Skip navigation

Det er hva Odd Tandbergs skulptur uttrykker for NHOs administrerende direktør Finn Bergesen jr… og jeg er enig med ham i at denne dynamiske skulpturen gir mange sterke assosiasjoner. Du finner den utenfor Næringslivets Hovedorganisasjon i Middelthuns gate 27 hvor den ble avduket for ikke mange måneder siden.

Jeg har sett og beundret skulpturen et par ganger tidligere, men da på dagtid. I forrige uke så jeg den for første gang i kveldslys. Opplyst som den er av både blått og rødt lys og med gjenskinn av biler og trafikklys, forandrer  skulpturen «ansikt» og utstråling hele tiden.  

Skulpturen er virkelig et fascinerende og spennende fotomotiv. Hadde det ikke vært for at jeg måtte rekke et møte, ville jeg nok blitt stående der helt oppslukt mye, mye lenger.

De to neste bildene er tatt på samme sted. Legg merke til hvordan fargespillet forandres ved henholdsvis rødt trafikklys…

.. og senere grønt.

Alle vinklene bidrar også til et flott lysspill.

I den stunden jeg sto der, byttet lyskasterne på å sende ut blått og rødt lys.

Den ene siden av skulpturen kan være opplyst i blått, mens en annen side samtidig er rød. Disse fargene, som hele tiden varierer, gjør på en måte denne skulpturen «levende»…

… og når en bil nærmerer seg kan reslutatet bli slik som dette.

85 år gammel har Odd Tandberg nok en gang laget en utrolig flott skulptur, og jeg anbefaler alle å besøke den.. med eller uten kamera!

Dere kan lese mer om avdukingen, Odd Tandberg og litt mer om hans arbeider her.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

8 Comments

  1. Mye farger og spill her, men jeg tror jeg må se den med egne øyne for å kunne si min menning.

    • Du bør ta en titt på denne. Jeg ble så fascinert av fargespillet at jeg ikke tok så mange bilder av helheten som jeg nok burde ha gjort. Du ser imidlertid skulpturen slik den ser ut i dagslys hvis du besøker NHO-siden jeg har linket opp.😉

  2. Wow, så flotte fargespill og linjer det var i den og så fint du har fanget det med deg hjem. En spennende skulptur ser det ut til.

    • Denne skulpturen er virkelig spennende. Om dagen har den et nesten reservert og strengt uttrykk med sine metallgrå flater og vinkler.. men om kvelden.. en virkelig fugl føniks!

  3. Mye flotte farger i dette kunstverket. Det har du fått flott fram i bildene dine!

    • Det er nettopp dette fargespillet som både forundrer og betar. Visst er skulpturen flott i dagslys også, men om kvelden er den nesten magisk!
      Vanskelig å formidle da.😉

  4. Den var fjong!

    • Ja, ikke sant Siv🙂
      Ble faktisk helt betatt jeg!


Legg igjen en kommentar

