Skip navigation

Bokfink - f8, 1/400, ISO 200

Denne helgen fikk jeg igjen være med på ringmerking. Visst måtte jeg opp grytidlig om morgenen, men det spiller ingen som helst rolle så lenge jeg får muligheten til å ta slike portrettbilder.  Igjen hadde vi et strålende vær. Dette var selvsagt flott for meg, men for ringmerkerne betyr strålende sol kombinert med vind at ikke så mange fugler går i nettet. Likevel ble fangsten fin.. i hvert fall sett med mine øyne.

hjemmesiden min har jeg valgt å lage et eget galleri for slike portrettbilder. Siden jeg ikke har tekst i galleriene, har jeg nå valgt å sette navnet på fuglen inn i bildet. Dermed slipper jeg også å fortelle dere så mye her inne.

Selv om jeg har fotografert disse fuglene tidligere, tar jeg mer enn gjerne flere bilder av dem. Alltid er muligheten tilstede for å få et bedre bilde og et annet uttrykk. Så dukker det opp fugler som er spesielt pene, slik som den vakre munk-hunnen under.

Munk hunn - f14, 1/200, ISO 250

Som dere ser er det ikke særlig vanskelig å se forskjell på hannen og hunnen. I hvert fall ikke så lenge de har kommet over det aller frøste ungfuglstadiet da begge kjønn er brune på hodet.

Munk hann - f10, 1/250, ISO 200

Enkelte av fuglene har lus, og jammen tror jeg ikke det sitter en på siden av undernebbet til denne unge munk-hannen. Klikk gjerne på bildet for å se det i stort, slik at dere kan hjelpe meg å se om jeg har rett. (Legg for øvrig merke til at han fremdeles har noen brune ungfuglfjær igjen på hodet sitt.)

Munk hann - f13, 1/250, ISO 200

Mange av fuglene er brunspettede og ved første øyekast ganske anonyme. Slik er det blant annet med jernspurven.

Jernspurv - f10, 1/250, ISO 200

Når man ser nærmere på dem er de imidlertid veldig pene. Selv ble jeg utrolig fascinert av hvor vakker denne fuglen er rundt øynene. Har dere sett for et nydelig mønster de lyse fjærene danner!

Jernspurv - f11, 1/250, ISO 200

Jeg er også ganske betatt av trepipelerka, en annen av de jeg kaller «anonyme».

Trepipelerke - f16, 1/250, ISO 200

Om jeg ikke klarer å lære særlig mange latinske fuglenavn, kommer jeg i hvert fall alltid til å huske hva mølleren heter!

Møller - f8, 1/400, ISO 200

Bildet av denne svarttrostungen er kanskje ikke så mye å skryte av, men jeg valgte å ta det med likevel. Fuglen er nemlig så ung at det ikke kan være lenge siden den har forlatt redet. Jeg synes nesten litt synd på den, for tenk å skulle gå en lang flytur eller høsten og den lange vinteren i møte så ung!

Svarttrost ungfugl - f8, 1/80, ISO 400

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

12 Comments

  1. Du er bare så heldig, du… Flotte bilder!

    • Jeg vet det Hans, og jeg vet også å sette enorm pris på det!! 😀

  2. Og jeg som ikke har sett ringenes herre en gang ……..

    • Det har for så vidt ikke jeg heller *ler*.. bare lest bøkene. 😉

  3. Blir jo rent misunnelig her, flotte bilder 🙂

    • Jeg er utrolig heldig som har denne muligheten, og det er veldig spennende å komme så nært innpå fuglene. Jeg bare MÅ benytte anledningene når de byr seg!!

  4. Når man er så heldig å få være med på slike opplevelser så betyr ikke tid og sted stort. Utrolige blinkskudd du har fått av dem alle sammen Inger Johanne. Gøy når man får se slike praktekesemplarer som dette.

    • Jeg har vært heldig på så mange måter i denne forbindelsen Rune. Ikke bare har jeg fått være med på dette. Det at været har vært så fint at det ikke har kommet mange fulger i nettet samtidig, har jo medført at de som ringmerker fuglene har hatt tid til å holde dem en liten stund ekstra slik at jeg har fått tatt disse bildene. Dermed har jeg i grunnen fått både i pose og sekk!!

  5. Nydelige portretter I.J og du var heldig med været. Kan tenke meg at timene bare fløy avsted.. Moro å titte innom igjen etter at jeg har vært syk. Influensa er noe herk altså!

    • Men stakkars deg da!! Godt du er på bena igjen Lavina. Krysser fingrene for at du har gjort deg ferdig med influensa og forkjølelse nå og at du holder deg frisk og fin resten av året og gjennom vinteren.

      Timene forsvinner som dugg for solen når jeg får være med på dette. Det blir for resten mange andre bilder også, for det er så mange fine insekter i nærområdet. Dermed har jeg mer enn nok å gjøre mellom «nett-rundene».

  6. Oi-oi-oi-oi! Så mange nydelige bilder! Ja her får du være med på å fotografere småfuglene i nærbilder. De er bare så søte disse små! Stakkars lille svarttrost ja.. Så flott det ble med de navnene på bildene. Ser kanskje ut som en lus under nebbet? Men nå er jeg ikke så kjent med hvordan lusa ser ut.. 🙂

    • Jeg hørte bare ringmerkerne nevnte disse lusene, men jeg fikk aldri sett dem. Derfor er jeg usikker, men synes det ser ut som et lite kryp med mange ben på undernebbet der. 😉
      Glad du nevner dette med navnene, for jeg var veldig usikker på om jeg skulle sette dem inn. Følte på et vis at de «ødelegger» litt av helhetsinntrykket i bildene.

      Det er så morsomt å kunne få ta slike bilder Viola.. du aner ikke!! 🙂


Legg igjen en kommentar

