Skip navigation

Ekorn - f5.6, 1/800, ISO 400

I forrige ABC-runde hadde jeg tenkt å vise dere bilder av Erik Ekorn som holder til ved foringsplassen min, men det ble i stedet bilder av noen «Englebarn». Nå er det imidlertid ekornets tur. Flere av dere har nok allerede hilst på ham, men akkurat disse bildene har dere i hvert fall ikke sett tidligere.

Han vet det finnes forskjellige godsaker i området rundt selve matfatet, men det er gjerne der han sjekker først om jeg har lagt noe ekstra godt… og det har jeg jo som oftest gjort.

Ekorn - f6.3, 1/1000, ISO 400

I en liten stund sitter han der og koser seg med både nøtter, frukt, grønnsaker og solsikkefrø.

Ekorn - f6.3, 1/800, ISO 400

Så må han ned å smake litt på meisebollen også. Denne dagen ble han litt fornærmet. Jeg hadde nemlig hengt opp en «kjøpebolle» og ikke en av mine hjemmelagde delikatesser. Det hersker ingen tvil om at både fugler og ekorn foretrekker de jeg selv lager.

Ekorn - f8, 1/800, ISO 400

Etter en stund fyker han i full fart til og fra matfatet med munnen full av frø og nøtter. Det må jo hamstres må vite. 

Ekorn - f8, 1/800, ISO 400

Hver gang han kommer tilbake opp på stokken må han sjekke om området er trygt. Det er nemlig en skjønn, liten ekornfrøken i nærheten også, og hun anser seg selv å være sjefen på foringsplassen. Dermed gjør han nok lurt i å sjekke at han ikke vil bli utsatt for bakholdsangrep fra den kanten.

Ekorn - f6.3, 1/800, ISO 400

Med en gang han ser at kysten er klar, spiser han litt til før han igjen fyker avgårde for å gjemme unna. Om ekornene finner igjen maten når viteren kommer er jeg imidlertid litt usikker på. Jeg har dessuten sett at Erik følger etter «NutteLisa» når hun gjemmer sin mat, og at han sniker seg til å grave den fram igjen så snart hun har snudd ryggen til.😉

(Dermed foregår det ganske mye tyveri både rundt og på foringsplassen min… ref forrige innlegg.)

Ekorn - f6.3, 1/800, ISO 400

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

For å se flere innlegg i denne serien, anbefaler jeg at du besøker Petunias temablogg.

ABCrunde2logo_thumb3

72 Comments

  1. Vanvittig fine bilder! Frekk liten krabat ja, sjekk her:

    023
    • For et herlig besøk du hadde på fuglebrettet ditt! De er bare så utrolig søte og morsomme disse ekornene.🙂
      Veldig glad du liker bildene av lille Erik!

  2. Så herlige bilder da! Kjekt å få besøk av ekorn da, sku gjerne sett de her hos meg og… Flott innlegg!

    Ha en strålende helg!

    • Det er artig når ekornene kommer på besøk. Jeg hadde håpet at Erik og NutteLisa skulle stifte familie i løpet av sommeren, men så skjedde ikke. Så får jeg håpe det ordner seg til neste år i stedet.
      Håper du også snart får besøk av disse artige krabatene, og kos deg gjennom helgen!!

  3. Vad söt han är! Mycket vackra bilder. Stilrena. Underbara färger.

    • Ja, er han ikke søt Mona!
      Disse tok jeg i lyset fra ettermiddagssolen. Da blir fargene så myke og fine.

  4. Du er en sann ekorn ekspert. Har ikke sett snurten av de her, men så kan jeg ikke ha alle dyr på gården heller da…..

    • Jeg er vel ikke akkurat noen ekornekspert. Det er vel heller bare Erik som er skikkelig samarbeidsvillig.
      Du er kjempeheldig med alt det spennende du har på gården din. På foringsplassen min har jeg foreløpig i høst bare hatt besøk av kjøttmeis, blåmeis, spettmeis, en og annen grønnfink.. og ekornene da.
      Krysser fingrene for større sortiment utover vinteren.
      Ellers er jeg mest glad for at ikke duene har oppdaget den nye plassen enda.😉

  5. Ekorn er mitt bidrag også denne uken. Søte, små skapninger – ikke er de dumme, heller! Ha ei fin helg!

    • Nydelige bilder du har lagt ut Randi! Er det ikke trivelig når disse skjønnhetene kommer på besøk! Og jeg er helt enig med deg.. de er ganske så smarte.. og du verden så sinte de kan bli på hverandre!😉
      Ha en fifin helg du også Randi!

