Skip navigation

Bilbrann - f11, 1/200, ISO 200

Jeg hadde akkurat kjørt min datter hjem.. en tur som tar i underkant av fem minutter.. og skulle sette bilen i garasjen igjen da jeg så en voldsom røykutvikling like rundt hjørnet ved Lambertseter senter. Dette måtte jeg selvsagt se hva var. Det viste seg å være en bil som sto i lys lue. Har dere lagt merke til at når slikt skjer, så har man ikke kameraet med. Denne gangen var jeg i hvert fall like i nærheten av hjemme, så jeg sprang opp fire etasjer, byttet optikk og sprang på dør igjen.

Brannvesenet var varslet, men hadde enda ikke rukket fram da jeg igjen var på pletten.

Bilbrann - f11, 1/40, ISO 200

Det tok imidlertid ikke lange stunden før de var på plass sammen med både politi og sykebil. Takk og lov for at det ikke var noen i bilen, og for øvrig at heller ingen andre ble skadd.

Bilbrann - f11, 1/30, ISO 200

 

Bilbrann - f5.6, 1/160, ISO 200

Det tok ikke brannmannskapene lange stunden å få flammene under kontroll.

Bilbrann - f5.6, 1/160, ISO 200

Den tunge, svarte røyken ble nesten umiddelbart erstattet med en lysere variant som…

Bilbrann - f6.3, 1/160, ISO 200

.. etter hvert skjulte både bil og brannmann.

Bilbrann - f8, 1/160, ISO 200

Da røykskyen hadde lettet litt, viste det seg at det fremdeles var røykutvikling i motorrommet.  Panseret lot seg imidlertid ikke lenger åpne.

Bilbrann - f10, 1/160, ISO 200

Derfor måtte det hakkes hull slik at slukkingen kunne foregå på denne måten.

Bilbrann - f10, 1/160, ISO 200

 

Bilbrann - f6.3, 1/160, ISO 200

Avslutningsvis ble den utbrente bilen skumlagt.

Bilbrann - f10, 1/160, ISO 200

Jeg sender en stor takk og mye ære til brannkorpset som slukket denne brannen så til de grader effektivt, og som dermed forhindret at den verken spredde seg til andre biler tett inntil denne Forden eller til boligblokken som ligger bare noen ganske få meter unna!

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

12 Comments

  1. Dramatiske bilder. Kjempefint formidlet. Men virkelig synd for de som eide bilen.

    • Det kunne ha blitt veldig dramatisk, men heldigvis gikk alt bra denne gangen.. bortsett fra med bilen da. For eierens del får vi bare håpe den var godt forsikret.

  2. I farta.

    • Ja, her gikk det i 100 for noen og enhver.

  3. Flammene har ufattelige krefter, de er undervurdert rett og slett, spiser biler og større ting i et raskt jafs bare. Godt fanget denne «episoden»!

    • I peisen og i bålet er flammene vakre å hvile øynene på, men de er akk så farlige når de slippes løs. Man må absolutt ha respekt og aldri leke med ilden!
      Jeg fanget episoden så godt jeg kunne under de rådende omstendighetene.. og pådro meg en dundrende hodepine i etterkant. Det var nok mye «skummelt» i røyken jeg må ha klart å puste inn.

  4. Jeg har selv vært vitne til en bilbrann (heldigvis ikke min bil), og det er egentlig bare ekkelt og skummelt. Lærte da at gassene som utvikles i en bilbrann er noe av de farligste å puste inn, så det er ikke noe rart at du fikk hodepine…

    • Uansett hva de ukontrollerte flammene måtte sluke, så er det skummelt. Må innrømme at jeg innerst inne var litt engstelig for at denne bilen skulle eksplodere.
      Ikke rart med den hodepinen da nei!! Godt det ikke ble for mye av den, for jeg flyttet meg ganske raskt bort fra der røyken drev.

  5. I händelsernas centrum. Bra gjort i en otäck situation.

    • Jeg følte at jeg måtte dokumentere hendelsen, selv om den ikke akkurat var trivelig. Det er jo ikke hver dag man opplever en bilbrann… heldigvis!!

  6. Ikke bare var du til stede da det skjedde, men bildene er jo av høy kvalitet. Nå bør Oslopressen vite sin besøkelsestid når de trenger en freelancer på Lambertseter. Er nesten litt overrasket over at de ikke har plukka opp denne serien!

    • Takk skal du ha Geir.
      Jeg tilbød bildene både til VG og Nordstrand Blad. Siden det ikke var noen personskader, var saken uinteressant for VG. Nordstrand Blad hadde sendt sin egen fotograf.. som først kom når bilen var skumlagt.
      Spiller ingen rolle. Jeg linket uansett opp disse i en kommentar under saken i Nordstrand Blad. 😉

      Synes ellers det er litt skummelt at det har vært flere slike uforklarlige bilbranner i på denne kanten av Oslo den seneste tiden. Håper politiet kommer til bunns i det!


Legg igjen en kommentar

