Skip navigation

Vendehals - f16, 1/250, ISO 400

Det blir fugleportretter denne gangen, og mange av dem. Siden slutten av august har jeg nesten hver helg hatt anledning til å være med på ringmerking av fugler. Gjett om jeg har lært mye om de små fjærballene disse helgene, og du verden så mange «nye» fugler jeg har blitt kjent med.

Jeg har forsøkt å samle fuglene gruppevis, og disse to første hører til hakkespettene. Fuglene presenterer seg selv både på norsk og latin, så det blir ikke særlig mye utenomsnakk fra min side.

Flaggspett - f5, 1/400, ISO 250

Vi har hatt mange meiser i nettet, men ikke så mange ulike arter.

Kjøttmeis - f13, 1/200, ISO 400

Både kjøttmeisene og blåmeisene er noen skikkelig hissigpropper, og de vet å bite fra seg på hendene der det gjør mest vondt for ringmerkerne. For meg har det vært ganske fornøyelig å se grimasene de setter opp, og akkurat da er jeg glad det ikke er meg som sitter der med fuglen i hånden!

Blåmeis - f13, 1/125, ISO 800

I en av bøkene mine står det at spettmeisen egentlig ikke er noen meis, men hva den i stedet skulle være har jeg enda ikke funnet ut av. Jeg ser imidlertid at blåmeis og kjøttmeis står oppført som «meiser», mens spettmeisen tilhører «spettmeiser». Håper noen av dere kan gi meg en bedre forklaring på dette meise-mysteriet.

Spettmeis - f14, 1/250, ISO 200

«Sangere» er en gruppe fugler jeg ikke kan si å ha lagt særlig merke til tidligere.

Munk hunn - f14, 1/200, ISO 250

Hos munkene er det lett å se forskjell på de voksne hannene og hunnene. Hunnen er brun på hodet, mens hannen er sort. Unge fugler er på den annen side alle brune på hodet. Derfor må man titte godt ned mellom hodefjærene for å se om det finnes antydning til nye sorte fjær. I så fall er det en hann.

Munk hann - f9, 1/400, ISO 200

Løvsangere og gransangere er ved første øyekast veldig like. For meg gir gransangeren et rundere helhetsinntrykk enn løvsangeren som fortoner seg mer langstrakt i kroppen.

Løvsanger - f16, 1/200, ISO 320

For å forvisse seg om det er en løvsanger eller gransanger, studeres både fargen på bena og lengden på de enkelte vingefjærene.

Gransanger - f20, 1/200, ISO 250

Rørsangere og myrsangere kan være enda vanskeligere å skille fra hverandre.

Myrsanger - f6.3, 1/50, ISO 800

Foruten å studere vingefjær osv, blir ofte nebb og bentykkelse målt og verdiene satt inn i et regnestykke med forholdstall. Svaret man kommer fram til bidrar til å bestemme fuglen med større sikkerhet.

Rørsanger - f18, 1/200, ISO 400

Tornsangeren er nok en mye enklere art å bestemme. Om den har en «dobbeltgjenger» vet jeg ikke, men vi har i hvert fall ikke fått noen som ligner i nettet så lenge jeg har vært med på dette.

Tornsanger - f6.3, 1/320, ISO 250

Som den siste av sangerne viser jeg dere den med det latinske navn jeg sannsynligvis alltid vil huske.

Møller - f13, 1/250, ISO 200

Lerkene har jeg heller ikke vært borti tidligere.

Trepipelerke - f11, 1/250, ISO 200

Trepipelerka og heipipelerka er temmelig like, men når man ser dem på nært hold er det ikke vanskelig å skille dem fra hverandre. Heipipelerka har nemlig en bakklo som er vesentlig lenger en det trepipelerka har. De har også ulikt mønster på brystet.

Heipipelerke - f11, 1/200, ISO 200

Jeg ventet og ventet og ventet igjen på en gjerdesmett, og endelig skjedde det! Men akk, hvorfor måtte den absolutt gå i nettet når lysforholdene var så vanskelige. Et par øyeblikk satt den der så flott med stjerten i været, men akkurat de bildene måtte selvsagt bli ute av fokus. Ja, ja.. det kommer forhåpentlig flere anledninger senere.

