Skip navigation

Knoppsvane mor og barn, grågjess og sivhøne - f11, 1/2000, ISO Lo2

Min Ø må være en hyllest til Østensjøvannet, et naturreservat som ligger like i nærheten av her jeg bor i Oslo. Jeg har ikke tall på hvor mange timer jeg har tilbragt der nede eller hvor mange bilder jeg har tatt rundt vannet. På vårparten må jeg vel nesten regnes som rotfast der nede.

Fordi man kommer så nær fuglene er det veldig morsomt å fotografere dem, men kanskje like morsomt er det bare å observere hva de holder på med. Her viser jeg dere en liten serie bilder jeg tok forrige dagen av årets knoppsvanefamilie.

Knoppsvane mor og barn - f8, 1/2000, ISO Lo2

Jeg har lært utrolig mye nede ved Østensjøvannet, både om fotografering og om fuglene som holder til der. Dessuten har jeg blitt kjent med mange hyggelig folk, både  hobbyfotograferer og profesjonelle. Det er disse jeg har å takke for at jeg i sin tid våget å ta det første skrittet fra å fotografere alt med Auto-innstillinger til selv å ta kontroll over blender og lukker. Litt senere støttet de meg over neste terskel slik at jeg begynte å ta bildene mine i RAW-format. Gjennom dem ble jeg også kjent med og meldte meg inn i BioFoto hvor jeg stadig finner inspirasjon og glede… og får mye ny lærdom.

Knoppsvane mor og barn - f11, 1/2000, ISO Lo2

Noen går også rundt vannet for å se på det mangfoldige insektlivet der nede. Det er ikke få ganger jeg selv har gjort akkurat det samme.. med macro i stedet for teleoptikk på kameraet. Spesielt morsomt synes jeg det er å ta bilder av øyenstikkerne. Dem er det nemlig mange av, og dere ser et par av dem ved siden av svanemor på bildet under.

Knoppsvane mor og barn - f13, 1/2000, ISO Lo2

Jeg har selvsagt også truffet mange andre trivelige mennesker der nede. Vannet og miljøet rundt det virker på en måte samlende, og praten går lett med hvem det skulle være. Noen bruker gangveien rundt vannet til en trimtur, andre bare rusler rundt og nyter dagen. Andre igjen foretrekker å se på fuglene gjennom kikkert framfor å fotografere dem. Av disse siste har jeg også lært veldig mye, og etter hvert meldte jeg meg inn i Norsk Ornitologisk Forening. Også dette medlemskapet har så langt gitt meg mye glede, og du verden så mye jeg har fått oppleve og lært.. spesielt om småfuglene.

Knoppsvane hunn - f14, 1/2000, ISO Lo2

Jeg tok ikke bilder av årets unger mens de var små. Må innrømme at grunnen er at mor og far tok ungene med til nordsiden av vannet med en gang de var klekket, og dit er det sjelden jeg går. Det foregår nemlig så mye mer i sørenden. Like fullt må jeg sette dette på «latskaps-kontoen.»

Knoppsvane ungfugler - f6.3, 1/2000, ISO Lo2

Lurer på hva som fanget ungenes oppmerksomhet her. Noe var det, men jeg verken hørte eller så noe «unormalt». Antagelig kan de oppfatte lyder langt bedre enn lille meg. Fuglene ser for øvrig også mange flere farger enn det vi gjør. Kan nesten bli litt misunnelig på dem for akkurat det.

Knoppsvane ungfugler - f6, 1/2000, ISO Lo2

Svanefar passer hele tiden godt på familien sin. Mens jeg tok disse bildene var han for eksempel ivrig opptatt med å holde gjessene unna. Da det var gjort, vagget han seg opp på tørt land han også….

Knoppsvane hann - f9, 1/2000, ISO Lo2

… og viste all verden for en flott kar han er!

Knoppsvane hann - f9, 1/2000, ISO Lo2

Jeg anbefaler at du besøker Petunias temablogg for å se flere innlegg i denne serien.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

abc-i-ord-og-bilder

40 Comments

  1. Det er jo nogle helt fantastisk billeder, du har taget! Jeg har aldrig været så tæt på svaner, at det har kunnet lade sig gøre.
    Tak for en dejlig oplevelse – og ha’ en god weekend!