  6. Det er nogle utroligt smukke billeder du har taget!
    Jeg har også valgt havens egern – men desværre er blogger nede lige i øjeblikket.
    Rigtig god weekend til dig!

    • Det ser ut til at dere har en litt annen type ekorn enn det vi har her hos oss. Nydelige er de nå uansett begge to.
      Godt å se at blogger er oppe og går igjen. Jeg fikk i hvert fall lagt igjen noen små ord.
      Været ser ikke akkurat lovende ut for en fin fotohelg, men så får jeg i stedet kose meg med andre ting.
      Ønsker deg en strålende weekend på din kant Madame!🙂

  7. Utrolig at du har klart å få til så fine bilder. Og søtt at han heter Erik:-) Synes de er så sjønner når de sitter med maten i forlabbene. Herlig bilder!

    • Erik er veldig samarbeidsvillig. Det pleide også NutteLisa å være, men hun ble utsatt for et eller annnet i løpet av sist vinter som gjorde henne mer skeptisk.

      Erik har fått navnet sitt av to «glade» fyrer som har et lite «fristed» ikke mange metrene unna foringsplassen. Det var de som i sin tid fortalte meg at det fantes et ekorn i dette lille skogholtet, og at de altså hadde kalt ham Erik. Tror imidlertid ikke de hadde lagt merke til at det var to ekorn der. Begge gikk vel for å være Erik antar jeg. Det andre ekornet var imidlertid en jente, og ble etter hvert døpt NutteLisa Pettersen av bloggerne inne på VGB.😉

  8. Så fine bilder, nydelig dyr. Men det syntes vi ikke da vi i min barndom kom på hytta, og et ekorn hadde kommet seg inn og «levd» ei uke. Det er mitt ekornminne.

    • *ler*
      Jeg kan levende forestille meg hvordan det så ut på hytta etter at ekornet hadde fått regjere der inne i en uke! Det ble nok ingen avslappende helg den gangen!!
      Nei, da er det mye bedre å få besøk av dem på foringsplassen.😉

  9. WAUW – fantastisk skudeserie. Jeg mangler simpelthen ord🙂

    • Tusen takk Rimkoger! Du kan tro jeg har hatt mange trivelige stunder med de to ekornene på foringsplassen min.🙂

  10. Så flotte ekornbilder. Og det bilde hvor ekornet tar meisebollen, var skikkelig spennende. Ønsker deg en riktig god helg.

    • Jeg har etter hvert lagt ut ganske mange bilder av Erik og NutteLisa. De som jevnlig stikker innom her har derfor hilst på dem flere ganger tidligere. Ekornene er imidlertid så søte at de godt kan vises fram i ny og ne. For ikke å gjenta meg selv valgte jeg denne gangen noen ettermiddagsbilder som ingen har sett før.
      Ha en riktig fin helg du også. Håper at værgudene smiler litt til oss i morgen eller søndag. Særlig trivelig fotovær har nemlig ikke jeg her hos meg akkurat nå.

  11. Kjempe fine bilder! Skarpe og flotte!
    Også en utrolig nydelig modell du har funnet deg da.🙂

    • Jeg kan så visst ikke klage på denne fotomodellen. Både han og NutteLisa har gitt meg mange fine stunder ved foringsplassen.🙂

  12. Flotte ekornbilder!!

    • Tusen takk skal du ha Hans.🙂
      Det er trivelig når disse ekornene sjekker ut hva som ligger i matfatene.

  13. Morrn.

    Topp-fina bilder av ekorren, skarpa och med fina färger.

    Ha de bra.
    Hasse A

    • Hei på deg Hasse. Så hyggelig at du liker bildene mine… og ha en riktig fin weekend.🙂

  14. Jeg fikk bare opp det første bildet her.., men han var jo utrolig skjønn!:-)
    God helg!

    • Så snodig!?!
      Tusen takk for at du sier ifra. Selv om det virker som om de andre har fått opp alle bildene skal jeg sjekke fra en annen maskin for sikkerhets skyld.
      Ha en riktig god helg du også🙂

  15. Dette er imponerende. Helt National Geographic kvalitet. Så detaljrike og levende. Supert levert

    • Om kvaliteten er så høy på disse bildene stiller jeg meg heller tvilende til, men jeg er selvsagt kjempeglad for at du ser dem på den måten. Tusen takk skal du ha!!

