Skip navigation

Reinfannbille - f13, 1/125, ISO 320

For ikke så alt for mange dagene siden kavet jeg meg gjennom en eng med høye, tørre strå. I øyekroken registrerte jeg noe knall gult som sto fram i alt det avdempede grågule. Selvsagt måtte jeg brøyte meg fram dit for å se hva dette kunne være.

Det viste seg å være en svart liten bille som var i ferd med å legge eggene sine. Senere fant jeg ut at det var en Reinfannbille.

Som dere vet, forundres jeg over ganske mye av det jeg ser ute i naturen. Denne gangen falt jeg helt i staver over at en så liten kropp kan ha plass til så mange egg!! Jeg ville så gjerne se nærmere på eggene der inne i posen. Derfor har jeg skarpet eggposen relativt mye på disse bildene. Der og da fortonet den seg nemlig bare som en gul, klumpete masse.

Reinfannbille - f29, 1/100, ISO 640

Jeg har forhørt meg litt om disse eggene, og etter hva jeg forstår utvider de seg når de kommer i kontakt med luft. På samme måte utvider visst froskeegg seg når de kommer i kontakt med vann. Dermed har vi en logisk forklaring på hvordan disse små kroppene kan ha plass til så mange egg.

Reinfannbille - f10, 1/125, ISO 320

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

10 Comments

  1. Det var ikke småtterier nei, godt den ikke hadde alt det der innabords i full størrelse som vist på bildene🙂 Noe slikt har jeg ikke sett før, gøy at du deler dette med oss, mye spennende i naturen.

    • Det er morsomt å overvære slike ting som dette. Ekstra artig er det også når jeg får en forklaring på merkverdighetene jeg undres over.
      Av og til lurer jeg på om det bare er meg som stadig stiller spørsmål om detaljene på denne måten. Det er nemlig mange som ser litt rart på meg når jeg forteller om det jeg har sett og ikke helt forstår.😉
      Får trøste meg med at jeg i hvert fall lærer en hel del.. som jeg sikkert ikke får bruk for i ettertid. *ler*

  2. Du verden for noen blinkskudd!! Jeg tenkte ikke en gang på at den skulle få plass til den gule sekken i magen.. ;D Men de utvider seg altså ed luft!! Første gang jeg har sett slik en faktisk🙂

    • Jeg kan ikke si å ha sett dette tidligere jeg heller Viola, men så var jeg jo ikke særlig interessert i insekter før jeg fikk macroen.😉
      Reinfannbillen har jeg faktisk sett ved flere anledninger i etterkant. Da har den vandret sakte rundt på gangveier. Kanskje er de ekstra aktive på denne tiden av året?

  3. Og jeg som trodde du var kommet helt til påsken. Flott fanget du var på rett sted til rett tid igjen.

    • Det hadde vært noe det Morten.. å kunne skru tiden fram til påske! Da hadde vi jo vært i startgropen på en ny og spennende sesong allerede nå!! Men, vi får nok ta med oss snøen og kulda denne gangen også.😉
      Øynene var i macromodus da jeg oppdaget denne. Hadde nemlig vært ute en god stund og var på vei tilbake til bilen. Ser ikke annet enn macromotiver da, og må faktisk hvile/normalisere synet en stund før jeg kan kjøre. Snodig det også i grunnen.

  4. Riktigt kul att få se och läsa om denna lille bagge.
    Jag tycker att du fångat denna händelse väldigt fint. På den sista bilden kan man se hur «skinnet» är skrynkligt, så det har nog varit trångt där inne.
    Vänligen
    Karlund

    • Ja uansett om eggene utvider seg når de kommer i kontakt med luft, så må det ha vært trangt i den lille reinfannbillekroppen! Ikke rart skinnet krøller seg litt. Vi blir jo litt løs i huden vi damer også etter en fødsel.😉
      Synes det var artig å få ta del i denne eggleggingen, og måtte selvsagt vise dere også.
      Ha en riktig, riktig fin uke Karlund!!

  5. Hel knallsuper serie det der!!

    • Tusen takk skal du ha Hans🙂


Legg igjen en kommentar

