Skip navigation

 

JUL blir nok et hett tema denne uken, med masse forventninger, varme og glede. Det er imidlertid ikke alle som har det like lett i denne høytidsstunden.

Selv er jeg en fast kjøper og leser av «=OSLO», og denne gangen har jeg fått tillatelse av forfatteren til å gjengi hans julehistorie her inne.  Du finner den og mye annet i juleboken 09 som kom i salg for noen dager siden.

Innledningsvis ønsker ansvarlig redaktør Anlov P. Mathiesen «Velkommen inn i en ekte julebok. En bok fra gatene og hospitsene. Fra steder dit den kommersielle juleglans ikke når frem. Der H. C. Andersens fyrstikkpiker lever sine liv, og julens budskap om nestekjærlighet får sin virkelige mening

 

Olav er en selger av magasinet, og her er hans historie:

«DA VI SLUTTA Å FEIRE JUL

Min far var en stolt mann. Han gikk aldri på sosialkontoret, selv om han burde ha gjort det. Isteden lot han familien sulte. Det var likevel kjærlighet i mitt barndomshjem, det var stabilitet, men det var også religiøs fanatisme.

Foreldrene mine traff hverandre i indremisjonsmiljøet på 1950-tallet. Så kom de på kant med miljøet og dannet liksom sin egen sekt. De isolerte seg fullstendig. Faren min var uten jobb i noen år, og vi slutta å omgås mennesker i det hele tatt. Det var da vi slutta å feire jul. Julefeiring regnet ikke mamma og pappa som noe religiøst. De så på det som et kommersielt påfunn og press om å bruke penger de ikke hadde.

Søstera mi var ni år og jeg var fjorten da de tok oss ut av skolen. Det ble en tilværelse nesten som disse som bor i bakgårder eller kjellerhull. Man kan lure på om foreldrene våre egentlig trodde på kristendommens budskap etter hvert. Først kjempa jeg imot. Så var det akkurat som jeg ble knekt. Jeg fant meg i det, og ga opp.

Da jeg ble tjue, ringte frihetsklokkene. Jeg kom i militæret. Jeg opplevde aldri militæret som stengsel og innesperring. Senere jobba jeg som dataingeniør. Det var det første jeg utdanna meg til. Deretter ble jeg adjunkt med cand. mag. og videreutdanning i pedagogikk. Men med en etter hvert lang bakgrunn som narkoman, har det vært vanskelig å finne jobb i skolen.

Det fins noen fæle tider på året. Jul, 17. mai, nyttår og påske. Tider hvor det stilles krav til rusavhengige som vi ikke kan oppfylle. I jula kan det være å gi presanger til barn i familien, at man stiller opp på middag eller at man skal ha barna. En fyr presterte å selge TV-en sin i romjula fordi han trengte et skudd, og der satt ungene uten noen ting. Kanskje hadde de bare TV-en å glede seg over. Jeg har ikke barn, men jeg har hatt en kone. Hun hadde ti nevøer og nieser, så det var nok av gaver å betale for i den perioden.

Jeg hadde en pause. I åtte år var jeg nykter. Men det er kanskje sånn; en gang narkoman, alltid narkoman. Det var bare under kontroll en periode. For øvrig pleier jeg å si at jeg er en av de streiteste narkomane du finner i Norge.»

Dette er bare en av de mange historiene du finner i juleboken, og jeg håper virkelig mange av dere kjøper den. Husk at den også er en flott julegave! Hvis dere ikke bor i Oslo og dermed ikke så lett kan få tak i den, anbefaler jeg at dere tar kontakt med =OSLO her. Kanskje kan du skaffe Jarle de skiene han ønsker seg, eller du kan prøve oppskriften på Colakjeks som Ståle deler med oss.

 

Avslutningsvis vil jeg igjen sitere ansvarlig redaktør som med rette understreker at «Selv i den mest fortvilte situasjon finnes spirer til glede og rester av tro. Rester som aldri forsvinner. Vår julebok er et resultat av denne troen og disse små gledene. Med denne boken får fyrstikkens flamme en større mening

Måtte dere alle få en velsignet og deilig adventstid, men glem for all del ikke å vise omtanke og nestekjærlighet midt i det hele!

 

Tusen takk Olav, for at jeg fikk gjengi historien din her!

 

Link til flere innlegg i denne serien finnes på Petunias temablogg.

24 Comments

  1. Tak for dine kommentarer.
    Ja, det var tankevækkende læsning.Julen er langt fra altid hjerternes fest-

    • Jeg gleder meg til å se hva du serverer oss i morgen Rimkoger. 🙂

      Det er så alt for lett å bli seg selv nok i juletiden. Synes derfor det er på sin plass å minne om at ikke alle har det like enkelt. Noe kan vi bidra med alle sammen. Selv kan jeg kanskje ikke bidra med så mye, men alltid vil jeg i hvert fall kunne dele et smil og noen oppriktig mente og hyggelige ord.

