Skip navigation

(N) Josimo Catte Latte, Norsk Skogkatt - f16, 1/250, ISO 320, flash

Først skal jeg jukse litt og vise dere disse X-TRA fine kattungene fra (N) Josimo. Men ta det med ro, det kommer nemlig en «ekte» X lenger ned.

Kattungene hadde akkurat fylt 11 uker da jeg tok disse bildene sist tirsdag, og i den alderen har de som regel slett ikke tid til å være fotomodeller. Derfor satt vi dem opp i et epletre for at de skulle bli litt overrasket og kanskje holde seg i ro noen sekunder. Stort sett virket dette knepet fint. De er jo ikke vant med å være ute på denne måten. Siden jeg viste dere et bilde av fluefangeren «Vakre Vilma» i forrige innlegg, begynner jeg med de to brødrene hennes. Her ser dere «Catte Latte».

(N) Josimo Catte Latte, Norsk Skogkatt - f16, 1/160, ISO 320, flash

«Elleville Elmer» ble jeg helt betatt av allerede første gang jeg så bilder av ham. Da var han bare noen dager gammel, og fremdeles er han den jeg aller helst ville hatt her hjemme. Han er kanskje ikke den fineste av disse tre i forhold til standarden, men denne gutten har det lille ekstra og en personlighet som jeg liker veldig, veldig godt. Dessuten er han utrolig lik sin far som jeg også er svak for.

(N) Josimo Elleville Elmer, Norsk Skogkatt - f13, 1/250, ISO 320, flash

Det sier litt at denne karen ikke er den beste i forhold til standarden i dette kullet. Han er nemlig veldig flott, og ville nok høstet mange premier dersom han hadde blitt stilt ut. Kattungene er for resten store og kraftige også! Nå har Elmer for lengst passert 2 kg, og de andre ligger hakk i hæl!

(N) Josimo Elleville Elmer, Norsk Skogkatt - f11, 1/250, ISO 320, flash

Jeg sa at knepet med å sette kattungene opp i treet stort sett virket bra. Det bekymret nemlig ikke «Vakre Vilma» i det hele tatt at hun ble plassert i fremmede omgivelser.

(N) Josimo Vakre Vilma, Norsk Skogkatt - f14, 1/200, ISO 500, flash

Med halen i været, et skikkelig rovdyrlook og stor utforskertrang, føk hun rundt i treet for å sjekke ut alt dette nye og spennende. Ingen tvil om at denne jenta etter hvert kommer til å bli en storjeger. Som dere sikkert legger merke til, måtte vi holde henne litt igjen for å få tatt bilder av ansiktet hennes.

(N) Josimo Vakre Vilma, Norsk Skogkatt - f14, 1/200, ISO 500, flash

Hun skulle absolutt bite i og smake på det meste der oppe i treet. Tydeligvis var det ikke alt som smakte like godt!! 

(N) Josimo Vakre Vilma, Norsk Skogkatt - f13, 1/250, ISO 320, flash

……………………….

Så var det over til den ekte X‘en. Den 21 mai var jeg nede i byen og tok mine første refleksjonsbilder. Resultatet av den turen fikk dere for øvrig se i ABC-L. På denne tiden hadde TV2 pre-cast audition på Clarion Hotel Royal Christiania til den nye sangtalentkonkurransen/underholdningsserien «X-Factor» som skal gå i høst…. og det var ikke få som sto i kø for å prøve lykken disse dagene!

Pre-cast audition til X-Factor - f8, 1/125, ISO 200 

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Flere bidrag i denne serien finner du inne på Petunias temablogg

abc-i-ord-og-bilder

56 Comments

  1. Åh, jeg kan slet ikke stå for dine billeder af kattekillingerne! Og X-Factor er et rigtig godt bud på ugens svære opgave.

    God weekend til dig 🙂

    • Er de ikke søte Madame! Heldige er de som får disse kattungene hjem til seg!!

      Jeg fryktet faktisk ikke denne X’en. For det første visste jeg at jeg hadde dette X-factor-bildet. Ellers hadde jeg andre store planer for ukens bokstav.. om jeg bare hadde fått tid til å ta bildene. Jeg får heller lage et innlegg om den saken senere en gang. 😉

      Ha en riktig god weekend du også Madame!

