Skip navigation

Stokkand hann - f9, 1/800, ISO 250

Fremdeles går han rundt med rumpa bar denne andriken, og fremdeles ser han like snodig ut. Dere husker kanskje at jeg viste dere bilder av ham på vårparten, og håpet da at fjærene snart ville vokse ut igjen. Så har altså ikke skjedd. 

Jammen godt han holder til ved Østensjøvannet hvor tilgangen på mat er jevn og stor. Ellers tviler jeg på at han ville ha klart seg så bra.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

 

Stokkand hann - f8, 1/800, ISO 250 

 

Stokkand hann - f6.3, 1/800, ISO 250

14 Comments

  1. Det ser jo ut som om ham trives i alle fall. Ett øye til fotografen har ham jo også!

    • Jeg tror ikke han lider noen nød ved Østensjøvannet, men jeg lurer veldig på hva som har forårsaket at han ikke får tilbake stjerten sin.
      Han er som du ser ringmerket. Derfor var jeg i kontakt med ringmerkerne i våres. De hadde ikke kjennskap til noen stjertløs stokkand. Det kan tyde på at noe har skjedd med denne fyren.

  2. Synes han er nydelig uansett jeg 🙂

    • Han er jo det da.. om enn litt snodig.
      Så er det litt spennende å følge med ham.

  3. Jeg husker han, ja! Synes også at han ser morsom ut, men ikke sikkert han tenker det selv. 😉 Merkelig at den stjerten ikke har kommet tilbake.

    • Jeg har sett at han har hatt draget på damene, så kanskje han er fornøyd nok. 😉
      For øvrig er han ikke like vinglete som da jeg fotograferte ham i vår. Har nok fått god trening gjennom sommeren.

  4. Fine bilder! kan den fly?

    • Jeg vet faktisk ikke om han kan fly, for jeg har ikke sett ham på vingene. Ikke har jeg villet skremme han opp heller.. men kanskje jeg skulle gå forsiktig nærmere neste gang jeg støter på ham og se hva han gjør da.

  5. Han ser jo noe komisk ut der han tripper uten normal endeparti stakkar, får håpe den vil vokse ut igjen, trodde egentlig det gikk relativt fort til vanlig. Han er jo flott også da 🙂

    • Jeg lærte at fjærene vokser ut igjen nesten med en gang dersom de er revet ut. Hvis fjærene er brukket eller skadet, vil det imidlertid ikke komme nye før fuglen har hatt fjærskifte. Nå ser det ut til at denne karen er ferdig med fjærskiftet sitt, men fremdeles mangler han stjerten. Hmm.. lurer på hvorfor!?!

      Men sånn ellers er han absolutt en staselig kar! 🙂

  6. Sier som Morten jeg, ser ut som han trives og har det bra… selv om han ser litt rar ut, kanskje han får bedre drag på damene da og 😉

    • De fleste fuglene klarer seg helt utmerket ved Østensjøvannet, så han lider nok ingen nød denne karen. Om han får bedre drag på damene vet jeg ikke, men han får i hvert fall napp i ny og ne. 😉

  7. Har du sett du.. det er vel ikke ofte å se en slik en? Han er merket også ser jeg.

    • Dette er i hvert fall den eneste jeg har sett uten stjert! Han må nok ha blitt merket før stjerten ble borte, for ringmerkeren jeg har snakket med kjenner ikke til noen stjertløs and. Snodig dette her. Skal prøve å følge med denne karen, men det er ikke alltid like lett å finne en enkelt fugl nå som det er så mange ved Østensjøvannet. Blir spennende å se om han fremdeles er der like stjertløs når vinteren kommer.


Legg igjen en kommentar