Gjerdesmett - f13, 1/80, ISO 640

Av en eller annen grunn er jeg litt svak for finkefuglene. Det er jo så mange fargerike og flotte av dem, både stillits, rosenfink, konglebit, dompap osv. Akkurat disse har vi ikke fått besøk av i nettet, men bokfinkene er da fine de også…

Bokfink - f13, 1/200, ISO 200

.. og om ikke grønnfinken er like fargerik så har den i hvert fall vært en hyppig gjest de siste helgene.

Grønnfink - f8, 1/320, ISO 200

De av dere som har fulgt med på fuglebildene jeg har lagt ut tidligere, vet at jeg også er svak for gråspurvene. Den har imidlertid enda ikke gått i nettet slik at jeg har fått portrettbilder av den. Sivspurven har jeg på den annen side tatt mange bilder av, og de fleste har blitt mislykket. Den er nemlig av en eller annen grunn en svært lite samarbeidsvillig fotomodell.

Sivspurv hunn - f7.1, 1/400, ISO 200

Jeg skulle gjerne hatt noen bedre bilder av gulspurven også.

Gulspurv - f13, 1/100, ISO 500

Ved første øyekast fortoner jernspurven seg om mulig enda mer anonym enn gråspurven. Først da jeg lastet opp bildene og fikk sett den i stort format, la jeg merke til det nydelige mønsteret den har under øynene. Dere burde klikke på dette bildet og se det i større format dere også.

Jernspurv - f11, 1/250, ISO 200

Hvem skulle vel tro at den lille, fargerike rødstrupen er en trostefugl! Men det er den altså..

Rødstrupe - f11, 1/200, ISO 200

.. og det er blåstrupen også. Denne har foreløpig ikke fått den fine blåfargen på brystet sitt.

Blåstrupe - f13, 1/320, ISO 200

Vi har hatt flere rødvingetroster i nettet, men av ulike grunner har det ikke passet å ta bilder av dem der og da. Dermed blir det bare bilder av måltrost, gråtrost og svarttrost denne gangen.

Måltrost - f3.5, 1/250, ISO 200

Det er ikke satt opp flere «faste» ringmerkingshelger i år, men en av ringmerkerne har sagt seg villig til å ta med utstyr og merke noen av fuglene på foringsplassen min. Jeg gleder meg virkelig både til den dagen det skal skje..

Gråtrost - f 5, 1/200, ISO 200

.. og til å følge med på om fuglene kommer til å holde seg ved foringsplassen gjennom hele vinteren eller om de legger ut på små trekkruter og kommer tilbake igjen.

Svarttrost hunn - f3.5, 1/200, ISO 500

Både for meg og andre var det nok høstens store ringmerkings-høydepunkt da denne spurvehauken gikk i nettet. Du verden for en heftig og flott fugl!

Jeg sender en kjempestor takk til ringmerkingsgruppen i Oslo og Akershus for at de så velvillig har latt meg få ta del i dette som for meg har vært en virkelig stor opplevelse og et fascinerende og lærerikt eventyr!

Spurvehauk - f11, 1/320, ISO 200

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Som vanlig anbefaler jeg at du besøker Petunias temablogg for å se flere innlegg i denne serien. Denne uken samarbeider Petunia med Fotomorro.

ABCrunde2logo_thumb3

87 Comments

  1. Fantastiskt fina fågelbilder! Å så många olika!

    • Denne gangen valgte jeg å ta med ett bilde av hver fugleart vi har fått besøk av i nettet og som jeg har fotografert og redigert. Vet jeg i hvert fall har en pilfink i redigeringskøen, men den får vente til en senere anledning.😉

  2. Det var da riktig mange så vakre fugler. Spettmeisen tilhører spurvefamilien, selv om den har meis i navnet sitt.

    • Der ble altså den gåten løst. Tusen takk Morten!! Hvorfor kunne de ikke ha skrevet det i boken med det samme.
      Hvis jeg skulle gjette, tror jeg faktisk jeg ville plassert den sammen med spettene. Den oppfører seg i hvert fall ganske likt, men er kanskje ikke noen kjøtteter slik som bl a flaggspetten. Men den hakker og hamstrer som bare det. Spurv ville jeg sannsynligvis ikke gjettet på.😉

      • Litt mere utfyllende info:

        Alle Meisefamilier er en gruppe spurvefugler.

