Skip navigation

Hettemåke, ungfugl - f6, 1/1000, ISO 250

Jeg skulle over en av de små broene ved Østensjøvannet, men hadde ikke hjerte til å skremme opp denne ungdommen av en hettemåke der den satt så avslappet og fint på rekkverket. Vi tittet litt på hverandre før jeg løftet kameraet.. og den begynte å stelle seg.

Hettemåke, ungfugl - f6, 1/1000, ISO 250

Det er artig å se hvor nøye de er med fjærstellet…

Hettemåke, ungfugl - f6, 1/1000, ISO 250

.. men slik må det vel også være dersom de skal kunne holde seg tørre og flyvedyktige. 

Hettemåke, ungfugl - f6, 1/1000, ISO 250

Det varte og det rakk.

Hettemåke, ungfugl - f6, 1/1000, ISO 250

Til slutt gjensto det visst bare å klø seg litt bak øret…

Hettemåke, ungfugl - f6, 1/1000, ISO 250

.. sørge for en liten finpuss her og der… 

Hettemåke, ungfugl - f6, 1/1000, ISO 250

 

Hettemåke, ungfugl - f6, 1/1000, ISO 250

.. før den så på meg en siste gang som for å si at: «Nå kan du passere». 

Så løftet den vingene og fløy avgårde.

Hettemåke, ungfugl - f6, 1/1000, ISO 250

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

14 Comments

  1. Flott serie!
    Hva slags objektiv brukte du?

    • Takk skal du ha.
      Her brukte jeg telen min, en Tamron 200-500 zoomet til 420. Bildene er for øvrig tatt med håndholdt kamera.

  2. Artig å vite historien bak en bildeserie:) Kan ikke du legge ut flere slike historier?🙂

    • Så hyggelig at du liker slike små historier. På den gamle VG-bloggen min la jeg stadig ut slike. Får se om jeg får ånden over meg igjen da vet du.😉

  3. fine ungdommen..🙂

    • Ikke sant!
      Jeg synes hettemåkeungdommene er så pene, og spesielt når de blir litt eldre enn denne.🙂

  4. Flott serie om stell og puss. Neste runde kommer i morgen med kveldspuss og lesing av nattahistorie.🙂

    • Det må eventuelt bli om Flode og «puss, puss så får du en suss» det. *ler*

  5. jeg må bare dele denne linken med dere:
    http://megaz.arbuz.com/2009/08/04/how-to-photograph-birds

    Det er en helt fantastisk side som forteller deg ALT du trenger å vite om fotografering av fugler. Alt fra utstyr til hvor du finner de.

    Jeg kom over den i dag og holder på å lese meg igjennom.

    • En fin gjennomgang på den linken. Det er i hovedsak slik jeg også fotograferer fuglene.. dog litt avhengig av hvor jeg befinner meg. Ved Østensjøvannet er det for eksempel litt enklere å nærme seg fuglene.😉
      Tusen takk for at du deler!!

  6. Hyggelig liten historie du deler med oss her, og jaggu tok han seg god tid til å stelle seg. Fine bilder av fjærpussingen🙂

    • Dagene ute med kameraet er fulle av slike små historier/opplevelser nettopp fordi jeg tar meg tid til å stanse opp. Det er slett ikke bestandig jeg fotograferer. Ofte er det triveligere bare å se. Bilder blir det jo nok av uansett.😉

  7. Stilig! De bildene er fantastiske! Av en riktig så nydelig fugl! Nå er sola og sommeren kommet tilbake! – heldigvis!🙂

    • Ja heldigvis er sola her igjen, og i hele dag har jeg vært med på en lang fotoutflukt. Det har vært sikkelig varmt, men du verden så deilig også! Motivet vi egentlig skulle fotografere var ikke slik vi hadde forventet oss. I stedet ble det en hel masse annet spennende. Har akkurat kommet hjem, så jeg gleder meg til å se resultatet som ligger på brikken.🙂


Legg igjen en kommentar

