Skip navigation

Av forskjellige grunner har jeg vært nødt til å ta en liten ufrivillig «ferie» fra blogging og redigering. Det medførte også at jeg ikke fikk deltatt i forrige ABC-runde. Disse bildene dekker heldigvis både H og I. De er nemlig tatt på Hjelpesenteret som Dyrebeskyttelsen Oslo og Akershus i Oslo.. det såkalte «Kattehuset på Mosseveien». Alle disse kattene, og mange med dem, venter på at noen kan gi dem et nytt og godt permanent hjem. Mens de venter, får de omsorg og kjærlighet fra ildsjelene som på frivillig basis driver senteret.

Visst er Hjelpesenteret langt å foretrekke for disse kattene enn å måtte klare seg på egen hånd der ute, men ingen ting kan vel måle seg med kjærligheten fra en egen familie.

Kanskje du kan forbarme deg over en eller flere av disse?

Selv kan jeg ikke ha fler katter enn de som allerede er medlemmer i familien vår. Det finnes imidlertid flere måter man kan bidra med hjelp.

For eksempel kan du fjernadoptere katter. Det koster ikke mer enn kr 50,- pr katt pr måned. Ikke store beløpet, men inntektene Hjelpesenteret får på denne måten gir mange katter den maten, omsorgen og veterinærhjelpen de ofte så sårt trenger. Selvsagt står du fritt til å betale mer enn minstebeløpet hvis du skulle ønske det. 😉

Ellers vil Hjelpesenteret sette stor pris på å få alt fra lyspærer, tørkepapir og vaskemidler til det som er mer målrettet mot katter som mat, sand, leker, tepper osv.

Ofte får de inn hunnkatter som venter kattunger, eller som allerede har fått kullet sitt. Dermed er det ikke bare voksne katter senteret har for omplassering.

De fleste av ungene er noen koseklumper de lux, men noen kan trenge litt mer håndtering før de av egen fri vilje kryper opp i fanget ditt. Den hvite kattungen dere ser over, er en av de sistnevnte. Den setter stor pris på en skikkelig kos og lek, men trenger en smule mer håndtering for å bli trygg på å bli holdt fast.

For ildsjelene som har vakt på senteret kan det være vanskelig å få gitt alle kattene den en-til-en-tiden de fortjener. Det betyr at du også kan hjelpe ved bare å ta en tur ut dit for å kose med kattene. Slik sosialisering kan være gull verd!

Hjelpesenteret har besøk av veterinær en gang i uken. Det betyr ikke at alle kattene kan få hjelpen de trenger der og da. Noen må kjøres til og fra veterinærklinikker i Oslo-området. Dette er også en ting senteret setter stor pris på å få hjelp med.

Noen av kattene som kommer til Kattehuset hadde hatt mye bedre av å få være i et midlertidig fosterhjem i stedet. Dersom du av ulike årsaker ikke kan ha en firbent i huset på permanent basis, kan dette være en god løsning.

Som oftest er kapasiteten på Hjelpesenteret fylt til det maksimale, og dette gjør at mange katter nødvendigvis må avvises i første omgang.. uansett hvor mye de trenger til hjelp. I slike situasjoner kan man bidra veldig mye ved en kort periode å stille sitt hjem til rådighet for en hjelpeløs firbent. 

Jeg bør vel også fortelle at det ikke bare er å dra til Kattehuset og få med en av kattene hjem. Senteret er opptatt av at de alle skal få det så godt som mulig og forsikrer seg derfor om at du vil kunne gi dem en god framtid. Nesten alle er «utekatter» og det betyr at utemulighetene der du bor må være relativt trygge. Ellers må du betale en liten sum for å overta katten ferdig kastrert/sterilisert og identitetsmerket. For tiden utgjør dette beløpet kr 600,- og ligger laaaaangt under det du eventuelt hadde måttet betale for tilsvarende hos din egen veterinær.

Jeg håper dette lille innlegget kan bidra til at noen av dere finner tid og anledning til å gi en hjelpende hånd til de firbente ved Hjelpesenteret eller til dyrene som befinner seg på et tilsvarende senter i nærheten av der du bor.

På Petunias temablogg vil du finne link til flere innlegg i denne ABC-serien.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format. NB – Alle bildene er tatt inne uten  blitz.)

