Skip navigation

Akvariefisk - f5.3, 1/250, ISO 1250

Forrige dagen var jeg innom en kinarestaurant i Drammen hvor de hadde et akvarium med mange fine og fargerike fisker. Dermed benyttet jeg anledningen til å ta noen bilder av dem mens jeg ventet på maten. Bildene ble på langt nær  like gode som det maten smakte, men det var i hvert fall morsomt .. og ventetiden gikk nesten alt for fort. 😉

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

For øvrig trenger jeg litt hjelp akkurat nå…:

Akvariefisk - f5.6, 1/250, ISO 1250

Jeg tester nemlig ut det å lage web-gallerier i Adobe Bridge. Det var faktisk mye lettere enn jeg hadde trodd, og etter en liten økt lagret jeg galleriet på disken. Nå hadde jeg tenkt å legge inn flere bilder i det, men jeg finner slett ikke ut hvordan jeg skal gå fram. Jeg klarer å få fram galleriet, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få lagt inn de nyredigerte bildene. Sannsynligvis er det ganske så enkelt, for det kan jo ikke være slik at jeg må slette hele galleriet og lage det på nytt hver gang jeg skal gjøre endringer? Krysser fingre og tær og ellers alt annet jeg har og håper noen av dere kan gi meg gode råd!!

Akvariefisk - f5.6, 1/200, ISO 1250

 

Akvariefisk - f5.6, 1/200, ISO 1250

 

Akvariefisk - f5, 1/250, ISO 1250

 

Akvariefisk - f5.6, 1/200, ISO 1250

16 Comments

  1. Disse bildene så jo riktig fargerike ut. jeg har ikke stor erfaring i å ta bilder igjennom slikt tykt glass så jeg vet ikke hvor ‘bra’ man kan få det til, men dette ser da riktig så bra ut synes jeg.

    I dag er det sol igjen og jeg skal ut i hagen å se om det dukker opp noe nytt. Gleder meg og du får også ha en flott søndag.

    • Det går i grunnen greit å ta bildene gjennom glasset. I hvert fall så lenge man ikke er avhengig av blitzen. Da blir det ofte mye gjenskinn fra lyset. Ellers er det gjerne et problem at glasset i akvariene ikke er rent.

      Det blir nok en tur ut med kameraet for meg også. Men om det blir en macro- eller tele-tur har jeg ikke bestemt meg for enda.

      Så du vet ikke hvordan jeg skal få lagt til bilder i web-galleriet jeg har laget?

      • Jeg har ikke prøvd Adobe Bridge, men får jeg tid så kan jeg jo teste det ut.

        • Så håper jeg du får tid Morten. 😉
          Jeg kommer imidlertid til å forsøke og forsøke igjen. Kanskje finner jeg ut av det til slutt?

              • fotoboksen
              • Posted 16 august 2009 at 7:24 pm
              • Permalink

              Vet du, jeg tror svaret på problemene mine var å finne litt over. Der så jeg nemlig at bare 10 av bildene vil vises i «preview», men at alle finnes i galleriet likevel.
              Jeg søkte en hel masse på nettet for å finne svaret på problemet mitt. Akkurat denne siden var jeg imidlertid ikke innom. Den kommer til å være veldig nyttig for meg senere også, så…Tusen, tusen takk Morten!! 😀

  2. Bildene ser fine ut på skjermen min, så ingen ting å frykte her, hehe. De har veldig god mat der nede 🙂 Ang Adobe så er jeg helt blank, har ikke testet ut det der før, håper du finner ut av det.

    • Du vet sikkert hvilken kinarestaurant vi var i, og jeg kan skrive under på at det var både mye og veeeeldig god mat der!

      Jeg har ikke hatt tid til å gjøre endringer i galleriet i kveld, men egentlig tror jeg at jeg klarte det første gangen jeg prøvde. I utgangspunktet la jeg inn 10 bilder. Så skulle jeg legge inn 10 bilder til i andre økt… men da var det bare de 10 siste som syntes. Derfor trodde jeg at jeg samtidig hadde slettet de 10 første. Den som hadde visst da at «preview» bare viser 10 bilder, men at alle bildene ligger der!! Tror dette skal gå veldig bra jeg.
      Det var veldig enkelt å lage selve galleriet, og utseendemessig holder det i lange baner for mitt bruk. 🙂

  3. En ting er vel sikkert, de fiskene ble ikke servert…kanskje noen som var enda vakrere…?(tuller) Flott bildeserie det der. Med blitz må en huske vinkelen mot glasset…skrått in pleier som regel å gå bra (45grader)

    • For et par år siden tok jeg en hel masse bilder i Akvariet i Drøbak. Der var lysforholdene mildt sagt vanskelige, og resultatet ble ikke særlig bra med blitzen.. selv om jeg hadde god vinkel til glasset. Derfor kjøpte jeg en oppladbar ledlampe som jeg lyste opp fiskene med i stedet. Det funket helt glitrende, og den lampen har jeg ofte hatt god nytte av ellers også. På den tiden hadde jeg imidlertid en Sony a100, og den er jo ikke særlig god på ISO over 400. Med D3en er alt mye enklere. 😉

  4. Flotte bilder av disse fargerike fiskene. Synes du var heldig med resultatet. Adobe har jeg ikke peiling på, så godt at du har fått hjelp og funnet ut selv også. Jeg var på blåbærtur og vi kom hjem med 6-7 liter blåbær.. Slett ikke verst, men jeg kjenner det i kroppen og i morgen er det trening att. Fy a meg som forsømmer fotograferinga.. men,men.. Ha en riktig god natt!

    • Det ordner seg for snille jenter, og dette med galleriene kommer til å gå som smurt bare jeg får trent litt. 🙂

      Egentlig burde jeg ha tatt fri fra fotografering, redigering og web-gallerier jeg også og gått på sopp- og bærtur jeg også. Skjønt.. jeg kunne jo kombinere med litt fotografering også da. 😉

      Flink er du, og tenk så deilig å ha all den blåbæren å ta av gjennom vinteren! Fikk jammen lyst på pannekaker med rørte blåbær nå. Det er det nemlig lenge siden jeg har laget.. alt for lenge!!

      Håper treningen i morgen løser opp stive muskler og ledd, og så hjelper det sikkert litt med en god natts søvn også.

      Natt-i-natt Lavina 🙂

  5. Syns du har fått utrolig bra bilder til å være gjennom glass!

    Denne kinarestauranten har for øvrig VELDIG god mat, jeg var der selv her om dagen og etter at jeg så posten din her begynte å fundere på om jeg så en ivrig dame med kamera 😉 Hehe…

    • Kanskje vi var der samtidig. Uff.. dagene går så alt for fort at det antagelig var å ta litt hardt i å si forrige dagen. Det var nemlig sist tirsdag vi var innom der, og det kommer garantert til å bli flere besøk! 🙂

  6. også tok du deg ikke tid til en liten bruvandring?

    Skulle gjerne sett din vinkling av vår utskjelte gangbru
    Ypsilon! 🙂
    Og det er fantastiske refleksjoner i bygget som heter Papirbredden (bibliotek/høyskole)

    Neste gang tenker jeg! 😉

    • Neste gang Mette! 🙂
      Rune har gitt oss mange flotte bilder av Ypsilon-brua, men jeg kommer til å våge meg på den etter hvert jeg også.. og kula.. og benkene i museumsparken.. og.. . I det hele tatt er det mye spennende i Drammen!! 😉


Legg igjen en kommentar

