Skip navigation

Berberis - f5.6, 1/250, ISO 200

Det er vakkert, men også trist, at naturen nå begynner å skifte farge. Høsten har unektelig kommet. Jeg nekter imidlertid foreløpig å kalle dagene noe annet enn sensommer.  På en måte virker da den kalde årstiden litt lenger unna.

De fleste av disse bildene tok jeg grytidig sist søndag morgen i lyset fra de aller første solstrålene. Bare det siste ble tatt litt senere på formiddagen etter at sollyset hadde festet grepet, noe som også gir en annen stemning i bildet.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Berberis - f6.3, 1/250, ISO 200

 

Berberis - f5.6, 1/250, ISO 200

 

Nyper - f6.3, 1/250, ISO 200

 

Løv - f13, 1/100, ISO 200

 

Berberis og snegle - f9, 1/400, ISO 200

16 Comments

  1. Flotte farger og fine bilder. Ser du har fått med en snegle på det siste bildet. Vi får nyte de siste varme solstrålene som er igjen og tenke framover; det kommer jo alltid en ny vår.

    • Det var på grunn av sneglen jeg ville ta det siste bildet.. og å ta det med her selv om det harde lyset skaper en helt annen stemning.

      Visst må vi se framover Morten. Jeg har for eksempel allerede begynt å planlegge senhøstens/vinterens foringsplass og å pønske ut andre prosjekter jeg kan holde på med i den kalde perioden som venter.

  2. Flott serie dette. Flotte farger og skarphet!

    • Det er ikke så veldig ofte jeg er ute når de første solstrålene lyser opp landskapet. Derfor måtte jeg benytte anledningen og forevige disse fine fargene.🙂

  3. Sensommer var ikke dumt nei, da varer det litt lengre.🙂 Men det er mange flotte farger som kommer fram nå, og sakte men sikkert i ukene som kommer. Pene bilder!

    • Ikke sant! For meg varer sensommeren til langt ut i oktober og gjerne november også hvis ikke snøen og frosten kommer. Da blir det en brå slutt på sensommeren gitt!! *ler*
      Det tidlige morgenlyset lagde en så fin stemning her, og alt det røde ble framhevet på en delikat og samtidig «avdempet» måte. (Vanskelig å forklare med ord dette.)

  4. Nydelige farger! Trist at sommeren er over, men liker også godt den skarpe, friske høstluften og elva som ligger speilblank på kalde høstmorgener!

    (og det minner meg på at jeg MÅ bli flinkere til å ta med kameraet på vei til jobb… ;))

    • Det er unektelig mange flotte motiver både utover høsten og vinteren… men jeg skulle så gjerne hatt varmen i enda noen måneder. Sommeren forsvinner alltid så alt for fort!!
      Vi får benytte dagene som best vi kan, og klart du må ha kameraet med deg.🙂

  5. Stilfulle bilder og flotte friske farger, akkurat slik som høsten skal være! Men nå er jeg veldig glad i høsten også da. Ja, egentlig alle årstider. Men kan ikke si at jg ser frem til snø og slasp og kaldt vær..:/ Men vet vi kan ha flotte vinterdager med snø og sol også. Men, huff, ikke nå! Ler..

    • *ler* Nei, la oss virkelig håpe de kalde vinterdagene med snø og sol holder seg unna en god stund til!! 🙂

  6. Høstens (unnskyld: sensommerens)farger er sååå vakre. Og triste. Nesten melankolske. Har alltid vært glad i høsten. Den og våren er mine favorittårstider. Tror det er fordi jeg er glad i at noe skjer, at noe forandrer seg.
    Veldig vare og vakre stemningsbilder fra en sensommermorgen, Inger Johanne. Du klarer nesten å overtale et b-menneske (eller kanskje f-menneske er mer nøyaktig) som meg til å krype ut av dyna tidlig om morgenen med disse blinkskuddene dine.

    • Jeg er ikke akkurat noen morgenfugl jeg heller Ståle. Stiller nok egentlig i f-kategorien sammen med deg. Det må liksom være noe som trekker meg opp fra varmen under dyna.. og ringmerking av fugler er en av tingene som absolutt er verd mange tidlige morgenstunder! Det er så utrolig spennende og lærerikt å være med på at jeg snart er helt hekta!!🙂

  7. Trist, men litt bra også.😉
    Fine bilder du viser og flotte farger. Minner om små gulrøtter.

    • Jo da, det betyr jo at vi med tid og stunder kan glede oss til en ny og frisk natur. Men så er det den kalde perioden som står for døren da. Den er ikke bestandig like morsomt. Får nok engasjere meg i Hundremeterskogen til i år også. Det vil sikkert gi like mye glede som sist vinter.😉

  8. Flotte farger og fine bilder.. Liker at du har den rolige uskarpe bakgrunnen🙂

    • Jeg ble ganske raskt opptatt av bakgrunnen i bildene jeg tar, og foretrekker at den både er rolig og at den bidrar til å framheve hovedmotivet. Du aner for resten ikke hvor mange motiver jeg har forkastet nettopp fordi bakgrunnen ville ha blitt for urolig.
      Selvsagt må jeg av og til fire på «kravene». Man kan jo ikke få i pose og sekk ved enhver anledning.😉


Legg igjen en kommentar

