Skip navigation

Pilfink - f6.3, 1/2000, ISO 200

Folk gjør det utroligste, og det er ikke mye som forundrer meg lenger. Ta foringsplassen min for eksempel. Jeg har snart ikke tall på hvor mange foringsautomater folk har stjålet derfra. Hvilken glede kan de ha av slikt?!?

Pilfink - f6.3, 1/1600, ISO 200

Fordi den forrige plassen min ble okkupert av byduer, har jeg vært på utkikk etter et nytt og egnet sted. I forrige uke fant jeg det jeg lette etter. For å se om fuglene ville komme dit, hang jeg opp noen småautomater om ettermiddagen. De fikk jammen ikke henge lenge! Allerede neste dag var de stjålet. Den plassen kan jeg med andre ord bare glemme.. uansett hvor fin den er.

Pilfink - f6.3, 1/1600, ISO 200

Nå har jeg ryddet et område ikke langt fra den opprinnelige foringsplassen, og satt opp en del nytt foringsutstyr. Lurer på hvor lenge det får stå i fred der borte i «Hundremeterskogen». Denne gangen har jeg anskaffet det styggeste som er å finne og skrevet navnet mitt på alt det går an å skrive på. Jeg kan jo alltids håpe at det hjelper.

Stillits - f6.3, 1/800, ISO 500

Nå tviler jeg vel egentlig ikke på at alt utstyret som har blitt stjålet likevel har kommet fuglene til gode, men hvorfor må de absolutt ødelegge for andre på denne måten?!?

Skjære - f6.3, 1/800, ISO 250

Skjønt.. det stjeles jo til og med planter fra gravsteder, så jeg kan vel ikke vente annet. Ufattelig!!

Skjære - f6.3, 1/800, ISO 250

(Før markøren over bildene for navn på fuglene og EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

18 Comments

  1. :))
    Bilde nr. 2 ! Har du sett noe så nydelig, hehehehe… ?

    Skjønner i k k e at folk forsyner seg med andres fòr og håper tiltakene dine hjelper slik at både du og småfuglene kan glede dere til denne vinteren også.

    (Kanskje du skulle sette opp et oppslag eller noe sånt i nærheten av/på foringsplassen din hvor du kort forteller hvorfor og hvordan og at det føres regelmessig tilsyn osv. Be om at ting får være i fred og hils fra fuglefotograf og ornitolog Inger Johanne ? Det kan jo hende det har effekt…?)

    Sender gode klemmer og takker for nydelige livsbejaende bilder en litt traurig og «skjør» onsdag 🙂

    • Jeg har faktisk tenkt på det å henge opp en lapp med informasjon jeg også. Ikke bare det, jeg har til og med ordnet det slik at jeg får laminert den. Det vil imidlertid ta noen dager før jeg får ordnet den saken.. og i mellomtiden..??
      Får bare krysse fingrene.

      Riktignok er ikke ornitolog en beskyttet tittel, men jeg vet ikke helt om jeg våger å ikle meg den. *ler*

      Pippene er så søte når de bader, og det er ikke vanskelig å se at de nyter det. Hele pilfinkfamilien tok seg et bad denne ettermiddagen, men jeg tok bare et par bilder av dem. Av og til er det triveligere bare å se på. 🙂

      Ta godt vare på deg selv MadJoy, og varmende klemmer kommer til dere begge!!

  2. Kan lage noen treskilt for deg som vi brenner inn teksten på, kanskje det hjelper. Synd at noen bare må forsyne seg med andre sine ting selv om de henger i skogen liksom. Ser de ikke at fuglene trenger maten tro? Håper du finner en løsning på det snart,fotogene venner du har her 🙂

    • Så snilt av deg å tilby dette Rune! Jeg forsøker først med et laminert oppslag, så får vi se hvordan det går. Eventuelt kommer jeg tilbake til tilbudet ditt senere. 🙂

      Om intet annet nytter, vurderer jeg å snekre noe selv. Det vil nok få henge i fred, for jeg er garantert ikke noen snekker. Dessuten vil det eventuelt bli designet etter prinsippet «jo styggere, jo bedre». *ler*

  3. Ja der er synd med at folk ikke kan la ting være i fred. Her hvor vi bor i skogen er det jo nesten ikke andre mennesker så vi har ikke det problemet. Jeg har begynt å mate småfuglene og foringsplassen min er rett utefor huset, så jeg er noe heldigere der. Håper bare at lyset skal bli bedre en det har vært i det siste, med F3 ISO 640 og kun lukker på 1/80 så sliter jeg litt.

    Fine bilder fra deg igjen, men jeg ser du har de samme problemene som jeg har oppdaget med at det kan bli litt rotete med mange kvist og de hvite feltene i fjære er veldig vanskelig å få til uten at det blir utbrent.