        Spettmeis (Sitta europaea) er en spurvefugl i spettmeisfamilien.

        Spettmeisfamilien inneholder bare slekten Sitta.

        Så det var ikke helt korrekt det første jeg nevnte, men det var ut i fra hukommelsen og ja den snakker for seg selv.

        • Jeg har sett litt i fuglebøkene mine, og funnet ut at spurvefugler omfatter så mye.. til og med kråker og ravn! Det virker ganske rart, men det er sikkert en god og forunuftig forklaring.
          Dette er vel bare enda et glitrende eksempel på hvor lite jeg kan om fuglene.
          Tusen takk Morten!!😀

  3. Jeg blir mållløs! Disse bildene var fantastiske! Kjøttmeisen er min favoritt!
    God helg!

    • Så hyggelig at du liker disse fugleportrettene. Jeg brukte macroen da jeg tok disse. Følte at jeg måtte komme så nært som mulig når jeg først hadde anledningen.
      Ha en riktig god helg du også!!

  4. WOW!!!! Fantastiske fuglebilder🙂 Ble sittende og nyyyyyte her nå!!
    Kjekt du ble med i trekningen på ** Fotomorro ** 😀

    • Tusen takk skal du ha!
      For meg har det virkelig vært en stor opplevelse å få være med på dette… og selvsagt må jeg bli med inne hos deg også.😉

  5. Dette var jo helt villt!!! Kjempeflotte bilder. Elsker fugler. Men har litt for mange katter i hagen her til at jeg vil provosere til mere mating av dem… huffda.

    • Jeg har katter jeg også. Derfor har det i stedet blitt en foringsplass borte i skogen. Vi kan jo ikke fore opp småfuglene bare for at kattene våre skal få seg et bedre måltid!

  6. Det er helt fantastisk at se dine fuglebilleder! Jeg er selv meget interesseret i fugle og fodrer dem i min have hver dag året rundt.
    Jeg har også valgt fugle som mit indlæg, men fra mit besøg på Falkonergården🙂

    God weekend til dig!

    • Tusen takk skal du ha Madame, og jeg gleder meg til å se dine bilder fra Falkonergården!!
      Antar jeg kommer til å bli skikkelig misunnelig.😉
      Ønsker deg også en riktig god weekend!

  7. Her har du fanget dem to ganger. Først i nettet, så på kamera. Flotte fotomodeller og fantastiske bilder.

    • Nå er det ikke jeg som kan ta æren av å ha fanget disse fuglene. Det er vel mer riktig å si at jeg har vært en «plage» for ringmerkerne. De har vært utrolig tålmodige og snille som har holdt fuglene for meg på denne måten!
      Og jeg er mer takknemlig enn ord kan beskrive.😀

  8. Takk for kommentarene på naturblogg.com
    Har var det mange fine bilder.
    Fantastisk mulighet du har fått til å fotografere disse fuglene.
    God fotohelg🙂

    • En ting er å fotografere fuglene på foringsplassen og ellers ute i naturen. En helt annen ting er det å få komme så nær dem som dette. Jeg bare måtte benytte anledningen!
      Jeg ble generelt ganske overrasket over hvor mye mindre fuglene virket når man så dem på kloss hold eller holdt dem i hånden… i hvert fall to nummer mindre enn de fortoner seg ute i naturen.
      Ønsker deg også en alle tiders helg. Her ligger tåka ganske lavt akkurat nå, så foreløpig får jeg gjøre noe mer matnyttig enn å jakte på motiver.😉

  9. Ja her var det utrolig mange fine fuglebilder, kjenner igjen en del av de..når man bor i skogkanten så er det en del fugler som også forviller seg i nærheten av huset.Her hopper de rundt omkring og hakker litt her og der..uheldigvis så har også noen fløyet rett i vinduene…men det har gått bra såvidt jeg vet…de har ikke ligget igjen her ihvertfall.

