Skip navigation

Rapssommerfugl - f16, 1/160, ISO 320

Jeg kan like godt vise dere en sommerfugl til i samme slengen.😉

Dette er en rapssommerfugl (Pieris napi). Denne er synes jeg er spesielt fin i fargene, for veldig mange av dem fortoner seg nesten hvite. Derfor kan jeg også ha problemer med å skille de bleke rapssommerfuglene fra kålsommerfugler med kraftige ribbemarkeringer, men så er også kålsommerfuglene denne tassens nærmeste slektninger da. Jeg har for resten begynt å lure på om den fine gule fargen kan være kjønnsbetinget. På de få bildene jeg har sett av parende rapssommerfugler, har nemlig den ene vært ganske så gul… men det kan på den annen side bare være en tilfeldighet.

Disse sommerfuglene klekkes i hvert fall om våren fra den overvintrende puppen og rekker vanligvis to generasjoner på en sommer. Lengst i sør kan de til og med rekke tre. Ganske fantastisk er det for øvrig å tenke på at fargen på puppen varierer etter bakgrunnen der den overvintrer!

Ellers bør jeg vel også fortelle at rapssommerfuglen er en av de vanlige her hos oss, at den har et vingespenn på 37-47mm og at den flyr i perioden mai til september.. også på gråværsdager.

(Før markøren over bildet for EXIF-info, og klikk for å se det i større format.)

12 Comments

  1. Gult er kult. Samme blomst ser jeg, du har nok funnet et godt sted denne gangen. Også på gråværsdager, da burde det jo være gode sjanser i dag……

    • Huttetu Morten! Tror ikke jeg tar kameraet med ut slik som det regner i dag gitt. Men dette hadde antagelig vært en av de få sommerfuglene jeg hadde funnet.😉

      • Det begynte å regne etter at jeg la inn kommentaren. Før det var det bare grått…🙂 jeg blir nok inne i dag jeg også.

        • Sant nok. Det regnet ikke her heller på formiddagen. Nei, i dag får det bli en «redigeringsdag».😉

  2. Skjønner ikke hvor dere alle finner de fine sommerfuglene.. de jeg har sett er hvite.. og ser bare samme slaget hele tiden når jeg er ute ller på tur🙂

    • Disse holder til langs en stikkvei ned til Østensjøvannet. Sommerfuglene ser imidlertid ut til å like seg på områder med tistler, så du får titte etter dem der du finner slike blomster. På dette området er det både kål-, raps-, tistel- og neslesommerfugler.. pluss en og annen dagpåfugløye.

  3. Så vakker. Er neppe alene om å ha et varmt forhold til sommerfugler. De er så vevre og vimsete skapninger. Jeg har hittil ikke klart å fange et eneste akseptabelt bilde av en av disse delikate flagrende. Men det gjør jo ikke så mye så lenge jeg kan komme på besøk til deg🙂
    Visste du forresten at det engelske ordet for sommerfugl, Butterfly, er resultat av en uttalefeil for noen generasjoner siden (iaffal hvis jeg har hørt rett)? Opprinnelig het de Flutterby – flagre forbi. Jeg er veldig mye gladere i det opprinnelige ordet…

    • Det visste jeg slett ikke Ståle, men heretter skal jeg konsekvent kalle dem «Flutterby». For et malerisk og trivelig ord!!

      Jeg er for resten sikker på at du kommer over et sted hvor sommerfuglene spiser og magasinerer solvarme du også! Det fortjener du i hvert fall.🙂

  4. Ikke lett å skille fra hverandrene alle disse artene, men det er spennende🙂 Pent bilde av den.

    • Så du har ingen idiotsikker måte å skille dem fra hverandre på du heller? Savner det sårt!
      Pene er de uansett alle sammen😉

  5. Kjempeflott og skarpt bilde av en kjekk liten kar/frue.

    • Takk skal du ha Ivar!
      Jeg koser meg skikkelig med macroen nå mens sesongen er her. Må jo benytte anledningen.😉


Legg igjen en kommentar

