Skip navigation

Grågås - f6, 1/3200, ISO 200

Jeg har utallige bilder av fugler, og mange av dem har dere fått sett i små serier. Men så er det noen bilder som liksom ikke passer inn i de seriene jeg har vist dere.. enkeltbilder som jeg likevel av ulike grunner har lyst til å spare på. Det er imidlertid liten vits i å beholde dem hvis de bare skal støve ned i en eller annen bortgjemt mappe. Derfor har jeg bestemt meg for å samle dem i noen små oppsamlingsheat slik som her.

Disse enkeltbildene er kanskje ikke blant de beste jeg har tatt, men de har alle noe ved seg som tiltaler meg eller som minner meg om en situasjon eller en bestemt fugl. Ta denne gråmåka for eksempel.. som jeg syntes veldig synd på. Den hadde brukket det ene benet sitt og var tydelig hemmet av skaden.

Gråmåke - f6.3, 1/3200, ISO 200

Mens den var på vannet gikk det sånn nogenlunde, men på isen hadde den virkelig problemer.

Gråmåke - f6.3, 1/2000, ISO 200

Dessuten tapte den nesten alltid kampen om godbitene.

Gråmåke - f6.3, 1/2500, ISO 200

Det går ofte fort i svingene når ting skjer ved vannet, og da er det ikke bestandig at fokuspunktet sitter riktig. Likevel hender det jeg tar vare på slike bilder. Her er et par eksempler hvordan vannsprut og dråper stjeler oppmerksomheten.

Kvinand - f6.3, 1/2000, ISO 200

Dette bildet av sothønas sprang opp fra vannet, viser i grunnen hvor raskt ting skjer. Vannet har ikke en gang fått lagt seg før fuglen er godt over iskanten.

Sothøne - f6.3, 1/1000, ISO 200

Man kan si mangt og meget om hettemåkene, men jeg liker dem jeg. Visst bråker de til tider noe forskrekkelig, men fordi de er så utrolig framfusende og frekke framtvinger de gjerne spennende situasjoner og artige motiver.

Hettemåke og stokkand hann - f6, 1/1600, ISO 200

Andre ganger er de bare pene… for i mine øyne er de nemlig det!

Hettemåke - f6.3, 1/3200, ISO 200

Det er imidlertid ikke bare måker og andre sjøfugler som liker vann. Denne kråka jeg fotograferte i Botanisk hage, så i hvert fall ut til å nyte sin lage formiddagsdusj  i spruten fra vannfallet over karpedammen.😉

Kråke - f4, 1/500, ISO 200

Sånn.. da var vi ved veis ende for denne gangen.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

20 Comments

  1. Jeg synes bildet av sothønas sprang opp fra vannet var veldig bra! Du har fått fokus på vannet istedenfor fuglen, og det skaper også liv i bildet. Og ikke minst forteller det mye om hurtigheten til fuglen når du ser hvor langt den har kommet bort fra vannet som ennå ikke har lagt seg. Strålende!🙂

    • Det er ikke bestandig «følgefokus» klarer å henge med i svingene. På sothønebildet ble nok imidlertid fokuset lurt av alt vannet som ble sparket opp i stedet for å følge fuglen. I forhold til hva jeg hadde tenkt å fotografere er dette bildet mislykket, men resultatet ble likevel artig og forteller ganske mye.🙂

  2. Mye småmorsomt her, da passer det jo liksom sammen alikevel på en måte omtrent som smågodt.

    • Det var en skikkelig trivelig tanke.. et innlegg med smågodt! Takk skal du ha Morten!🙂

  3. Underbart härliga bilder!!

    • Jeg har mange slike enkeltbilder, så det blir garantert flere innlegg av denne typen. Veldig hyggelig at du liker bildene Gärdsmygen… og kos deg videre i uken!!

