Skip navigation

Spurvehauk - f11, 1/320, ISO 200

Gjett om vi fikk storfint besøk i nettet i går! Vi så ham komme susende inn mot det tidligere på formiddagen, men han festet seg ikke. Småfuglene som stadig fløy inn i det må imidlertid ha fortonet seg som rene festmåltider, for utpå dagen kom han jammen igjen og denne gangen satt han i fellen han også.

Spurvehauk - f5.6, 1/500, ISO 200

Dette er første gangen jeg kan si å ha sett en spurvehauk.. og du verden for en flott fugl det er!! Sannsynligvis har jeg nok sett den i flukt tidligere, for om høsten/vinteren følger den ofte etter småfuglene ut av skogen og jakter på dem langs hekker og hushjørner i tettbegyggelsen.

Den ser i grunnen ut som en miniatyr-ørn, og helhetsinntrykket er skikkelig heftig. Denne rovfuglen har imidlertid et sjarmerende trekk ved seg også. Legg bare merke til de flotte hjerteformede flekkene den har på brystet.

Spurvehauk - f13, 1/320, ISO 200

Ringmerkerne var veldig forsiktige når de løsnet denne karen fra nettet. Hvis han hadde klart å feste klørne i hendene på dem, ville han nemlig ikke ha sluppet med det første! Da kunne vedkommende sannsynligvis ha hatt fuglen på hånden helt hjem.

Spurvehauk - f9, 1/160, ISO 200

Selvsagt var de like forsiktige når vi senere skulle ta bilder, og her ser dere spurvehauken i all sin velde.

Spurvehauk - f10, 1/320, ISO 200

Ved de fleste fuglene jeg ser, fester jeg meg ved enkelte spesielle særtrekk. Spurvehauken kommer nok alltid til å få meg til å tenke på de knall gule øynene, klørne, det heftige blikket og ikke minst disse hjertene på brystet.

17.10.  I dag lærte jeg at spurvehauk-hannen som voksen har en mer rødlig farge på øynene. Også enkelte hunner kan få en dypere farge på irisen. Dermed kan jeg bare bruke dette knall gule blikket som et kjennetegn på ungfugl og hunner.

Spurvehauk - f14, 1/320, ISO 200

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

30 Comments

  1. Fantastiske bilder! Den ser enda mer truende ut når du far ham i forstørret utgave.Glad jeg ikke er spurv, for å si det sånn.

    • Ja, det er jammen godt vi ikke er like utsatt som de stakkars små fjærkledde. Men en flott fugl er det i hvert fall.

  2. Oj dette var lekre bilder! Det må ha vært en utrolig opplevelse bare å kunne ta disse bildene, jammen er det en vakker fugl.

    • Jeg må innrømme at pulsen slo litt raskere både hos meg og de andre da denne gikk i nettet, og det var en flott opplevelse å kunne se den slik på nært hold!

  3. Nydelige bilder av en nydelig fugl! Jeg hadde selv æren av å få se en spurvehauk på nært hold for noen år siden, den var fast gjest hos meg når jeg matet småfuglene. Vil bare poengtere at det var småfuglene jeg ville gi mat, bivirkningen var at hauken dukket opp også🙂
    Og så hadde jeg en stygt skadet hønsehauk i hagen for et par år siden. Vakker fugl det også, men dessverre et trist syn med en veldig skadet vinge…skal spare deg for detaljene🙂

    • I naturen er den enes død den andres brød. Brutalt.. men slik er det bare og det må vi godta. Kan tenke meg det var spennende å se den i full aksjon.
      Hønsehauken har jeg sett på noen meters hold rett etter at den hadde slått en due. Absolutt en flott fugl det også. Akkurat den dagen var været så grått og trist at jeg ikke hadde kameraet med bort til foringsplassen. Typisk, ikke sant!😉
      Glad du sparer meg for detaljene når det kommer til «din» hønsehauk!

  4. Det må ha vært veldig morsomt å få tatt en slik en fugl i nærmere øyenkast.

    • Det var så visst en stor opplevelse Morten, noe jeg slett ikke hadde trodd jeg skulle få oppleve.🙂

  5. Stilige bilder og sikkert en topp opplevelse.Misunelig nå…

    • Du skulle ha vært der Hans!!
      Jeg klarer ikke å beskrive med ord den stemningen og de følelsene som bruste da denne smalt inn i nettet… og i den tiden vi hadde denne på nært hold.

  6. Wow… så nydelige bilder du fikk av den, en utrolig sjarmør det der, nydelige farger og trekk på dem. Kan forstå at dette er stort å komme så tett på som du har har, det er en opplevelse som sitter godt i minneboken🙂

    • Det er en skikkelig flott fugl, dog mindre enn jeg hadde forestilt meg at den skulle være.
      Dette er for resten noe jeg har erfart med småfuglene også. I virkeligheten har de vist seg å være ganske mye mindre enn det de fortoner seg ute i naturen.

      Kommer ikke til å glemme denne episoden så fort nei!🙂

  7. wow…dette må da ha vært en stor opplevelse…jeg hadde neppe klart og holdet hendene i ro..
    Utrolig flotte bilder!!

