Skip navigation

Zalo

Jeg regner med at det blir bilder av mange Zalo-flasker denne gangen. Derfor har jeg også Zoomet inn på noen insekter. Denne første er en grønn breitege, men….

Grønn breitege - f8, 1/400, ISO 200

.. denne her finner jeg ikke i boken min. Den var ganske stor, og så egentlig litt fryktinngytende ut der den vagget svaiende fra side til side bortetter bladet. Hadde jeg ikke visst bedre, kunne jeg nesten mistenke den for å være påvirket av et eller annet. 😉 

Mysteriet er løst, for Phalloides kan fortelle at dette er en Syretege… og en stor takk til ham!

Tege - f16, 1/80, ISO 200

Jeg zoomet også inn på et mye yndigere vesen, nemlig en liten blåvinge-sommerfugl. Siden jeg forrige uke var så ivrig opptatt med å få på plass den nye hjemmesiden min, får denne representere Y-innlegget jeg ikke fikk skrevet. Jeg er for resten stadig opptatt med å komplettere galleriene på hjemmesiden min. Hvis dere har lyst til å ta en titt, finner dere siden her.. Aag Foto.

Blåvinge - f11, 1/320, ISO 200

(Før markøren over insektbildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Jeg anbefaler at du besøker Petunias temablogg for å se flere innlegg i denne serien.

abc-i-ord-og-bilder

60 Comments

  1. Z for Zalo!! Flott! Jeg tenkte også å ta det, men så ble det noe annet likevel.. Masse lekre og Yndige Zoombilder her! Ja, har du sett så merkelig den var den brune. Gresshoppa og den nederste var nydelige! Skal være glad at jeg ikke går rundt med Zoombriller på meg, da hadde jeg nok sett mange snodige insekter 🙂

    • *Smiler til deg*
      Vet du.. zoombriller hadde virkelig vært tingen for meg. Da hadde jeg sikkert oppdaget mange flotte skapninger. Det er for resten slik at øynene mine etter hvert innstiller seg så mye på å se de nære ting og små bevegelser, at jeg til slutt får problemer med å se på avstand. Må faktisk la det gå en tid fra macro-økta til jeg kan sette meg i bilen å kjøre igjen.

  2. Hei, linken din virket ikke inne hos Petunia, så jeg trodde først at du hadde lagt ned hele bloggen din. Men det hjalp nå en del da jeg klikket på headeren din.

    Flotte bilder! Og som vanlig er det noen insekter innimellom bokstaver 😉 Likte det nederste bildet best, den hadde en nydelig blåfarge:)

    Natta på deg! zzzz…. hihi

    • Disse bildene (bortsett fra Zalo-flasken da) tok jeg den dagen vi drev med ringmerking av fugler, og der ute var det massevis av slike blåvinger. Kanskje en ny generasjon nettopp var klekket ut?

      Tusen takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette med linken. Har bedt Petunia om å rette den opp. WP-klokken går på vintertid skjønner du, og dermed fikk linken feil dato. 😉

  3. Zalo tenkte jeg også på,men får ikke lasta inn bilder så da ble det noe annet.Flotte zoomede insektsbilder. Og Veldig yndig sommerfugl bildet ditt:)

    • Det gikk litt fort i svingene denne gangen i og med at jeg stort sett holder på med galleriene på hjemmesiden min hver ledige stund. Dermed ble det til at jeg tok bilde av noe veldig nært.. og heller spedde på med noen nye insektbilder. 😉

  4. Flotte bilder, den ene ser litt lik insektet vi hadde på besøk i fjor..
    http://blumonkey.org/?pageid=artikkel&artid=1217644211

    Ellers har vel breitegen en flott kamuflasje…

    • Jammen er de like hverandre! Ditt insekt har nok litt høyere kanter på ryggen og i tillegg takker på framkroppen, men de må jo være nært beslektet disse to!

      Generelt synes jeg insektene ofte er veldig godt kamuflert. Det er antagelig derfor jeg ikke ser så mange av dem når jeg starter på en macro-økt. Øynene må liksom få tid til å omstille seg før jeg oppdager dem alle sammen.

  5. Forresten så var det en Wheelbug etter hjul fasongen på ryggen og en av naturens snik morder.. men den er ikke helt lik din,. så det er mulig din er en fjern slektning. 😉

    • Wheelbug.. artig! Med den gropen på ryggen kan disse nesten se ut som levende trillebårer også. 😉
      Jeg skal så visst forsøke å finne ut hva denne heter. Kanskje er den en snikmorder denne også.. spennende!!

