Skip navigation

Hane - f8, 1/250, ISO 250

Av en eller annen grunn har jeg trodd at det ikke er særlig lurt å ha mange haner gående sammen med hønene. På Søndre Aas gård og miljøsenter på Holmlia ser det imidlertid ut til å gå helt flott. Der spankulerer de rundt på tunet side om side og viser seg fram for damene sine. Ja, for det virket som om de fleste hadde hver sin flokk med damer… i hvert fall de største og fineste av dem.

Nå var det for resten ikke alle hanene som var like fargerike. Enkelte nesten helt hvite var det også.

Hane - f7.1, 1/250, ISO 250

Noen av hanene hadde flott fjærpryd på bena sine…

Hane - f10, 1/250, ISO 250

… mens andre gikk rundt med bare legger. Om han var aldri så fjærløs på bena, virket det som om akkurat denne hanen var sjefen over alle sjefer.

Hane - f5.6, 1/250, ISO 250

Det var i grunnen artig å følge med på alt de hadde i bestilling disse hanene. Hønene skulle passes på, fjærene skulle stelles og det skulle stadig vekk ropes KYKKELIKYYYYY!

Hane - f5.6, 1/400, ISO 250

Jeg hadde håpet å få noen heftige bilder av en hane som «kykket» av sine lungers fulle kraft, men den gang ei. Alle som en snudde de seg bort i det som for meg ville vært det rette øyeblikket.

Hane - f6.3, 1/400, ISO 250

Som dere ser ble det ikke mye heftig over «kykke-bildet». Egentlig er det like greit. Det betyr jo bare at jeg fremdeles har noe å jakte på der ute.

Hane - f7.1, 1/400, ISO 250

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

12 Comments

  1. Flere haner går bra så lenge du holder ut med galingen så fort det blir lyst. Fine bilder og med lyd på galebildene så hadde de nok blir mere heftig.

    • Det skal være sikkert og visst at det var nok av galing på disse fyrene. Tidvis forsøkte de nærmest å overgå hverandre. Siden jeg ikke har lyden i ørene hver eneste dag, så var det i grunnen bare sjarmerende «støy».

      Jeg har faktisk tenkt tanken å sette litt lyd til noen av bildene, men har foreløpig ikke kommet så langt at jeg har lært meg å bruke verktøyet. Kanskje våger jeg meg på det til vinteren.😉

  2. Wow, det var jammen en flott gjeng med haner. Så innmari fine farger i bildene dine.

    • Uten at jeg kan noe som helst om haner, så virket det som om de hadde flere ulike haneraser gående der ute.. og noen som antagelig var en herlig blanding.😉

      Med hensyn til fargene er de slik jeg så dem der og da. Jeg forsøker imidlertid betandig å ta bildene slik at bakgrunnen framhever hovedmotivet, og her var nok en jevn grønn bakgrunn det som framhevet fargene i fjærdrakten best.

  3. Hei på deg min venn

    Tror jeg har navnet på halegale vennene dine
    Bilde nr:
    2 – Norsk Jærhøne ,eneste Norske national rase. Utmerket eggelegger. hardfør og nøysom

    3. Laksefarget Faverolles
    4 . Mener det er Sølvrandet Wyandotter
    5. Italiener

    • Hei på deg Siv.
      Skulle ha tatt toget nedover for lenge siden, men så mye har gjort meg sliten i det siste at vi får drøye det litt til.😉

      Så morsomt at du kjenner igjen og kan sette navn på disse flotte og fargerike fyrene jeg har fotografert. Da gjenstår det bare for meg å lære å kjenne dem igjen ved neste korsvei. (Tviler imidlertid på at jeg klarer det sånn med en gang, så jeg frykter at du må hjelpe meg litt neste gang også.. *ler*.)

      Kjempestor takk-skal-du-ha-klem kommer susende!!😀

  4. Har en bok du kan låne , der er det bilder og mye hyggelig innfo
    Jobber nå fra 07-15 -man-fre…..
    Sender gode tanker og en varm bamseklem

    • Så det er slutt på «late» dager skjønner jeg.😉 Da får vi etter hvert avtale nærmere når det passer med besøk.

      Kan du ikke sende meg navn og nummer på den boken, så kan jeg jo foreløpig låne den på biblioteket. Hadde vært artig å lære mer om disse fuglene også.🙂

      Smakte godt både med varme tanker og bamseklem. Styrker meg på dem slik at jeg kanskje kommer meg opp før seks i morgen tidlig. Ringmerking på gang igjen!

  5. Boken heter : Havehøns,forfatter -Jørgen Liljensøe.
    Du vet, når vi bodde på gåed hadde vi flere typer rasehøns,og fasaner. Kan litt om mye rart jeg skal du vite*smiler*

    • Flotters! Da stikker jeg innom biblioteket senere i dag eller på mandag. Artig.. og jeg vet du kan en hel masse rart Siv.😀

  6. Herlige og fargerike🙂 En utrolig fjærprakt på disse, godt de ikke skal dusje og stelle fjæra på badet her om morgenen, det tar tid antar jeg, hehe.

    • Og tenk på alle hønene de ville hatt med seg Rune! Damer er jo ikke akkurat kjent for å være lynkjappe med morgentoilettet. *ler*
      Fri og bevare meg for all «kykkingen» tidlig om morgenen også!


Legg igjen en kommentar

