Skip navigation

Rapssommerfugl - f16, 1/100, ISO 400

Ikke mange skrittene fra her jeg bor har vi et bitte lite område som har fått stå i fred for både spader og gressklippere.  Det er ikke mange kvadratmeterne stort, men likevel er det et yrende liv på denne plassen.  Blant annet flagrer sommerfugler fra blomst til blomst på jakt etter den livgivende nektaren. På første bildet ser dere en av dem, en rapssommerfugl med hodet langt ned i matfatet. Skjønt.. det kan også være en kålsommerfugl med sterke markeringer?!? Uff, jeg sliter fremdeles med å skille disse hvite sommerfuglene fra hverandre.

Hva dette gule og sorte insektet er, aner jeg ikke. Ikke vet jeg hva det drev på med heller der det klamret seg fast til kvisten på en nyperosebusk. Noe holdt den i hvert fall på med, og kanskje var det eggene sine den hadde tenkt å gjemme akkurat der.

Gult/sort insekt - f20, 1/100, ISO 400

Gressteger er det mange av. Dette er en hann. Det vet jeg blant annet fordi den har fargerike lange vinger den kan fly med. Hunnens vinger er så avkortede at hun ikke kan fly.

Gresstege hann - f13, 1/80, ISO 640

Humler er det også mange av. Dette tror jeg er en jordhumle. Hvis det medfører riktighet, er jeg imidlertid fremdeles usikker på om det er en liten- eller en stor jordhumle. Vi har nemlig store jordhumler her på Østlandet, og denne var faktisk ganske stor.

Humle (stor jordhumle?) - f13, 1/250, ISO 640

Usikkerheten lurer alltid i bakgrunnen når jeg skal angi hva slags insekter jeg viser dere. Så er også tilfellet når jeg sier at det neste bildet viser en danseflue. Jeg leste for resten noe artig om dansefluene i insektboken min. Der står det at disse fluene danser i store svermer før paringen. Hannen fanger et insekt som han gir til hunnen i bryllupsgave, og mens hun suger ut byttet parer de seg.

Danseflue (?) - f13, 1/125, ISO 640

Litt enklere er det å bestemme sommerfuglene med sterkere farger. Men for all del.. det er mulig å ta feil her også! Dette er nok imidlertid en gråbrun ringsommerfugl som er ganske vanlig her i Sør-Norge.

Gråbrun ringsommerfugl - f22, 1/100, ISO 400

Til slutt viser jeg dere en blomst jeg synes er ganske pen, men spør meg ikke om hva slags blomst det er. Ser dere nøye etter vil dere også kunne finne et bitte lite insekt som virkelig står med hodet i matfatet øverst der oppe.

Blomst med lite insekt - f16, 1/200, ISO 640

Måtte denne lille plassen bak huset få stå der like urørt i mange, mange år framover!

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

18 Comments

  1. Er det ikke fint med slike områder hvor naturen får fritt fram? Flotte bilder igjen og morsomt att du viser mange forskjellige bilder fra ett område.

    også har vi det dilemma igjen, den rapsfuglen din ligner veldig på den lille kålfuglen min 🙂 men men vi finner nok ut av det til slutt.

    • Jeg har enda ikke fått rotet meg til å sende biologen en mail om disse hvite sommerfuglene. I går ble jeg faktisk oppmerksom på enda en som kan forveksles med våre problembarn.. en sjeldenhet som heter Mnemosynesommerfugl, og du finner den her: http://gletting.blogspot.com/2009/07/mnemosynesommerfuglen.html

      Jeg gikk ut ifra at den øverste sommerfuglen er en rapssommerfugl på grunn av det sterkt fargede ribbemønsteret på undersiden av vingene, men nå ble jeg usikker. Den har jo denne flekken på overvingen som rapssommerfuglen i boken min IKKE har. Hmm.. må nok endre teksten litt der oppe. 😉

      (Sånn.. nå er det gjort!)

      • Jeg tror nok din er en raps iom at den har klarere mønster under vingene med gult og grønt, verre er det med min som er mye lysere….

        • Håper Phalloides titter på dette innlegget. Han vil antagelig kunne gi oss svaret.

  2. Liten plass, menet stort eldorado for en dyktig fotograf som deg.
    Takk for at du deler 🙂 og ha en flott søndag.

    • Takk skal du ha Anne, for dette er veldig pent sagt av deg!
      Jeg frykter det værste for denne lille plassen, men enn så lenge ligger den der urørt.. og er faktisk et lite eldorado mht insektfotografering.
      Kos deg videre i søndagen du også. 🙂

  3. Fantsastike bilder.. som tatt ut av en bok

    • Tusen takk skal du ha!
      *smiler glad til deg*

  4. Noen ganger er de flotteste motivene rett rundt hjørnet, og det er disse bildene bevis for. Flotte bilder

    • Insekter finner man vel egentlig nesten over alt, men det er veldig kjekt å ha en slik urørt flekk natur i nærheten. Der er mangfoldet langt større enn rundt blomsterbedene!

  5. Jøss, for en flott serie du! Deilig å ha slike muligheter like ved seg…

    • Visst er det deilig, og jeg besøker denne lille flekken ganske ofte. Det er et stort eiketre der også. Derfor kommer det en del nøtteskriker dit litt senere i høst. Håper å få noen bra bilder av dem også etter hvert.

  6. Størrelsen betyr ingen ting sies det, og det kan jo være at det stemer når man ser hva du har funnet her, Mange gode knallskudd. Det er en lei oppgave noen ganger å finn ut hva alle disse krypene heter, men det er litt artig også for man lærer veldig mye av det 🙂

    • Heldigvis er det litt som fester seg etter hvert som man leser om insektene og finner ut av hva man har fotografert. Men det er et enormt stort lerret å bleke Rune!
      Området er kanskje lite, men jammen er det mange ulike insekter der likevel. Snodig det der. Bloddråpesvermerne jeg fotograferte oppholdt seg jo også på et slikt bitte lite avgrenset område. Det var faktisk enda mindre enn dette, og de beveget seg ikke en gang over den smale veien!

  7. Artig det med en wilderness plass i hagen der livet kan få utvikle seg. Flotte bilder

    • Nå er ikke dette akkurat i min hage, men plassen ligger ikke mange skrittene unna. Uansett er det like spennende hver gang jeg besøker den. Nesten uten unntak finner jeg «nye» insekter når jeg er der. Det kommer vel sannsynligvis av at noen trives best om våren, andre senere på sommeren og kanskje kommer det også noen nye til høsten.

  8. Jeg lærte nettopp at de bleke rapssommerfuglene er andre generasjon og jeg forandret min hvite til raps samme som du har bilde av over her.

    også har jeg en ny weside med mange bilder: http://artportalen.se

    • Så flott å lære mer om disse hvite «problembarna»!! Tusen takk Morten.. og linken har jeg nå lagt til blant mine favoritter. Alle tiders! 😀


Legg igjen en kommentar