    • Det er trivelig å ha fuglene rundt huset, men her jeg bor i fjerde etasje i en blokk (og dessuten har katter) er det ikke like enkelt.
      Derfor blir det en foringsplass i stedet for mitt vedkommende.
      Hittil i høst har jeg bare hatt besøk av meisene og noen pilfinker, men i dag dukket både flaggspetten og grønnspetten opp.. og en fugl jeg ikke er riktig sikker på hva var. Må sjekke bøkene og se om jeg finner den der.😉

      Godt å høre at småtassene har klart seg etter møtet med vinduene dine!

  10. Så utrolig mange flotte fugleportrett. Her forstår eg at eg har mye å læra ja. Ha ei fin helg.

    • Etter hvert som jeg har lært litt om de ulike fuglene, har jeg innsett hvor uendelig mye mer jeg har å lære! Men det bidrar jo bare til at dette kommer til å ha et stort spenningsmoment i lange tider framover.🙂
      Ha en riktig god helg du også!!

  11. Dette var imponerende. Så utrolig mange fine bilder. Syns blåmeisen er så søt🙂. I går hang jeg ut fuglemat, muligens litt tidlig. Jeg har så lyst til å ta noen fuglebilder, men blir nok ikke så nærme som de du har tatt. Ønsker deg en god fredagskveld.

    • På foringsplassen min kommer jeg ikke på langt nær så kloss på som dette jeg heller. Husk må du huske at alle disse fuglene blir holdt mens jeg fotograferer dem.

      Jeg har begynt å mate fuglene jeg også, og det ser ut til at de setter stor pris på det jeg serverer. De spiser i hvert fall opp alt av solsikkefrø og nøtter hver eneste dag.. og de får slett ikke lite. Dessuten tar de godt for seg av de hjemmelagde meisebollene.
      Jeg er sikker på at dine fugler også vil sette pris på noe ekstra å spe på med nå.

      Lykke til med fotograferingen, og kos deg videre i kvelden.🙂

  12. En flot ornitoligisk odysse,
    jamen det er jo det rene pip…😉

    • Et lite pip-show kanskje? *ler*

  13. FANTASTISKE bilder!! NYDELIG! Hvor stor linse har du? Hvordan har du klart å få knispet så klare bilder av de raske og skvettne fuglene?

    • Tusen takk skal du ha Miriam.

      Jeg hadde ikke kunnet tatt slike portrettbilder dersom jeg hadde fått anledning til å bli med når de ringmerket fuglene. Disse bildene har jeg tatt rett før fuglene slippes fri igjen. Med andre ord holdes de mens jeg knipser.

      Etter første gang jeg var med på dette fant jeg ut at macrooptikken antagelig egnet seg best i denne sammenhengen, og det er dermed en Sigma 180mm macro jeg har brukt.

      Når jeg ellers fotograferer fugler bruker jeg som oftest en Tamron 200-500mm. Med den er det bare større fugler som måker, ender, gjess osv jeg får tatt slike portrettbilder av.😉

  14. Oj! Jeg er imponert over din Fantastiske Fugle-Foto-samling🙂 Feiende Flott🙂 Super helg ønskes🙂

    • Tusen takk skal du ha Lene, og måtte du også få en deilig helg!🙂

  15. Flotte fuglebilleder!

    • Veldig glad du liker portrettene mine Henny.🙂

  16. Av med hatten, veldig fin post og mesterlige flotte bilder av våre små venner🙂 Ha en spennende helg!

    • Det ble kanskje litt i meste laget dette her, men det føltes godt å samle dem i et innlegg på denne måten.. og denne ukens bokstav bød jo på en god anledning.
      Håper tåken letter og vi begge får en finfin fortsettelse denne helgen.🙂

  17. WoW!
    Jeg må bare somle meg litt for jeg vet ikke hva jeg skal skrive her. Ble bare helt satt ut av de fine bildene dine:)
    Jeg er mektig imponert!

