Skip navigation

Stokkand hann - f6, 1/1250, ISO 320

Jeg har etter hvert blitt veldig flink til bare å spare på et par av bildene jeg tar av hver enkelt fugl. Denne gangen måtte jeg imidlertid ta vare på en hel serie av denne flotte fotomodellen.

Andrikene har i hovedsak skiftet til vinterdrakt nå. Dermed ligner stokkand hanner og hunner veldig på hverandre fram til neste vår, når hannene igjen vil få den flotte og fargerike fjærdrakten tilbake. Selv om de er like er det fremdeles ganske greit og se forskjell på dem. Hannene har nemlig et mer rødbrunt bryst, og er mørkere på toppen av hodet enn det hunnene er.

På grunn av den «kjedelige» fjærdrakten andrikene nå har iført seg, er det ikke særlig mange som fotograferer dem. Denne herremannen ble imidlertid så fint opplyst av ettermiddagssola at jeg ble helt bergtatt av ham. Han satt rett under brua som går over Østensjøvannet. Derfor har vannet denne nesten svarte fargen, og kontrastene mellom vannet og den opplyste andriken pluss speilingene ble i mine øyne helt ubeskrivelig fine. Jeg bare måtte fyre løs i vilden sky.

Ikke klarer jeg å velge ut noen av bildene framfor andre, så her har dere dem alle sammen. Håper dere vil frydes like mye over dem som det jeg gjør.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Stokkand hann - f6, 1/1250, ISO 320

Stokkand hann - f6, 1/1250, ISO 320

Stokkand hann - f6, 1/1250, ISO 320

Stokkand hann - f6, 1/1250, ISO 320

Stokkand hann - f6, 1/1250, ISO 320

Stokkand hann - f6, 1/1250, ISO 320

Stokkand hann - f6, 1/1250, ISO 320

Stokkand hann - f6, 1/1250, ISO 320

Stokkand hann - f6, 1/1250, ISO 320

Stokkand hann - f6.3, 1/1250, ISO 250

Stokkand hann - f6.3, 1/1250, ISO 250

Stokkand hann - f6.3, 1/1250, ISO 250

Stokkand hann - f6.3, 1/1250, ISO 250

36 Comments

  1. Det här är en bildserie jag gillar väldigt väldigt mycket! Tror minsann denna fågeln blev vackrare än i verkligheten på dina bilder.

    • Er han ikke vakker.. og så morsom han var som hele tiden fant på noe nytt å gjøre. Det virket nesten som om han likte å vise seg fram!
      Så var dette veldig, veldig hyggelig sagt av deg Gärdsmygen. Tusen takk skal du ha!! Ønsker deg en finfin weekend!

  2. Magiske bilder! Jeg falt for det der han spruter vann rundt seg, men så er jeg generelt veldig fascinert av vanndråper. Men du har vært utrolig dyktig som vanlig, jeg går snart tom for positive ord å bruke når jeg kommenterer hos deg🙂
    God helg!

    • Det var faktisk en nesten magisk stund for meg da andriken lot seg fotografere på denne måten. Jeg følte på meg at lys- og skyggeeffektene ville gi bildene noe ekstra, og i hvert fall for meg har disse blitt noe mer enn bare «artsbilder» med den spesielle stemningen de har fått.

      Tusen takk skal du ha Kjersti! Du varmer og inspirerer bestandig med kommentarene dine.😀

  3. Atter en gang blinkskudd. Du tar fantastiske bilder!🙂
    Bildene er så klare at man nesten får lyst til å strekke seg fram og klappe fuglen. Hvilket kamera bruker du?

