Skip navigation

Regnvåt blomst - f3.5, 1/125, ISO 320

Det skjer ikke så ofte, men av og til tar jeg kameraet med ut også når det regner litt. Jeg gjør det mest for å trene, for jeg synes det er vrient å finne kamerainnstillingene som egner seg best. Som oftest har jeg slettet bildene i etterkant, men akkurat disse to skal få inngå i arkivet mitt… i hvert fall en stund.

Enn så lenge er jeg altså ikke særlig fornøyd med det jeg får til under slike forhold, og det er litt frustrerende. Dermed må jeg nok bare krumme nakken og gjøre nye forsøk senere. Forhåpentlig finner jeg ut av dette med kombinasjonen blender/lukker/ISO etter hvert. Har du noen god tips, tar jeg selvsagt mer enn gjerne imot dem!

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Regnvåt blomst - f3.5, 1/125, ISO 320

10 Comments

  1. De var da fine disse bildene. mangler litt dybdeskarphet på det første, men er lysforholdene ikke gode så blir det bare sånn. Jeg har jo fått tatt litt bilder i regnvær i det siste og da er det jo gjerne dårlig lysforhold så først og fremst bør objektivet være lysterkt det gjør jobben enklere.

    • Visst gjør det jobben enklere hvis objektivet er lyssterkt, men jeg burde få det til likevel med kameraet jeg har. Her burde jeg sannsynligvis ha benyttet langt høyere ISO for å få mer dybdeskarphet og samtidig redusert lukkerhastigheten. Selv uten stativ burde jeg klare å holde macroen rolig nok med 1/50 sek.
      Hittil har jeg stort sett satt innstillingene helt manuelt. Kanskje jeg neste gang i stedet skal sette den dybdeskarpheten jeg ønsker og så justere ISOen til jeg får en akseptabel lukkerhastighet?
      Her er det nok bare å prøve og feile til jeg «knekker nøtten».

      • prøve å feile er det en lærer fortest av. Jeg klarer med litt støtte fra vegg/glass/stolpe etc. hva en måtte finne for noe å ta bilder ned i 1/15 sek. men så har jeg VR på det ene objektivet også og det hjelper.

        • Jeg benytter støtte der det finnes jeg også, men akkurat det er ofte ikke-eksisterene i nærheten av macromotivene. Macroen min har for øvrig heller ikke VR. Sikkert tenkt at den mest vil bli benyttet på stativ, og da er jo ikke VR særlig hensiktsmessig.😉
          Ellers setter jeg stor pris på VRen som er på «normal-zoomen».

  2. Det nederste bildet ble kjempefint!!Nydlige farger! Regnvær kan gi mange fine bilder🙂

    • Jeg har sett at regnværsbilder kan bli veldig fine. Derfor blir jeg så irritert på meg selv over at jeg ikke fikser det godt nok.
      Tusen takk for oppmuntringen Elin.😀

  3. Regnvær byr på masse artige og spennende motiver, men som du sier er det ikke alltid like lett å ta innstillingene på strak arm. Men lft (let,finn og trykk) er den eneste måten for min del for å få det til å sitte slik at man husker «akkurat det lyset» til neste gang man kommer ut for det. Blir mye man skal få til å sitte i barken, hehe. Men tror du fint kan kjøre opp iso’en dobbelt av det du har her. Ut og prøv nå🙂 Ha en riktig fin helg.

    • Ja, her kunne jeg med fordel ha brukt mye høyere ISO. Får bare vente til neste gang det regner lett, så skal jeg teste ut den metoden jeg skisserte for Morten. Har i grunnen tro på at den bør fungere.

      Kos deg i helgen du også Rune. Jeg setter nok klokken på ringing ganske tidlig og sjekker været mht eventuell ringmerking.😉

  4. Huff.. jeg føler meg helt «dum» på dette området.. Jeg tar bare bilder jeg.. Skulle satt meg mer inn i det tekniske ved fotoinnstillinger.. Bruker manuell og automatisk. Og bruker heller ikke stativ. Det blir mest spontant hos meg.. Dette bildet er helt nydelig, vakker kontrast!🙂

    • Du er slett ikke dum Viola!!
      Det tok veldig lang tid før jeg ble «provosert» til å bruke annet enn auto. Jeg var litt irritert der og da, men nå i etterkant er jeg veldig glad for at jeg ble dyttet over den terskelen. En vakker dag, når tiden er moden, kommer du nok over terskelen du også.😉

      Ifølge de lærde burde vi visst gifte oss med stativet. Jeg må innrømme at heller ikke jeg er så flink til å bruke det.. sånn rent bortsett fra når jeg bruker teleoptikken. Det har jeg nemlig problemer med å holde stille nok hvis jeg ikke bruker stativ.