  2. De er bare til å spise opp!! Hellidussen for noen nydelige kattunger. Jeg liker katter med personlige trekk og som ikke alltid faller inn i den normale rammen for rasen osv. Jeg har ikke tall på hvor mange kattunger jeg har kommet hjem med som enten har manglet et øye eller som har manglet en fot eller hatt andre skavanker. Nå feiler det jo ikke elleville Elmer noe slikt da, men jeg liker at det du sier at han har personlighet – at han skiller seg klart ut.
    Det pjukebildet er bare helt kanon!! Haha! Man ser at det smaker dårlig!!!
    Kjempeflott løsning på X!!!!

    • Siden jeg allerede har fem katter, kan jeg ikke ta inn noen flere. Den første katten vår kom imidlertid fra et hjelpesenter. Ellers hjelper jeg til så godt jeg kan.. blant annet med å fjernadoptere katter på kattehuset. Til enhver tid betaler jeg for to slike.

      Nå vet jeg ikke om du har sett på bildet i forrige innlegg der Vakre Vilma har en flue på nesen. Tenk om den kunne ha sittet på nesen hennes i dette bildet også!!

  3. Nydelige, nydelige kattunger – SÅ søte! Og X’en løste du glitrende, også. Kommer på TV i høst dette, sikkert? Fin helg til degXX

    • X-Factor skal etter alle solemerker begynne en eller annen gang i høst. Jeg har i hvert fall ikke lest noe annet.

      Og ja.. disse tre kattungene er virkelig nydelige.. på alle måter. All ære til oppdretter Siv, som jeg ser har skrevet en kommentar under her. 😉

  4. Atter en gang flotte bilder fra deg
    I morgen flytter både Elmer o Latte.
    Det føles bra for at jeg vet at jeg har valgt flotte hjem til de,men gosj så vedmodig at dissse kosetrollene skal ut av hus allerede.
    Var og tok siste vaksine og fikk helseattest i dag.Vetrinæren fikk tårer i øynene av kattungene , hun hadde ikke vært borti så rolige og avslappede kattunger hos seg før.De maler jo bare man tar i de.:-))

    • Jeg føler med deg Siv! Det blir jo så tomt og stille i huset når kattungene flytter hjemmefra!! Ekstra ille blir det med et hjerteknuser-kull som dette. Men de nye eierne gleder seg sikkert over alle hauger til endelig å få pusungen sin hjem til seg. Ukene går jo så saaaaakte når man venter på å få dem hjem, mens de forsvinner som dugg for solen for oss oppdrettere. Det burde ha vært omvendt!!
      Gi Elmer og Latte en god flyttekos fra meg… og du får en varm og trøstende tørke-øyekroken-klem fra oss. 🙂

  5. Å hellandussen for noe søte små skapninger..de er jo helskjønne !

    Og at noen gidd å stå i slik en kø for å prøve å bli med på noe..nei det skjønner jeg ikke…men så er jeg heller ikke intressert i X-factor.
    Go helg 🙂

    • Ja, er ikke disse nydelige så vet ikke jeg!
      Det vil nok bety en del for de som gjør det bra i X-Factor, derfor kan jeg forstå dem. Men jeg tviler på at jeg hadde orket å stå i en så lang kø!!
      Ha en fortsatt riktig god helg du også 🙂

  6. «Smaker-ikke-godt»-bildet er rett og slett ubetalelig! Fikk meg en strålende latter nå, og en herlig inngang på helgen. Tusen takk! 🙂

    • Bare hyggelig Kjersti. 🙂
      Skulle gjerne ha hatt fluen på nesen hennes her også.. slik hun hadde den i forrige innlegg. Det hadde blitt helt mega, men selv uten fluen er dette herlig det også. 😉

  7. De er jo bare så herlige da 🙂 Fikk meg en god latter der «fangsten» ikke smakte så godt i nest siste bilde, for et uttrykk,hehe. Nydelige bilder Inger Johanne, god helg til deg.

    • Kattunger i denne alderen er bare så utrolig morsomme og søte, og de legger liksom ikke skjul på noe som helst. Dermed er det også en større mulighet for å få slike morsomme bilder.. men de vokser likevel ikke på trær. Var glad jeg klarte å fange dette uttrykket. 🙂
      Ha en riktig god helg du også Rune!

