Skip navigation

Gransanger - f16, 1/160, ISO 200

Dette er noen fler av de vakre fuglene som ble ringmerket sist søndag, og ingen av dem har jeg hatt gleden av å kunne fotografere tidligere. Dermed forstår dere sikkert hvor spennende jeg hadde det denne dagen. Den første fuglen er en Gransanger. De to neste bildene viser en Munk hunn.

Munk hunn - f13, 1/320, ISO 200

 

Munk hunn - f11, 1/640, ISO 200

Visst har jeg ofte fotografert spurver, men en slik Jernspurv har jeg aldri lagt merke til før.

Jernspurv - f22, 1/160, ISO 500

Ikke har jeg hatt nærkontakt med særlig mange sangere heller, og i hvert fall ikke denne som er en Rørsanger.

Rørsanger - f13, 1/320, ISO 200

 

Rørsanger - f14, 1/320, ISO 200

Spesielt artig syntes jeg det var at en Blåstrupe også gikk i nettet. Denne har ikledd seg vinterdrakten sin og er derfor ikke lenger så nydelig blå og rustfarget på brystet sitt.  Likevel er den fremdeles vakker.

Blåstrupe - f13, 1/320, ISO 200

 

Blåstrupe - f13, 1/320, ISO 200

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

16 Comments

  1. Det gir virkelig muligheter når til gode nærbilder når du er med på merking. Fint at du viser situasjonen bildene er tatt i. Det er ærlig!!
    Mange flotte knips her….litt misunnelig….kjenner jeg (ler)

    • Dette er en unik mulighet til å komme tett innpå fuglene, og jeg forstår godt at du er litt misunnelig. Det hadde nemlig jeg også vært!!
      Så synes jeg det er viktig å være ærlig mht under hvilke forhold bildene er tatt. Hadde jeg ikke vist nettet eller fortalt at bildene er tatt i forbindelse med ringmerking, ville jeg uansett ha understreket at de er tatt under «kontrollerte forhold».

  2. Hei! Flotte fuglebilder.. Hvor var merkingen? Var med på merking en gang på Mølen men det er maaaaange år siden..

    • Denne merkingen foregikk ikke så veldig langt fra Oslo. Ellers hadde jeg nok ikke hatt overskudd til å bli med på den. 😉

  3. Så gøy og spennende det må være å kunne delta på slikt, både fotomessig og ikke minst sikkert veldig lærerikt. Ikke hver dag man kommer så nært på de fjærkledde som dette 🙂 Nydelige bilder.

    • Ja Rune, dette er både spennende og lærerikt på så mange måter. Her lærte jeg for eksempel å se forskjell på Rørsanger/Myrsanger og Løvsanger/Gransanger. De er jo ellers veldig like. Dessuten fikk jeg jo sett fugler jeg aldri tidligere har truffet på! 🙂

  4. Flotte bilder av fugler man ikke så ofte ser på nært hold

    • Tusen takk skal du ha Audun. Du kan tro jeg hadde en flott dag, og håper det byr seg flere anledninger utover høsten. 🙂

  5. Det ser litt dramatisk ut med den i nettet, men jeg vet jo at de blir tatt vare på. Her var det mange fugler jeg ikke visste navnet på så moro å lese.

    • Visst blir de tatt godt vare på disse fuglene. Jeg valgte å vise dere et bilde av en Munk som hadde surret seg ganske godt inn i nettet, og samme fuglen etter at den var løsnet. Da ser dere nemlig at fjærdrakten er like hel og fin og at fuglen i det hele tatt er i topp form.

  6. Nydelige bilder av disse søte fuglene! 🙂

    • Tusen takk skal du ha Viola.
      Hvis det blir noen neste gang, skal jeg forsøke å få tatt så mange portrettbilder som mulig. Det er jo ikke ofte man får en slik anledning.:)

  7. Så artig å se disse bildene 🙂 Hvordan pleier fuglene oppføre seg når de blir fanget inn og ringmerket? Hissige og hakker, eller relativt rolige? Fuglen med de spredte vingene (nr. tre nedefra), ser nesten ut som om den prøver å yppe til kamp mot den «dumme» personen som holder den ;D

    • Noen av fuglene er helt rolige mens dette pågår. Andre arter er veldig hissige. Blant andre regnes blåmeisen som en av de «vanskelige» fuglene, og jeg har selv sett at den ikke går av veien for å hakke og bite i «overmakten». Hakkespettene er visst heller ikke så enkle å ha med å gjøre.
      Rørsangeren du nevner var i grunnen ganske samarbeidsvillig. Den var imidlertid blant dem som hadde surret seg godt inn i nettet, og syntes nok det var greit å kjefte litt på oss «dumme» som hadde fanget den på denne måten. 😉

  8. Ingen over, ingen ved siden av, min helt du!! Min inspirator og min mentor, og slik har det vært lenge Anne-Sofie 🙂

    Og at man i tillegg får kunnskap inn i sitt hode, ja, det er sannerlig ikke å
    fnyse over det heller.

    Ha en god dag snuppa, men med kamera så klart!!

    • Dette er utrolig hyggelig sagt av deg Anne, og det varmer.. TUSEN TAKK!!
      Denne gangen begynte jeg med normaloptikken, men gikk etter hvert over til å bruke macroen. Et smart trekk mht portrettene jeg fikk. 🙂
      Det er ganske grått utenfor vinduene mine, så foreløpig tror jeg det blir litt mer jobbing med galleriene på den nye hjemmesiden min. Men klarner det opp blir det garantert en tur ut med kameraet!
      Kos deg videre i dagen du også Anne, og igjen – Tusen takk. 🙂


Legg igjen en kommentar

