Skip navigation

Tistelsommerfugl - f16, 1/320, ISO 320

I et tidligere innlegg viste jeg dere en tøff, men litt «loslitt» tistelsommerfugl. Denne er på ingen måte loslitt. Den er en av de flotte nyklekkede.. som dermed ikke har tilbakelagt den lange veien fra Nord-Afrika og opp hit til oss. Ikke bare var den stor og vakker, den var også usedvanlig samarbeidsvillig. Det virket nesten som om den yndet å vise seg fram rett foran kameraet.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Tistelsommerfugl - f16, 1/80, ISO 200

 

Tistelsommerfugl - f16, 1/200, ISO 400

 

Tistelsommerfugl - f16, 1/200, ISO 320

 

Tistelsommerfugl - f16, 1/250, ISO 400

18 Comments

  1. Fantastisk flott fyr! Det nederste bildet var jo litt av et blinkskudd. Ellers utrolig skarpe bilder, nydelige farger og detaljer🙂

    • Du kan tro det var morsomt å fotografere denne tassen. Den brydde seg nemlig slett ikke om meg i det hele tatt.🙂

  2. Nydelige knallskarpe bilder. Veldig flott og så morsomt at den var så villig til å stille opp som modell da.

    • Denne var nesten helt utrolig samarbeidsvillig. Den oppholdt seg på det samme stedet virkelig lenge. Så lenge faktisk at jeg først tok en hel masse bilder av den for så å ta en rundtur i området, og da jeg kom tilbake fortsatte vi fotograferingen på samme plassen. Det ble til slutt utallige bilder. På grunn av alle linselusene går det imidlertid ikke akkurat fort med redigeringen for tiden.😉

  3. Ja det er gøy når de er sammarbeidsvillige og en ekstra bonus fikk du jo på siste bilde også. Gratulerer så mye med knall bilder.

    • Har flere bilder med bonusinsekter. Til og med noen med begge insektene i fokus. De er bare ikke redigert enda.
      Dette var en skikkelig artig fotostund!!

  4. Vilken skärpa och detaljrikedom! Bravo!

    • Tusen takk skal du ha Gärdsmygen. Ikke hver dag de er like samarbeidsvillige som denne. Kanskje den var helt nyutklekket og veldig, veldig sulten?😉

  5. God morgen. Like vakkert som alltid.. Siste bilde er jo det blinkskuddet! Herlig. Kos deg med dagen!

    • God morgen Lavina.
      Det er en stor og vakker sommerfugl dette her, og jeg er takknemlig for at den var så tålmodig med meg og kameraet mitt!
      Ha en finfin dag du også. Her er det temmelig grått og vått akkurat nå, så fortsett å nyte finværet.🙂

  6. Flotte bilder! og veldig skarpe. Øynene ser ikke snille ut🙂 Likte det nederste bildet og øverste best

    • Takk skal du ha!
      Jeg har foreløpig ikke truffet på en sommerfugl med snille øyne *ler*. Alle har de sett ut noe i likhet med disse.
      Synes tistelsommerfuglen er penest på undersiden av vingene jeg. Derfor ble det mest slike bilder.. men måtte jo ta med et av oversiden også.😉

  7. Ja hva skal en stakkar si. Utrolig flotte bilder. Blinkskudd alle sammen, men det nederste tok kaka. Du verden for et spennende øyeblikk du har fanget her.
    Godt å returnere til bloggosfæren o finne slikt😀

    • Vet du.. jeg tenkte på deg mens jeg pinget det siste nyeste innlegget mitt, og da jeg kom tilbake hit hadde du jammen vært her!!
      Jeg var veldig heldig med denne sommerfuglen som var så til de grader samarbeidsvillig Ståle. Du kan tro det var morsomt!
      Så er det virkelig godt å ha deg tilbake. Håper benet har kommet seg sånn nogenlunde igjen. Slike forstuinger tar gjerne laaaaang tid.
      God klem i kvelden🙂

  8. Ikke hver dag man møter på sommerfugler som liker å være modell🙂 Knallfine bilder Inger Johanne, nyter hvert bildes detaljerikdom.

    • Jeg hadde kjempeflaks med denne, for dette er absolutt ikke hverdagskost! Synes den er så utrolig pen på undersiden av vingene. Derfor satt jeg pris på at det var såpass varmt denne dagen at den ikke var nødt til å spre vingene og varme seg hele tiden.🙂

  9. Profft!! Det ser ut som den liker å vise seg fram foran kameraet og deg🙂 For et frodig mønster den har på drakten sin! Helt utrolig! Og jeg kan ikke forestille meg at denne skal ta den lange reisen ned til Afrika! En forunderlig verden, sier jeg🙂

    • Det er nesten ufattelig at de klarer en så lang flytur disse små sommerfuglene!

      Dette er en av de få sommerfuglene jeg vet om som i mine øyne er penere på undersiden av vingene enn på oversiden. Tror bare det er Sølvkåpe og Aurorasommerfugl-hannen som stiller i samme klasse.


Legg igjen en kommentar