    • De fleste fuglene ved Østensjøvannet blir etter hvert så vant med folk at de våger seg veldig nær. Det gjelder også svanene som gjern spiser av hånden.. i hvert fall før ungene blir klekket.🙂

  2. Østensjøvannet var også en plass jeg har besøkt en del ganger når jeg bodde i Oslo. Det er jo et såå utrolig dyre/fugleliv der…og dine bilder viser jo absolutt det.
    God helg🙂

    • Det er helt spesielt ved Østensjøvannet. Jeg vet faktisk ikke om andre steder hvor det er et slikt allsidig fugleliv samtidig som fuglene er så «tamme».
      Ha en riktig god helg du også!🙂

  3. Et eldorado dette! Flotte bilder. Er ved vannet hver gang jeg er i Oslo!

    • Man klarer liksom ikke å holde seg unna vannet, og du verden så glad jeg er for at det bare ligger et drøyt steinkast fra her jeg bor.

  4. Aldeles nydelige bilder, og en flott Ø! 🙂

    • Tusen takk skal du ha!🙂

  5. Jeg bare MÅ få tatt en tur dit en gang. Flotte bilder og mye fint å lese i dette innlegget.

    • Det bare MÅ du gjøre, og da håper jeg du sier ifra til meg slik at vi kan møtes der nede. Hadde vært skikkelig kos!!

  6. Jøje meg!! Østensjøvannet!! Det hadde jeg glemt!! Har jo mange bilder selv derfra, men de kommer nok ikke opp imot dine, langt derifra!! Jeg smeltet helt ved dette innlegget! For det var så koselig å se alle de forskjellige fuglene samlet «på ett brett» og sååå nydelige bilder du har tatt! (Men det gjør du jo alltid!)🙂 Jeg var der mange ganger før, i flere timer pr gang. Rart jeg aldri møtte på deg, kanskje har jeg gjort det, sett deg, uten å vite det, for da blogget jeg ikke. Men vi har nok heller ikke vært helt på samme sted der.. Det er et nydelig reservat, og jeg kobler slik av når jeg er der. Du har jo videreutviklet deg gjennom vennskapet med Østensjøvannet, bedre kan det ikke bli!! Og obs: jeg har ikke vært der i sommer og har så dårlig samvittighet (for meg selv og for fuglene), men det må jeg rette opp. Kanskje treffes vi en dag ved vannet, hihi..🙂

    • Så du har merket den spesielle stemningen som er ved vannet du også.🙂
      Du burde absolutt ta deg en tur, og det hadde vært kos om vi kunne møtes der nede. Morten har også lyst til å ta en tur. Tenk om vi hadde fått til et lite «bloggtreff».😉

  7. Ja, her var det utrolig mye flotte bilder fra Østensjøvannet! Skjønner godt at du liker å ta bilder her🙂 Utrolig vakre farger i bildene -det blå mot det grønne og hvite -vakkert!. Det nest nederste var bare helt nydelig, syns jeg🙂

    • Jeg liker også det nest nederste. Var heldig med stedet svanefar valgte å gå på land.. med tanke på sivet i bakgrunnen.
      Uansett når på året jeg går ned dit, finnes det utallige motiver. Derfor blir det heller aldri kjedelig å fotografere der nede.🙂

  8. Jøsses for nogle flotte billeder; du er et jern til at fange de fortællende motiver. At det koster mange timer, er jo en ren fornøjelse, også når man tilmed træffer andre med samme interesse, og dine nye medlemsskaber vil du klart få megen glæde af😉

    • Jeg skrev at kommentarene dine ikke ble ansett som «spam», men det var feil. Begge dukket opp der nettopp nå.

  9. Fantastisk Flotte Fotos. Klogt at bruge tele, for svaner med unger, også teenagere er ikke til at spøge med.

    • Glad du synes om disse bildene. Svanefar kan bli litt bøs når ungene er klekket, men han roer seg ganske raskt.. i hvert fall overfor oss mennesker. Værre er det med gjess. De er han stadig sint på og jager vekk så fort de nærmer seg. Spesielt canadagjess får merke hans vrede.

  10. Din wordpress (og flere andres af samme) kan ikke lide mit playhouse, hvorfor at mine kommentarer ikke bringes, øv… Jeg lagde en kommentar her for flere timer siden, men den er pist væk, og samme gælder en fra sidste uges abc!

    Jeg prøver igen, for selvfølgelig skal dine superflotte fotos og tekst have ros fra mig. De er til UG, men du bruger også megen oplevelsesrig tid på at få dem i kassen. Dine 2 nye medlemsskaber skal sikkert give fuld valuta for pengene😉

    Nix, jeg kommer stadig ikke med kommentarmæssigt, så jeg prøver at skifte til mit legehus!

