Skip navigation

Sothøne - f6.3, 1/1000, ISO 500

I det siste har ikke teleoptikken vært den jeg har benyttet mest, men en ettermiddag for noen dager siden satt jeg den på kameraet og tok en tur ned til vannet… og da sikter jeg selvsagt til det kjære Østensjøvannet «mitt». Det var lett overskyet og egentlig ikke særlig mye som foregikk på vannflaten. Dermed var det heller ikke akkurat duket for de mest spektakulære bildene. Jeg moret meg imidlertid blant annet med å fotografere noen halvvoksne sothøner mens de dykket og dykket og dykket igjen. De er så store at de lett finner mat selv, men likevel er det nå stas å bli matet av mor og far da.

Som dere ser er det ikke for mye farger i disse bildene. I tillegg til at det var overskyet, holdt nemlig disse ungene på i skyggen av noen høye busker som vokser inntil vannkanten. Uansett lysforhold, så tror jeg vi koste oss både sothønene og jeg.

Jeg forsøkte å fange dem i stupet med nebbet over vannet, men klarte det ikke denne gangen. Kanskje lykkes jeg bedre ved neste forsøk. Jeg fikk dem i hvert fall mens de var i svevet, på vei ned og mens de ristet av seg vannet etterpå.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

 Sothøne - f6.3, 1/1600, ISO 400

 

Sothøne - f6.3, 1/1600, ISO 400

 

Sothøne - f6.3, 1/1600, ISO 1000

 

Sothøne - f6.3, 1/1600, ISO 1000

14 Comments

  1. Det var jo en fin serie. Her var det jo litt av hvert som skjedde. Jeg jakter for tiden etter nytt teleobjektiv så jeg lurer på hva du bruker og kanskje du kan gi meg et lite hint.

    • Jeg er på ingen måte noen ekspert på dette Morten. Det eneste jeg kan si er at jeg er godt fornøyd med den optikken jeg har.. en Tamron 200-500. Til mitt bruk er den helt ok. Selvsagt kunne man ønske seg noe «heftigere», men da blir prisen alt for høy for min lommebok i hvert fall!

      Sikkert lurt å ta en prat med FotoVideo før du bestemmer deg. De har alltid gitt meg veldig gode og fornuftige råd.

  2. Veldig morsom bilderserie! De ser snodige ut de sothøneungene.

    • De er absolutt noen snodige skapninger, og enda snodigere er de som nyklekkede. Disse har i hvert fall tilnærmet fått den voksne fasongen. 😉

  3. Nydelige bilder dette her. Ser nok at jeg må få meg en kraftigere telelinse (Har en 70-300 idag)

    • Kvalitetsbilder er dette på langt nær, men de er artige nok likevel. 😉
      Jeg hadde også en 70-300 tidligere.. til Sony’en. Må innrømme at jeg ønsket meg nærmere, men det tror jeg vi alltid kommer til å gjøre uansett hvilken optikk vi har. Nå har jeg en 200-500, og til mitt bruk holder den bra. Av og til skulle jeg imidlertid fremdels ønske å komme enda litt nærmere.

  4. hehe, enig med deg, fotoboksen 😉 Man vil helst være helt inntil dem slik at man kan skryte etterpå av hvor nære vi var!;)

    Jeg driver fortsatt og lurer på når det gjelder dette med macro. Har fortsatt ikke skaffet meg det siden tilleggsutstyret også er dyrt. Har du sånn superforsikring på objektivene dine? Og pleier du alltid å kjøpe et sånt UV-filter til alle objektivene dine? MÅ ha så mange svar som mulig før jeg kjøper! 🙂

    Jeg har skjønt at med ditt macro så må man stå et stykke unna objektet hvis man vil knipse ivei. Man kan altså ikke gå tett inntil en blomst, foreksempel. Jeg greier ikke å bestemme meg, men jeg tror jeg er der snart. Skal spørre JapanPhoto, de er så utrolig flinke! Men vil gjerne ha svar fra deg igjen, jeg:)

    Kram på deg!

    (ps: ny bloggenavn grunnet at den gamle ikke samarbeidet) 😦

    • Husk for all del at jeg ikke er noen ekspert i det hele tatt Lavynnia!! Jeg kan bare svare deg ut ifra mine egne erfaringer. Selv støtter jeg meg som oftest på de rådene jeg får hos FotoVideo.

      Alt fotoutstyret mitt er forsikret. Selvsagt lønner det seg å ha filter på optikken. Da unngår man å få riper i den. Men du er ikke nødt til å ha det hvis du er forsiktig vet du.. og du kan jo anskaffe det over tid. Det har jeg gjort.

      Min macro har en nærgrense på 45 cm. Synes dette er helt supert mht insektfotografering. Da blir de nemlig ikke så lett skremt bort. Optikken min krever imidlertid en del lys. Det er ikke noe problem med mitt kamera, men er en ting du kanskje må ta med i betraktningen.

      Tror jeg har sagt tidligere at jeg har planer om å anskaffe en converter slik at insektene kommer enda nærmere. Dermed blir det med macro på samme måten som med tele’n. Alltid vil vi enda nærmere. 😉

      Håper det ordner seg med bloggen din nå da Lavynnia! Selv har jeg gått litt i tenkeboksen når det gjelder hjemmesiden min. Håper jeg finner ut av hva jeg vil om ikke så alt for lenge.

  5. Det er utrolig gøy å følge med på de her, og som du sier så er det ikke gjort i en fei å få akkurat det bildet hvor nebbet tar vannflaten, har forsøkt noen ganger på det samme selv, men det går fort i svingene 🙂 Men du har fanget mange fine og artige bilder av dem her.

    • Jeg har klart det noen ganger både med toppdykkeren, kvinanda og sothøna. Like morsomt er det å prøve hver gang, så det blir nok flere forsøk utover høsten. Tror ikke jeg har klart det med toppanda, så kanskje jeg skal jakte litt mer intenst på den. 😉
      (For resten.. jeg har noen mapper fra i vår som ikke er redigert. Lurer på om jeg ikke fikk toppanda da?!?)

  6. Artige bilder. Synes bildene av sothøns med kun bein og hode nedi vannet var morsomme. Man ser også «hullet» i vannet rundt halsen der hodet går ned. Utrolig med den overflatespenningen og seigheten i vannet som gjør det nærmest plastisk. Supert!

    • Det er virkelig artig med disse gropene og seigheten i vannet. Av og til kan disse faktisk bidra til at enkelte bilder ser skjeve ut fra begge sider. Hele fuglen blir liksom liggende nedi gropen, og det er derfor umulig å rette dem opp. Snodig det der.

  7. Riktig flotte og morsomme bilder! Du får så veldig skarpe bilder, og det er en fryd å se dem her på bloggen! 🙂

    • Det er slike ting som dette jeg gjerne morer meg med å fotografere i «stille stunder» ved vannet.. og måker da. 😉
      Ser nå at jeg glemte å legge ut et pent bilde av sothøneungdommen. Får heller vise dere det en annen gang.

      Jeg foretrekker selv at bildene er så skarpe som mulig (der de bør være skarpe).. og hva skulle jeg vel gjort med dem alle sammen hvis jeg ikke kunne vise dem til dere her inne. Akkurat det gir på en måte mening med all fotograferingen.. det å kunne dele gleden med dere! 🙂


Legg igjen en kommentar

