en teknisk sløvhet å ha det i kamera. Men det er alltid en evig indre kamp med seg selv når man kommer til det her 🙂

    • Ikke sant Rune!
      Ithil gir i grunnen en grei generell grenseoppgang. Likevel kommer jeg nok fremdeles til å ha den indre kampen med meg selv når det gjelder enkelte bilder. Her gir du meg for resten en god rettesnor til, mht det jeg kunne ha fjernet før jeg tok bildet.

      Selv er jeg alltid veldig forsiktig når jeg skifter optikk for å unngå støv på brikken. Da jeg anskaffet den nye normaloptikken min, veivet imidlertid den ansatte i butikken det åpne kameraet fram og tilbake. Huttetu!! Etter det fikk jeg drøssevis av linselus som det virkelig er en stor jobb å fjerne på hvert eneste bilde. Noen venner av meg er i USA nå og skal ta med rensesett hjem til meg. Gjett om det skal bli godt å bli kvitt alt støvet!! Egentlig burde butikken ha sørget for rens etter det de gjorde.. synes ikke du også!?!

  10. Dette er et tema som har vært diskutert heftig helt siden digitalkameraene kom. Jeg synes det går et skille der bildet skal delta i en konkurranse. Da oppgis ofte regler for hva man kan og ikke kan gjøre av endringer. For øvrig må dette bli opp til hver enkelt å ta stilling til. I en fotoblogg, som denne, har man jo muligheter til å legge ved forklarende tekst om bildebehandlingen om man vil. Det er både en åpen og informativ måte å presentere bilder på.

    Det å bøye til side eller nappe vekk et gresstrå for å få et rent artsbilde av en blomst, er heller ikke den store forbrytelsen. Mye kan gjøres før man trykker ned utløseren. Her synes jeg faktisk kloningen fungerte greit i begge tilfellene. Supre bilder 🙂

    • Så lenge man forteller hva man har gjort er alt greit, og det har jeg jo god anledning til å gjøre her. Det kan synbes som om jeg er litt streng med meg selv på dette området, så jeg har antagelig ingen ting å ha dårlig samvittighet for.

      For resten er det godt å ha deg tilbake. Trenger litt hjelp med en del insekter jeg har lagt ut i juli (13, 16, 18, 20, 22 og 23). Hadde vært alle tiders om du får tid til å ta en titt på dem. 😉

  11. Er helt enig i at ingen av de endringene du har gjort her kan regnes som «juks», men jeg ville ikke fjernet strået i det første bildet. Forøvrig flotte bilder (som alltid)

    • Jeg liker også det originale strå-bildet best.
      Etter de ulike tilbakemeldingene som har kommet her, har jeg dannet meg et bilde av hva jeg vil tillate meg og hva jeg slett ikke kommer til å gjøre. 🙂

  12. Rediger i vei. Meningen med bildene er jo at de skal bli så bra som mulig og at vi alle skal nyte det etterpå. Noen ganger går det også ann å vise prosessen med et bilde hvis det er gjort mye forandringer, slik at alle kan se forskjellen på uredigert og redigert.

    • Visst kan jeg redigere i vilden sky, men da kommer jeg nok til å fortelle det dersom jeg har gjort store endringer eller dratt mye i spakene. 😉

  13. Jeg synes ikke det er juks. Som blant annet Morten over meg her sier, skal bildene presenteres best mulig.
    Forøvrig kommer jo Ithil med gode innspill.
    Flotte bilder! Jeg er helt enig i det du har gjort med disse.

    • Jeg er glad for alle synspunktene dere har gitt meg, og nå tror jeg at samvittigheten kommer til å være veldig god hvis jeg foretar småjusteringer/retusjeringer som dette.
      Ithils kommentar satt det meste på plass for meg. 🙂

  14. Hei du.

    Jeg synes det du gjør er helt ok jeg.

    Spørsmålet er vel om man ser for seg å dokumentere noe (slik fotojournalister i feks en krig gjør), eller skaper ett bilde slik ihvertfall jeg gjør.

    For meg så handler det ofte om å formidle en stemning eller fremheve noe som ikke alltid er mulig å gjøre med bare ett kamera, eller det er sikkert ofte mulig å komme nærme med lysbudsjetter og utallige assistenter, men nå er jeg ikke så priviligert at jeg har mye penger eller assistent så da bruker jeg photoshop.

    Der forsøker jeg å gjøre bildene litt mer dramatiske enn de kanskje er rett fra råfila og fjerner ting som er forstyrrende.
    Noe ihvertfall jeg synes er helt greit 🙂

    • Budsjettet tillater verken lyssetting eller assistenter her heller, så vi får bare gjøre så godt vi kan med det vi har til rådighet Joachim.

      Jeg er for resten også ganske opptatt av stemningen i bildene. Mange ellers gode bilder har blitt forkastet nettopp fordi den riktige stemningen mangler. Burde antagelig ikke ha slettet dem, for med tid og stunder lærer jeg vel såpass av PS at jeg hadde kunnet gjøre noe med akkurat den saken.
      Foreløpig kan jeg imidlertid alt for lite til å gjøre de helt store endringene. Det er flaut å si det, men jeg kan ikke en gang bruke layers! Må virkelig snart ta meg tid til å lære mer.

  15. Flotte bilder må jeg først få si. Jeg hadde valgt ut bilde nr 2 foran 1. De skyggene oppe i venstre hjørne skaper likefullt liv i bilde nr 2.. Bilde 3 og 4 er jeg usikker.. hadde kanskje valgt nr 3, det med det lille bladet.. ble mer «mykt» med bladet.. Men jeg synes ikke det er juks å fjerne noe. For jeg mener når jeg er ute, så ser jeg mer med øynene enn kameraet kan fange opp, eller jeg kan fokusere med øynene og se mindre (renere detaljer) enn det kameraet fanger opp. Tar jeg bildet, så blir av og til ting med på bildet som jeg ikke egentlig ville ha med.. Men jeg kan altså fjerne det etterpå..
    Huff, dette ble da rotete skrevet?! Ler..

    • Jeg tror jeg forstår hva du mener Viola.. at øyet konsentrerer seg mest om hovedmotivet og går glipp av elementer som kan virke forstyrrende når man senere ser bildet i stort på skjermen.
      Noen ganger (som her) er det enkelt å fikse. Ofte sletter jeg imidlertid bilder nettopp på grunn av disse elementene, men så er jo jeg kanskje litt for opptatt av dette med bakgrunnen. 😉

  16. Jeg sier meg helt enig med Viola. Jeg ville også gått for den retusjerte varianten av det første motivet. Og i det andre syns jeg det ble mer dybde og liv ved å beholde det lille bladet. 🙂

    Jeg synes retusjering er helt greit, og av og til helt nødvendig. Manipulering blir liksom en helt annen greie. Som også kan være kult, for all del, men alt til sitt bruk 🙂

    • Dere viser hvor ulikt vi oppfatter og ser bildene. Mine øyne foretrekker å gjøre det omvendt.. beholde strået i det første, og ta bort bladet i det nederste. Snodig det der.
      Vi får vel antagelig bare se an hvert enkelt bilde å gjøre det som føles mest riktig. 🙂


Legg igjen en kommentar