    • Tusen takk Tanja!!
      Jeg er så utrolig heldig at jeg har en Nikon D3.. et helt ubeskrivelig fantastisk kamera til naturfotografering! Her hadde jeg på en Tamron 200-500zoom. Kameraet er «babyen min» og mye bedre enn jeg fortjener. På den annen side har jeg i hvert fall mye å vokse inn i… og hvis bildene blir dårlige nå, så har jeg bare meg selv å skylde på.😉

  4. Kjempefin serie. Mere er det ikke å si om den saken. God helg, vi drar til Bergen i morgen og er tilbake tirsdag.

    • Jeg ønsker dere en alle tiders tur Morten!!😀

  5. Enig, en flott modell. stokkand hunnen…

    • Det er faktisk en hann i vinterdrakt dette her. Du vil fremdeles kunne se noen ganske få grønne hodefjær på ham hvis du ser godt etter.😉

  6. Å du og du for noen vakre bilder du har lagt ut her!! Jeg kan bare sitte og glo på dem en hel evighet, føles det😉 Jasså, de har skiftet fjærdrakt nå.. Den virker som den tenker vemodig på sommeren som er på kant…. Utrolig vakkert!!🙂

    • De fleste voksne er ferdig med fjærskiftet nå. Jeg ser imidlertid fremdeles noen som har sommerdrakten. Lurer på om det kan være hannene som er født i sommer. Skal forhøre meg litt om akkurat det.
      Kanskje han savner sommerens lange, lyse og varme dager. Vi får trøste oss med at været i hvert fall er supert enn så lenge.
      Er sent ute i dag, men iler avgårde på ringmerking om et lite øyeblikk.. og gleder meg!🙂 Håper du også får en finfin dag!

      …………
      Jeg har nå fått bekreftet mine antagelser om at det er andriker fra sommerens kull som fremdeles har den fine fjærdrakten. Etter hvert vil imidlertid også de ikle seg vinterdrakten.

  7. Jeg er så glad for at du la ut hele serien. Kjempefine bilder av en sjarmøren som viser seg fram. Jeg falt virkelig for det bilde der han spruter vannet rundt seg.🙂 Du er utrolig flink med kamera. Skulle gjerne ha vært ivrig tilskuer både til fotostunden og til hvordan du stiller inn kamera.
    Dette var en ren fryd å se!

    • Så kjempehyggelig sagt av deg GAWO. Jeg tror vel neppe jeg har særlig mye å lære deg, men er du på disse kanter hadde det bare vært hyggelig å ta en fotostund sammen nede ved vannet. 🙂

  8. … ups… ser at jeg har feil adresse til min blogg. Her er den riktige om du skulle bli fristet til å komme på besøk🙂

    • Alle tiders!
      Jeg er jo veldig opp og ned mht å surfe rundt på bloggene. Når overskuddet er der, står jeg på som bare det. Jeg har ME forstår du. Beklageligvis har jeg oftere og oftere bare ork til å administrere min egen lille verden her inne.

  9. så utrolig flott serie! og så flott lys du fikk på «fjerkreet»🙂 ?? Blinkskudd dette! Ha en god mandag!

    • Jeg ble ikke akkurat lei meg for at jeg oppdaget andriken som satt der så fint opplyst og at den til og med var til de grader poseringsvillig!
      Tenk om alle gutter hadde vært like medgjørlige du!?! For resten.. da hadde det nok blitt temmelig kjedelig her i verden. *ler*
      Ønsker deg også en alle tiders mandag og en fin fortsettelse på uken.🙂

  10. Du verden – hvilken råflott serie av stokkanda! Skjønner godt at du legger ut såpass mange, for her var det mye vakkert å se! Her stemmer alt: lyssetting, speilbilde, stemning, skarphet og farger. Fin variasjon mellom tette utsnitt og fuglen gjengitt i helfigur. Nydelig utført arbeid!

    • *Smiler glad til deg*
      Her stemte liksom alt på en gang, noe som ikke akkurat er hverdagskost.
      Da jeg så andriken der i det flotte lyset følte jeg på meg at disse ville bli bra, og du verden så morsomt det var både fyre løs og å redigere bildene i etterkant!🙂

  11. Nesten for pen til å være sann den anda…🙂 Vakker speiling, og flotte bilder!

    • Ikke sant!!
      Og jeg som ikke en gang hadde en matbit å gi den som takk for innsatsen!😉

  12. superbe serie !

    • Thank you Rem!🙂
      It’s not every day the light, the model and the calm water come together as nice as this. I really enjoyed the moment!

