Skip navigation

Gatekunst Brenneriveien Oslo - f3.5, 1/200, ISO 1250

Det er ikke akkurat gatekunst dette her, for man kan ikke se det fra gata. Det er for resten godt mulig at man ikke lenger kan se det i det hele tatt. Dette store maleriet prydet nemlig en hel vegg inne i et av lokalene i Brenneriveien i Oslo (bildet er delt i to). Lokalene var imidlertid under rehabilitering da jeg tok disse bildene den 13 juni i år.  Dermed antar jeg at dette kunstverket har gått over i historien. Her inne får det i hvert fall evig liv!

Er vi riktig heldige kan det hende Anne-Sophie vet litt mer om både maleriet og kunstneren.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Gatekunst Brenneriveien Oslo - f3.5, 1/100, ISO 640

20 Comments

  1. En ting er når de maler på gamle hus og bygninger noe helt annet er når det går ut over sporveien og utstyret de bruker.

    Dette er jo en ting som finnes over hele verden og jeg tror nok at vi må finne oss i å leve med det.

    • Jeg liker dette maleriet jeg, og der hvor det var malt passet det veldig fint… inne i et mørkt industrilokale.

      Gatekunst kan være flott dersom det er tilpasset miljøet rundt. Noe helt annet er forsøplende tagging som du nevner!!

  2. Dette er nok graffiti og jeg ville kalle det gatekunst – selv om det er inne.
    Det er signert, men jeg vet ikke hvem det er.
    Nå er jeg av en litt annen oppfatning enn Morten over her, jeg synes gatekunst er flott – enten den er «ulovlig» eller ikke. Nylig intervjuet jeg en av landets mest kjente gatekunstnere (Pay Two) og jeg spurte blant annet om hans forhold til det.
    http://streetart-oslo.asofrim.com/2009/07/hils-pa-pay-two/

    Dette var stilige bilder! Me like! 😉

    • Jeg var veldig glad vi fikk anledning til å forevige denne graffitien før den gikk over til de evige jaktmarker. Me like too!!
      Skal stikke inn til deg litt senere og se hva Pay Two skriver. Spennende!🙂

    • jeg synes grafitti ol er fint når det er fint, og noe av det er jo rett og slett genialt. Men når det kun er kluss kun for å markere seg så synes jeg ikke det er fint. (altså det meste av tags).
      Også synes jeg ikke noe om at man spraymaler flater som i utgangspungtet er fine. Samtidig burde eiendomseierene våge mer.

      Takk for at du tok bilder av verket over, flott å se🙂

      • Det høres ut som om vi er ganske så enige på dette punktet Anne. Kunsten må ikke bare være fint utført, men den må også passe inn i miljøet… og måtte vi bli spart for all den skjemmende taggingen!!

  3. Det var skikkelig fint,så synd det er borte. Brenneriveien – er det der hvor KEM ligger… Amatørmaleren meg kan ikke unnvære et besøk der innimellom🙂

    • Jeg vet jo ikke om det er borte riktig enda, men sannsynligheten taler for det. Jo da, KEM ligger like rundt hjørnet. Denne graffitien fant jeg i det nederste lokalet på høyre side når du går ned mot gangveien over Akerselva.
      Mye fin kunst rett utenfor KEM også.🙂

  4. Det er type kunst jeg liker veldig godt, utrolig hva de klarer å skape. 🙂

    • I dette området er det malt veldig mye flott, og stadig kommer noe nytt til. Derfor tar jeg med jevne mellomrom en tur ned til Brenneriveien. Sist gang jeg var der, var det imidlertid et skår i gleden at noen hadde tillatt seg å tagge oppå en del av den fine gatekunsten. Derfor gjorde det ekstra godt å kunne forevige dette urørte kunstverket!🙂

  5. Ja, her fikk du foreviget «kunstnerverket»🙂 Ser litt «skrekkaktig» ut, spør du meg..🙂

    • Det kan ha noe skrekkaktig over seg, jeg er enig med deg der. Kanskje det er et hyggelig monster som sluker forurensningen for oss? Slik velger jeg å tolke det.😉

  6. Morsomt at du har tatt bilde av dette.. Vi andre går bare forbi uten å tenke på å knipse🙂

    • Fin gatekunst går jeg ikke forbi uten å knipse den, men mye av det som er malt rundt omkring kvalifiserer slett ikke til å være kunst i det hele tatt… bare forsøpling.
      Hvis du ikke allerede har gjort det, burde du gå inn til Anne-Sophie å ta en titt på alt det flotte hun har funnet rundt om i Oslo!!

  7. Det er utrolig mye fin gatekunst å finne, ulovlig eller ikke… flotte bilder og flott kunst.

    • Ja, det er veldig mye fin gatekunst å se rundt omkring. Om bare disse som smører opp «initialene» sine kunne holdt opp med det og overlatt arenaen til folket som virkelig kan!!

  8. Tagging er en uting, grafitti kan være flott!
    Og det burde vært lov å pyntet «en del» temmelig grå bygninger med disse fargerike kreasjonene!

    Men selvfølgelig… så lenge det er ulovlig blir det jo om å gjøre å få mest mulig skrot på de mest spektalurære steder!

    • Mette. Du sier: «Tagging er en uting, grafitti kan være flott!»

      Jammen! En tag er jo graffiti! Du motsier deg selv. 🙂

      • Jeg roter også med terminologien på dette feltet, så du får ha oss unnskyldt både Mette og meg.😉
        Hvilket ord skal jeg bruke på disse «initialene» som sprayes over alt og som for meg bare virker intetsigende og stygge?

    • Jeg skjønner hva du mener Mette, og jeg tror vi er ganske enige. Gatekunsten kan virkelig være flott og berike miljøet der den er malt, mens annet bare virker forsøplende!


One Trackback/Pingback

  1. By Anbefaling – 4 « Gatekunst i Oslo on 29 Jul 2009 at 12:10 pm

    […] Anbefaling – 4 Fotoboksen har flere innlegg på bloggen sin som viser gatekunst i Oslo. Siste innlegg finner du her: Ikke akkurat gatekunst […]

Legg igjen en kommentar