  16. Det må jeg nok sige – sikker flotte billeder🙂

    • Tusen takk Gitte!
      De er noen takknemlige modeller disse vakre ekornene.🙂
      Ønsker deg en alle tiders weekend!

  17. Fantastiske egernbilleder. Jeg ser af og til egern her i parcelhuskvarteret, hvor vi bor, men jeg har aldrig haft held til at fotografere dem.

    • Hvis du legger ut litt mat til fuglene gjennom vinteren, er det store sjanser for at også ekornet kommer på besøk. Så kan du jo ha kameraet klart.😉
      Lykke til!

  18. Tror han skal klare seg gjennom vinteren:D
    Vanvittig flotte bilder!

    • Denne karen skal ikke sulte i hvert fall. Han kommer til å ha jevn tilgang både på ulike frø, nøtter, frukt og grønnsaker. Han må imidlertid tåle at jeg tar noen flere bilder av ham.😉

  19. For noen fantastiske bilder!😀

    • Tusen takk skal du ha Linsky!😀

  20. Så nyddelig…flotte bilder!!=)

    • Ja, er han ikke skjønn Linda! Veldig glad du liker bildene.🙂

  21. Den er jo så søt som sukker. Nydelig. Jeg har holdt et friskt, levende ekorn i hendene en gang. Glemmer aldri de øynene eller «klørne» i armen min. De er nydelige.

    • Jøss, det må ha vært litt av en opplevelse! Jeg tviler på at detnoe slikt kommer til å bli meg til del.
      Må nok nøye meg med og glede meg over at de kommer til foringsplassen i stedet.. og det er virkelig en sann glede.🙂

  22. For noen fantastiske bilder!! Ekorn er et av mine ynglingsdyr.

    • Selv om de kan gjøre litt ugagn enkelte ganger, så er de generelt noen trivelige småtasser.. og bare helt nydelige å se på!
      Veldig synd det stadig går tilbake med dem. Derfor er jeg også veldig glad for at to av dem holder til ved foringsplassen min i det jeg kaller «Hundremeterskogen» her på Lambertseter. Så er jeg også glad for at du liker bildene jeg har tatt av Erik.🙂

  23. oi oi oi… så fine bilder!
    Ikke lett å fange de luringene der med linsa😉

    • Takk skal du ha Kathrine.🙂
      Nå er det ikke så veldig vanskelig å få bilder av dem når de har blitt vant til at jeg bare står noen få meter unna matfatet. Som oftest er problemet at de setter seg på feil sted i forhold til sollyset.

  24. Herlige bilder av Erik du har fått her, han ser observang ut der han sitter🙂 Og det du sier at hjemmelaget er det de foretrekker skal være visst, selv skjærene har begynt å bli kresne på kjøpebollene her,hehe, da er det ille. Men det er godt de har god smak🙂 Fortsatt fin helg til deg.

    • Han er hele tiden på vakt, for man vet aldri når NutteLisa dukker opp. Fuglene bryr han seg imidlertid ikke om i det hele tatt.
      Ingen tvil om at de blir kresne etter hvert som de blir vant med et variert og godt «kjøkken».. men at selv skjærene skulle rynke på nesen hadde jeg ikke trodd.
      Nå har jeg for resten funnet ut hvorfor mine hjemmelagde godsaker går i oppløsning når det ikke er kjølig nok ute. Jeg har nemlig ikke hatt vanlig mel i dem. Det skal visstnok være løsningen på det problemet. Så vet vi det.😉

  25. Charmiga djur, ekorrarna!! De är väldigt matglada och mat gör susen för att få dem på minnesbrickan!!

    • Ja.. hadde det ikke vært for maten jeg serverer, ville jeg nok ikke fått særlig mange bilder av dem.😉

      (Ellers har jeg endelig fått bilde av en gjerdesmett, men selvsagt ble ikke bildet der han satt med stjerten rett opp skarpt nok. Får håpe på bedre lykke ved en senere anledning. Jeg fikk i hvert fall til et nogenlunde brukbart portrettbilde.)

  26. Aww! Sååå søte! Er det mulig!
    Nydelige bilder, likte veldig godt den rødlige bakgrunnen du har på en del av bildene.