    • For mange høres det sikkert ganske sært ut at det å se en spurvehauk på nært hold skal være en stor opplevelse, men det var faktisk akkurat det det var.
      Jeg skulle ønske jeg hadde hatt en litt bedre posisjon når vi fotograferte. Slik vi nå sto fikk jeg nemlig skygger på deler av hodet, men det får stå sin prøve. Uansett er jeg overlykkelig for at jeg i det hele tatt fikk anledning til å forevige denne flotte hauken!!

  8. FLOTTE BILDER!
    Ser av exif-info at innstillingene på de forskjellige bildene er forskjellige. Justerte du det manuelt eller kjørt du på automatikk av noe slag?
    Evt justerte du bare A (Av) underveis?

    • Bildene er tatt på ulike tidespunkt.

      Mens hauken var i nettet valgte jeg i all hast en raskere lukker for å unngå utbrente partier i bildet. Der var det nemlig både skarpt lys og dype skygger. Bildet av føttene er tatt inne i lyset fra vinduet. Med andre ord mindre lys enn ute og derfor ikke så rask lukker.

      De andre bildene ute valgte jeg en lukker på 1/320. Da ser du at blenderen justerte seg i forhold til lysmålingen i hvert enkelt bilde.

  9. Råflotte bilder, hildrande du så tøff den var,intens i blikket

    • Ja, er han ikke flott Siv!
      Riktignok skal pusene våre ha et villdyr «look», men jammen er jeg glad det ikke skal være like heftig som dette!!

      Har for resten beundret nye bilder av ungene fra siste kull, og de er fremdeles like lekre alle sammen.🙂

  10. Vilka vackra bilder du tagit på höken. Det är inte ofta man kommer dem så nära.

    Anneli

    • Tusen takk skal du ha Anneli.
      Ikke i min villeste fantasi har jeg trodd at jeg noen gang skulle komme så nær en hauk. Dette var mer enn bare flaks, for det hører med til sjeldenhetene at denne går i nettet. En virkelig flott opplevelse!!

  11. Flott serie av en mektig og imponerende fulg! Enig med deg – de gule øynene lyser fare… .men de hjertene på brystet viste vi ikke om. En søt detalj på en god jeger…

    • Jeg visste heller ikke om disse hjertene, men i en av «proff-bøkene» til ringmerkerne står de nevnt. Hjertene er jo ganske tydelige, så det er i grunnen rart at dette kjennetegnet ikke er nevnt i de mer vanlige bøkene.
      Du kan tro jeg har lært mye, både snodig og interessant, om fuglene vi har fått i nettet.🙂

  12. Första och sista fotot är så jätteläckert!! De där gula runda ögonen. Ååå – snyggt!
    Fint mönster i fjädrarna också. Visste jag inte.

    • Jeg tok det første bildet med til BioFotos lille konkurranse på onsdagens medlemsmøte. Dette er første gangen jeg har deltatt i den. Derfor var det ekstra artig at bildet mitt ble valgt ut som ett av de 10 beste. Så våger jeg kanskje å ta med ett på neste møte også.😉

  13. Det må ha vært stort å kunne se denne flotte hauken midt rett i øya! Vanligvis ser vi jo denne fuglen bare som en skygge når den slår ned på fugler ved fõringsplasser om vinteren. Synes du får fram det spesielle rovfuglblikket på en fin måte i bildeserien din. Likte derfor første og siste bilde best der de gule øya skinner og formelig oser av villskap.

    • Det var en stor opplevelse! Vi hadde håpet å få et gjensyn med den i dag, men så heldige var vi ikke.
      Jeg lærte for resten noe nytt om den i dag. Øyene får en mer rødlig farge etter hvert som fuglen blir voksen. Det bør jeg nok også nevne oppe i innlegget. Vil jo ikke «lure» noen.

  14. Dette er noe av det vakreste jeg har sett Inger Johanne.. Nydelig rovfugl, ingen tvil om det! Beklager at jeg ikke har vært i bloggen din på aldri så lenge, men tiden strekker ikke til.. Ha en fin helg!

    • Ja, dette er vel kanskje den flotteste fuglen jeg hittil har sett på nært hold… bare sååå heftig da!
      Du er ikke alene om ikke å gå på bloggbesøk. Jeg har hatt mer enn nok med min egen blogg en god stund nå, men håper på bedre dager om ikke så alt for lenge. Jeg har for resten lagt merke til at formen heller ikke tidligere år har vært særlig god på denne tiden av året. Derfor engstes jeg ikke, og slapper heller av så godt jeg kan.

      Ikke slit deg helt ut Lavina, og nyt helgen!🙂

  15. For noen fantastiske blikk du har fanget her!😀 Særlig det første bildet er utrolig bra!!

    • Gjett om dette var spennende, og gjett om jeg er overlykkelig for jeg fikk oppleve dette.. og det var ikke bare meg som hadde litt av et adrenalinkick mens denne tassen var på besøk.🙂


Legg igjen en kommentar