    • Nå ble jeg skikkelig glad Petunia! Tusen takk skal du ha😀

  18. Så mange fine, forskjellige å finne i naturen =)

    • Du har så rett Niemor!
      Dette er jo bare en bitte liten del av alle de vakre fuglene som finnes der ute. Ved foringsplassen min i dag så jeg en jeg ikke har vært borti tidligere. Uten å være helt sikker tror jeg det må ha vært en bjørkefink hunn. Det er ganske typisk at jeg ikke hadde kameraet med, ikke sant! Derfor skal det bli spennende å se om den holder seg i området og besøker matfatet når jeg har anledning til å fotografere den.
      Ellers skal jeg prøve å lokke grønnspetten litt nærmere matfatet slik at jeg får brukbare bilder av den også.😉

  19. Oi, så mange flotte fuglebilder!! Kan ikke svare på meisespørsmålet desverre. Men blåmeisen er så utrolig søt. Og spuvehauken veldig flott!😀

    • Jeg har søkt litt rundt nå og funnet ut at spettmeisen tilhører en egen familie med fem-seks arter i Europa. «Vår» art skal visst være den vanligste og mest tallrike.
      Enig med deg i at blåmeisen er en skikkelig søt fugl med et både tøfft og artig vesen. Ved matfatet er den blant de få som våger å utfordre spettmeisene om herredømmet. Foreløpig er det spettmeisene som regjerer, men blåmeisene får stadig inn noen stikk. Det er skikkelig artig å se hvordan de holder på.🙂

  20. Åh så fina fågelbilder. Strongt jobbat! Det måste vara speciellt att få vara med om ringmärkning.

    • Jeg er veldig, veldig glad for at jeg har hatt denne muligheten til å komme så nær innpå fuglene, og nå gleder jeg meg som en unge til å få tilsvarende bilder av «mine» fugler!!

  21. Stilige portrettbilder dette.

    • For meg er det både spennende og lærerikt å få være med på ringmerking. Det at jeg samtidig får anledning til å ta slike bilder gir opplevelsen et enda større gledesmoment!🙂

  22. Så mange flotte nærbilder av fugler! Og så mange forskjellige!🙂
    Gleder meg til neste ukes G for grimaser… :p
    Fortsatt god helg!

    • Og jeg gleder meg til å se grimasene dine *ler*

  23. Vilka fina fågelbilder!!! Riktiga porträttbilder! Så fick du en gärdsmyg på bild också:) Snabb ja!

    • Visst fikk jeg til slutt en gjerdesmett. Jeg fikk den med stjerten i været også, men de bildene måtte selvsagt bli dårlige. Hadde ikke tid til å justere innstillingene akkurat da.:/

  24. Hade visst felaktig länk till min sida.

    • Alt i orden😉

  25. Fabelaktig flotte fuglebilda! Imponerende F. 🙂

    • Tusen takk skal du ha.:)

  26. Å, så mange flotte fugler! Nydelig bilder:-)Synes blåmeisen og rødstrupen er finest kanskje..skikkelig fine er alle sammen.
    God helg til deg!

    • De er så vakre alle disse fuglene.. hver på sin spesielle måte. Men jeg er enig med deg i at både blåmeisen og rødstrupen er blant de aller søteste.
      Ha en riktig fin fortsettelse på helgen du også!

  27. Jeg bøyer med i støvet.
    Har lagt denne posten inn som favoritt,
    og den kommer til å bli flittig brukt når vi neste år igjen flytter ut i sommerhuset.

    Fantastiske bilder.

    • Tusen, tusen takk Tor!
      Håper dere får se flere av disse artene og mange fler rundt sommerhuset.😀

  28. å hjelpes!
    Du og du så fine bilder du har fått tatt, superskarpe! Er de tatt mens fuglen holdes eller?

