Skip navigation

Rødstrupe - f 22, 1/200, ISO 800

Også denne helgen har jeg vært grytidlig oppe for å være med på ringmerking, og endelig fikk jeg tatt noen bilder av rødstrupen. Vi har hatt rødstruper i nettet ved flere anledninger, men av ulike årsaker har jeg ikke fått fotografert denne vakre lille fuglen før nå.

Det gikk mange munker, jernspurver og sangere i nettet, men dem har jeg vist dere bilder av tidligere. Jeg viser dere derfor heller noen av meisene vi fikk besøk av. Først en blåmeis ungfugl..

Blåmeis - f13, 1/125, ISO 800

.. og så en ung kjøttmeis hunn.

Kjøttmeis - f13, 1/200, ISO 400

Med tanke på troster, satt vi opp et høyt nett inne mellom noen trær. Dermed ble det ringmerket både svarttrost, rødvingetrost og gråtrost. Det var imidlertid bare denne gråtrosten jeg fikk bilder av.

Gråtrost - f 5.6, 1/200, ISO 200

Jeg krysser fingrene for at det går en rødvingetrost i nettet senere, for den har jeg veldig lyst til å fotografere. Forhåpentligvis dukker det opp flere gråtroster også, for denne viser seg jo ikke akkurat fram fra sin beste side.

Gråtrost - f 5, 1/200, ISO 200

Nå om dagen ser vi mye sivspurv, og takk for det! Jeg har nemlig strevd med å få gode bilder av den arten. De er ikke akkurat drømmemodeller så urolige som de er, men endelig dukket det opp en ung dame som var villig til å vise seg fram.

Sivspurv hunn - f7.1, 1/400, ISO 200

Vi fikk til og med en flaggspett i nettet denne helgen. Visst er den pen når man ser den på avstand, men du verden så vakker den er i fjærdrakten når man ser den på nært hold. Særlig samarbeidsvillig var den imidlertid ikke. Dermed er jeg veldig glad for at jeg fikk sikret meg et par hodebilder av den.

Flaggspett - f5, 1/400, ISO 250

Hvis værgudene smiler til oss kommende helg, blir det nok til at jeg står opp før fuglene da også. 😉

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

10 Comments

  1. Så flotte bilder Inger Johanne, visst er det verdt å stå opp tidlig når man får servert fuglene som her, en ren drømmesituasjon 🙂

    Rødstrupen har fått to unger i hagen her i sommer så vi har tre stykk som fyker rundt her, men de sitter ikke lenge rolig av gangen, bare når de er på vinduet her å «maser» etter mer mat. 🙂 Håper du er tidlig oppe til helgen også så vi får se flere av dem.

    • Så trivelig at du har rødstruper i hagen.. som til og med maser etter mat! Jeg hadde et par ved foringsplassen min på vårparten, men de var ikke akkurat mange bilder jeg fikk av dem. De holdt seg nemlig litt på avstand, men noen bilder av dem ble det i hvert fall. Derfor var jeg veldig glad jeg endelig fikk noen bilder av denne.

      Det er litt slitsomt for meg å stå opp såvidt tidlig i og med at jeg ofte har urolige netter, men få å være med på dette er absolutt verd noen dårlige dager i etterkant. 🙂

  2. Jeg har heldighvis fått lov til å sove lenge i helgen, men er nå misunnelig på bildene dine.

    • Dette er så morsomt og spennende at jeg rett og slett ikke klarer å holde meg unna Morten! Og jeg er så utrolig takknemlig for at ringmerkerne og elevene står ut med meg og tar seg tid til å holde fuglene på denne måten!!

  3. Så flotte bilder det ble. Likte dem alle.God tur til helga også, og lykke til:)

    • Jeg krysser alt jeg eier og har for fint fotovær da også. Glad du liker alle disse bildene.. selv trosten som ser litt snodig ut. 😉

  4. Flotte bilder, høres ut som en morsom ting å være med på. Flott

    • Tusen takk skal du ha Ivar. Dette er mer enn bare morsomt.. og veeeeeldig lærerikt samtidig! 🙂

  5. Nydelige fugleportretter. For dette må vel kalles portretter? Jeg vedder hva som helst på at fuglene med vitende og vilje flyr i nettet deres nettopp for å bli portrettert av deg 🙂
    Jeg likte særlig godt rødstrupe-, kjøttmeis- og sivspurvbilene. Kjøttmeisen fordi jeg syns blikket virket så intelligent. De andre fordi lyset og komposisjonen var så vakker. Lækkert!

    • Visst er det portretter. 🙂
      Nå forstår du sikkert hvorfor jeg kommer meg grytidlig opp hver eneste helg. Dette er nemlig helt toppers å få være med på!!

      Noen av fuglene er veldig samarbeidsvillige, som for eksempel denne rødstrupen. Det var nesten rørende. Sivspurven er på ingen måte like enkel. Ikke de større fuglene heller. Disse trostebildene er ikke akkurat mye å skryte av. Derfor håper jeg på flere muligheter. Vi hadde noen i dag, men magefølelsen sier meg at de bildene ikke ble særlig bedre enn disse. Tror jeg hadde mer flaks med en tornsanger. 😉


Legg igjen en kommentar