    • Så snodig at dine kommentarer ikke blir akseptert av wordpress!?! Ikke vises de som «spam-kommentarer» heller. I så fall kunne jeg godkjent dem i ettertid. Hmmm??
      Godt denne kom med i hvert fall, og tusen takk for hyggelige ord.
      Jeg er ikke medlem av særlig mange klubber eller organisasjoner, men akkurat disse to jeg her viser til har jeg både stor nytte og glede av.🙂

  11. Sådan; jeg må fremtidigt huske, at dit maskineri driller😀

    • Det gjør visst det Anjoe.😉

  12. Dette er bilder du virkelig kan være stolt av! Nydelige!
    Jeg er mektig imponert:)

    • Så hyggelig sagt av deg Petunia. Tusen takk skal du ha!!😀

  13. Nydelig bildeserie fra et kjent område:) God helg.

    • Så kan du skrive under på hvor fint det er der nede.
      Kos deg i helgen du også. Hvis alt går etter planen håper jeg å få bli med på ringmerking igjen.. og jeg gleder meg som en unge!!🙂

  14. Kjempeflotte bilder og en fin post du har laget her, og Ø’en ble reddet av ditt «andre hjem»🙂 Ha en riktig så fin helg Inger Johanne!

    • Denne Ø’en var slett ikke vanskelig for meg. Det var egentlig ikke Æ’en heller. Jeg hadde tenkt å legge ut ærfuglbilder, men siden de ligger på en annen maskin og jeg var fullt opptatt med så mye ble det ikke tid til å finne det fram. Sukk.. dermed ble Æ’en den eneste bokstaven jeg ikke har fått med meg i denne omgangen.
      Ønsker deg også en finfin helg i strålende vær!!😀

  15. Så vakre bilder da! Heldig du som har et slikt sted i nærheten av deg, sku tatt meg en tur jeg også! men er litt langt da…
    Ha en flott helg!

    • Hvem vet.. kanskje kommer du på disse kanter en vakker dag, og da ligger muligheten der og bare venter på deg.😉
      Veldig glad du liker bildene. Tusen takk.. og kos deg videre i helgen du også!

  16. Fantastisk flotte bilder av svanene ved Østensjø-vannet:) JEg er helt fascinert av svener og håper de kommer tilbake hit til vinteren:) Satt timesvis å så på og fotograferte dem.. Skjønner godt at du tilbringer mange timer der ja:) Det er det vannet en kjører forbi på vei til Oppsal ikke sant? Ha en flott helg:) Klem Eva

    • Det er det herlige vannet «mitt» du passerer da ja. Neste gang du passerer får du stoppe opp en liten stund.🙂

      Svanene er noen vakre og majestetiske fugler. Kanskje disse drar til deg når vinteren nærmer seg? Ved vannet blir de i hvert fall ikke.

      Jeg koser meg som bare det. Har vært med på ringmerking i hele dag, og skal opp før fuglene i morgen også. Det er så morsomt og spennende!! Håper du får en like trivelig helg som det jeg har Eva.😀

  17. Det var virkelig en flott billedserie av svanene! Og mye fin info. Det er sjelden jeg har sett ungene til svanene, så dette var moro.

    • Ungene er utrolig søte når de er nyklekket, men blir ganske raskt noen spraglete og ungdommelige bengler. På denne tiden begynner de imidlertid å bli pene igjen.🙂

  18. Tack för ett mycket trevligt inlägg på Ö!! Vad skoj att höra om din utveckling inom såväl fotografering som fågelskådning. Jag håller på att gå ifrån automatiken på kameran. Inte lätt.
    på gjensyn!

    • Det er en stor og ganske «skummel» terskel å komme seg over.. den bort fra Auto. Stå på og ta skrittet fullt ut. Jeg er nemlig sikker på du vil få stor glede av det senere. Lykke til Gärdsmygen!!

      Jeg krysser for resten fingrene og håper vi skal få noen gärdsmyger i nettet i løpet av helgen. Det hadde vært så utrolig morsomt å ta nærbilder av den.😉

      Vi hørs, og kos deg videre i helgen!

  19. Dine fotos, ja du ved det vel ganske godt, de er bare waww så gode…
    Ros og knus til dig😉

    • Tusen, tusen takk igjen Anjoe.😀


Legg igjen en kommentar

