Skip navigation

Markkakerlakk - f10, 1/200, ISO 400

Hils på vår eneste frittlevende kakerlakk som heter «Markkakerlakk» (Ectobius lapponicus).

I insektboken min, «Småkryp» av Åke Sandhall, leser jeg at kakerlakkene er en av de eldste nålevende insektgrupper, og at de fantes allerede for 300 millioner år siden. Ganske fantastisk å tenke på, ikke sant! Jammen må de være vel tilpasset livet her på jorden så lenge som de har eksistert!

Dette er en hann. Det vet jeg fordi hunnen er mer brunlig, har reduserte vinger og kan derfor heller ikke fly. Jeg har lagt merke til at flere hunninsekter har det på samme måte. Gresstegehunnen er en av dem. I grunnen synes jeg det er ganske snodig at hunnene ikke skal kunne fly, men det har sikkert sin helt naturlige forklaring. Kanskje har det noe med eggleggingen å gjøre? Markkakerlakkhunnen oppbevarer for øvrig eggene sine i en kapsel som hun bærer med seg, og denne kapselen er festet til bakkroppen hennes.

Heldigvis trives våre kakerlakker best ute i naturen. 😉

Dette var visst en sannhet med modifikasjoner! Phalloides kan nemlig fortelle at vi har en «Tysk kakerlakk», og den trives veldig godt inne. Jammen er jeg glad jeg ikke har sett noe til den!! Den trives for øvrig også veldig godt på søppelplasser. Så nå er vi advart.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Markkakerlakk - f13, 1/125, ISO 500

16 Comments

  1. Frityrstekt i stekpanna så er de knasende gode. 🙂

    Legger vi spøken på hylla så liker jeg det nederste bildet veldig godt hvor du ser den fra siden og kan studere kakerlakkens oppbygning.

    • Huttetu Morten! Jeg er sikker på at enkelte kakerlakker ville ha overlevd selv det å bli stekt!
      Egentlig synes jeg vår kakerlakk er ganske pen… og langt penere og triveligere enn de jeg har sett i utlandet.

  2. haha, Morten er visst litt sær idag! 😀 Selv om jeg ikke liker insekter så godt, så er det betryggende å vite at det kun er et bilde jeg har foran meg, og ikke et levende eksemplar, klar til å ete meg opp! :O

    Og det beste jeg vet når det gjelder bildene dine, er at du alltid tar deg tid til å finne ut hva slags insekter du har fotat, og ikke bare knipser i vei bare for å knipse. Utrolig flott egenskap, synes jeg:) Og en like god egenskap ved deg er at du ALLTID tar deg tid til å skrive tilbake på kommentarer vi lesere har lagt igjen her. ALLTID!

    Tilogmed når noen bare stikker innom for å si hei, så sier du noe hyggelig. Du fortjener virkelig ros for noe slikt! 😀 klemmmmmer masse på deg idag, litt sånn koselig klem;) hihi

    Ha en koselig dag videre, Inger Johanne!:D

    • Ingen av krypene her inne kommer til å ete deg opp Lavynnia. Og hvis de skulle forsøke på noe slikt skal de få med meg å gjøre.. og denne damen er det ikke bare bare å skubbe seg på hvis hun blir provosert. *ler*
      Jeg har ikke så stort overskudd til å surfe rundt på bloggene. Derfor konsentrerer jeg som oftest om min egen, og for meg faller det helt naturlig å svare til alle som er så snille å legge igjen en kommentar.
      Tusen takk for rosen Lavynnia!! Slikt varmer! God klem til deg også på denne temmelig grå onsdagen.
      Jeg tror resten av dagen i hovedsak kommer til å bli brukt på hjemmesiden min. 😉

  3. Det er to kryp jeg bare ikke klarer
    1.blodigler
    2.kakerlakker
    ellers så er alt annet ganske så ok.
    Nye bilder av de små på hjemmesiden, neste uke så er det ikke så mange planer på gang…..

    • Igler synes jeg generelt er ganske ekle, men det finnes visst noen fine av de også. Har imidlertid mine tvil. Du skulle sett meg da jeg fanget og skulle fotografere noen av de dyrene. Ga opp ganske så fort, det skal jeg love deg!!
      Disse uskyldige kakerlakkene synes jeg er helt OK, men de vi hadde i Belgia og de man ofte ser i sydligere strøk vil jeg helst slippe å møte! Grøss og gru!