  2. Julen er ikke bare lett. Det har jeg selv fått erfare og det er viktig å tenke på dem som ikke har det så bra i denne tiden.
    I våre dager er vi mer opptatt av å vise frem hvor vellykkede vi er og hvor fantastiske flotte gaver vi får og gir og hvor perfekte våre hjem er pyntet. Vi glemmer egentlig hva julen skal være – det å strekke ut en hånd mot trengende og virkelig se dem som trenger det.

    • Ikke sant Petunia!
      Visst skal vi glede oss og hygge oss sammen med familie og venner i denne juletiden, men vi må ikke bli helt blinde. Synes du sier det veldig fint her. For meg virker det nemlig som om mange velger IKKE å SE… det er jo det enkleste.

  3. Julen kan være et uhyggeligt pres for nogle mennesker, ikke mindst for folk, som ham, der skrev sin historie.

    • Julen kan være vanskelig for mange.. av høyst ulike årsaker.
      Jeg kan ikke skryte av å bidra med så mye, og ofte føler jeg meg ganske maktesløs uten å vite hva annet jeg kan gjøre enn bare å «være der».

      Olavs historie (og de andre i denne boken) setter mye i perspektiv og får i hvert fall meg til å bli utrolig takknemlig for at jeg har det trygt og godt!

  4. Sterk historie , tankekors at mange abrn gruer seg til jul fordi pappa er litt for glad i akevitten og ender med å gi mor blåveis, osv.
    Og alle osm sitter alene i jula . Det er en høytid som kan ha bitter bismak. Takk for historien til Olav F

    • Olav forteller unektelig en sterk historie, og du har så rett i at det finnes mange ulike grunner til at høytidene kan fortone seg tunge.

      For Olav og hans medselgere kan det at riktig mange kjøper =OSLO bidra til å gjøre den forestående høytiden litt lysere.

  5. Når man møter som som har lyst til å hjelpe så spør : hva kan jeg hjelpe med -ikke trenger du hjelp.
    Det har åpnet mange dører for meg til å kunne strekke ut en hjelpende hånd.

    Når jeg jobbet i Oslo ,hadde jeg flere som fast fikk matpakke av meg.Man går jo forbi de samme ansiktene hver dag der de sitter eller står med sterkt knebøy.
    Mathea og jeg pakker inn gaver og gir til Frelsearmeen
    Vi kjøper tørrvarer og julegodt ,man skriver bare på pakkene for.eks.mat familie, gutt 5 år, jente 3 år så kommer de til de som det passer for.

    Ønsker deg en god og rolig Adventstid

    • Du er og blir en engel på jord Siv.. og takk og pris for at du er den du er!!

      «Hva kan jeg hjelpe med».. de ordene skal jeg legge meg på hjertet.

      Jeg føler for å gjøre noe ekstra i år. Har en liten plan som kanskje kan bidra til å spre glede.

      For meg med MEen min kan juleforberedelsene være et lite pes, men når de er unnagjort skal jeg virkelig nyte både adventstiden og jula. Måtte dere også få det akkurat slik dere ønsker.

  6. Ja det var jo en litt annen vinkling av julens forventninger. . Det hørtes ut som en intressant bok. Kan tenke meg at det er mange skjebner der inne.
    Jeg har vokst opp litt utenfor Drammmen og kom til å tenke på Wandasenteret og alle skjebnene de møter der, spesielt i julen. Da jeg bodde der pleide jeg levere julegaver dit til de barna som måtte feire jul der fordi foreldrene var så fulle at de ikke enset andre enn seg selv. Veldig trist ja. Det er noe med det, julen blir tyngre og tristere for de som ikke oppfyller disse forventningene om lykke og glede. Alle skal j oliksom være så glade og mette og omgitt av så mange gaver at man ikke kommer frem i stua nesten, og når man enten er alene eller har dårlig økonomi eller omsorgspersoner som ruuser seg så blir det en tung tid.

    Innleggg til ettertanke det der ja ..
    Takk for at du delte.
    Ha en fin dag
    Mvh Belinda som er ute i siste liten som vanlig 🙂

    • Det er jammen godt det finnes steder som Wandasenteret. Der kan i hvert fall ungene både finne støtte i fellesskapet og få en fredelig og trygg julefeiring.

      Dette er ment som et innlegg til ettertanke. Tror det er sunt å se ting i et litt bredere perspektiv iblant.

      Det er Olav som skal ha takken for at jeg kunne dele dette med dere.. og jeg setter stor pris på at jeg fikk lov til å gjengi historien hans her inne.

      Kos deg videre i adventstiden Belinda! 🙂

  7. Det er gjerne når man skal ha det ekstra bra – at de som ikke har det så godt har det ekstra ille… Forferdelig trist og til ettertanke. En gammel venn av meg arrangerte noen år jul for alkoholikerene der han bodde. Han leide stamstedet deres og laget i stand med julemat. Vet ikke om han fortsatt holder på, men godt at der finnes de som har ekstra hjerte for mennesker som faller litt utenfor og steller i stand.