  6. De Zoomade bilderna är ju suveräna!! Zalon är bra den med:)

    • Tusen takk skal du ha Gärdsmygen!
      Jeg føler at jeg har «jukset» så mye i denne leken at jeg måtte begynne med en ekte Z sånn for syns skyld. 😉

  7. Zalo en soleklar løsning denne uken.. Men wow for noen flotte insekts bilder du har tatt…
    Dyktig fotigraf..
    God helg O=)

    • Det enkle er ofte det greieste, men en zalo-flaske alene hadde nok blitt litt kjedelig. Derfor spedde jeg på med noen zoomede bilder også. Glad du liker dem.. og tusen takk skal du ha!
      Måtte du også få en riktig god helg Kerstin 🙂

  8. Så du hadde ikke et Zebra bilde liggende. 🙂

    • Visst har jeg det Morten.. til og med på snø! Du ser dem hvis du titter innom Zoo-galleriet på hjemmesiden min. Men siden jeg har vist dem her inne tidligere, valgter jeg dette i stedet. 😉
      Kos deg masse i helgen, og la oss håpe at fotoværet blir helt ypperlig!!

  9. Der var en zalo flaske til ja, men det er bare en annen så langt som jeg har fått med meg. Det går mye i zoo og zebra…
    Insektene dine er imponerende.

    God helg!

    • Så flott da! Kanskje de fleste gikk ut ifra at så mange ville velge nettopp Zalo at de derfor gikk for noe annet i stedet. 😉
      Glad du liker insekte mine.. og en riktig god helg til deg også Hilde!

  10. Wauw! Jeg elsker dine billeder af insekter – de er helt enestående! Zoom er et rigtig godt valg ;O)

    Zalo må være et norsk mærke, for det kendte jeg ikke 😉

    • Tusen, tusen takk Madame! 🙂
      Zalo er antagelig et norsk merke.. og ett som jeg liksom har vokst opp med. Det har i hvert fall stått en Zalo-flaske på kjøkkenet hjemme hos oss så langt tilbake jeg kan huske.

  11. Å bruke Zoom er flott..særlig når man får vist slike fine bilder du kommer med her. Zåå flott !

    • .. Og zåå hyggelig sagt av deg Sommertid! Tusen takk 🙂

  12. Nydelige bilder!!!
    Den sommerfuglen var bare helt fantastisk :))

    • Det fløy så mange av disse blåvingene rundt der jeg var den dagen, men siden jeg var mest opptatt med å fotografere ringmerking av fugler ble det ikke særlig mye tid til macro. Nå håper jeg på fint fotovær slik at jeg virkelig kan jakte på dem og kanskje være heldig med en fin bakgrunn også. 🙂

  13. Det er ikke farlig å gå for zalo når man kan komplettere det hele med magiske macrobilder 🙂

    • Zaloen i seg selv er jo ganske så kjedelig. Derfor måtte jeg finne på noe lurt i tillegg. 😉

  14. Nydelige macrobilder av insekter. Virkelig fulltreffere…

    • Tusen takk skal du ha Hans!

  15. Zalo kendes ikke her i syden.
    Bortset fra det nyder jeg dine zoomede billeder:
    Zuperzkønne, zmukke, zpændende, zærprægede.

    • Kanzkje det må kraftigere zaker til for å få bort zmuzzet av oppvazken langt her oppe i nord. 😉
      Zåå hyggelig at du liker inzektene mine Rimkoger! Tuzen takk 🙂

  16. Ingen dum z dette Inger Johanne 🙂 Zalo og zoom var genialt. Flotte zoom bilder som alltid. Ha en fin helg 🙂

    • For noen uker tilbake trodde jeg Z’en skulle bli litt av en utfordring, men det ble den jo slett ikke.
      Jeg krysser fingrene for en helg med fint fotovær, for kanskje blir det ringmerking igjen. Gleder meg bare ved tanken!!
      Måtte du også få en alle tiders helg Rune 🙂

  17. Heisann!
    Innom og kikker inne mellom edderkoppstyret – travelt 🙂

    Tegen er en bjørketege.

    God helg til deg!

    • Hei på deg Phalloides!
      Så det er travelt på edderkoppfronten? Da må jeg titte innom og se hva dette går ut på. 😉
      Alle tiders at du kunne hjelpe med denne tegen. Skal oppdatere innlegget med en gang jeg har svart på kommentarene.
      Tusen takk skal du ha, og ønsker deg en alle tiders helg.. uansett hvor travel den måtte bli. 🙂

      ——–
      Jeg tittet på bjørketegen i boken min, men synes ikke den ligner på denne. Sjekket nebbmunnene inne på http://www.linerle.com, og der fant jeg en kanttege som er veldig lik i fasongen. Den manglet imidlertid det mørke feltet på bakkroppen. Antagelig finnes det flere varianter av dem.. eller kan det være ulikheter mellom hannen og hunnen?