30 Comments

  1. Flot og beundringsværdigt initiativ. I Danmark har vi Dyrenes Beskyttelse, som driver flere dyreinternatter, hvor mennesker kan aflevere deres kæledyr, som de af en eller anden grund ikke længere kan have.
    Her fandt anjoe og jeg vores dejlige hund, Frederik.
    Vil I have et kig, så klik her:
    http://rimkogeren.blogspot.com/2009/11/742.html

    • Så hyggelig at dere valgte å gi en av disse hundene et godt hjem! Frederik er da bare helt nydelig. Min datter har også en slik en, og han heter Leif. 🙂

      Ingen av disse kattene er levert inn. De er fanget inn etter å ha blitt overlatt av sine tidligere eiere til å klare seg helt selv. Eierne har tydeligvis ikke en gang tatt seg bryet med å levere dem inn for omplassering!
      Skremmende, ikke sant!!

  2. Her var det mange vakre katter. Det er godt at det finnes ildsjeler. Katten som eier oss nå dukket opp sommeren 2007. Liten, redd og nesten ihjelsultet. Vi skulle ikke ha katt, men Newb skulle tydeligvis ha oss. Det er vi jammen glad for!

    • Mange katter finner seg et nytt hjem ved egen hjelp. Jammen godt at Newb møtte dere og klarte å snike seg inn i hjertene deres! 🙂
      Så lenge jeg kan ta vare på meg selv og mitt, vil det være en katt eller to hjemme hos meg. Hverdagen blir slett ikke den samme uten!

  3. Takk for en tankevekkende og nydelig I. Bildene er bare helt fantastiske. Her er det 4 stykker nå, som eier oss på 2 bein ,-)

    • Jeg har en firbent mer enn deg i huset, så jeg kan ikke ta til meg noen av disse jeg heller. Og du har helt rett.. det er vi som etter hvert blir kattenes «slaver». Nå har jeg slett ikke noe imot akkurat det heller da. *ler*

  4. Nydelige! og ikke skjønner jeg hvordan noen kan forlate slike flotte dyr. Nå er drengen dessverre et «hundemenneske» og har huset rimelig fult, men fjernadopsjon høres fint ut!

    • Ja, kan du fatte!?! Hjerteløst er det!!
      Det er trivelig å fjernadoptere også. Man får bilder av pusene og historien om hvordan de har endt opp på Kattehuset. Så får man beskjed når de har fått nye hjem.. og en ny fjernadopsjonskatt. Du finner mer informasjon inne på hjemmesiden. 😉

  5. Hyggelig å se ny post hos deg igjen, håper alt står bra til med deg. Godt det finnes mange mennesker der ute som viser omsorg og tar seg av dyr som de gjør der, og så mange herlige katter da, flotte bilder av dem 🙂

    • Batteriene gikk brått litt tomme, men nå går ting heldigvis litt lettere igjen.. og tusen takk for den varmende omtanken Rune. 🙂

      Jeg er mektig imponert over ildsjelene som driver Kattehuset. I forhold til dem er det lille vi andre stiller opp med nesten for ingenting å regne. På den annen side bidrar jo alle bekker små.. osv.

      For tiden er det mange eiegode katter på senteret, og heldige er de som får adoptert nettopp dem.

  6. Søte katter! Flotte bilder! Velkommen tilbake med nye bilder!!

    • Mange av disse var riktig så søte.. og noen av dem litt rampete også. Med andre ord akkurat som katter skal være. 🙂

      Av og til er jeg nødt til å lade batteriene mine fra bunnen av, og slik har det vært noen uker nå. Det gjør absolutt godt å komme igang igjen nå. 🙂

  7. Godt å se deg tilbake , det har vært stille fra din kant

    Bamseklem

    • Jepp.. ganske så stille. Du vet jo hvordan det kan være av og til. Gode bamseklemmer gjør underverker og får både fram smilet og sparker fart i inspirasjon og innsatsvilje!

      God klem kommer til dere alle sammen 😀

  8. «smelt» bare at jeg har alt har 4 stk.
    Og den siste er temmet vilkatt unge noen reddet, ellers kunne en nok fylt huset her…et flott tiltak , godt noen tar seg av disse som folk kvitter seg så lettvint med..Nei F, vi har nok med 4…

    • Jeg må virkelig stålsette meg når jeg drar ned til Kattehuset. Får nemlig bestandig en ubendig trang til å ta med en av dem hjem. Det går bare ikke når vi allerede har så mange. Derfor bidrar jeg i stedet som best jeg kan på andre måter.