    Jeg så forresten på Melodi grand prix junior i går. Vinneren der hadde skrevet en sang om nettopp temaet – ikke alle i verden har det like bra – likevel har jeg en god dag i dag. Og det tror jeg vi må fortsette med – å ha det godt når vi bare kan. Så ha en fin adventskveld.

    • Jeg har heldigvis også fine dager Lene, og det blir jeg enda mer takknemlig for når jeg leser Olavs og de andres historier. Visst skal vi fortsette å ha det godt så lenge vi bare kan, men det forhindrer ikke at vi også etter evne kan bidra til de som ikke har det så greit.

      All ære til din gamle venn og alle andre som på den måten gir av seg selv for å glede andre!!

      Ha en fortsatt finfin adventstid du også 🙂

  8. Så utrolig sterk historie. Det er så mange skjebner i verden. Noen som synes veldig godt for oss andre, og mange skjebner som ikke blir fanget opp. Håper alle som har det vondt på en eller annen måte får et lite håp, det lille lysglimtet, om at noe bedre kan finnes for dem.
    Ha en riktig god uke!

    • Ja la oss virkelig håpe det Qehenne, og måtte du også få en flott uke!

  9. Dessverre er det alt for mange som ikke gleder seg, men gruer seg til jul.
    Det er vanskelig for oss som «har alt» å forstå hvordan f.eks Olav har hatt det.
    Jeg takker for Julegavetipset. Denne boken vil jeg ha tak i.

    Ha en fin uke

    • Vi som lever et trygt og godt liv har vel i grunnen ingen aning om hvor heldige vi egentlig er!
      Håper du får tak i juleboka. Den er vel verd å eie, og samtidig bidrar det at man kjøper den til at hverdagen kan bli litt lettere for de som selger. Halvparten av kjøpesummen går jo til dem. 🙂

  10. Samler på = Oslos Julebøker, og gleder meg til årets utgave 🙂

    Var i Fredrikstad da de ga ut de første 2 utgavene av = Fredrikstad og det var utrolig gøy å påtreffe entusiastiske selgere overalt i byen. Hadde man allerde kjøpt bladet ble man ofte tilbudt en klem !
    (I sitt andre nummer hadde de en utrolig artig reportasje hvor Hilde Hummelvold «pusset opp» hjemmet til en rusmisbruker på virkelig lavbudsjett…)

    Flott at du fikk gjengi Olavs historie og skape blest om et fantastisk flott tiltak.

    Sender en god klem og ønsker deg god og fredelig førjulstid 🙂

    • Ja, ikke sant.. og julebøkene er spesielt fine! Du kan så visst glede deg til årets utgave. 🙂
      Måtte de få et hei-dundrende salg av boken i år også.

      Må jo fortelle deg litt nytt fra Hundremeterskogen i samme slengen, for nå har jeg stadig besøk av to trekrypere. Kjempeartig! Antar det er en hann og en hunn, og du verden som jeg har strevd med å skille dem fra hverandre uten å lykkes. Det er visst ikke så rart, for det skal etter hva jeg forstår nesten umulig å se forskjell på dem.. selv når man har dem i hånden. Ellers har jeg både kjøttmeis, blåmeis, spettmeis, grønnfink, pilfink, kråker, skjærer og flaggspetter på jevnlig besøk. Grønnspetten holder seg like i nærheten, og i dag suste til og med en svartspett rett over hodet mitt. Hønsehauken ser jeg også ganske ofte. De eneste fra tidligere som ikke har vist seg er fuglekongene. Krysser fingrene for at det dukker opp noen etter hvert. Samme fugler som sist vinter blir det imidlertid sannsynligvis ikke. De lever jo så kort tid. Derfor må jeg satse på at noen av ungene finner plassen min denne vinteren.

      Hils L så masse fra meg, og kos dere videre i førjulstiden dere også! 🙂

  11. Meget sterkt innlegg

    • Det er sterk kost å lese hva denne gruppen har å fortelle oss, og for meg kan det være enda mer tankevekkende når jeg slår av en prat med selgerne.
      Smilet ligger imidlertid bestandig på lur, og vi har hatt mang en god latter sammen selgerne og jeg. Hva skulle vi vel gjort uten pågangsmot og humør!?

  12. Gripende historie. Takk for at du delte den med oss. En tankevekker. Jeg tror at har man muligheten kan man skape en fantastisk nydelig jul bare ved å være sammen. Gaver kan man lage, så lenge det er laget med kjærliget, kan det bety mye mer enn noe dyrt kjøpt. Tenne lys, høre julemusikk, skape en atmosfære.. 🙂
    En god jul til deg.

    • Jeg er så enig med deg Ruth Synøve! Det er synd at jula etter hvert nesten har utviklet seg til å bli et eneste stort kjøpepress. Egentlig er det jo alt det andre som virkelig betyr noe.
      En riktig, riktig god jul til deg og dine også. 🙂


Legg igjen en kommentar

