Skip navigation

Kortnebbgås - f6.3, 1/1600, ISO 200

På søndag oppdaget jeg en litt «annerledes» gås blant alle grågjessene som nå har samlet seg på Østensjøvannet. Etter hvert fant jeg ut at hun måtte være en kortnebbgås, en fugl jeg tidligere ikke har sett der nede. Det spesielle med akkurat denne damen er at det virket som om hun hadde funnet seg en grågåsmake og fått tre barn med ham. Hver dag siden har i hvert fall disse fem holdt tett sammen slik en familigruppe vanligvis gjør. Enda mer spesielt blir alt dette når man leser at kortnebbgåsa i Norden bare hekker på Svalbard, Grønland og Island.

Kortnebbgås - f6.3, 1/1250, ISO 200

Litt utpå sommeren fikk jeg høre at noen hadde sett en stjertand hunn på vannet. Siden jeg ikke hadde sett en slik fugl tidligere, lette jeg naturlig nok etter henne.. uten resultat. I går dukket hun omsider opp. Ikke bare det, jeg så til og med to av dem. Brukbare bilder fikk jeg imidlertid ikke før i dag. 

Stjertand - f6, 1/1600, ISO 200

Egentlig var dette en forsiktig dame, så jeg måtte snike meg til noen «klikk» mens hun svømte forbi.

Stjertand - f6.3, 1/1600, ISO 200

Derfor ble jeg riktig glad da hun til og med flakset litt for meg.

Stjertand - f6.3, 1/1600, ISO 200

Som om ikke dette var nok, møtte jeg også en krikkand. Krikkender har jeg sett tidligere, men aldri kommet på «skuddhold» av. De virker nemlig å være ganske skye. Denne damen var så opptatt med ettermiddagsstellet sitt at hun ikke oppdaget meg med det samme. Dermed fikk jeg i hvert fall noen ganske få avstandsbilder denne gangen.

Krikkand - f7.1, 1/1250, ISO 400

Det ser på en måte ut som om hun fikk lyst til å erte meg, og kanskje var det nettopp det hun gjorde. I neste øyeblikk tok hun i hvert fall til vingene og ble borte vekk. Nå krysser jeg fingrene for at vi vil treffes igjen om ikke så alt for lenge og at hun da forhåpentlig kommer til å være i et litt mer samarbeidsvillig humør.

Krikkand - f6.3, 1/1250, ISO 400

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

10 Comments

  1. Det er alltid morsomt med nytt bekjentskap og som alltid fine bilder.

    • De siste årene har jeg vært veldig mye ved Østensjøvannet, og det er ikke så ofte det dukker opp nye bekjentskaper som lar seg fotografere. Som oftest ser vi dem bare langt der ute. I år har jeg faktisk hatt ganske flaks med både tundrasædgåsa, svartryggerla og disse. I tillegg har jeg bilder av en horndykker, tjeld, gravender, skarv og viper.. men de ligger fremdeles langt der bak i redigeringskøen.

      Du må krysse fingrene for meg. I dag skal jeg nemlig ha en bildevising igjen.. og denne gangen er det ikke akkurat nybegynnere som er publikum. Ja, ja.. det var de som spurte meg.

  2. Like spennende og morsomt hver gang man får nye venner med hjem på minnebrikken, ble fine bilder dette. Og kanskje møtes dere igjen for nye fotos🙂

    • Egentlig er jeg jo ikke så interessert i fuglene som sådann, men jeg synes det er veldig, veldig artig å fotografere dem. I og med at jeg etter hvert har mange bilder av de vanlige fuglene ved vannet, er slike «nye» bekjentskaper som krydder i maten.
      Tittet etter krikkanda i dag, men hun viste seg ikke. Lille fru kortnebbgås og familien hennes er der imidlertid fremdeles, og strakkars.. hun har tydelig vondt i det ene benet sitt.

  3. Så flotte bilder da. Heldig du er som får slike opplevelser. Har ellers den erfaringa at fugler leser sjelden i de bøkene hvor det står at de skal hekke, – oppholde seg osv….og om de leser…så er det nok noen som aldri gjør som mora sier, uansett…(smiler)

    • Jammen er det godt at de ikke leser i bøkene, for ellers hadde jeg vel neppe fått oppleve dette! Og heldigvis er det ingen regel uten unntak!😉

      Du skulle for resten ha sett hvor fortvilet hun ble i dag mens hele familien gikk opp av vannet og krysset en gangvei for å gresse på sletta noen meter unna. Da kom det imidlertid akkurat et par gående med hund. De fire andre kom seg inn på sletta, mens hun (som haltet bak) måtte trekke seg tilbake på vannet igjen. Der stresset hun alene fram og tilbake og ropte og ropte.. og grågåsgemalen svarte. Etter hvert fikk hun selskap av andre grågjess, og det virket nesten som om de til slutt forbarmet seg over henne og geleidet henne luftveien over til mann og barn.
      Fikk bilder av alt dette, men tror beklageligvis ikke fokusen satt som den skulle på fluktbildene. Håper imidlertid de er til å reddes likevel, for de kan på en måte bekrefte dette spesielle familieforholdet.

  4. Så fina foton! Det här med att fånga levande varelser på foto är så speciellt. Det är kul att fotografera blommor och annat också men visst blir man extra glad när man fått bra bilder av en fågel eller ett annat djur eftersom det är så mycket tillfällen som avgör om man får till bilden eller inte.

    • Det er akkurat det som gjør fugle- og dyrefotografering så spennende. Jeg vet jo aldri hva de kan finne på, og gleden blir bestandig stor når jeg føler at jeg lykkes.🙂

  5. Herlig besøk ved vannet sammen med deg. Nydelige bilder (som om jeg ikke har sagt akkurat det før utallige ganger her inne). Jeg syns du klarer å fange uttrykk, liv og personlighet i disse blinkskuddene dine. Tror kanskje det er derfor jeg alltid blir så fengslet av det jeg ser i denne fotoboksen🙂

    • Etter hvert som jeg har tatt mange fuglebilder, har jeg funnet ut at resultatet blir veldig kjedelig dersom det ikke er et lite og naturlig blink i øyet. Kanskje det er «hemmeligheten»? Visst går det an å sette en liten gråhvit prikk inn i etterkant, men jeg ser som oftest med en gang at det er jusk og virker unaturlig. Derfor gjør jeg det heller ikke. Mye bedre å vente på lyset og det rette øyeblikket.🙂


Legg igjen en kommentar