  13. For en utrolig sjarmerende modell! Du gjorde rett i å beholde alle stemningene fra denne dag og denne and:)

    • Ikke sant Trine!
      Du skulle vært der med kullstiftene dine den dagen og tegnet ham. Det var faktisk en overraskende flott liten opplevelse akkurat der og da.😀

  14. Ja, det må jeg si var en flott modell! Og en fantastisk fotograf også! For en skarphet! Og nydelig med speilingen i vannet.

    Du er dyktig🙂

    • Her hadde jeg skikkelig flaks som var på rett sted til rett tid. Vanligvis er det massevis av ender akkurat der hvor denne andriken sto. Under over alle undre så var han der alene akkurat da.
      Det er jammen ikke ofte alt stemmer på denne måten.
      Og du.. tusen, tusen takk for denne flotte kommentaren. Kjempeinspirerende!!😀

  15. Intet mindre enn en fantastisk flott bildeserie Inger Johanne, skjønner godt at det ikke var noen enkel oppgave å skulle velge vekk noen bilder her, de hører sammen så absolutt!

    • Jeg er veldig glad for at jeg tilfeldigvis ble oppmerksom på denne andriken. Vanligvis tar jeg nemlig ikke bilder inn under brua. Heretter skal jeg imidlertid bli mer oppmerksom på hva som kan skjule seg der inne.
      Er selv veeeldig glad i disse bildene!🙂

  16. Jaaaa, jeg fryder meg like mye over bildene som det du gjør. Minst! Utrolig vakkert lys. På disse bildene synes det som andriken har en verdig ro over seg. Kanskje han føler at han kan hvile ut etter velgjort jobb i sommerfinstasen?
    Ellers må jeg innrømme min ignoranse. Jeg visste ikke at hannene skiftet fjærdrakt når beilersesongen var over. SKremmende hvor mye jeg kan lære hvis jeg bare klarer å følge med på bloggen din🙂

    • Tror dette må være de fineste andrikbildene jeg har tatt til nå. Derfor er jeg naturlig nok ganske stolt av dem.

      Etter tidvis å ha vært nesten rotfast ved vannet, har jeg plukket opp litt av hvert om fuglene som finnes der nede. Men du verden så uvitende jeg er om de fleste av småfuglene våre! Vi får suge til oss informasjon etter hvert som den blir oss til del Ståle. Bare hyggelig at jeg kan bidra med litt jeg også.🙂

      Jeg var for resten nede ved vannet en liten tur i dag også, og lurer jammen på om jeg ikke fotograferte den samme andriken på et annet sted. Den oppførte seg i hvert fall akkurat som det denne gjorde.. viste seg fram fra sin beste side og nærmest flirtet med kameraet en stund. Bildene fra i dag blir nok på langt nær så fine som disse, men jeg har litt tro på dem likevel. Skal bli spennende å se.

      Ellers moret jeg meg med å fotografere ringnummeret til noen fugler som er ringmerket. Artig å kunne rapportere gjenfunn på den måten.

  17. Jeg kan ikke si ANDet at dette er fantastiske bilder og takk for at du deler resultatene så raust.

    • Og jeg kan ikke annet enn å takke deg enda en gang Tor. Som du forstår er jeg veldig glad i disse bildene selv.😀

  18. Utrolig fine speilbilder, Inger Johanne!
    Trodde du holdt til på FB?

    • Disse bildene er jeg veldig glad i Argus, og dessuten er jeg veldig glad for å få besøk av deg her inne.🙂
      Det minner meg på at det er veeeldig lenge siden jeg har vært inne på VGB!

      Hvis det er Facebook du mener, så har jeg ingen konto der. Det er altså her på WP du finner meg. Dessuten har jeg også vært ganske aktiv på fugleforum.no den siste tiden. Synes det blir mer og mer interessant å lære om fuglene, og spesielt om atferden deres. Observerer dem ofte og lenge og leser bøker så øyet blir stort og vått.

      Håper alt står bra til Argus, og ønsker deg både en riktig god helg og en flott 17 mai.

      PS.. Hvordan går det for resten med NIBen vår?


Legg igjen en kommentar