    Utrolig artig å se de satt opp slik🙂
    Sanger har jeg forresten hatt her nede i hagen i år, tror det var et par som hekket her, men jeg gav opp å bestemme nøyaktig sanger, det var noen å velge i, og den var temmelig sky så jeg fikk aldri superskarpe bilder.

    • Ja da, ringmerkerne hjalp meg med å holde dem alle en liten stund ekstra før de ble sluppet fri etter merkingen. Hvis ikke hadde jeg nok aldri kommet på så nært hold av disse små fjærballene.

      Jeg er enig med deg i at disse sangerne er vanskelige! Har inntrykk av at man ganske greit skal kunne skille dem på sangen, men sangene har jeg ikke lært meg enda. For øvrig har enkelte løvsangere i år begynte sin sang som løvsangere flest, men avsluttet med gransangerens strofer. (Eller var det gransangeren som avsluttet som en løvsanger.. hmmm?)
      Kanskje du har hatt besøk av en hagesanger? Den skal være temmelig sky og uten spesielle kjennetegn.

      Det skal så visst ikke være enkelt dette, og jo mer jeg lærer jo mer forstår jeg at jeg ikke kan!

  29. Bjørkefinken ja, jeg ser du skriver at du nylig fikk den på plass, jeg hadde mye bjørkefink her i våres, og det var utrolig stor forskjell i drakt på de. Trekkfugler, så de var sabla sky (de også), men jeg knipset og knipset for å prøve å få registrert de ulike fargedraktene.

    • Dette var eventuelt mitt første og foreløpig mitt eneste møte med bjørkefinken. Håper den fuglen dukker opp igjen når det skal ringmerkes på foringsplassen slik at jeg får hjelp med å bestemme den.
      Du har så mye spennende i hagen din at jeg tror jeg må sette opp en stor fuglekasse og flytte inn i den! *ler*

  30. God søndags formiddag😉
    Takk for hyggelig hilsen, koselig du la igjen spor hos meg🙂

    Imponerende fugleportertter! Også så mange da! Kunnskapen din er jo også helt imponerende. Veldig bra som alltid dette🙂

    Fortsatt god søndag!

    • Glemte å ta vekk «amatørfotografen», har sluttet å bruke det navnet.

      • Det ble nok litt mange bilder i dette innlegget, men jeg fikk lyst til å ta fram ett av hver art jeg har portrettert.

        Min viten om fuglene strekker nok ikke særlig langt, men noe har jeg plukket opp i løpet av disse ringmerkingshelgene. Jeg har oppriktig følt meg som en stor idiot i akkurat det selskapet.

        Med de flotte bildene du tar var det nok riktig av deg å gå bort fra «amatør»-navnet.😉

        Ha en fortsatt fin søndag du også Elin!

  31. WOW! Utrolig fine bilder.
    Min far har alltid vært så interessert i fugler, så denne posten minnet meg faktisk om han. Han hadde 3 nøtteskriker som holdt til i skogkanten hvert eneste år. De er så fine.
    Guri malla, så fine bilder du tar…

    • Jeg skulle ønske det hadde gått noen nøtteskriker i nettet også, for de er skikkelig pene!
      Det er i hvert fall en som holder til ikke så langt unna foringsplassen min, men enn så lenge har den ikke vist seg ved matfatet. Antagelig finner den nok av godsaker andre steder. Kan jo likevel krysse fingrene for at den dukker opp en vakker dag.😉
      Tusen takk for denne flotte tilbakemeldingen Elisabeth!!

  32. For noen fantastiske bilder. Nå vet jeg hvor jeg skal gå for å artsbestemme fugler som kommer på brettet i vinter🙂

    • Glad du liker disse bildene Audun. Jeg setter i grunnen stor pris på dem selv, og du kan tro det har vært en spennende opplevelse!
      Håper flere av disse og mange andre også vil besøke brettet hjemme hos deg i løpet av vinteren.🙂

  33. oi , her var det mange vakre bilder av fugler .
    F.