      Titter innom hjemmesiden i løpet av kvelden. Gleder meg til det. Så tar jeg sikte på en tur til Tønsberg i løpet av neste uke. Send meg gjerne en SMS hvis noen dager passer bedre enn andre. 🙂

  4. Denne var i alle fall penere enn den vi hadde på soverommet vårt på Gran Canaria sist 😉

    Likte veldig godt bilde nr. 2, kjempefin komposisjon og en litt mer spennende vinkel enn det øverste. Ellers er jeg imponert over kunnskapen din 🙂

    • Skal jeg vise fram et insekt, må jeg nesten ha med et «artsbilde» som viser hvordan det ser ut fra oversiden. Det er jo i den vinkelen vi som oftest ser det. 😉
      Ellers har du ingen grunn til å være imponert over kunnskapene mine. Jeg kan egentlig svært lite om insektene insektene, men enkelte ting fester seg.

  5. Ikke visste jeg at vi har kakkerlakker. Ja, de har overlevd en del millioner år. De er tilpasningsdyktige og vil klare seg ekstremt godt etter f.eks atomvåpenutslipp også, hvilket vi får håpe aldri vil skje. Jeg mener iallefall å ha lest det en gang..
    Flotte bilder! 🙂

    • Jeg visste det ikke jeg heller Viola, men når jeg lette etter dette krypet i insektboken min fant jeg den.. og ble ganske overrasket.
      Markkakerlakken lever tydeligvis et ganske anonymt liv ute i naturen. Glad er jeg for at den ikke plager oss inne slik mange andre kakerlakker gjør rundt om i verden!
      Jeg mener jeg har hørt om dette med atomvåpen og kakerlakker jeg også. Ganske utrolig dersom det medfører riktighet!
      Kos deg videre i kvelden Viola 🙂

  6. Det sies at kakerlakkene vil være den eneste arten som overlever en eventuell atomkrig.

    I Australia bodde jeg hos en venninne som hadde en del kakerlakker i huset («All houses in Australia got them»), og vi endte opp med å gi de to største krypene navn: Beetlejuice og Wiona Ryder ;D De døde til slutt da Shinen la ut gift.

    • Vi hadde en del kakerlakker der jeg jobbet i Belgia også, men heldigvis slapp jeg å få noen med hjem. Var nøye med å sjekke både tøy og veske før jeg forlot kontoret. 😉 Andre fikk besøk av eksemplarer så store at de godt kunne vært «kjæledyr» slik som Beetlejuice og Wiona Ryder. Jeg foretrekker kattene mine jeg!!

  7. Jeg ser på skrekkfilmer om masse kakkerlakker, og fysj og fy.. Men denne her var søt. Videre fant jeg i syden på rommet. Det var bare en og den var dau. Fant ikke slike svermer a la skrekkfilmer..

    Jeg fikk sett på utstillingen i fjor, og de var ikke søte grøsser ennå..

    Jeg nyter solen ennå jeg, men har sett bildene dine av kunst og det var vakkert selv om jeg ikke har kommentert alt. Men du vet jeg lurer i kulissene..
    Ha en flott dag..
    Klem

    • Jeg har hatt mange opplevelser med store og ekle kakerlakker, men heldigvis har jeg sluppet å se alt for mange samtidig. På kontoret i Brussel fikk vi dem stadig inn sammen med dokumentene, og hver gang vi åpnet døren til «lageret» pilte det kakerlakker i dekning alle veier. Akkurat disse «kontorkakerlakkene» var i hvert fall ikke så veldig store, men jeg fikk grøsninger av dem uansett!!

      Du får magasinere sola og varmen Lavina. Gråværer og regnbygene ser ut til å holde stand her hos meg. Så lenge det ikke pøser ned konstant og sola titter fram i ny og ne skal jeg imidlertid ikke klage.

      Begynner å komme litt i vei med hjemmesiden min nå. Men ting tar tid!! Derfor er jeg ikke så på hugget her inne akkurat nå jeg heller. Du finner siden her http://www.aagfoto.com.
      Nyt sola i fulle drag Lavina, og send gjerne en liten stråle ned til oss med jevne mellomrom. 🙂

  8. Side 242 i boken din finner du en art til; Tysk kakerlakk. Jeg har bilder av begge artene. Fin faktabeskrivelse og som alltid bilder.

    • Der fant jeg en kakerlakk til gitt!! Tusen takk, og jeg har allerede oppdatert innlegget. Hva skulle jeg vel gjort uten deg. 🙂


Legg igjen en kommentar

