Skip navigation

Pantersnegle - f5.6, 1/400, ISO 640

Mange hager har vært invadert av Iberiasnegler også denne sommeren. Heldigvis har jeg så langt vært spart for dem ute på hytta. Der vi driver med ringmerking har det imidlertid tidvis vært mer enn nok av dem, for å si det mildt! Jeg har vært så vant med å se de lange rødbrune dyrene at jeg stusset da jeg oppdaget denne flekkete tassen.

Lykken ville det slik at vi hadde en småkrypkjenner i gruppen den dagen. Han kunne fortelle at dette er en pantersnegle. Den hører heller ikke naturlig hjemme i vår fauna, men jeg har likevel mer sans for denne enn de rødbrune slektningene. Pantersneglen er nemlig et rovdyr som mer enn gjerne spiser Iberiasnegler!! Etter hva jeg forstår nøler den ikke med å spise sine egne heller.

Jeg hadde trodd at jeg med letthet skulle finne mye utfyllende informasjon om denne tassen på nettet. Det gjorde jeg beklageligvis ikke. Derfor hadde jeg blitt glad hvis noen av dere som er flinkere til å lete enn det jeg er, kunne bidra med noen linker.

…..

Nå har jeg funnet ut av «problembarnet» på egen hånd. Denne tassen har tydeligvis mange navn, hvorav pantersnegle bare er ett av dem. Her hos oss går den helst under navnet boasnegle. Blant annet Bærum Budstikke har skrevet en artikkel om boasneglen, og den kan dere lese her.

…..

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Pantersnegle - f5, 1/400, ISO 640

10 Comments

  1. Så flott macro/micro bilder dette! Flott dybdeskarphet og lyssetting. Brukte du blitz?

    • Jeg bruker foreløpig ikke blitz i og med at kameraet mitt har myyyye ISO å gå på. Akkurat her hadde jeg imidlertid mer flaks enn det kanskje burde være lov til. Knipset nemlig uten å sjekke innstillingene. Det hadde ikke akkurat vært nødvendig med en så rask lukker her, men med en ISO på 640 funket det likevel.😉

  2. Hei Inger Johanne.
    Nå har jeg sittet her i nesten en time og kost meg med alle de nydelige bildene dine. (En av favorittene, og spm fikk meg til å le, var kattungen i treet som geipet tunge)
    Og så mange flotte fugler du har fått tatt bilde av når du har vært med på ringmerking!
    Her er det dårlig med fotografering. Var jo sykemeldt i over 5 mnd tidligere i år med lungebetennelse, og nå har jeg jaggu fått lungebetennelse igjen. Sukk…
    Men da er det ekstra koselig å komme inn hit og nyte alle de vakre bildene dine. Ha en kjempefin dag, og så snakkes vi snart.
    Stor klem fra meg

    • Hei på deg Ilmy!!😀
      Men du da.. lungebetennelse nå igjen!! Stakkars deg, og jeg forstår godt at du sukker. Er det arbeidsplassen din som må ta på seg skylden? I så fall fortjener du en klekkelig yrkesskadeerstatning for all denne elendigheten.
      Håper formen snart blir såpass at du i hvert fall kommer deg ut med kameraet. Da glemmer man liksom alle plager en stakket stund. For meg er det som du vet rene terapien.
      Du kan tro det har vært spennende å være med på ringmerking. Det er skikkelig slitsomt for meg som har ME, men jeg sørger for å lade opp i dagene forut og hvile som best jeg kan i dagene etter. Da funker det sånn nogenlunde.
      Med hensyn til kattungen.. tenk om flua fra det tidligere innlegget hadde sittet på nesen hennes der i treet i stedet!! En dag når alle potetene nesten har blitt like store, kanskje jeg har lært meg såpass mye i PS at jeg klarer skape akkurat den situasjonen.😉
      Ta godt vare på deg selv Ilmy, og en god bamse-god-bedrings-klem kommer susende.
      Her lades det opp til helgen!

  3. HEHE jeg fikk bare opp din side når jeg søkte på pantersnegle, er du sikker på navnet?

    Uansett fine bilder.

    • Jo da, jeg er ganske sikker på navnet. Jeg fant nemlig flere bilder av den på noen danske sider da jeg lette. Ellers fant jeg svært lite jeg også.😉

  4. En kannibal med andre ord.. Alle skapninger har visst nytte av seg i naturen, ser det ut til..🙂

    • Jepp!
      Ute i naturen tror jeg nok alt har sin helt spesielle funksjon. Nettopp derfor er det så spennende å finne ut av akkurat _hva/hvorfor_ når jeg har observert noe rart der ute.😉

  5. Så flotte bilder av en meget fasinerende skapning :O)

    Marius

    • Takk skal du ha Marius!🙂
      De er faktisk fasinerende, men samtidig ganske så ekle. Akkurat denne, som jeg nå velger å kalle boasneglen, har ikke lagt merke til tidligere. Derfor var det artig å få tatt bilder av den.


Legg igjen en kommentar