  8. Helt enig med deg, de katteungene måtte jo bare med.

    • Takk skal du ha Morten! Man skal faktisk lete en stund for å finne Norsk Skogkatt-unger som er finere enn alle disse. 😉

  9. xceptionelt xtraoordinært xtremt xtragodt xløsning…

    • Xtra mange takk-skal-du-ha-klemmer kommer susende nedover til deg Rimkoger! 🙂

  10. Åå, for noen SKJØNNE bilder av de herlige pusekattene 🙂 Utrolig søte var de! Fikk jo bare lyst å plukke de ned fra treet og ta de med hjem.

    • Jeg har klødd en smule i fingrene med tanke på Elmer. Det må jeg bare innrømme. Under over alle undre, så har jeg klart å stå imot denne gangen! De er herlige alle sammen, men Elmer har hele tiden rørt ved en punkt i hjertet mitt. 🙂
      For øvrig er det morsomt å fotografere slike småtasser. De byr liksom på hele seg hele tiden!

  11. Nyyydelige kattungar omed stor utforskartrang, ja:0)
    Flott løysning av ABC, og skal no gløtte litt på x-faktor når det startar opp:0)

    • Du skulle ha sett Vakre Vilma i aksjon både som fluejeger inne og på oppdagelsesferd i epletreet. FOR en «løvinne» det kommer til å bli.. *ler*.
      Alle tre er imidlertid store personligheter, hver på sin måte.

      Får vel ta en titt på X-factor jeg også når den tid kommer. 😉

  12. Det var virkelig en samling nøster som gjør at en katteelsker blir nærmest mo i knærne!

    • Neste gang jeg skal hilse på slike pelsnøster skal jeg si ifra Anne-Sophie. Ikke for at du skal ende opp med noen av dem, men for at du skal kunne kose med dem og ta bilder du også. Det er for resten noen utenfor Kongsvinger jeg burde besøke om ikke så alt for lenge. 😉

  13. Fy søren for noen nydelig bilder. Denne rasen får meg til å smelte helt!!

    • De får meg til å smelte også Charlotte, for Norsk Skogkatt er en av de rasene som ligger mitt hjerte aller nærmest. Når kattungene i tillegg er så fine som disse er det nesten en drøm å få hilse på dem. 🙂

  14. Riktig så flotte bilder dette… både X-factor og katter..

    • Takk skal du ha Ivar 🙂

  15. Det er de herligste katter jeg har sett! Noe så bedårend:)
    Xtra flotte disse små:)

    • De er faktisk Xtra flotte disse her… og så utrolig søte og kosete i tillegg!! 🙂

  16. Sista kattbilden är kanon!!!

    • Jeg smiler hver gang jeg ser på det bildet, og måtte bare vise det til dere også! 😉

  17. For noen nydelige bilder av denne kattepusen…. Herlig

    • Tusen takk skal du ha Hilde 🙂

  18. Hei, og tusen takk for kommentar! 😀 Elsker bildene dine av kattepusen din, men du er så flink, og du vet det jo allerede 😉 Og litt gøy med denne X-faktoren.

    Spennende å se hvordan programmet blir, ikke minst resultatet. Skal du se på noen av høstens programmer? Feks. «Skal vi danse», eller «Jakten på kjærligheten»? Skal prøve å se minst mulig på tv selv, men det blir nok litt allikevel, tenker jeg;)

    En riktig fin helg til deg, og masse klemmer! 😀

    • Du er bestandig så snill mot meg Lavynnia. Tusen takk igjen! 🙂

      Jeg er på ingen måte noen TV-slave, og hører nok mer enn jeg ser på den boksen. Det kommer mye av at jeg som oftest driver på som en flittig maur med å redigere bildene jeg har tatt.. og legge dem ut her inne. Men etter hvert som kveldene blir mørkere og kjøligere blir det nok litt TV-titting også. Tror neppe jeg kommer til å se på de seriene du nevner, men kommer «Livet i Fagervik» tilbake skal jeg garantert se på de episodene. Så vil jeg være klistret til skjermen når det er snooker på Eurosport. 😉

      Kos deg videre i helgen du også. Denne helgen kommer jeg nok til å bruke mye tid på å fintenke på hvordan hjemmesiden min skal utformes. Hmmmm..?!?