    • Det er ikke mange smådyr som er like søte som de ekornene vi har her i landet.
      Rødfargen du ser i bakgrunnen er faktisk takstein på blokkbebyggelsen ikke langt unna. Når jeg sier at hovedveien ligger enda nærmere den andre veien, forstår du sikkert at skogen der jeg har foringsplassen ikke akkurat er stor.😉

  27. Fantastiske bilder :)!

    • Tusen takk skal du ha Lise, og kos deg videre i helgen!🙂

  28. herlig bildeserie igjen, Inger Johanne! Mange flotte å velge i som hver for seg skildrer denne artige krabaten på en mesterlig måte. Men valget mitt faller på det første bildet som har god dynamikk og viser oss den utforskende og litt nysgjerrige naturen til ekornet. Her på Hitra her vi dessverre ikke ekorn, men jeg må vel få sjansen før eller siden til å få tatt noen bilder av dette nydelige dyret! Ha en fortsatt fin fotohelg!

    • Jeg håper absolutt du snart får anledning til å fotografere dette søte og morsomme dyret.
      Om intet annet nytter får du si ifra neste gang du er her i Oslo og bli med til foringsplassen min. Så får vi bare krysse fingrene for at de dukker opp den dagen. Det er nemlig ikke hver dag de kommer på besøk mens jeg er tilstede.😉

      Helgen har så langt forløpt fint, men særlig fotovær har vi ikke. Dermed får jeg i stedet gjort litt av alt det andre som har ligget på vent.

      Håper du har mere flaks mht en fin fotohelg.

  29. Det er alltid en fryd å besøke siden din!! Jeg blir sittende å se på bildene og glemme alt rundt meg.
    Det ekornet er nydelig, jeg har stor sans for dem.

    • Så hyggelig sagt av deg Drengen!! Tusen takk!
      Det er alltid like morsomt når ekornene besøker foringsplassen, og da må jeg bare fyre løs mens anledningen byr seg vet du!

  30. Ekorn er flotte dyr, og så er de nå litt lure også da.
    Bildene du har tatt var jo rett og slett helt nydelige.

    • Visst er de noen artige og nydelige luringer disse ekornene.. og noen skikkelig hissigpropper også. Du skulle bare se når NutteLisa og Erik fyker etter hverandre opp og ned og rundt trestammene. Det er litt av et skuespill!
      Hissige eller ikke.. det er virkelig trivelig å ha dem på og rundt foringsplassen.🙂

  31. God formiddag, og hvor flott å komme hit å få et gjensyn med ekornene! De er så skjønne! Vet at jeg bor på gal kant av landet og ser ikke ekorn her ved kysten. Vakre bilder som alltid i fra din kant!

    • Hei på deg Lavina!!😀
      Siden du ikke har ekorn hos deg, får jeg litt bedre samvittighet for at jeg legger ut bilder av dem igjen. Så kan du jo hilse på dem her inne i stedet.
      Ellers har du jo så mye annet ved kysten hos deg som vi her nede bare kan drømme om.
      For et vakkert og spennende land vi er velsignet med!!

  32. Vilken fin och härlig bildserie på ekorren. Den jag tycker bäst om är när det sträcker sig efter matbollen. Man ser att den koncentrera sig för fullt.
    Ha en bra dag

    • Jeg er heldig som får besøk av disse ekornene. Håper de blir like hyppige gjester ved foringsplassen gjennom hele vinteren.🙂

  33. Så søt!

    • Ikke sant Sara!! De er noen skikkelige hjerteknusere.
      Selv får jeg veldig lyst til å klappe dem, men antar det ville endt med både klor og bitt så jeg lar klokelig være.😉

  34. Dette var en søt liten krabat, vel foreviget! Skulle ønske jeg hadde mere tid til foto!!:0)

    • Selvsagt kan jeg anses å være heldig som stort sett har all den tid jeg vil å bruke på fotografering, men jeg skulle mer enn gjerne være frisk som en fisk og jobbe igjen!
      Siden jeg nå en gang er uføretrygdet, er jeg i hvert fall veldig, veldig glad for at jeg tok opp fotografering som hobby. Det gir utrolig mye glede i hverdagen.🙂

      Du får bruke tiden godt når du har den.😉

  35. For en herlig bildeserie. Flotte nærbilder og fin dybde i bildene.😀

    • Tusen takk skal du ha Linn!😀

  36. så flott å få se bilder av den nuttelige igjen! Mitt ekorn glimrer med fraværet dessverre, men jeg har ikke gitt opp håpet om vintergjester.

    • Det hender at ekornene i «Hundremeterskogen» er som sunket i jorden noen uker også, men plutselig er de der igjen. Hadde vært artig å vite hva som lokket dem vekk.
      Når det blir lite mat å finne der ute, dukker de nok opp igjen hos deg også skal du se.🙂


Legg igjen en kommentar