      Disse bildene har jeg tatt to ulike dager. Første gangen falt jeg pladask for en nydelig rød/hvit langhåret kattunge. Heldigvis hadde hun fått seg et nytt hjem da jeg kom neste gang. Da var det imidlertid den nydelige blå gutten på det siste bildet som stjal hjertet mitt.

  9. Dom appelerar ju verkligen till ett mors hjärta, men jag har allergiker i huset, dessvärre…

    • Det er mange som av den grunn ikke kan ha en 4-bent venn i huset. Min X var også allergiker. I den perioden savnet jeg virkelig en katt i huset, men måtte nøye meg med å kose med de jeg møtte på min vei i stedet… og jeg hadde massevis av ømhet å gi til disse hjemløse. 🙂

  10. Ja dette var slike dyr jeg skulle hatt her hjemme siste måned. Vi har gått helt ut av tellingen men noe slik som 40-50 mus har vi fanget hittil.

    hyggelig å se deg igjen.

    • Himmel og hav! Og jeg som har hørt at det er lite mus i år!?!
      Du kunne lånt “lystmorderen” min også. Hun er helt rå på å fange mus.. og ellers alt annet som måtte røre på seg av fugler og reptiler. Nesten skremmende er det!

      Det er hyggelig å være tilbake igjen også Morten. Etter hvert kommer jeg på “storbesøk”. Må jo få med meg alt du har lagt ut i mitt fravær. 😉

  11. Send dem til meg – alle sammen;)

    • Ikke sant… man får lyst til å ta dem med alle sammen. Jeg må virkelig stålsette meg når jeg tar turen ned dit!

  12. Hmmm ett innlegg til ettertanke, må ta opp det med adoptering da pga allergiske. Ha en flott uke! Anne-Lise

    • Ha en flott uke du også Anne-Lise. 🙂
      For første gang på lenge har vi hatt en kjempefin dag. Måtte det bare fortsette!

      Så er det alle tiders hvis dere kan fjernadoptere. Det er faktisk ganske trivelig å følge med. Tidligere la jeg gjerne ut bilde av kattene «mine» på Kattebloggen/VGB i håp om at noen kanskje fikk lyst til å adoptere dem. Vet at i hvert fall et par fikk nytt hjem på den måten. 😉

      Lykke til

  13. Jeg er bare imponert av det arbeid som nedlegges av dere på senteret.
    Selv har vi pt. 3 voksne katter, og venter et nytt kull om en ukes tid.
    Så skal vi passe 2 kattunger en 10-dagers tid i forbindelse med jul/nyttår.
    Det vi eventuelt kan bidra med er å betale for 2 x 20 liters sekker med kattesand en gang i måneden, levert på døren, fra Husse eller offisielt Petfood EXPRESS AS. Det er sånn ca 330 kroner måneden. Veldig bra og sugende sand.
    Hvis det er interessant, så gi meg leveringsadressen (du finner e-post adressen i min profil), så bestiller jeg og ber de sende meg fakturaen.
    OK?

    • Nå er ikke jeg en av ildsjelene på Kattehuset. Det funker nemlig ikke særlig bra med ME’en min. Derfor støtter jeg som best jeg kan på andre måter. Jeg skal imidlertid snakke med de ansvarlige, og jeg er 110% sikker på at de kommer til å bli overlykkelige!!
      Sender deg mail i morgen jeg. 😀

  14. Psstt, så kan jeg kanskje også legge ut bilder fra dere på Cats On Tuesday.
    http://gattinamycats.blogspot.com/
    Eller dere kan selvsagt gjøre det, på egen katteblog. Det ville være hyggelig.

    • Bare legg dem ut du Tor. Kattebloggen min har ligget i dvale i mange år, og jeg tror ikke tiden er moden akkurat nå til å åpne den igjen. Klarer meg med denne Fotoboksen jeg. 😉

  15. Flot indlæg. Mine egne katte er adopterede fra et internat.

    • Så hyggelig å høre Henny!
      Regner med du da har oppdaget hvor eiegode slike katter blir. Det er nesten som om de forstår og at viser sin glede og takknemlighet. 🙂


Legg igjen en kommentar