    • Heldige du som kan ha foringsplassen din rett utenfor huset! Det ville ikke bli særlig godt mottatt om jeg satt opp foringsautomater på verandaen min her i fjerde etasje. Dessuten hadde jeg vel bare fått besøk av duer og måker. 😉

      Når lysforholdene er så vanskelige som nå om dagen, står jeg over småfuglfotograferingen. Resultatet blir jo sjelen bra.
      Småkvister kan være noe herk, og gudene må vite hvor mange bilder jeg har slettet på grunn av det. I utgangspunktet var ingen av disse bildene utbrent på det hvite, men jeg tok en «kjapp en» i PS denne gangen og trykket «auto tone». Dermed kan det ha blitt noen litt for lyse felt. På min skjerm ser de imidlertid ikke utbrent ut. Sjekke, sjekke en gang til.. og du har rett. På det nederste skjærebildet har det kommet et felt på venstre side som er for hvitt, men får være for denne gangen

  4. Så herlige bilder! Folk tror nok ikke at en foringsautomat henger der fordi den skal det. Da tar de den med hjem og fyller den opp gang på gang.
    Du får skrive med store bokstaver: «Nyt denne plassen du også, men la maten stå igjen til glede for alle som vil fotografere fugl.» Kanskje det hjelper?

    • Jeg tror nok foringsautomatene blir brukt til stor glede for mange småfugler, men de vet nok hva de gjør de som stjeler dem. Det er nemlig ingen som helst tvil om at de henger på en dedikert foringsplass. Uansett skal jeg forsøke med et skilt og håpe at det hjelper!

  5. Kjempeflotte bilder! Det er såååå bra med eget sted for foring og foto. Teite folk finnes overalt! Godt forslag fra Rune. Da vet i hvert fall folk at automatene har en eier som bruker dem til noe!! Men, folk stjeler overalt, til og med på kirkegårder! Blomster forsvinner, lys og fakler, vaser…..Og der er ting godt merket vel??

    • Jeg etablerte foringsplassen sist høst mest for å ha et «prosjekt» gjennom vinteren. På den måten måtte jeg jo ut uansett hvor kaldt og surt det måtte være. Etter hvert oppdaget jeg at det var skikkelig trivelig å kunne observere fuglene på denne måten, og de ble på en måte «mine» fugler.
      Mens snøen lå som dypest fikk i hvert fall foringsautomatene stå i fred. Ikke mange som gadd å kave seg opp til plassen da gitt.
      Er det ikke ufattelig at folk til og med stjeler fra kirkegårdene!! Hvor dypt kan man egentlig synke?

  6. Fantastisk bilde av skjaera!! Gnistrende skarpt og nydelige kontraster.
    En flott serie 😉

    • Det går i rykk og harde napp mht når jeg fotograferer skjærer. Som oftest skjer det når vi forer en gjeng av dem med meiseboller. Da kan det nemlig oppstå veldig mange artige og spennende situasjoner.
      Denne som satt så fint til i bjerka kunne jeg ikke stå for. Skarpheten holder, men kunne nok vært bedre dersom jeg ikke hadde vært nødt til å ta bildene håndholdt med stativet hengende fast under kameraet. Det blir jo unektelig litt tungt og vinglete da.. i hvert fall zoomet til 500mm. Med rette gikk jeg imidlertid ut ifra at jeg ikke ville ha tid til å stille om stativet i høyden.

  7. Folk har stjålet store blomsterpotter som har stått på trappa mi ,så ingenting forundrer meg når det gjelder frekkhet.
    Men jeg verken venner meg til det eller godtar at folk ikke kan la andres ting være i fred.
    Skuddpremie?

    • Jøss, har de til og med vært helt inne på trappen din og stjålet potter!?! Makan!!
      Skuddpremie.. hmm.. du sier noe. Synes å huske en sang hvor det ble hevdet at «Det enkleste er pistol». *ler*

  8. Utrolig flotte fuglebilder! Herlig det av fuglen som bader:)

    • Takk skal du ha Susanne!
      De er nesten rørende søte disse fuglene når de bader. Av den grunn får jeg sjelden tatt bilder av dem akkurat da. Som oftest blir det nemlig til at jeg i stedet bare nyter synet av dem. 😉

  9. Utrolig flotte bilder! Men fy søren folk stjeler som ravner nå for tiden. Kan du lage noe som at foringsplassen er video-overvåket? Kanskje alt skulle få stå i fred?
    Har ordnet mat til fuglene rett utfor stuevinduet, og den er det ikke folk som stjeler.. Kjøttmeisen er hver morgen, og sjura.. Andre har jeg ikke sett.. Lysforholdene er ikke så bra, vi går inn mot mørketiden..

  10. Jeg tviler på at folk vil tro at denne plassen er video-overvåken. Til det ligger den nok litt for langt fra mulige steder å koble til strømmen. Men tro det eller ei.. alt har foreløpig fått stå i fred. Håper ikke det bare er et resultat av det dårlige været vi har hatt i det siste. Dermed har jeg heller ikke fått tatt noen bilder der borte.
    I dag ser det imidlertid ut til at sola skal få overtaket igjen, og dermed ligger kameraet klart med teleoptikken på.
    Ja, det blir nok en utfordring for deg å få tatt bilder utover nå. Lange lukkertider er ikke akkurat for fugle-fotografering i hvert fall. Kanskje en ledlampe kan hjelpe deg? Jeg har hatt mye glede av den oppladbare jeg anskaffet for et par år siden!


Legg igjen en kommentar