  18. Du viser bilder sv insekter som jeg ikke aner fantes her hos oss. Den blå sommerfugler der er bare så nydelig.
    Artig at du tok med zaloflasken;)

    • Jeg har ikke sett den brune tegen tidligere jeg heller, men nå kunne Phalloides fortelle at det er en bjørketege. Så lærte vi noe nytt i dag også. 🙂

  19. Zalo er det beste oppvaksmiddelet – men det er insektsbildene som tar pusten fra meg. Utrolig!! Ha ei fin helg!

    • Tusen takk skal du ha Randi! Og ja, på bakgrunn av de ulike oppvaskmidlene jeg har prøvd er det ingen som kan måle seg med den gode gamle Zaloen. 🙂
      Kos deg videre i helgen du også!

  20. flotte skarpe bilder med flott lys og farger God fredag!

    • Ha en fortsatt finfin fredag og helg du også. Jeg håper på fint fotovær i dagene som kommer, og kanskje spesielt på søndag grytidlig morgen. Da er det nemlig store sjanser for at jeg kan bli med på ringmerking av fugler igjen.. så hjelp meg å krysse fingrene for at værgudene er samarbeidsvillige. 🙂

  21. Nydelig var den vakre blå. Den har alltid vært en av mine favoritter.
    Påfugløye er også en stor favoritt,men den ser man ikke så mange av lenger.
    Jatakk, bytte mot etpar øredobber etter ønske?

    • Du fortjener vel en innflyttingsgave til, gjør du ikke? I hvert fall synes jeg du gjør det!! 😉
      Jeg har sett ganske mange påfugløyer i sommer, så det er kanskje et håp at det blir enda flere neste sommer. Den er absolutt pen, men i mine øyne kan den ikke måle seg mot en stor og flott tistelsommerfugl når den viser undersiden av vingene sine. Du får ta en titt på den også inne på hjemmesiden min (ref bildet på forsiden).

  22. Zalo og Zoom – «ztilig»! Nydelige bilder fra deg – de insektene ser nesten skumle ut.. Men den blå sommerfuglen er lekker!

    • Jeg måtte ta med en vakker liten sak etter å ha vist de to skumle typene. 😉
      Glad du liker bildene.. og tusen takk skal du ha!!

  23. Sommerfugler er så behagelig stille og vakre.
    Noe blått til meg ,og noe blått tilbake til deg

    • *Smiler til deg*
      Du traff mitt svake punkt nå, for jeg er jo så svak for blått! 😉

      Må fortelle deg hva Ståle skrev i en tidligere kommentar:

      «Visste du forresten at det engelske ordet for sommerfugl, Butterfly, er resultat av en uttalefeil for noen generasjoner siden (iaffal hvis jeg har hørt rett)? Opprinnelig het de Flutterby – flagre forbi. Jeg er veldig mye gladere i det opprinnelige ordet…»

      Er ikke det et koselig navn!?!

  24. Oops! Beklager. Jeg var litt kjapp. Det er nok en syretege. Skal forsøke å skjerpe meg 😉

    • Det passet bedre vet du. Da oppdaterer jeg innlegget. Tusen takk skal du ha 🙂
      Og du trenger slett ikke å skjerpe deg!!

  25. Flutteby…..så passende

    • Ikke sant. 🙂

  26. Zalo zelvfølgelig!
    Og flotte bilder av inzekter!
    God helg 🙂

    • Tusen takk skal du ha, og kos deg videre i helgen du også. 🙂

  27. Du verden for noen flotte bilder igjen. Det er utrolig hva du klarer å zoome inn.

    • Det er så morsomt å gå på insektjakt, og jeg må jo benytte anledningen nå mens den er her. Grøsser bare ved tanken, men de kaldere dagene nærmer seg jo unektelig.
      Glad bildene faller i smak!

  28. For å si det slik var det MIN skyld at det regnet her om dagen , kan du gjette hvorfor??…….. :-))
    Du vet hva jeg har(hadde) som er(var) stort med lange hårete bein og heter(Het)Petter
    Unnskyld Petter , får ikke håpe at du har en stor og tallrik familie

    • *ler*
      Ja, ja.. så dette ble altså Petters skjebne. Tror ikke han hadde klart seg i postgangen hit heller. 😉

    • Her var det mange artsfrender ja. 🙂

  29. Zaloflaska har visst fått mye reklame denne uka. Flott innleg av deg med zoomede insekter. Du er så flink atte:))))

    • Den Zaloen var et så selvsagt valg at jeg synes det var litt artig å ta den med her også. Insektene er egentlig «juks», for det er jo slett ingen zoom-optikk jeg har som macro. 😉 Tar imidlertid imot rosen med stor glede likevel! 🙂


Legg igjen en kommentar