    • Jeg må innrømme at jeg synes det er veldig artig å fotografere fuglene, og det å kunne ta slike portrettbilder blir liksom prikken over i’en.🙂

  34. Klapper høyt!!!!!!!
    Du tar bilder som får meg til å snappe etter pusten
    Klem i kvelden

    • Du er snill du Siv!!
      God klem fra meg😀

  35. Fantastisk flotte fugleportretter!

    • Tusen takk skal du ha🙂

  36. Hei Inger Johanne.

    Så utrolig mange flotte fuglebilder!! (Men hønsehauken var flottest da:-) )
    Ser ut til at du trives med å ta bilde av fugler, og var det ikke deg jeg fikk et glimt av i VG`s lørdag- eller søndagsutgave, mon tro? Du har gjemt deg bak kameraet?

    • Hei på deg Ilmy🙂

      Hvis det var fra ringmerkingsdagen, så var det nok meg. Jeg ble i hvert fall foreviget av VG-fotografen.
      Har ikke sett det selv enda, så må nok prøve å få tak i de avisene. I tilfelle jeg ikke klarer det, håper jeg ikke du har kastet avisene dine enda.😉

      Disse ringmerkingshelgene har virket som en stor magnet på meg, og du kan tro det har vært spennende! Dermed har det også blitt en hel masse fuglebilder hittil i høst. Får prøve å variere litt her inne etter hvert. Men generelt synes jeg det er veldig morsomt å fotografere småfuglene. Ikke like lett det som å ta bilder av fuglene ved vannet gitt.

      Sender deg massevis av gode klemmer og håper formen er for oppadgående!

  37. wow så mange flotte bilder du har tat c»,) Det har nok krevd en hel del med tålmodighet vil jeg tro. .
    c»,)
    Mvh Belinda

    • Her har det nok ikke krevd særlig tålmodighet i det hele tatt, bare tidlige morgenstunder og at ringmerkerne har hatt tid til å holde fuglene for meg.😉

  38. For en fantastisk samling. Du MÅ få det ut i bokform altså.

    • Jeg kommer nok i hvert fall til å ta med et par av disse når jeg en gang får hodet over vannet og lager meg en privat fotobok.😉
      Ellers tror jeg vel markedet snart er mettet av flotte fuglefotografier. Uansett, dette er veldig hyggelig og oppmuntrende sagt av det.. TUSEN TAKK!!

  39. Flotte fuglebilder! Mine forsøk av våre fuglevenner som besøker fuglebrettet har hittil ikke vært så vellykkede. Vanskelig å komme tett nok innpå. Genial løsning du har funnet på det «problemet»!

    • Jeg klarer heller ikke å komme riktig så nært innpå fuglene på foringsplassen min. Skjønt.. noen av dem setter seg i matfatet allerede mens jeg holder på å fylle det opp.

      De har faktisk blitt ganske fortrolige etter hvert, men jeg skal si de ble forsiktige den dagen ringmerkeren kom for å rekognosere. Det var nesten rart å oppdage hvordan de kjenner meg igjen og stoler på meg men blir reserverte med en gang det kommer en fremmed.

      Jeg står vanligvis åpent med kameraet på stativ bare et par meter fra matfatet. Fuglene godtar det, og jeg får ganske greie bilder med 200-500mm.

  40. Veldig fine bilder!!

    • Tusen takk skal du ha Thomas. Du kan tro dette har vært utrolig spennende å få være med på!!

  41. Rigtig RIGTIG flotte billeder! Wow!

    • Tusen takk!
      Du kan tro det har vært spennende å få være med på disse ringmerkingsdagene. Jeg lærte enormt mye om disse fuglene, og det var en fantastisk anledning til å komme helt innpå de små fjærballene med macrooptikken min. Ute i naturen hadde jeg nok aldri klart å få bilder som dette!

      Jeg er evig takknemlig for at ringmerkerne holdt ut meg meg disse dagene😀

    • Kjersti A. Madsen
    • Posted 23 mai 2010 at 11:35 am
    • Permalink
    • Svar

    Nydelige bilder!


Legg igjen en kommentar

