Skip navigation

Epler - f11, 1/400, ISO 200

Sensommeren og høsten byr på mye godt.. epler for eksempel, og det vil nok bli bakt mange eplekaker her hjemme i tiden framover. Jeg har en enkelt og grei oppskrift som avstedkommer en riktig så god kake, og servert litt varm sammen med pisket krem eller is blir den nesten farlig god.

Epler - f11, 1/500, ISO 200

Her har dere oppskriften:

  • 150 gr mel
  • 150 gr sukker
  • 1 ts bakepulver
  • Kna i 150 gr smør
  • 2 egg
  • ca 3 epler skrelles og skjæres i båter.

 

Hell røren i en rund kakeform, dytt eplebåtene nedi og strø over:

  • 2 ss sukker
  • 1 ts kanel
  • 1/2 dl hakkede/flakede mandler (eller mer).

Stekes ved 180 grader i ca 30 minutter.

(Og hvis noen lurer, så er det en kanttege som sitter på eplet under.. sannsynligvis en syretege.)

Epler - f11, 1/500, ISO 200

Siden jeg nettopp har vist dere bilder av nyper, kan jeg samtidig gi dere oppskriften på en marmelade av nyper og epler. Denne oppskriften fikk jeg i sin tid av en trivelig dansk «bestemor». Det tar litt tid å rense alle nypene, men resultatet er vel verd jobben.

  • En god porsjon epler skrelles og males i kjøttkvern
  • 1 1/2 kg nyper, renses og males
  • 1/2 l vann
  • Saften av 1-2 sitroner.

 

Kokes under lokk i ca 20 minutter. Deretter has i ca 1 kg sukker og 1 flak rød gelatin. Kok videre i 2 minutter. Skummes og helles på glass.

NB … Husk å røre godt med jevne mellomrom under kokingen. Dette svir seg nemlig lett i bunnen.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

10 Comments

  1. Nam !!
    Hagen her oversvømmes med frukt om dagen.
    Epler og pærer så man bare kan fråtse

    • Deilig!
      Og i skogen er det mye sopp. Tror jeg skal ta med både kurv og kamera og rusle en tur i dag.😉

    • Flabben unplugged
    • Posted 10 september 2009 at 1:10 pm
    • Permalink
    • Svar

    Hei Hanne,
    jeg elsker lun eplekake med hjemmelaget vaniljeis.
    Lyst på🙂

    Kom helt tilfeldigvis hit inn da jeg så du hadde kommentert på noen steinskvettbilder jeg var inne og kikket på.

    Er hjemme fra afrikatur og innlegg fra turen kommer ut neste uke på min blogg. Det er noen innlegg allerede, men til uken kommer det mange bilder.

    Håper det står bra til og at du trives med «knipsingen» din.

    Flabbekinn er på vei🙂

    • Gleder meg vilt og uhemmet til å se turbildene. Jeg regner med at dere har hatt en alle tiders opplevelse!!
      Får nok holde meg her hjemme på berget jeg, men fortviles ikke av den grunn. Tror nemlig aldri jeg vil gå tom for motiver her heller.. og jeg knipser og knipser og koser meg masse med det.

      I hele dag har jeg ruslet rundt i skogen. Timene forsvant bare for meg, og brått var det jammen ettermiddag. Det ble imidlertid både sopp i kurven og bilder på brikken og ellers mange fine små opplevelser.

      Takker for et deilig flabbekinn og sender en god klem tilbake til deg.🙂

  2. Namme-nam..! Jeg syntes da jeg kjente duften av epler og nyper.. Og hit kom jeg da..😉 De ser jo veldig så fristende ut de eplene som henger der. Jeg har flere eplekakeoppskrifter, og nå tar jeg med din også🙂 Syltetøyet skal prøves ut også! Tusen takk!🙂

    • Denne eplekaken er etter mitt hjerte. Så enkel som det går an, men likevel søt og god!! Du brude prøve den… og kanskje blir du like frelst på den som meg.🙂
      Litt mer jobb er det med syltetøyet, men som sagt.. resultatet er bryet verd.

  3. Dette ser jo og høres riktig så godt ut.

    • Det smaker absolutt godt Ivar. Hvorvidt akkurat disse eplene er gode vet jeg ikke. Mulig det er et villepletre. Eplene ser imidlertid fristende ut, så jeg skal smake på dem litt senere på høsten.😉

  4. Har du begynt med oppskrifter også nå. Følger det med en kokk og ?

    jeg kan telle 4 epler på treet vårt i år…… blir ikke mye kake av det…

    Så jeg får nyte de fine bildene.

    • Hvis eplene er store, så holder det i hvert fall til to slike kaker.. og jeg tror neppe du trenger hjelp av en kokk for å få til denne.😉
      Tror ellers neppe at oppskrifter blir hovedtemaet i denne bloggen, så ta det helt med ro! *ler*


Legg igjen en kommentar

