Skip navigation

Katt på ville veier - f4, 1/100, ISO 400

I forrige uke dukket det opp en veeeeldig sulten katt ved ved plassen der Irene mater duene i «Hundremeterskogen». Skjærene pleier å få litt godsaker samtidig med at duene får sitt, og godsakene består av tørrfor til katt. Pus kjente nok lukten av disse godsakene og våget seg forsiktig fram til posen… og du verden som han spiste! Han var til å begynne med ganske skeptisk til oss, men etter hvert ble han mer tillitsfull og lot seg klappe. Vi skjønte derfor at han ikke i utgangspunktet var noen villkatt. Siden jeg hadde kameraet med tok jeg noen bilder av katten, og ett av dem ble satt inn i Nordstrand blad i går.

Under over alle undre.. eierne så bildet og tok kontakt med Irene!!

Gjett om gjensynsgleden var stor. Eierne gråt og pus mjauet og mjauet og mjauet igjen. Det viste seg at han hørte hjemme på Brenna, et godt stykke unna, og at han hadde vært borte i ca en måned. Eierne hadde derfor egentlig gitt opp håpet om å få ham hjem igjen.

Katt på ville veier - f5.6, 1/100, ISO 800

Det kan virke håpløst å finne eierne til bortkomne katter. I hvert fall så lenge katten verken er øremerket eller chipet. Derfor er det ekstra hyggelig når utfallet blir som dette… en riktig solskinnshistorie i hverdagen.🙂

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

20 Comments

  1. Så godt at den kom hjem til eieren igjen, slikt gleder alltid å lese🙂

    • Ikke sant!
      Jeg kan så godt forestille meg hvor fortvilet eierne må ha vært, og hvor mye de må ha ropt på og lett etter ham. Tør ikke tenke på hvor desperat jeg hadde blitt dersom en av mine hadde blitt borte.

      Derfor kan jeg også så godt forstå hvor glade de ble alle sammen!😀

  2. Å så herlig!!! Får gåsehud over hele kroppen her, sånt er så moro å lese!!!

    • Det er rørende når gjenforeninger skaper så stor glede som her, og denne historien viser at det faktisk nytter å ta slike små initiativ for hjelpe de firbente å finne hjem igjen.🙂

  3. Solskinnhistorie på en grå dag, helt topp.

    • I hvert fall jeg blir glad av slikt som dette, og det lyser absolutt opp en dag som ellers er grå.

      I dag har jeg for resten lekt skogsarbeider og tilrettelagt for vinterens foringsplass. Etter å ha lett og testet ut et par andre steder, har jeg endt opp tilbake nesten der jeg var sist. Tror og håper jeg unngår å at plassen blir okkupert av duer når jeg organiserer det på den måten jeg nå har gjort. Du får krysse fingrene for at planen vil lykkes.😉

  4. For en solskinns historie:)

    • Jeg blir så glad inni meg når det iblant lykkes på denne måten. Kan levende forestille meg hvor glad pus ble da han endelig kom hjem til sine kjære igjen og kunne krølle seg sammen.. mett og varm og elsket.. på favorittplassen sin.🙂

  5. Så flott at dere fant eieren da!
    Jeg hadde en katt gående i hagen her i en par mnd i fra fellesferien. Jeg regnet med at familien var på ferie, og så begynte jeg å tro at de hadde reist fra den. Jeg klappet og matet, og den maste og maste om å få komme inn. Etter mye om og men så fikk vi omsider opp lapper, og fikk inn en rekke telefoner, flere bom, en som var en nabo og som kalte katten gatas skrekk etter at den hadde brutt seg inn i huset og banket opp katten deres, og til sist eieren som bodde to hus unna. Pus, den luringen, hadde hjem, men hadde bare lyst på et bedre…

    Når det var vel avklart at den hadde hjem så ble den jaget herifra, for den jaget jo på småfuglene mine… men jeg må si at jeg er irritert på meg selv for å ha latt meg lure av pus på den måten altså😉

    • Puser kan være utrolig smarte, og dette var tydeligvis en av dem. Jeg har ikke opplevd det selv, men vet at venner har hatt tilsvarende opplevelser.

      I ett tilfelle ble eierne sporet opp og pus ble både jaget og/eller transportert hjem igjen.. gang på gang. Det endte til slutt med at pus flyttet til min venninne og hennes katter. Selvsagt etter at min venninne og eierne i fellesskap hadde kommet fram til at dette var den beste løsningen. Pus hadde nemlig bestemt seg han!😉

      For oss var det heller ikke ideelt med en katt på foringsplassen. De siste dagene var det en del fjær rundt matfatene, så det spørs om han ikke hadde fanget seg et par festmåltider. På den annen side kan det jo den ansvarlige også ha vært hønsehauken da.

  6. Uansett, ei veldig søt katt!

    • Enig!
      Etter hvert viste han seg også som en skikkelig god kosegutt.🙂

  7. Så bra! Stor applaus til folk som reagerer.Flott pus da:)

    • Jeg tar som regel affær når jeg ser et dyr som trenger hjelp, men det er ikke ofte resultatet kommer så raskt som dette.🙂

  8. å bra !!!!
    Mitt ønske var om de kunne senket prisen på chip , da hadde flere eiere benyttet seg av det .

    • Enig med deg Siv!
      Selv bruker jeg ikke chip fra Dyreidentitet. På den måten blir det faktisk ganske mye rimligere.

  9. Åååh, så bra at katt og eier ble gjenforent! Det er en deilig følelse🙂

    • Det føles veldig godt.. og maken til gjensynsglede skal man lete lenge etter.🙂

  10. Å, så flott med slike solskinnshistorier!
    Inne hos meg hadde jeg en som ikke var fullt så heldig. Han hadde en eier, men eieren lot ham bo ute. Det gikk dårlig…

    Men det hjalp å lese om denne godgutten her!

    • Ja, er ikke dette en solskinnshistorie så vet ikke jeg! Her var gjensynsgleden enorm hos dem alle.🙂
      Men stakkars gutten inne hos deg da!


Legg igjen en kommentar