  19. Åååå NYDELIGE kattebilder!
    Det blir spennende med X-factor!
    Virkelig flott X-innlegg!

    Og du..helt tilfeldig at antrekkene våre matchet i fargene…hihi;-)

    • Ja, er de ikke nydelige Turid!!

      Av og til er det lov til å ha flaks, for det bildet du viser oss ble jo ekstra fint når antrekkene dere har matchet så til de grader! 🙂

  20. Helt underbara bilder på dessa ljuvliga kattugar! jag blir kär!!!

    Den där tävlingen verkar intressant!

    /christina

    • Jeg har bare sett bilder av dem tidligere, og de har sett flotte ut helt fra de var født. Når jeg nå så dem «live» var de enda finere enn det bildene har vist. Jammen godt de for lengst er solgt alle sammen. Ellers er jeg stygt redd for at jeg hadde tatt med meg Elmer hjem. 😉

  21. Det var vel de skønneste xtraordinære kattebilleder, nøjjj, hvor er de dejlige.

    God helg Inger Johanne.

    • Tusen takk skal du ha! Disse pelsdottene er faktisk noen av de herligste jeg har hilst på!
      Ha en riktig god helg du også. Her regner vi nesten bort i dag, men da er det jo fint å kose seg inne. 🙂

  22. Vackra bilder på en vacker katt!
    Morgan

    • Så hyggelig at du kom på besøk til meg Morgan.. og tusen takk for den fine tilbakemeldingen! 🙂

  23. Sjekk bildet som ligger på forsiden på hjemmesdet min. Det sier litt om at der hjerterom er det plass nok til alle

    • Bare sååå nydelige da. alle fire!! 😀

      Stakkars M.. hun kommer sikkert til å savne dem noe helt enormt!

  24. Så sant! Dette var virkelig Xtra søte småpuser! Rett og slett nydelig! Takk for kommentar. Har vært i hytta hele dagen og ikke besøkt bloggene før nå. Hilsen Margit.

    • Håper du hadde en fin dag i hytta og at du har hatt godt vær! Her har det nemlig regnet og regnet i hele dag. :/
      Jeg har vært veldig opptatt selv, så jeg har foreløpig bare kommet halvveis i alle innleggene. Men det kommer en dag i morgen også. 😉
      God klem i kvelden!

  25. Nydelige katter og bilder av kattene 🙂

    • Tusen takk skal du ha Mariann.. og ha en riktig god søndag. Her skinner til og med solen. Håper den gjør det hos deg også 🙂

  26. Alle bildene dine er fantastiske!
    Disse kattungene får meg nesten til å ønske meg en!
    Det blir nok med ønsket, jeg har en som ligger på bena mine og rister på hodet.

    • Du har vel egentlig nok dyr å ta vare på som det er!
      Skjønt en gårdskatt hadde antagelig ikke gitt særlig mye merarbeid. Men det er vel en som ikke vil ha konkurrase om all kosen kan jeg tenke meg. 😉
      En av mine gode venninner har for resten to hester, en Leonberger og flere katter. Alle er de veldig glad i hverandre, og du skulle bare sett hvordan Leonbergeren steller med kattene. Tungen hennes er så stor at det holder med et par slikk på hver av dem.. så er de dyvåte. *ler*

  27. Stilig løsning på X! 🙂 Jeg ser et glimt av X i speilrefleksjonen.
    Og så vakre kattunger! Tenk å være 2 kilo og 8 uker da! Det var sikkert en spennende oppdagelsestur. Og jeg mått le av det siste kattebildet 🙂 Smakte tydeligvis ikke noe godt nei.. 🙂

    • Takk skal du ha Viola! Dette at de ble satt opp i treet var både spennende for dem og for meg. Det var bare helt til å begynne med at gutta holdt seg rolig. Etter hvert gikk de på oppdagelsesferd de også, og jeg fikk utfordringen med alle de små kvistene på epletreet som stadig kom i veien. 😉

  28. 2 kg og 11 uker, mente jeg!

    • Skjønte i grunnen det.
      Og jeg glemte å si at det ikke akkurat var store X-en jeg viste dere, men den er nå i hvert fall der! *blunker lurt*


Legg igjen en kommentar

