Skip navigation

Jeg har fått en ny «foto-hobby», nemlig å fotografere ringene til ringmerkede fugler, lese dem av og rapportere dem til Stavanger Museum som har oversikten over ringmerkede fugler i Norge. Det er slett ikke så vanskelig. I hvert fall ikke når det er en viss størrelse på ringen slik som på måker, ender, gjess og svaner.

En stund etter at ringnummeret er rapportert, får jeg informasjon tilbake om hvor fuglen er merket og eventuelt om den har vært kontrollert tidligere.

Denne gråmåke ungfuglen la jeg spesielt merke til fordi den tydeligvis hadde litt vondt i vingen sin. Det var heldigvis ikke så ille at den ikke kunne fly, men som dere ser henger vingen litt ned. Da den gikk opp på land så jeg at den var ringmerket og at den til og med hadde to ringer, en farget og en «vanlig» blank.

Disse ringene måtte jeg selvsagt forsøke å lese av. Den fargede var så stor at man nesten kunne lese av bokstav og tall med det blotte øye. Like enkelt er det ikke med metallringen. Med litt finfokusering går det imidlertid greit det også.

En stund etter at nummeret/numrene ble rapportert fikk jeg informasjon tilbake om denne fuglen.

Den ble ringmerket 6 juli 2009 på Østre Klovholmen ved Mandal. Nøyaktig en måned senere ble den kontrollert på Brennevinsmyra, også ved Mandal. Tre dager senere ble den observert igjen på samme sted. Så dukker den altså opp ved Østensjøvannet hvor jeg leser av ringen den 30 september 2009.

Ungfuglen har riktignok fløyet et godt stykke, men ingen ting imot andre fugler som er kontrollert flere hundre kilometer fra der de ble ringmerket.

Jeg har foreløpig også fått tilbakemelding på en grågås hann som tydeligvis har Østensjøvannet som sitt faste tilholdssted. Den ble nemlig ringmerket der som voksen den 14 oktober 2006. Dermed vet jeg at den i hvert fall er 5 år gammel eller mer. Fram til 9 oktober i år, da jeg leste av ringen, har den ikke vært kontrollert. Hvorvidt den trekker til og fra vannet vet jeg derfor ikke, men vær viss på at jeg skal se etter den gjennom vinteren.

Dersom du også har lyst til å lese av ringnummer på denne måten og rapportere observasjonen, kan du gjøre det her:

14 Comments

  1. Fugler er pene!:D

    • Ikke sant!
      Dessuten er det veldig morsomt både å observere og fotografere dem. 🙂

  2. Fine bilder! Må være en utfordring å få til gode bilder for registrering…

    • Egentlig er det ikke så veldig vanskelig. Jeg bruker selvsagt teleoptikken (500mm), og da blir bokstaver/tall store nok for avlesing. Som oftest må jeg imidlertid ta et par tre bilder for å få med hele bokstav/tallrekken. Ringen snurrer jo etter hvert som fuglen beveger seg. Ikke særlig stas bare å ende opp med delen der det står «Stavanger Museum». 😉

  3. Å nei nå teller han meg også…..

    • Ganske fint å kunne telle med i det store bildet da Morten. 😉

      • Så lenge du ikke er geitekillingen så ….. og får alle dyra etter deg.

        • Jepp!! Synes jeg ser meg selv som en geitekilling som jages av hele flokken. *ler*

  4. Dette synes jeg var veldig interessant å lese om, Inger Johanne! Må jo være veldig gøy å få opplysninger i retur om hvor og når fuglene er blitt ringmerket. Nå har du jo lyktes veldig godt med å få tydeliggjort kjennetegn i dette tilfellet, er vel ikke alltid like enkelt, vil jeg tro. Supre bilder forresten – sylskarpe og detaljrike! Hva bruker du av objektiv, forresten?

    • Dette er en relativt ny hobby for meg, men hittil har jeg klart å få brukbare bilder av de ringene jeg har fotografert. Hovedgrunnen er kanskje at jeg har tatt bildene ved Østensjøvannet, for der er jo fuglene ganske så tillitsfulle.

      Dette er virkelig artig, og jeg er like spent når jeg ser konvolutten fra Stavanger Museum i postkassen. 🙂

      Teleoptikken min er en Tamron 200-500mm. Kunne selvsagt ha ønsket meg noe enda heftigere, men den er i grunnen mer enn bra nok til mitt bruk. Skal jeg på ringmerking og ta fugleportretter bruker jeg macrooptikken i stedet.. en helt utrolig skarp Sigma 180mm.

  5. Morsomt. Når du likevel tar bilder av fugler til stadighet, så var det lurt. Lykke til:)

    • Det er så absolutt morsomt!
      Nå håper jeg at også fuglene på foringsplassen min snart kan få «armbånd» på seg. Forrige gang ringmerkeren kom med alt utstyr hørte vi nemlig bare en eneste småfugl i hele skogen. Kanskje de følte hva som var på gang. 😉

  6. Du Hanne du Hanne..
    Beundrer din tålmodighet, og øye for detalijer. Du skal også få en fanfare for din evne til å samle info og belære oss med all verden .
    Igjen flotte bilder fra deg

    Klem og klem igjen

    • Takk skal du ha Siv! Jeg har som oftest en engels tåmodighet, men akkurat dette krever ikke særlig mye innsats.

      Kos dere i adventstiden Siv.. og vi hørs snart. 🙂


Legg igjen en kommentar

