Skip navigation

Pilfink hann - f6.3, 1/1600, ISO 200

Herr Pilfink hoppet rundt på bakken og sjekket vegetasjonen for mulige godbiter. Han var tydeligvis ikke helt fornøyd med utvalget nede ved bakken. Derfor løftet han blikket for å se hva som fantes litt høyere opp. Jeg tror han så noe riktig fristende, for brått satset han og grep fatt i en blomsterstilk…

Pilfink hann - f6.3, 1/1600, ISO 200

.. og tvang den ned.

Pilfink hann - f6.3, 1/1600, ISO 200

Så sjekket han blomsten nøye…

Pilfink hann - f6.3, 1/1600, ISO 200

.. og enda nøyere.

Pilfink hann, f6.3, 1/1600, ISO 200

Om han fant det han søkte, vet jeg ikke. Det kom nemlig noen forbi akkurat da som skremte ham vekk. Jeg tror imidlertid at han gikk glipp av et herremåltid denne gangen. Slik er nå en gang verden..  men jeg fikk i hvert fall oppleve hvor smarte disse småfuglene kan være.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

16 Comments

  1. Jeg må lære meg den tålmodigheten din. Å fortelle historier med bilder er noe jeg alt for sjelden tar meg tid til.

    • Akkurat dette krever ikke særlig mye tålmodighet, men det betinger at man tar seg tid til å stoppe opp for å se hva fuglene foretar seg. For meg er i grunnen det halve moroa.
      Ellers er dette med å kunne fortelle en historie med bilder, hovedgrunnen til at jeg langt foretrekker bloggen framfor de rene fotosidene. Der kan man jo bare legge ut noen få bilder i uken.. ikke serier slik som her. Jeg synes det er mye mer givende å dele en hel opplevelse enn et enkeltbilde.
      Dessuten lærer man ganske mye om det man fotograferer på denne måten.🙂

  2. fine bilder hvor fokuseringen sitter på alle sammen.

    • Han er nok litt ullen i hodefjærene på de to nederste bildene, men skitt au. Synes det var så artig å få bilder av ham i denne situasjonen.

  3. fin serie og tekst

    • Takk skal du ha.. og en fin liten fugl er det også.

  4. Kjempe herlig bildeserie. Fugler er fasinerende og flotte skapninger.

    • For meg er det skikkelig artig å følge med på alt de finner på å gjøre. Dette er faktisk første gangen jeg har fått festet til brikken at de bøyer blomstene ned på denne måten.🙂

  5. Jeg rett og slett ELSKER historiene dine! Tusen takk skal du ha! Og jippi! Jeg ble hørt😉 hehe

    Jeg liker å se ett og ett bilde også, men det gir liksom mer mening når du skriver et slags eventyr😀 og legger flere bilder under hverandre.

    Gleder meg allerede til MEEER!!!😀 haha, presser deg litt nå;)

    • *ler*
      Ikke vent deg for mye da Lavynnia! Innlegget jeg nå har lagt ut har nemlig slett ingen historie. Du får kanskje lage en du i stedet.😉

  6. Enig med deg i at det å beskue dem og studere adferd og generell opppførsel er halve gleden med å ta bilder av dem. Flotte bilder fikk du i alle fall av han og en fin historie ble det🙂

    • Det er vanskelig å finne de rette ordene som beskriver den følelsen jeg får når jeg står der helt stille og observerer ting som skjer i naturen. Som oftest forundres jeg, smilet lokkes fram og roen er nesten til å ta og føle på.🙂

  7. Veldig morsomt og ikke minst smart… flott og skarp bilde serie av Herr PilFink

    • Jeg synes det er ekstra morsomt å fotografere fuglene når de er i aksjon slik som denne pilfinken.🙂

  8. Kjempestilig! Kanskje var det noen gode kryp inne i blomsten??🙂

    • Jeg tror nok det var småkryp-snacks han var på jakt etter, men denne gangen ble han altså snytt for godsakene. Heldigvis er det massevis av slike blomster ved vannet, så han fant sikkert noe godt på en annen i stedet.😉
      Egentlig burde jeg sett nøye på den blomsten selv. Da hadde jeg kanskje funnet ut av hva han var så ivrig etter å finne.


Legg igjen en kommentar