  4. Synes du hadde veldig mange fine bilder av fugler jeg!

    • Tusen takk skal du ha Elin!
      Vanligvis legger jeg fuglebildene ut i små serier som aller helst forteller en liten historie eller viser noe spesielt fuglene gjør.. men det fungerer på denne måten også.🙂

  5. Mange flotte bilder her synes jeg.. Synes synd i måsen tiltross for at jeg ikke kan fordra den..
    Stikker innom her i kveld, og sier god natt til deg. Må tidlig opp i morgen..

    • Du bor slik til at måkene sikkert er mer plagsomme hos deg enn her hos meg.
      Jeg har for resten tidvis vært temmelig oppgitt over flere fiskemåker som har hekket i nærområdet. Mens ungene var små holdt de et utrolig spetakkel både dag og natt, men nå har det heldigvis roet seg igjen.
      Det var synd på den gråmåka. Vet ikke hvordan det har gått med den, men siden tilgangen på mat er stor ved vannet har den nok klart seg relativt bra. Så får vi bare håpe at benet vokste sammen igjen sånn nogenlunde rett.
      Ønsker deg en god natt Lavina.🙂

  6. Synes det var mange spennende bilder i denne posten og ser gjerne flere slike!

    • Det kommer sikkert flere slike «smågodt-innlegg» som Morten kaller dette. Synes det er slik en trivelig betegnelse.

      For øvrig har jeg vært i kontakt med ham du vet, og jeg kan få det slik jeg ønsker. Er imidlertid litt usikker på hvordan jeg selv vil ha hjemmesiden, og derfor må jeg ha litt tid på meg slik at jeg får sortert det på plass.😉

  7. Alt for mange bilder legges på disk, og der blir de… skulle vært flinkere til å bruke dem som du gjør her nå. Artig bildeserie med sjarm som jeg også gjerne ser mer av🙂

    • Jeg må snart ta meg skikkelig sammen og gå igjennom alle mappene mine. Det er nemlig sikkert tusner av bilder som kan slettes. Gruer meg skikkelig for den jobben, og dermed blir den stadig vekk utsatt. Jeg får motivere meg selv med at jeg sikkert også finner mange bilder som har fått glemselens slør over seg og som kan gis heder og verdighet igjen her inne.😉

  8. Tror at jeg legger altfor mye dårlige bilder på disk jeg da.. disse var jo riktig så flotte og passet fint sammen synes nå jeg.

    • Når jeg samler enkeltbilder på denne måten og forteller litt rundt dem, så passer de sammen Ivar. De passet imidlertid ikke inn i de seriene jeg opprinnelig viste dere.

      Vi har nok alle massevis av bilder på disken som der og da var greie å ta vare på. I ettertid er det lettere å se at de egentlig ikke er særlig arkivverdige likevel. Det har i hvert fall jeg oppdaget. Jeg går alltid gjennom alle bildene jeg har på brikken og sletter unna før jeg laster dem inn på maskinen. Hvis det så går noen tid før jeg kommer igang med redigeringen og bildene ikke lenger er «dagsaktuelle», oppdager jeg at veldig mange kan gå i søppelkurven. Når jeg enda senere titter i gamle mapper med redigerte bilder, ser jeg at veldig mange av de jeg har redigert og spart på også kan gå i søpla. Tror faktisk det er et generelt fenomen.😉

  9. bilder som absolutt tåler offentliggjøring! Dessuten er du inspirerende, Inger Johanne! Jommen skal jeg gå gjennom en del bilder igjen!😀

    • Du pleier bestandig å finne så mye fint når du dykker ned i arkivet ditt, og det er jeg sikker på du vil gjøre denne gangen også! Lykke til🙂

  10. superbe serie, j’adore la premiere !

    • Thank you, Rem-la.
      These are photos that don’t fit into other series I’ve shown of the different birds. Put together like this it works all the same.

      I understand french, but writing is another matter. Therefor I hope you forgive me answering in english.😉


Legg igjen en kommentar

